Volvon etukardaani pois ja laturin siirto
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Volvon etukardaani pois ja laturin siirto
Tässä on keskusteltu tuosta Volvon B10M ja B58 alustan päivittämisestä korituksen yhteydessä. Tästäpä tietenkin syntyi aasinsilta että joutashan tuo etukardaani omastakin pois Ei muutaku pultit irti ja tielle kokeileen miltä tuntuu kautta kuulostaa ajaa ilman sitä
Ja sehän on ku eri auto tulipa hiljaista onpa se pitänytkin kaikenlaista ulinaa, hinksutusta, väpätystä ja jyskytystä sitäpaitsi olen sitä pöljä korjannutkin aikanaan, liuku ja ristikot vaihdettiin mutta eipä hirveenä kummentunut, ajaissa kuului sellanen mukava rrrrraaauuuurrraaauuuurrraauu ja se on ottanu päähän. Vielä jäi se ikiaikainen horkka 1400 kierroksen kohdalla jota epäilen johtuvan löystyneistä kytkinasetelman jousista, pientä rytkytystä joskus ykkösellä ja horkkaa voi säätää vauhdissa kytkintä kevyesti painamalla. Paljonhan tuokin väheni kannatinkumit uusimalla.
Samalla huomasin että laturin kiristyspyörän varren pultti oli pettäny jo toistamiseen enkä enää ala sitä kohdistamaan kun kaikki mikä siihen liittyy on niin huonosti
Eli kiinnostaisi kovasti nähdä vaikka kuvia millaisia systeemejä ovat tilalle tehneet. Laturi on kooltaan suunnilleen muoviämpärin kokoinen ja siinä on varsin ihmeellinen jalka, sellaisenaan ei mahtane siirtyä. Koetin vakoilla IRJAn sivuilta konehuonekuvaa Syylärin tuuletin on peltisessä tunnelissa oleva n.50cm rupeli, tunnelissa on tähtimäisesti kiinnitystangot keskelle laippaan johon tuo rupelin viskoosikytkin kiinnittyy. Viskoosikytkimestä menee joku letku vesiputkeen jossa on semmonen outo mutikka. joku tunnistin kai Onko tuohon tunneliin suoraan sopivaa laipallista sähköflektiä? tuommosen rupelin pyörittämiseen tarvii kai jo muutaman hevosvoiman moottorin? kytkimeksi käynee henkilöauton osa?
Ainakin bussiton ja only4pro tais mainita että ei oo etukardaania?
Soittelen huomenna purkaamoille ja kyselen eka valmista tavaraa. Syyläriä ei viitsisi tämän takia vaihtaa, toivottavasti olis kevyehkö remontti eikä maksais paljon, porkkanana on hiljainen Volvo jonka käynti oli niin sievää
Ja sehän on ku eri auto tulipa hiljaista onpa se pitänytkin kaikenlaista ulinaa, hinksutusta, väpätystä ja jyskytystä sitäpaitsi olen sitä pöljä korjannutkin aikanaan, liuku ja ristikot vaihdettiin mutta eipä hirveenä kummentunut, ajaissa kuului sellanen mukava rrrrraaauuuurrraaauuuurrraauu ja se on ottanu päähän. Vielä jäi se ikiaikainen horkka 1400 kierroksen kohdalla jota epäilen johtuvan löystyneistä kytkinasetelman jousista, pientä rytkytystä joskus ykkösellä ja horkkaa voi säätää vauhdissa kytkintä kevyesti painamalla. Paljonhan tuokin väheni kannatinkumit uusimalla.
Samalla huomasin että laturin kiristyspyörän varren pultti oli pettäny jo toistamiseen enkä enää ala sitä kohdistamaan kun kaikki mikä siihen liittyy on niin huonosti
Eli kiinnostaisi kovasti nähdä vaikka kuvia millaisia systeemejä ovat tilalle tehneet. Laturi on kooltaan suunnilleen muoviämpärin kokoinen ja siinä on varsin ihmeellinen jalka, sellaisenaan ei mahtane siirtyä. Koetin vakoilla IRJAn sivuilta konehuonekuvaa Syylärin tuuletin on peltisessä tunnelissa oleva n.50cm rupeli, tunnelissa on tähtimäisesti kiinnitystangot keskelle laippaan johon tuo rupelin viskoosikytkin kiinnittyy. Viskoosikytkimestä menee joku letku vesiputkeen jossa on semmonen outo mutikka. joku tunnistin kai Onko tuohon tunneliin suoraan sopivaa laipallista sähköflektiä? tuommosen rupelin pyörittämiseen tarvii kai jo muutaman hevosvoiman moottorin? kytkimeksi käynee henkilöauton osa?
