B10M alustan nousu

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
mikael_
Kuski
Viestit: 20
Liittynyt: 04 Tammi 2020 21:35
Location: Sastamala

Re: B10M alustan nousu

Viesti Kirjoittaja mikael_ »

Kertokaapas tyhmälle mitä tuo 4piiriventtiili käytännössä tekee, vian haku on käynnissä itsellä, b10m alustan takapussit ei tyhjene, tai tyhjenee ja täyttyy heti uudestaan...
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: B10M alustan nousu

Viesti Kirjoittaja motoku »

alustan ilmajärjestelmä on jaettu 1-4 "piiriksi", yleensä 1:etuakselin (akseleiden) jarrut, 2:taka-akselin (akseleiden) jarrut, 3(+4): "muut" eli ovet, jousitus, wc, ilmastoinnin luukut, paineilmalukot jne.

jos joku näistä piireistä vioittuu, hajoaa putki tai poksahtaa säiliö tms, 4-piiriventtiili sulkee ilman annon kyseiseen piiriin ja niin toimien säilyttää muut piirit toimintakykyisinä.

kuvailemasi jousitusvika on tasonsäätöventtiilin tai jousilautasen puhkiruostumisen aiheuttama vika.
Avatar
vko516
Rattiamiraali
Viestit: 304
Liittynyt: 10 Marras 2008 00:20
Truck: B10M Carrus
Location: Manse

Re: B10M alustan nousu

Viesti Kirjoittaja vko516 »

silvarello kirjoitti: 06 Marras 2019 14:32 Ratkesiko tämä venttiilin vaihdolla? Välillä oon katsellut että vähän samaa vikaa vois olla omassa. Ehkä hieman lievempänä. Voi olla myös luulotautia- oon ehkä hieman taipuvainen siihen.
Nelipiiri, paineenalennusventtiilit ja jousiromut on vaihdettu reipas vuosi sitten. Ei ois eka tarvikeosa minkä elinkaari on odottamattoman lyhyt.

Nyt on 4-piirivena vaihdettu, ei muutosta. Maksoi 117€.
Perä edelleen nousee lutjakasti ylös mutta keulaa saa välillä odotella 5-10min vaikka pysähtyy vain tunniksi syömään. Jostainhan tuo väkisti vuotaakin kun kori putoaa pohjaanlyönti kumien varaan varmaan vartissa sammutuksen jälkeen.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: B10M alustan nousu

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Siellä on eturenkaiden välissä tasonsäätöventtiili keulalle. Yhteinen molemmille etupalkeille. Tutki ensin sen venttilin tulopuoli - onko kunnolla tuottoa. Sitten lähtöpuolelle testausta. Putki irti ja kääntelee vipua - pitäisi tulla painetta läpi. Siitähän seuraavaksi on ne palkeet. Kaikki siinä käsien ulottuvilla. Ulkoisella kompuralla korjaaminen on helpompaa, niin ei tarvise käyvän auton alla nakertaa. Joissakin B10M autoissa on tuonne lattialuukku, tuossa Berkhofissa on ainakin.

Noilla tasosäätövenoilla on tapana juuttua muutaman miljoonan ajokilometrin välein. Mikään ei kestä nykyään :)
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: B10M alustan nousu

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Ääni kans ilmavuodolle. Ilmapussi ja/tai ylälautanen osaa sitten myös vuotaa hiljaa, ettei kuulu ääntä, eli saippuavettä sumutuspullossa on hyvä. Mulla yks semmonen Scania nyt pihassa, vuotoääni kuuluu kans, mutta eri paikasta letkuliitoksesta. Isompi vuoto on ilmapussin ja jousen ylälevyn välistä, siitä ei kuulu ääntä. Huomasin vahingossa kun puhalsi niin, että kämmenselässä tuntui outo tuuli... Kerran oli myös työkalu Volvosta outo vuoto, etupussissa se lopulta oli, vaikka näytti ja kuulosti ehjältä.

Jos muuten tasonsäätö toimii, niin pitkä odotusaika johtuu joko liian isosta vuodosta tai sit ilman tulo etujousille on jostain syystä rajoittunut.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B10M alustan nousu

Viesti Kirjoittaja Jule »

Mulla vuotaa myös etusäkit ihan hemmetisti, jonka takia keula nousee hitaasti. Takasäkit ei vuoda (tai ei ainakaan) paljoa, niin tuollaisen vartin jälkeen se vaikuttaa siltä että etupää vaan ei nouse, mutta oikeasti se on koko jousituspuolen järjestelmä tyhjä, ja se lutkuttaa sinne hiljalleen painetta. Viikon seisseenä koko systeemi tyhjänäkin perä nousee nopeammin, mutta se johtuu pitkälti siitä että takajousitus on vahvempi ja se jaksaa siten nostaa sen perän pienemmällä ilmanpaineella ajokorkeuteen.

Kojelaudan mittarithan näyttävät vaan jarrupiirien paineen, ne täyttyvät ekana, eikä siellä ole kuin jotain 8 bar painetta, kun jousitukseen kerää 12bar.
Vastaa Viestiin