Volvo EGS 7 peräytysvaihde ongelma
- joope
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 133
- Liittynyt: 01 Touko 2010 12:16
- Truck: Volvo B12 Carrus 602
- Location: Haapajärvi
- Member id: 402
Volvo EGS 7 peräytysvaihde ongelma
Eli sähkö - pneumaattinen vaihteisto vuodelta -95
Ongelmana oli pakin potkasu pois päältä.
Pakin kun laittoi päälle niin se vaihdekeppi ei 'imassu' sitä pykälään niin kuin muut vaihteet ja kytkintä kun nosti niin diagnoosi merkkivalo syttyi kojetauluun.
Se kyllä antoi peruuttaa lyhyen matkan kunnes 'potkasi' laatikon vapaalle.
Semmonen oli ongelmana että anturin kulmakappale oli hapettunut jumiin!
Lootan vasemmalla kyljellä on vaihteensiirtäjien akseleita 3kpl vaakatasossa ja niiden kaikkien läpi menee, pystysuunnassa, kytkeytymis antureiden tappi/kuula rivejä. Näitä on 2 kpl peräkkäin.
Niiden rivien yläpäässä on sellainen irroitettava kulmakappale jossa on jousi ja kara, sekä 90°kulmassa kytkeytymis anturi.
Ne vaihdeakselien ja kuula/tappirivien kohdat näkyy vaihteensiirtäjän kopassa koholla.
Mulla oli toinen kulmakappale hapettunut jumiin, eli anturi ei saanut tietoa että vaihde on kytkeytynyt!
Se kyllä laittoi perävaihteen silmään mutta ei saanut tietoa siitä kun kytkintä nosti, vikavalo syttyi ja vaihteensiirtäjän ilmanpaine loppui.
Sen samaisen kulmakappaleen jousen tehtävä on myös pitää pakki päällä, kun ilma loppuu!
Sen kulmakappaleen voi tarkistaa kun ottaa anturit irti ja kokeilee vaikka pienellä mensselillä liikkuuko tappi sisään-ulos kun toinen kytkee eri vaihteita päälle-pois.
Näin jo painajaisia lootan vaihdosta mutta hivenen helpotti kun riitti tuon kulmakappaleen uusinta
P.S tämä tapahtui jo viime kesänä...
Ongelmana oli pakin potkasu pois päältä.
Pakin kun laittoi päälle niin se vaihdekeppi ei 'imassu' sitä pykälään niin kuin muut vaihteet ja kytkintä kun nosti niin diagnoosi merkkivalo syttyi kojetauluun.
Se kyllä antoi peruuttaa lyhyen matkan kunnes 'potkasi' laatikon vapaalle.
Semmonen oli ongelmana että anturin kulmakappale oli hapettunut jumiin!
Lootan vasemmalla kyljellä on vaihteensiirtäjien akseleita 3kpl vaakatasossa ja niiden kaikkien läpi menee, pystysuunnassa, kytkeytymis antureiden tappi/kuula rivejä. Näitä on 2 kpl peräkkäin.
Niiden rivien yläpäässä on sellainen irroitettava kulmakappale jossa on jousi ja kara, sekä 90°kulmassa kytkeytymis anturi.
Ne vaihdeakselien ja kuula/tappirivien kohdat näkyy vaihteensiirtäjän kopassa koholla.
Mulla oli toinen kulmakappale hapettunut jumiin, eli anturi ei saanut tietoa että vaihde on kytkeytynyt!
Se kyllä laittoi perävaihteen silmään mutta ei saanut tietoa siitä kun kytkintä nosti, vikavalo syttyi ja vaihteensiirtäjän ilmanpaine loppui.
Sen samaisen kulmakappaleen jousen tehtävä on myös pitää pakki päällä, kun ilma loppuu!
Sen kulmakappaleen voi tarkistaa kun ottaa anturit irti ja kokeilee vaikka pienellä mensselillä liikkuuko tappi sisään-ulos kun toinen kytkee eri vaihteita päälle-pois.
Näin jo painajaisia lootan vaihdosta mutta hivenen helpotti kun riitti tuon kulmakappaleen uusinta
P.S tämä tapahtui jo viime kesänä...
Volvo B12 Carrus Eurostar 602 -95
Re: Volvo EGS 7 peräytysvaihde ongelma
Tämä on hyvä kertomus ! vika ja sen korjaus hyvä jokaisen ko merkin omistajan tallentaa tiedostoihin, ”sähkökeppiautot” kun on iäkkäitä vikoja tulee ..