Ainakin bussiton ja only4pro tais mainita että ei oo etukardaania?
Soittelen huomenna purkaamoille ja kyselen eka valmista tavaraa. Syyläriä ei viitsisi tämän takia vaihtaa, toivottavasti olis kevyehkö remontti eikä maksais paljon, porkkanana on hiljainen Volvo jonka käynti oli niin sievää
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
melko volvomainen ratkaisu koko etukardaani. tulee mieleen matalat b10l;t, joissa polttoaineputki oli vedetty muoviputkella suoraan turbon yli
firmassa vaihtoivat muutamaan sähköflektit, kun viskoropeli hajos.
vei muuten virtaa melkoisesti, laturi stoppas kun seinään, ja hihnat kiljui koko lähiön hereille kun fleki lähti pyörimään:lol:
toki niissä laturi oli vielä siellä kardaanissa ja ne "miljoonanajetut" laakerit ei tykänny kai vinokuormasta
sinne syyläriin täytyy järjestää sit n.60-asteinen termostaatti ohjaamaan sitä flektiä. kuulostaa aika miedolta, mutta koska nesteletkut on pitkät, esim jyrkässä mäessä syyläri ei "ehdi mukaan", jos odottelee nesteen kuumenemista. tietysti 88-asteinen anturi moottorissa ajaa saman asian.
pesin muuten scaniasta syylärin, eikä flekti ole sen jälkeen pyörinyt
ei näyttänyt edes likaiselle, kai siellä sitä kärpäsen raatoa sitten oli riittävästi
firmassa vaihtoivat muutamaan sähköflektit, kun viskoropeli hajos.
vei muuten virtaa melkoisesti, laturi stoppas kun seinään, ja hihnat kiljui koko lähiön hereille kun fleki lähti pyörimään:lol:
toki niissä laturi oli vielä siellä kardaanissa ja ne "miljoonanajetut" laakerit ei tykänny kai vinokuormasta
sinne syyläriin täytyy järjestää sit n.60-asteinen termostaatti ohjaamaan sitä flektiä. kuulostaa aika miedolta, mutta koska nesteletkut on pitkät, esim jyrkässä mäessä syyläri ei "ehdi mukaan", jos odottelee nesteen kuumenemista. tietysti 88-asteinen anturi moottorissa ajaa saman asian.
pesin muuten scaniasta syylärin, eikä flekti ole sen jälkeen pyörinyt
ei näyttänyt edes likaiselle, kai siellä sitä kärpäsen raatoa sitten oli riittävästi
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1454
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Omassa on kanssa se laturi ison ämpärin kokoinen ja sille tulee vielä oma ilmajäähdytysletku. Isoimmat jyrinät minulla tulee etukardaanista kun pakkasella päräytän käyntiin. Pariin minuuttiin ei kyllä tule mieleen nostaa kierroksia , jyrinä on kyllä melkoinen. Asiaan.. jos kardaani otetaan pois niin jäähdyttäjä jää paikalleen ja siihen on asennettava se sähköflekti. Sopiiko laturi sitten koneen päälle kun on niin möhkäle ja vielä tuplahihnalla. Nyt siinä koneen päällä on ilmastoinin kompura. ????. Tv. Ari
#048
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Jep ! Mulla on tossa katiskassa kaks sähkökäyttöstä puhallinta syylärissä ja laturi oli muistaakseni jonkun tyyppisillä "pannoilla" kiinni täytyy vissiin huomenna tarkistaa kun tultiin tänään kotiin tuolta Neste rallista ja vähän jo väsyttää kilsoja tuli pikkasen yli 600 ja osa pikkasia hiekkateitä siellä meinas jäädä muutamat henkilöautot jalkoihin
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Purkaamolla tuollainen muutossarja maksais 350e+alv johon kuulus laturIn jalka, sähkötuulettajat ja niiden termostaatti. Onko vähän kallis, taidan suunnitella semmosta, tuota.... Laittaa kaksi 12v tuuletinta sarjaan.... Passaisi henkilöautosta ja olisivatten jo olemassa. Laturin jalka taitaa mennä omavalmisteeksi, koska pitää saada tuo 12 volttinen hupilaturikin sopimaan.
