B10m savuttaa

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Volvostelija10
Varakuski
Viestit: 9
Liittynyt: 26 Kesä 2019 20:19
Location: Mäntsälä

B10m savuttaa

Viesti Kirjoittaja Volvostelija10 »

Terse, Nyt tarvittaisiin taas viisaimpien neuvoja. Kyseessä siis Volvo b10m ja työntää mustaa tuutin täydeltä jos esim. Kiihdyttää risteyksestä ja vaihtaa isomman vaihteen vähänkin liian ajoissa eli tässä tapauksessa jos kierrokset vihreän katkoviivoilla niin ei savuta juurikaan mut alle sen niin sitten tulee mustaa ja paljon. Tehnyt tätä minun omistuksen ajan aina (pari vuotta) ja nyt kun tultiin tänään tuurista niin alkoi enempi häiritsemään. Ilmanputsari vaihdettu, pakokaasu jarrua ei ole enää, mistähän sitä alkaisi vikaa etsimään? Imusarjasta pumpulle tuleva putki oli poikki runkopalkin alta sen korjasin ja tarkistin pumpusta kalvon oli ehjä tuntui että tämän jälkeen savutus paheni. Vai onko tää ihan normaalia ison diisselin voimasavua :D kunpa sais enempi voimaa ku sitä savua :lol:
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: B10m savuttaa

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Tuo savutuksen esto ( estää savutusta kun kuski painaa kaasua nopeasti eikä ole ahtopaine riittävä) putki/ kalvo tuli ensimmäisenä jos se on tarkistettu / ok .Olisko tehty pumpussa omia säätöjä jotka pitäis palauttaa, en muista oli ko
toiminnossa vasta voima jousi kalvolle se vois olla myös katkennut ? kun muuten ajossa ajossa savu on
normaalitasolla, ei oiken suutin/ muuta vikaataida olla.

Aina ko aikakauden autoista vedätettäeessä tulee savumerkkejä, ei voi verrata nykyautoihin
euro 4-6


((( ostin 90 luvulla käytetyn NL12 volvon , ens katsastuksessa savut oli yli 6 tarkistettiin ko kalvo ja säädettiin pumppu kohdalle tai oikeastaan se estoosa, ei oikeastaan kulkuun vaikuttanut eikä polttoaineen kulutukseen, mutta kiihdytys savut pieneni)))
Volvostelija10
Varakuski
Viestit: 9
Liittynyt: 26 Kesä 2019 20:19
Location: Mäntsälä

Re: B10m savuttaa

Viesti Kirjoittaja Volvostelija10 »

Kiitos vastauksesta, taidan huomenna tarkistaa josko sieltä jousi löytyisi. Pumpun ruuvaamisesta ei ole varmuutta. mikäli ei vikaa löydy niin täytyy varmaan viedä pumppu diesel huoltoon tarkistettavaksi/säädettäväksi. Muuten pelaa kyllä mielestäni hyvin eikä savuttele juurikaan kun vauhtiin pääsee
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: B10m savutt

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Tuo savutus vika pitäis korjaantuu suoraan auton päin, säätämällä estoa ja ehkä max syöttöä myös, pikku operaatio,
onnistuu irto pumpullekkin tietenkin.( muistelen että jousta pitää venyttää , joka vastavoimana turbonpaineelle jos savutusherkkä, onnistuu ehkä ns kokeilemalla, Säätöjutut / ruuvit vois selvitä jos löytyy räjäytyskuva , kaikissa
boschin rivi pumpuissa sama periaate joissa ahtopaine tunnistus, aikakaudelta euro1 tai vanhemmat.)


(((Tehtiin N12 volvoon ruiskutuspumppu täysremonti, syynä elementti leikkaus/ vuodot, säädettiin max syöttö alarajoile, oli suutimet sekä moottorin kunto alle sata tonnia ajettu,siinä polttoaineen kulutus putos merkittävästi, tuli kylläkin huonokulkuiseksi,ei haitannut/ työkone auraan tyntötöissä oli, on ollut yli 10 v etelä amerikassa , inkkarit tykkää..

kyllä hyvin ruokittussa max tehot, ylimääräinen poistuu putkesta 8)
https://images.app.goo.gl/TqyX2fvkz2mTbGNn7
Viimeksi muokannut BussMAN, 19 Heinä 2020 21:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Volvostelija10
Varakuski
Viestit: 9
Liittynyt: 26 Kesä 2019 20:19
Location: Mäntsälä

Re: B10m savuttaa

Viesti Kirjoittaja Volvostelija10 »

Tarkistan ensin jousen onko ehjä ja sitten vähän venytystä josko se auttaisi. Muistelin nähneeni täällä foorumilla siihen räjäytyskuvan jossain täytyy tutkia. Kiitos neuvoista jospa sitä huomenna vika/säätö selviää kun tarkemmin pääsee tutkimaan.
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: B10m savuttaa

