Volvon säilytysohje liikenteestä poissa olevalle linja-autolle

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Volvon säilytysohje liikenteestä poissa olevalle linja-autolle

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

Jos ketään sattuu kiinnostamaan niin ajattelin nyt "arkistoida" tänne Volvon julkaisemat ohjeet siitä mitä suosittelevat tehtäväksi bussin seisoessa kauan. Varmasti nämä on valtaosalle täällä ihan selviä juttuja eikä varmasti monikaan noin usein bussiansa käy hoitamassa, mutta itse ainakin huomasin että näin märkänä talvena kuin nyt oli, olisi kannattanut käydä käyttämässä bussia useammin. Sisäpuolisen kosteuden poistokin jäi vähän retuperälle kun sisusta oli purettu pois enkä osannut pitää kosteutta ongelmana kun viime talvenakaan ei ollut ongelmaa (tosin silloin oli kyllä yksi muovilaatikollinen silicarakeita enemmän bussissa ja talvi oli muutenkin kuivempi).

______________________

Tuossa nyt siis kuitenkin Volvon "Säilytysohje liikenteestä poissa olevalle linja-autolle":

Toimenpiteet seisonta-ajan alkaessa:
  • Päävirta tulee olla katkaistu akkutilan katkaisimesta.
  • Suosittelemme ylläpitolaturin käyttöä.
Toimenpiteet 2 viikon välein:
  • Kaikkien neste- ja öljytasojen tarkastus sekä auton käynnistys vähintään 10 min.
  • Silmämääräinen tarkastus:
    o renkaat
    o ulkopuoli
    o sisäpuoli
    o myös kosteuden poistosta tulee huolehtia siihen tarkoitetuilla tuotteilla, joita on saatavilla mm. hyvin varustetuista autovaraosaliikkeistä
Toimenpiteet kerran kuukaudessa:
  • Lyhyt koeajo (auton liikuttaminen)
  • Toimintatarkastus:
    o Ajoneuvon sähköiset, mekaaniset ja hydrauliset toiminnot on tarkastettava, käyttämällä katkaisimia ja säätimiä - päälle ja pois.
Huomioitavaa:

Jos akkujen varaustila laskee liikaa, suosittelemme auton käynnistämistä useammin kuin 2 viikon välein tai akun miinuskaapelin irrottamista.

Lähde: Säilytysohje liikenteestä poissa olevalle linja-autolle | Volvo Linja-autot
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Volvon säilytysohje liikenteestä poissa olevalle linja-autolle

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Aikamoista. Tuo 2vko välein käynnistys, no pyöriihän se sillon, vaan ei kyllä kerkee lämpee. Miltä vuodelta tää ohje on, tai minkä ikäseen autoon? Omassa kehotetaan välttämään joutokäyttöö, mut se onkin varmaan siks että maailma pelastus, eikä auto?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Volvon säilytysohje liikenteestä poissa olevalle linja-autolle

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Asuntovaunu ja- auton säilytys tavoilla bussikin selviää talvesta. Pahin ongelma on tuo lämpötila nopea vaihtelu
mitä useammin sisällä kylmempi kuin ulkopuolella on ongelma, tuohon on erilaisiaratkaisuja kehitelty lähinnä sähkö toim.

Oma koe pidin asuntovaunun tammi- helmikuun lämpimänä sähkövastus 2 kw = kulutus max ( muu kulutus pieni kiertovesi
pumppu ja akun lataus) kulutus oli melkotarkkaan 48 kwh / pv ja lämpö plus 10-15 ˚ sisällä, olis huomattavasti ollut
pienempi jo olis pienentänyt ilmanvaihtoa ( kaasulaite/ hlömäärän mukainen tehdas iv).
Bussin webastolla lämmitänyt aina kun ilmanlämpö pakkasesta plussalle, viimetalvena melkoinen lämmityskerta määrä
ehkä 2-30 kertaa helppo toteuttaa kun talvehti omassa pihassa eikä kattolumiongelmaa ollut.

Ehkä paras säilytys bussille kylmä katos paikka.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Volvon säilytysohje liikenteestä poissa olevalle linja-autolle

Viesti Kirjoittaja Jule »

Näissä Volvon sumppuvoitelu koneissahan on sitä ongelmaa että öljysäiliö tyhjenee pitkään seisoessa kampikammioon, ja kai se pahimmillaan voi päästä myös sylinteriin, jos kampikammio on täynnä öljyä.
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Volvon säilytysohje liikenteestä poissa olevalle linja-autolle

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

Reddewil kirjoitti: 07 Touko 2020 17:44 Aikamoista. Tuo 2vko välein käynnistys, no pyöriihän se sillon, vaan ei kyllä kerkee lämpee. Miltä vuodelta tää ohje on, tai minkä ikäseen autoon? Omassa kehotetaan välttämään joutokäyttöö, mut se onkin varmaan siks että maailma pelastus, eikä auto?
Tuo on siis nimenomaan nyt koronaviruksen aiheuttamaan nykybussien seisottamiseen tänä vuonna julkaistu ohje.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Volvon säilytysohje liikenteestä poissa olevalle linja-autolle

Viesti Kirjoittaja seepra »

Jos talvella on pakkasta ja piipussa on 15w40 -liemet, niin valuuko nekin kampikammioon?

Toinen kysymys on että onko noissa B10M -alustoissa polttoainesäiliön lämmitys webaston avulla jäähdytysvedellä? Täällä jossain luki siitä.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Vastaa Viestiin