Viimeksi muokannut Lahti32, 16 Elo 2007 22:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto
IRJAn laturien kiinnitys on rakennettu aivan "kankitavarasta" . moottorin päällä on neljä suurta tuumakokoista kierrereikää
johon kiinnitin paksun teräslevyn ja siihen vain sovittelemaan meillä molempiin (12V ja 24V) latureihin profiilipätkät ja niinhin laturin kiinnityspisteet . Näin kirjoitettuna tuntuu tosi helpolta mutta aika äheltäminen kumminkin ennen kuin kaikki pelittää ja hihnat ovat "linjassa". Kiinnityspisteet nousivat aika korkealle muutta se muistaakseni helpotti hihnojen kiristimien rakentamista olemassa olevissa tarpeista . Niitähän aina kannattaa käyttää kun on jotain valmista jonka ympärille rakentaa
johon kiinnitin paksun teräslevyn ja siihen vain sovittelemaan meillä molempiin (12V ja 24V) latureihin profiilipätkät ja niinhin laturin kiinnityspisteet . Näin kirjoitettuna tuntuu tosi helpolta mutta aika äheltäminen kumminkin ennen kuin kaikki pelittää ja hihnat ovat "linjassa". Kiinnityspisteet nousivat aika korkealle muutta se muistaakseni helpotti hihnojen kiristimien rakentamista olemassa olevissa tarpeista . Niitähän aina kannattaa käyttää kun on jotain valmista jonka ympärille rakentaa
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto
Onkohan siitä mitään haittaa että koneessa on reippaasti suurempi hihnapyörä mitä kardaanin etupäässä? Ottaahan se tietty enemmän kierroksia mutta tuleepa sitä virtaa paremmin tyhjäkäynnillä. Nyt on sillätavalla että jos käynnistää ilman kaasun painamista, laturi ei herää lataamaan ennenkuin hiukan käyttää kierroksia koneessa. Poistuisi tuokin ominaisuus. Sitten semmonen ajatus, että miksi tuo laturi on tosissaan noin mahdottoman iso kaikkine rasvanippoineen ja ilmaletkuineen? Onko se joku ylikestävä vai mikä, tehoa kummiskin vain 80A. Kai sen voi korvata pienemmälläkin tavallisella 55-80A laturilla, kun virtaa tarvitaan vain starttiin ja ajovaloihin. Mahtuisi paremmin 12volttisen kanssa rinnakkain.
Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto
Haluatko tarkkoja mittoja? Voisin mittailla viikonloppuna tarkastikin. Hihnapyörään kiinnittyy kuminivel, johonka sit kardaanin laippa. Ensimmäinen putki on n. 1,5-2 metriä. Sitten ristikko, liuku ja laakeri jonka jälkeen semmonen metrinen vähän ohuempi putki joka päättyy laipalliseen ristikkoon.
Tulevaisuus on sähköinen
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto
Samaa olen itsekkin ajatellut kun Lahti, että iso möykäle pois ja tilalle mahdollisesti 1x24V + 1x 12V, tai 2x24V tai jopa (jos mahtuu) 2x24V + 1x12V
Miten on, onko joku virittäny tällaista?
Miten on, onko joku virittäny tällaista?
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto
Lie se originaali tehty järeäasti vaan että ei pimahda kun ajaa HKI-Rovaaniemi-Oulu talvella kaikki lämppärit päällä, pitkät, kaikki sisävalot matkustajilla jne.. Kuritus lie kamala ja vielä yhtäjaksoinen ja päivästä toiseen sama kun "linjaa" ajaa. Tässä meidän puuhassahan tosiaan taas välttäisi pienempikin möykky. Ajomatkat on hyvin maltilliset ja kurituskin laturille autokohtaista.IRJA kirjoitti:IRJAn laturien kiinnitys on rakennettu aivan "kankitavarasta" . moottorin päällä on neljä suurta tuumakokoista kierrereikää
johon kiinnitin paksun teräslevyn ja siihen vain sovittelemaan meillä molempiin (12V ja 24V) latureihin profiilipätkät ja niinhin laturin kiinnityspisteet . Näin kirjoitettuna tuntuu tosi helpolta mutta aika äheltäminen kumminkin ennen kuin kaikki pelittää ja hihnat ovat "linjassa". Kiinnityspisteet nousivat aika korkealle muutta se muistaakseni helpotti hihnojen kiristimien rakentamista olemassa olevissa tarpeista . Niitähän aina kannattaa käyttää kun on jotain valmista jonka ympärille rakentaa
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto
Kävin katsomassa only4pro kuvagalleriassa niin sieltä löytyy kaksi kuvaa jossa laturi on siirretty koneen päälle. tämä kuva ja pari kuvaa eteenpäin.
Mitä jos ottaisit muutaman lisäkuvan laturin kiinityksistä ja edestä päin että näkyy miten "kardaanipää" on istutettu remmipyörään.
