Silmä... ei ku ratin kääntö

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Mopar
Kokenut kuljettaja
Viestit: 92
Liittynyt: 29 Loka 2007 12:53
Truck: Volvo B10m
Location: Harjavalta
Paikkakunta: Brushpower

Silmä... ei ku ratin kääntö

Viesti Kirjoittaja Mopar » 11 Heinä 2019 22:25

Alkanut olee häiritsevissä määrin klappia tuossa ohjauksessa. Viime kesänä meinasin sitä kiristääkin, mutta oli säätöruuvi jämähtäny siihen lukkomutuun jumiin ja homma jäi hautumaan.
Joskus muistan lukeneeni, että noissa on ratti käännetty kuluneen ohjausvaihteen takia. Omassa se lieneen jo tehty, kun ratti on sen verran vinossa. Tuli aatos mieleen ,että jos sitä kääntäisi saman verran toiseen suuntaan, jos sieltä päin löytyisi kulumattomampi paikka. Mutta onkohan tuo toimenpide yleensä suoritettu ohjasvaihteen vartta siirtämällä vai raidetankojen päistä vai miten? Potilashan on -81 b10m

Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2287
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo

Re: Silmä... ei ku ratin kääntö

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 » 12 Heinä 2019 12:15

Minä annoin tehtäväksi RASKONE:lle kerran kiristää ruuvia niin paljon kuin on mahdollista, muuta totesivat heti kun kiristää niin käy kiini kääntäessä. Siirtäminen ei toimi minulla jo nyt ääri asennossa käy kiinni kummankin puolen ilmapussiin (pyyhkiin pussin puhtaaksi osumkohdasta). Linja-autopurkaamolta ohjausvaihde jossa on vähemmän klappia.
Minun auto on B10M runko no 65
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4064
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Silmä... ei ku ratin kääntö

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 12 Heinä 2019 19:30

Onnistuu se kiristäminenkin, hommassa pitää olla oikeat vehkeet.

Liota sitä mutteria rost-offilla ensin kunnolla ja sitten lämmitä mutteri lähes punaiseksi, siihen sitten lisää rost-offia savuamaan. Hommaa Motonetista Bahcon kulmameisseli tasapäillä ja pidä sillä kiinni kun avaat mutterin. https://m.motonet.fi/fi/tuote/7000233/B ... e-20120-mm

Lopulta se lähtee mutta ilman lämpöä ei varmasti lähde. Sitten maltilla kiinnipäin. Etupyörät ilmaan niin voi kiristää vain sen verran että ohjaus ei tartu ja rengasta voi käännellä käsin.

Omassa tuli säädöstä sellainen vaiva että kääntyy vasemmalle niin paljon että rengas ottaa vetotankoon ääriasentoon käännettäessä.
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011 (kesken)

Vastaa Viestiin