Jos ketään sattuu kiinnostamaan niin ajattelin nyt "arkistoida" tänne Volvon julkaisemat ohjeet siitä mitä suosittelevat tehtäväksi bussin seisoessa kauan. Varmasti nämä on valtaosalle täällä ihan selviä juttuja eikä varmasti monikaan noin usein bussiansa käy hoitamassa, mutta itse ainakin huomasin että näin märkänä talvena kuin nyt oli, olisi kannattanut käydä käyttämässä bussia useammin. Sisäpuolisen kosteuden poistokin jäi vähän retuperälle kun sisusta oli purettu pois enkä osannut pitää kosteutta ongelmana kun viime talvenakaan ei ollut ongelmaa (tosin silloin oli kyllä yksi muovilaatikollinen silicarakeita enemmän bussissa ja talvi oli muutenkin kuivempi).
______________________
Tuossa nyt siis kuitenkin Volvon "Säilytysohje liikenteestä poissa olevalle linja-autolle":
Toimenpiteet seisonta-ajan alkaessa:
Päävirta tulee olla katkaistu akkutilan katkaisimesta.
Suosittelemme ylläpitolaturin käyttöä.
Toimenpiteet 2 viikon välein:
Kaikkien neste- ja öljytasojen tarkastus sekä auton käynnistys vähintään 10 min.
Silmämääräinen tarkastus:
o renkaat
o ulkopuoli
o sisäpuoli
o myös kosteuden poistosta tulee huolehtia siihen tarkoitetuilla tuotteilla, joita on saatavilla mm. hyvin varustetuista autovaraosaliikkeistä
Toimenpiteet kerran kuukaudessa:
Lyhyt koeajo (auton liikuttaminen)
Toimintatarkastus:
o Ajoneuvon sähköiset, mekaaniset ja hydrauliset toiminnot on tarkastettava, käyttämällä katkaisimia ja säätimiä - päälle ja pois.
Huomioitavaa:
Jos akkujen varaustila laskee liikaa, suosittelemme auton käynnistämistä useammin kuin 2 viikon välein tai akun miinuskaapelin irrottamista.
Aikamoista. Tuo 2vko välein käynnistys, no pyöriihän se sillon, vaan ei kyllä kerkee lämpee. Miltä vuodelta tää ohje on, tai minkä ikäseen autoon? Omassa kehotetaan välttämään joutokäyttöö, mut se onkin varmaan siks että maailma pelastus, eikä auto?
Asuntovaunu ja- auton säilytys tavoilla bussikin selviää talvesta. Pahin ongelma on tuo lämpötila nopea vaihtelu
mitä useammin sisällä kylmempi kuin ulkopuolella on ongelma, tuohon on erilaisiaratkaisuja kehitelty lähinnä sähkö toim.
Oma koe pidin asuntovaunun tammi- helmikuun lämpimänä sähkövastus 2 kw = kulutus max ( muu kulutus pieni kiertovesi
pumppu ja akun lataus) kulutus oli melkotarkkaan 48 kwh / pv ja lämpö plus 10-15 ˚ sisällä, olis huomattavasti ollut
pienempi jo olis pienentänyt ilmanvaihtoa ( kaasulaite/ hlömäärän mukainen tehdas iv).
Bussin webastolla lämmitänyt aina kun ilmanlämpö pakkasesta plussalle, viimetalvena melkoinen lämmityskerta määrä
ehkä 2-30 kertaa helppo toteuttaa kun talvehti omassa pihassa eikä kattolumiongelmaa ollut.
Näissä Volvon sumppuvoitelu koneissahan on sitä ongelmaa että öljysäiliö tyhjenee pitkään seisoessa kampikammioon, ja kai se pahimmillaan voi päästä myös sylinteriin, jos kampikammio on täynnä öljyä.
Reddewil kirjoitti: ↑07 Touko 2020 17:44
Aikamoista. Tuo 2vko välein käynnistys, no pyöriihän se sillon, vaan ei kyllä kerkee lämpee. Miltä vuodelta tää ohje on, tai minkä ikäseen autoon? Omassa kehotetaan välttämään joutokäyttöö, mut se onkin varmaan siks että maailma pelastus, eikä auto?
Tuo on siis nimenomaan nyt koronaviruksen aiheuttamaan nykybussien seisottamiseen tänä vuonna julkaistu ohje.