Minulla kattokanava tuuletin vie 30A saman mootorin jäähdytin puhaltimet 30A. etu sisäilmapuhallin jotain XA kuskin jalkatilapuh XA Kattovalot 10x20W= 8A Ajovalot 10A
eli ei 80A laturi ole ylimitoitettu
Mitä jos ottaisit muutaman lisäkuvan laturin kiinityksistä ja edestä päin että näkyy miten "kardaanipää" on istutettu remmipyörään.
Minulla kattokanava tuuletin vie 30A saman mootorin jäähdytin puhaltimet 30A. etu sisäilmapuhallin jotain XA kuskin jalkatilapuh XA Kattovalot 10x20W= 8A Ajovalot 10A
eli ei 80A laturi ole ylimitoitettu
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto
Uudemmissa B10M:issä (80-luvun lopusta alkaen käsittääkseni) flekti pyörii hydraulisesti, eli ei rääkkää laturia. Olisikohan semmoinen järkevän rajoissa rakentaa vanhempaan vuosimalliin? Rumaa ääntä pitää kyllä se hydrauliikkakin jos on epäkunnossa, mutta niinhän kaikki rikkinäinen on huonojuttu.
Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto
Lisäsin galleriaan pari kuvaa IRJAn laturisysteemin (12 ja 24V) rakentelusta moottorin päälle
Re:
Jättäisit suosiolla sen 12 volttisen laturin pois ja laittaisit vaan sen jännitteen alentajan (24V -> 12V) niin pääsisit paljon vähemmällä vaivalla! Se alentaja on tosi siisti laittaa ja luulisin että kestääkin paremmin käytössä.Bussiton kirjoitti:Jep ! Mulla on tossa katiskassa kaks sähkökäyttöstä puhallinta syylärissä ja laturi oli muistaakseni jonkun tyyppisillä "pannoilla" kiinni täytyy vissiin huomenna tarkistaa kun tultiin tänään kotiin tuolta Neste rallista ja vähän jo väsyttää kilsoja tuli pikkasen yli 600 ja osa pikkasia hiekkateitä siellä meinas jäädä muutamat henkilöautot jalkoihin
Edit: Siis tämän näköinen laite.
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Re:
Tota tarkotin et toi 24V laturi on laitettu alustan uudelleen korituksen yhteydessä tonne koneen päälleJussiK kirjoitti:Jättäisit suosiolla sen 12 volttisen laturin pois ja laittaisit vaan sen jännitteen alentajan (24V -> 12V) niin pääsisit paljon vähemmällä vaivalla! Se alentaja on tosi siisti laittaa ja luulisin että kestääkin paremmin käytössä.Bussiton kirjoitti:Jep ! Mulla on tossa katiskassa kaks sähkökäyttöstä puhallinta syylärissä ja laturi oli muistaakseni jonkun tyyppisillä "pannoilla" kiinni täytyy vissiin huomenna tarkistaa kun tultiin tänään kotiin tuolta Neste rallista ja vähän jo väsyttää kilsoja tuli pikkasen yli 600 ja osa pikkasia hiekkateitä siellä meinas jäädä muutamat henkilöautot jalkoihin
Edit: Siis tämän näköinen laite.
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Re:
Saako jännitteenalentajia 80A tai 100A tehoisina? Pitäähän laturissa tehoa olla että tyhjä akkupankki saadaan nopeasti täyteen. Kokeilin aikanaan tuollaista pienehköä alentajaa mutta ainoa hyöty jäi sisätiloja lämmittävään vaikutukseen...., heitin menemään kun ylikuormitustilanteessa lämpiäminen muuttui savuamiseksiJussiK kirjoitti: Jättäisit suosiolla sen 12 volttisen laturin pois ja laittaisit vaan sen jännitteen alentajan (24V -> 12V) niin pääsisit paljon vähemmällä vaivalla! Se alentaja on tosi siisti laittaa ja luulisin että kestääkin paremmin käytössä.
Edit: Siis tämän näköinen laite.
Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto
Nyt on etukardaani irti ja laturi pois, jalustoineen ja johtoineen. Pitää jatkaa paksuja johtoja muutama metri että yltää uuteen paikkaan. Samalla uusin vanhoja koska olivatten käännöksistä hankautuneet runkopalkkeihin ja neljästä kohtaa tieten räsähdellyt tuli ja leimaus, sen verran syvät hankaumat niistä löytyi. Kannattaa muuten tarkistella noita johtojen kuntoa joskus.
