Sivu 1/1

B10M syöttöpumpun ajoitus

Lähetetty: 27 Elo 2019 22:43
Kirjoittaja jariautio
Löytyiskö keltään varmaa tietoa asiasta. DH10a moottori syöttöpumpun Akselissa ennakon säädin. Ennakko merkki 24. Ssä asteessa vauhtipyörällä. Merkki syöttöpumpussa propun alla keskellä reikää. Sähköohjattu syöttöpumppu.

Kysymys: pannaanko merkit vaan kohdalleen vai tarviiko tuota ennakon säädintä huomioida????
Eli kuinka säädän sen oikein????

Re: B10M syöttöpumpun ajoitus

Lähetetty: 27 Elo 2019 23:15
Kirjoittaja wiima63
oikeaoppisesti siihen tarttee semmosen sytkäpyssyn tapasen härvelin millä se katotaan. mulle ainakin väitetty että ei voi tehdä ilman sitä ja volvon ohjelmassa sama väite että erikoistyökalulla. paikallisella diesel pajalla ehkä ?

Re: B10M syöttöpumpun ajoitus

Lähetetty: 28 Elo 2019 21:03
Kirjoittaja jariautio
No ny se on säädetty. Liika kaukana kalassa kun kaverilta löytyi vehkeet säätöä varten.

Kaksi astetta oli myöhässä ja olipa iso vaikutus.
Karkea käynti pehmeni ja vetoja tuli lisää. Tuntuu että pito loppuu😁

Kiitos ja anteeksi taas kaikilta joita asiallani vaivasin. Hienoo on kun avuliaita löytyy👍

Re: B10M syöttöpumpun ajoitus

Lähetetty: 28 Elo 2019 22:11
Kirjoittaja wiima63
pitäs kans itellä säätää. ei vaan oo tuota härveliä löytyny läheltä. ebayssa oli yksi mutta mietin liian pitkää niin meni heti nenän edestä.

Re: B10M syöttöpumpun ajoitus

Lähetetty: 29 Elo 2019 08:51
Kirjoittaja Reddewil
Kerro nyt edes lyhyesti miten se säädetään, ja onnistuuko ilman sitä härveliä. Jos kaksi astetta vaikutti niin paljon, niin korvakuulolla ei ainakaan kannata kokeilla.

Re: B10M syöttöpumpun ajoitus

Lähetetty: 29 Elo 2019 11:18
Kirjoittaja jariautio
Kaverilla oli sellainen ajoitus lamppu joka ruuvataan syöttöpumpun kyljessä olevaan reikään. Sit vauhtipyörällä merkki kohilleen , löytyy porattu merkki reikä 24 astetta ennakkoo.
Syöttöpumpun akselilta se pultti löysälle jolla puristetaan akselille.
Pyöritetään niin että valo syttyy niin ajoitus kohdillaan.
Varmistin itse vielä pyörittämällä merkin ohi ja kun valo syttyi ryömin auton alle tarkistamaan vauhtipyörän merkin.
Tosiaan se kaksi astetta eli 22 asteen ennakolla käynti paljon karkeampaa ja liike säädössä niin vähäinen että ilman lamppua tuskin onnistuu.

Voihan joku väittää et onnistuu korvakuuloltakin, mut mulla ei ainakaan onnistunut. Todella tarkka säädettävä ja kun et tiedä varmaksi että minne päin.

Re: B10M syöttöpumpun ajoitus

Lähetetty: 29 Elo 2019 20:53
Kirjoittaja wiima63
hyvä että sait duunattua. nyt itsekkin fiksunpi tuon asian kanssa. taidan käydä kattoo lappeenrannan mäkivetokisat ja samalla joutsenon dieselissä laittamassa kohilleen pumpun.