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3095
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Volvo EGS 7 peräytysvaihde ongelma
Taitaa olla vähä ite kelläki EGSsistillä sama homma. Mulla antaa peroittaa ehkä 25m, ennen poispotkintaa, sen saa heti uudestaan päälle ja joskus pystyy jatkaa vaik 100m ennen seuraavaa potkahdusta. Onks siitä kuvaa? Tiedän sit (ku joskus oon samassa maassa sen auton kanssa) et mitä hakee...
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3095
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Volvo EGS 7 peräytysvaihde ongelma
Ainii noi! Kiitti!
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Volvo EGS 7 peräytysvaihde ongelma
Nuo anturit kans kuluu mittasin että 4mm oli kytkemisessä eroa uudella ja vanhalla. Ei aina huolinu vaihteita eteenpäin uusilla antureilla korjaantui.
- Timppa
- Ajoneuvos
- Viestit: 512
- Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
- Truck: Carrus 602 B 10 M
- Location: Hollola
- Member id: 2
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
Re: Volvo EGS 7 peräytysvaihde ongelma
Eikä kannata ostaa niitä halvimpia antureita , ostin lopulta Volvolta .
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 515
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
Re: Volvo EGS 7 peräytysvaihde ongelma
En tiedä, mikä vaihteisto tuossa mun B10M:ssä on, siinä on seitsemän vaihdetta eteen ja pakki ihan itse hämmennettävänä. Joskus kun koetan laittaa pakin sisään suoraan käynnistyksen jälkeen, se ei halua mennä. Käyttö ykkösvaihteella auttaa, sen jälkeen pakki menee pesään ihan vinoilematta. Onko tämä alkava oire vaihteisto-ongelmasta?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
Re: Volvo EGS 7 peräytysvaihde ongelma
EGS7 vaihteisto.seepra kirjoitti: ↑04 Loka 2020 09:16 En tiedä, mikä vaihteisto tuossa mun B10M:ssä on, siinä on seitsemän vaihdetta eteen ja pakki ihan itse hämmennettävänä. Joskus kun koetan laittaa pakin sisään suoraan käynnistyksen jälkeen, se ei halua mennä. Käyttö ykkösvaihteella auttaa, sen jälkeen pakki menee pesään ihan vinoilematta. Onko tämä alkava oire vaihteisto-ongelmasta?
Ihan samoin se käyttäytyy täysin mekaaninenkin vaihteisto, kun öljy on kylmää ja jäykkää rattaat pysähtyy hanakasti ja saattaa jäädä sellaiseen asentoon ettei jokin vaihde suostu menemään pälle. Mekaanista vaihteensiirtoa voi tieytsti lihaksella pakottaa enemmän.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Volvo EGS 7 peräytysvaihde ongelma
Kytkintä ylös ja vähän rattaille liikettä. Joskus joutuu 1. nykäisemään hieman ja sitten pakkia uudestaan.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: Volvo EGS 7 peräytysvaihde ongelma
korostan vielä, että kyseessä ei ole mikään vika vaan pakkirattaan hampaat eivät satu olemaan kohdakkain. ratas on siirrettävä eikä siinä ole juurikaan viisteitä kytkentää helpottamassa toisin kuin synkronoitujen vaihteiden kytkentäholkeissa on.seepra kirjoitti: ↑04 Loka 2020 09:16 En tiedä, mikä vaihteisto tuossa mun B10M:ssä on, siinä on seitsemän vaihdetta eteen ja pakki ihan itse hämmennettävänä. Joskus kun koetan laittaa pakin sisään suoraan käynnistyksen jälkeen, se ei halua mennä. Käyttö ykkösvaihteella auttaa, sen jälkeen pakki menee pesään ihan vinoilematta. Onko tämä alkava oire vaihteisto-ongelmasta?
käyttö 1. (tai jollain muulla, kokemus opettaa) vaihteella nytkäyttää sivuakselia hieman, jolloin hampaat taas passaavat.
monesti pakki rutisee tovin ennen kytkeytymistään. sekin johtuu siitä, että vaihteiston sivuakseli pyörii hetken omalla massallaan eikä hampaat pääse siksi lomittain. sivuakselin pysäyttäminen millä tahansa synkronoidulla vaihteella auttaa, kuten olet tehnytkin.
Sisujen Fuller- vaihteistoissahan oli vaihteistojarru, joka toimii jos kytkin painetaan "ihan pohjaan" ja kytkin irroittaa jo puolivälissä.
jos vaihteisto kiroilee helposti käytössä, aloita ensin öljyn vaihtamisella. pohjatulpan magneetissa on rutkasti rautahilettä ja öljy kimaltelee, lähes puuroutuu pronssinmurusista, jos huolia on tiedossa. muutama lastu ei meinaa mitään vakavaa.