Viesti Kirjoittaja motoku »

jos alasavutus on oikeasti armotonta, katoppa varsin ettei pakkosyöttö mene syystä tai toisesta itekseen päälle.

muistelisin et kojelaudassa oli "liekkikatkaisija", joka pakkosyötön toimintoa ohjasi ja pakkosyöttö toimi jollakin 0-1200r/min alueella. toki oikein toimiessaan pakkosyöttö putosi pois kun kierrokset ekan kerran kiipesivät jonnekin 1200r/min liepeille.

muuten tuo armoton savutus pikkukierroksilla ja savutuksen loppuminen vihreällä ei oikein selity. turbon akselin osittainen ruostuminen toki estää paineiden nousun mutta pumpun ahtopainekalvon ei pitäisi antaa ruokaakaan jos ei kerran ahtoja ole.

tai jos antaa, niin joku on todellakin räpelöinyt pumpun säädöt aivan perseelleen.

toki tämäkin on täysi arvaus ja perustuu vain Volvostelija10 oirekuvaukseen.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B10m savuttaa

Viesti Kirjoittaja Jule »

Yhdessä tapauksessa tuo alasavu johtui siitä että se ahtopainesäädön putki oli ollut tukossa, ja tehot oli palautettu vaan lisäämällä syöttöä. Kuvittelisin että tuollaisessa tilanteessa jos sen tukkeutuneen putken korjaa savu sen kun sakenee.
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: B10m savuttaa

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Jule kirjoitti: 20 Heinä 2020 12:40 Yhdessä tapauksessa tuo alasavu johtui siitä että se ahtopainesäädön putki oli ollut tukossa, ja tehot oli palautettu vaan lisäämällä syöttöä. Kuvittelisin että tuollaisessa tilanteessa jos sen tukkeutuneen putken korjaa savu sen kun sakenee.

Samaa mietin kun ollut putki poikki pumpusta tilanne päivitetty :mrgreen: , toimiihan se ennen kuin tuli ahtopaineen tunnistajat
kuski määrittI. savumäärän kaasupolkimella,,,,,kuten tubottomissa autoissa ennen vanhaan.
Volvostelija10
Varakuski
Viestit: 9
Liittynyt: 26 Kesä 2019 20:19
Location: Mäntsälä

Re: B10m savuttaa

Viesti Kirjoittaja Volvostelija10 »

Otin taas äsken näkyviin sen ahtopainekalvon Ja jousen kumpikin ehjiä. Pikkuisen venytin jousta ja sit nippuun ja kokeilemaan ei parannusta mustaa työntää prkl. En tiedä mistä sitä pumpun syöttöä noissa saa lisättyä mutta äkkiseltään katottuna säätöruuveissa oli vielä blommit päissä. Saattaa olla et joku tosiaan aikaisemmin pumppua räpläilly kun putki ollut poikki. Voipi olla et Riihimäen dieselhuolto kutsuu... Kuitenkin auto meni leimasta läpi viimeviikolla puhtain paperein ja päästötkin hyvät, ei äkkiseltään uskois kun peilistä kattoo kiihdyttäessä😅
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B10m savuttaa

Viesti Kirjoittaja Jule »

Johtuu tietysti kuinka mustaa ketunhäntää se työntää, mutta jossain euro 2 aikana ne koneet saatiin normiin kun säädetiin syöttö myöhäiselle, jota sitten kompensoitiin lisäämällä sitä, josta seurasi mustaa pöllytystä varsinkin ahtopainetta kerätessä.

Toisaalta jos moottori toimii hyvin, kulutus ei ole mahdotonta, eikä se savuta kuin matalilla kierroksilla, niin ei sille välttämättä sen ihmeempiä tarvitse tehdä. Mitä vanhempi auto, sen enemmän ne työntää mustaa ihan tehdassäädöissään.
Volvostelija10
Varakuski
Viestit: 9
Liittynyt: 26 Kesä 2019 20:19
Location: Mäntsälä

Re: B10m savuttaa

Viesti Kirjoittaja Volvostelija10 »

No niin vika löytyi😀 savutuksen esto hönneli missä se kalvo on ja siitä kalvon keskeltä menee akseli sinne pumpun sisälle missä itse säätöruuvit yms sisältää, oli se akselin pää pois paikoiltaan joten se liikkui tyhjää siellä nyt tappi paikallaan ja kokeilemaan ja savutus normaalia jes!
Avatar
joope
Kokenut kuljettaja
Viestit: 133
Liittynyt: 01 Touko 2010 12:16
Truck: Volvo B12 Carrus 602
Location: Haapajärvi
Member id: 402

Re: B10m savuttaa

Viesti Kirjoittaja joope »

Hyvempi homma!
Tuo on mellevä hetki ku hoksaat että missä vika!
Sitä sitte into piukiana korjaamaan...
Ja testin alla vielä salaa toivoo, että pelittäspä nyt oikein!!!
:wink:
Volvo B12 Carrus Eurostar 602 -95
Vastaa Viestiin