Re: B10M syöttöpumpun ajoitus

Lähetetty: 25 Tammi 2023 22:27
Kirjoittaja mikael_
mistähän tollasta ajotustyökalua lähtisi kysymään lainaan, tarvis pumppu ajottaa kohdalleen kone tuo dh10a

Re: B10M syöttöpumpun ajoitus

Lähetetty: 27 Tammi 2023 19:30
Kirjoittaja jariautio
Tuommoinen kalu

Re: B10M syöttöpumpun ajoitus

Lähetetty: 27 Tammi 2023 19:34
Kirjoittaja jariautio
jariautio kirjoitti: 27 Tammi 2023 19:30 Tuommoinen kalu
Jotku tehneet itsekin. Mersun syöttöpumppuun tämä ja varmaan moneen muuhunkin vanhaan pumppuun

Re: B10M syöttöpumpun ajoitus

Lähetetty: 18 Syys 2023 10:34
Kirjoittaja BlackDog
Moi
Lainataas vanhaa ketjua. Taravis vaihtaa ulostuloakselin stefa ja samalla vois tarkistaa pumpun ajoituksen. Yllä mainittiin jo että 24 astetta DH10A moottorissa. Mulla moottori on THD103KD, onko tässä sama ajoitus ja eroaako tämä DH10A moottorista jotenkin?

Re: B10M syöttöpumpun ajoitus

Lähetetty: 20 Syys 2023 21:11
Kirjoittaja BlackDog
Mun ajotuksen säätö meneekin mielenkiintoiseksi tän THD103KD moottorin kanssa. Yhdestä diesel pajasta "varma" tieto, et 10-11astetta olis manuaalien mukaan oikea. Suosittelivat laittamaan kuitenkin 13 sillä kulemma toimii parhaiten. Vauhtipyörällä kuitenkin porattu merkki 23 asteen kohdalla ja nyt ajotus oli 10.5 astetta. Mikäköhän mahtaa olla oike ennakko? Tulee vaan mieleen, että mahtaako vauhtipyörä ja muu moottori olla eriparia.
Syy ennakonsäätö mietinnälle on erittäin runsas savutys kylmänä käynnistettäessä. Lämppärillä kun lämmittää 10min niin ei juurikaan savuta käynnistettäessä. Ajossa toimiin normaalin laiskast, mutta ei savuta. Tämähän on eka bussi ja reilu kk sitten hankittu, joten verrokkia ei ole.
Huomenna vähän lisäselvittelyä. Sitten "arvotaan" joku ennakko ja ei muuta kun testilenkille. On tää hauskaa puuhaa :)

Re: B10M syöttöpumpun ajoitus

Lähetetty: 20 Syys 2023 23:23
Kirjoittaja jiipee
DH10A 5,5-9 riippuen tehoversiosta. Tuon löysin kesällä netin syövereistä ja kävin vielä wetteriltä varmistamassa. https://www.kylahullutkulkurit.fi/forum ... 2&start=25
Tuossa omaa saikkausta ajoituksen kans.

Re: B10M syöttöpumpun ajoitus

Lähetetty: 20 Syys 2023 23:51
Kirjoittaja Jokelan linja
ajoitus.jpg

Re: B10M syöttöpumpun ajoitus

Lähetetty: 21 Syys 2023 14:18
Kirjoittaja BlackDog
Kiitos ohjeesta. Tuossahan se selkeästi lukee mitä pitää olla ja juurikin sama mitä oli ohjeistettukkin. Taidan laittaa kuitenkin sen 13 mitä suositeltiin.

Re: B10M syöttöpumpun ajoitus

Lähetetty: 04 Loka 2023 19:52
Kirjoittaja BlackDog
Noniin koajolenkkejä suoritettu 13 asteen ennakolla ja todettu, että ei ainakaan toimi mun THD103KD moottorin kanssa. Selkeästi ajoitus pielessä, kun savuttaa "sinistä" ja käy rikkaalla. Nyt ennakko palautettu 10.5 asteeseen ja sininen merkkisavu poistui :D . Mulla siis sähkö kaaasu ja pumpun ohjaus. No yksi asia kuntoon niin seuraaava jo kolkuttelee sanan varsinaisessa merkityksessä ilmeisesti kompura :?: Pitäs varmaan ruveta kirjailees projekti osioon, kun puuhaa riittää