öljykin vanhenee kun siihen kertyy kondessivettä. siksi öljy kannattaa vaihtaa vaikkapa edes 5 vuoden välein vaikka ajoa ei paljoa olisikaan.
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 515
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
Re: Volvo EGS 7 peräytysvaihde ongelma
Tuossa rakkineessa on käsittääkseni uusittu vaihteisto joku tovi sitten.
Toinen, mistä piti kysymäni, oli tuo jarrutusasia. Tuossa autossa on se moniportainen vipu, joku Teellä alkavan vehkeen ohjain, mutta se ei kuulemma toimi ja on poistettu. Kytkimen alla oleva nappi on kuulemma pelkästään sammutuspainike, joten auton liikettä voidaan hidastaa vain jarrupolkimella tai moottorilla jarruttamalla. Onko tähän hommaan ideoita, miten saan jarrut kestämään mahdollisimman kauan?
Toinen, mistä piti kysymäni, oli tuo jarrutusasia. Tuossa autossa on se moniportainen vipu, joku Teellä alkavan vehkeen ohjain, mutta se ei kuulemma toimi ja on poistettu. Kytkimen alla oleva nappi on kuulemma pelkästään sammutuspainike, joten auton liikettä voidaan hidastaa vain jarrupolkimella tai moottorilla jarruttamalla. Onko tähän hommaan ideoita, miten saan jarrut kestämään mahdollisimman kauan?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
Re: Volvo EGS 7 peräytysvaihde ongelma
Jarruhihnat kestää pätkäajossa alle 100 tuhatta km, pitkänmatkan suomiolosuhteissa useita satoja tuhansia, voi tulla muita jarru ong esim öljyvuoto, laakerivika jne. Matkailu auto käytössä suurin ongelma on ruostumnen jarrujen vähäisen käytön johdosta, ja talviparkit ..
Telma hyvä sähköjarru pitkissä ” laskuissa” lisänä , kallis pitää toimintakuntoisena ( suolatut tiet esim viottaa) ja epätaloudellinen ( kuluttaa akkuja ym) , soveltuu huonosti talvikäyttöön sijainnin johdosta
Suomessa selviää toimivilla käyttöjarruilla ja pakokaasujarulla, näillä suurinosa kuorma autoista liikkuu ...
Telma hyvä sähköjarru pitkissä ” laskuissa” lisänä , kallis pitää toimintakuntoisena ( suolatut tiet esim viottaa) ja epätaloudellinen ( kuluttaa akkuja ym) , soveltuu huonosti talvikäyttöön sijainnin johdosta
Suomessa selviää toimivilla käyttöjarruilla ja pakokaasujarulla, näillä suurinosa kuorma autoista liikkuu ...
Re: Volvo EGS 7 peräytysvaihde ongelma
Ei kyllä kulkurikäytössä saa jarruja kulumaan loppuun.. Jumiin ne voi kyllä käytönpuutteessa mennä.
Yleisesti ottaen missä tahansa normaalikäytössä olevassa ajoneuvossa jarrujen säästämisessä ei ole mitään järkeä. Yleensä jarrut kuluu eniten käytön puutteen eikä käytön takia.
Yleisesti ottaen missä tahansa normaalikäytössä olevassa ajoneuvossa jarrujen säästämisessä ei ole mitään järkeä. Yleensä jarrut kuluu eniten käytön puutteen eikä käytön takia.
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 87
- Liittynyt: 30 Marras 2018 17:58
- Location: On the road
Re: Volvo EGS 7 peräytysvaihde ongelma
Sattuikaan silmään sopivasti tämä kirjoitus. Kiitos ja kumarrus!
Pari päivää sitten ajoin ekan pidemmän siirtoajon busseillakin ja olin niin innoissani laitteen toiminnasta. Siis vaihteisto oli yks niitä harvoja asioita mikä tuntu pelaavan moitteitta Tänään sitten käynnisti laitteen ja ajoin muutaman metrin pesupaikalle ja sit pakotteilla pesun jälkeen navetan kulmalle takas. NI perhana pakki pomppi viiden metrin välein pois päältä. Laatikkoa suunnittelin jo verkon painoks, mutta ehkä öljyn vaihto ja noiden antureiden tarkastus/vaihto. Hyvä että on jotain hommaa, kun ei tässä muuta laittamista paljon olekaan
Pari päivää sitten ajoin ekan pidemmän siirtoajon busseillakin ja olin niin innoissani laitteen toiminnasta. Siis vaihteisto oli yks niitä harvoja asioita mikä tuntu pelaavan moitteitta Tänään sitten käynnisti laitteen ja ajoin muutaman metrin pesupaikalle ja sit pakotteilla pesun jälkeen navetan kulmalle takas. NI perhana pakki pomppi viiden metrin välein pois päältä. Laatikkoa suunnittelin jo verkon painoks, mutta ehkä öljyn vaihto ja noiden antureiden tarkastus/vaihto. Hyvä että on jotain hommaa, kun ei tässä muuta laittamista paljon olekaan
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 515
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
Re: Volvo EGS 7 peräytysvaihde ongelma
Pari vk sitten tuo mun kärry teki sellaisen tempun, että siirtelin pihalla sitä ja yhtäkkiä se sytytti vaihteiston kuvan kojelautaan vikavaloihin ja ei suostunut laittamaan vaihdetta silmään. Auton moottorin läheltä kuului tasainen pakenevan ilman suhina vaikkei auto ollut käynnissäkään. Se loppui kotvan päästä ja pistin auton uudelleen käyntiin ja kaikki toimi normaalisti. Mikä ihme tuollaisen voi aiheuttaa?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Volvo EGS 7 peräytysvaihde ongelma
Veikkaan että paine on ollut järjestelmässä liian alhainen ja vaihteisto ei toimi. Saattaa siellä jokin venttiili/paineensäädin myös jumittaa. ainakin tilanteessa, jossa lämpötila sahaa nollan puolta toista.
Ehjänä nämä ovat tehtaalta lähteneet.
Ehjänä nämä ovat tehtaalta lähteneet.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Kuski
- Viestit: 28
- Liittynyt: 24 Marras 2022 11:34
- Truck: Volvo B10B / Kk310
- Location: Pietarsaari
Re: Volvo EGS 7 peräytysvaihde ongelma
Tuntuu olevan enemmän ominaisuus kuin vika, niin kuin meillä atk-hommissa sanotaan. Samaa tekee minullakin, satunnaisesti potkaisee pakin pois. Useimmiten antaa peruuttaa ihan normaalisti, joskus potkaisee jo muutamankin metrin jälkeen.
Ja on kuulemma tehnyt tätä aivan uudesta. Alkuperäinen omistaja oli käyttänyt parikin kertaa takuuhuollossa, mutta vikaa ei ollut löytynyt. Jos se on nyt tehnyt tuota vuodesta -96, niin en ajatellut ryhtyä isoihin operaatioihin. Onneksi harvemmin tarvitsee satoja metrejä peruutella.
Ja on kuulemma tehnyt tätä aivan uudesta. Alkuperäinen omistaja oli käyttänyt parikin kertaa takuuhuollossa, mutta vikaa ei ollut löytynyt. Jos se on nyt tehnyt tuota vuodesta -96, niin en ajatellut ryhtyä isoihin operaatioihin. Onneksi harvemmin tarvitsee satoja metrejä peruutella.
Kirjastoautoprojekti Volvo B10B Carrus KK310 Libris
-
- Apukuski
- Viestit: 12
- Liittynyt: 14 Elo 2022 11:47
- Truck: Matkaaja
- Location: Kuopio
Re: Volvo EGS 7 peräytysvaihde ongelma
Ongelmia myös täällä vaihteiden kytkeytymisesä. Lämpimillä keleillä toimii hyvin, mutta ilmojen mentyä miinukselle alkaa tuo vaihde ongelma. Mitähän tuolle alkaa tekemään.
- Timppa
- Ajoneuvos
- Viestit: 512
- Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
- Truck: Carrus 602 B 10 M
- Location: Hollola
- Member id: 2
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
Re: Volvo EGS 7 peräytysvaihde ongelma
Pakin pomppuuttaminen loppui kun säädin pakin siirtäjähaarukkaa 2mm auton suunnassa eteenpäin . Kolmesta siirtäjäakselista oikean puoleinen eli alin oli pakin. Kuusiokolo säätöruuvit saa liikkeen aikaan . ( kartiopäisiä )
-
- Apukuski
- Viestit: 12
- Liittynyt: 14 Elo 2022 11:47
- Truck: Matkaaja
- Location: Kuopio
Re: Volvo EGS 7 peräytysvaihde ongelma
Nyt uutena oireena 3 vaihde päällä eikä saa pois. Kelien lämmettyä koitettu wabcon tenua järjestelmään ja vapaalle saamista mutta ei auttanut.