Tuo tuuletinhomma alkoi laiskottaa. Tuulitunnelin vaihtaminen toisenlaiseen on hirveä homma kun letkua ja putkia risteilee edestä ja takaa. Ajattelinkin että mitä jos jättäsi vanhan siihen ja pyörittäs sitä entistä rupelia jollain sopivalla sähkömoottorilla? tietäskö joku mistä soveltusi sopiva 24V voimakas moottori? Toinen keino on laittaa syylärin etupuolelle puhaltimet joka voisi olla helpompi juttu. Tässä vaiheessa laitan laturin pelaamaan koneen päälle ja talven mittaan tuon tuuletinhomman, kiirettä ei taida tähän vuodenaikaan tulla
Tuo tuuletinhomma alkoi laiskottaa. Tuulitunnelin vaihtaminen toisenlaiseen on hirveä homma kun letkua ja putkia risteilee edestä ja takaa. Ajattelinkin että mitä jos jättäsi vanhan siihen ja pyörittäs sitä entistä rupelia jollain sopivalla sähkömoottorilla? tietäskö joku mistä soveltusi sopiva 24V voimakas moottori? Toinen keino on laittaa syylärin etupuolelle puhaltimet joka voisi olla helpompi juttu. Tässä vaiheessa laitan laturin pelaamaan koneen päälle ja talven mittaan tuon tuuletinhomman, kiirettä ei taida tähän vuodenaikaan tulla
Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto
Mitenkähän tuon tehon tarpeen sais selville? Propelli pyörii normaalisti koneen kierrosluvulla eli max 2000 rpm. Hihnapyörällä siihen saa välitystä niin että 3000 rpm voisi ollakin sopiva? Propellin halkaisija on n. 40cm ja siivet on melkoiset. En purkanut vielä sitä kiinnityslaippaa.Hene kirjoitti:
Mulla on jossain varastossa n. 10 kpl 24 V 360 W 3000 rpm moottoreita. Riittäisiköhän tuo 360 W?
Voitaisiin käydä vaihtokauppaa kun mulla olisi sille kardaanin kiinnityslaipalle ja kardaanin osille tarvetta?
Tulevaisuus on sähköinen
Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto
Ropelli kuin ropelli sanoo tosi pahan äänen jos sitä pyörittää liian suurella nopeudella. Lienee kavitaation tapainen ilmiö (mikä sille onkaan oikea termi). Mutta luulis volvon alkuperäisessä olevan varaa 3000rpm tietämille kun se sinne asti voi huolimattomalta karata.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto
Ongelmaa siiven kärjen nopeudesta tulee kun se ylittää 340m/s eli äänivalli rikkoutuu mutta ei vaaraa kun ei karkaa kierrokset koskaan yli 2000 rpm kun yksinkertaisesti ei pyöri kone enempää vaikka vapaalla huudattas. Siinä on vielä äänennopeus kaukana jos vaihde päällä nasta laudassa
Tulevaisuus on sähköinen
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1454
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto
No. No. Kyllä mahurissa punainen alue alkaa vasta 2500r/min ja omakin kiertää 2350r/min. Sullahan jää 33% sitten kierroksista varastoon. Tv. AriLahti32 kirjoitti:Ongelmaa siiven kärjen nopeudesta tulee kun se ylittää 340m/s eli äänivalli rikkoutuu mutta ei vaaraa kun ei karkaa kierrokset koskaan yli 2000 rpm kun yksinkertaisesti ei pyöri kone enempää vaikka vapaalla huudattas. Siinä on vielä äänennopeus kaukana jos vaihde päällä nasta laudassa
#048
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto
Hyvin on suunniteltu Volvo kun kaasu pohjassa kone käy vihreällä alueella. Keltanen alue alkaa 2000rpm jälkeen mutta ei pyöri ei, muuten miksikähän ei. Johtuukohan pumpusta vai mistä ettei ota enempää kierroksia. 5-vaihteisena ei haittais vaikka ottaiskin, sen verran isoja on vaihteiden välit.
Tulevaisuus on sähköinen
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto
Volvon moottorissa on kiertonopeuden rajoitin jonka pitäisi rajoittaa kierokset n. 2400 - 2500 välille. Oiskohan tämän asetuspiste liukunut paikaltaan sinulla. Minulla ei ole harmainta aavistusta miten tuo härveli toimii.Lahti32 kirjoitti:Hyvin on suunniteltu Volvo kun kaasu pohjassa kone käy vihreällä alueella. Keltanen alue alkaa 2000rpm jälkeen mutta ei pyöri ei, muuten miksikähän ei. Johtuukohan pumpusta vai mistä ettei ota enempää kierroksia. 5-vaihteisena ei haittais vaikka ottaiskin, sen verran isoja on vaihteiden välit.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen