Sivu 1/1

Scania Regal-95 jäykkä etupää

Lähetetty: 18 Touko 2019 10:47
Kirjoittaja sippis82
Mikä tuollaisessa bussissa tekee sellaisen ilmiön että kuoppaan, tai hidasteeseen ajettaessa auton etupää tuntuu hyppäävän ilmaan? Eikös ilmajousituksella oleva auto pitäs mennä pehmeästi moisten yli. Pieniin kuoppiin ajaessa tuntuu että etupää on aivan yhtä puuta, niinkun mikään ei antaisi joustoa. Auto oli palkkiremontissa viime syksyn/talven aikana ja ennen sitä se ei tuollainen ollut. Voiko esim. Iskarit olla jotenkin ottanut nokkiinsa kun etuakselin paikka hieman muuttui? Akseli siis oli ennen remonttia yli 5cm sivussa.

Re: Scania Regal-95 jäykkä etupää

Lähetetty: 18 Touko 2019 12:18
Kirjoittaja VeihtiPekka
Jos palkkeja on uusittu niin varmaan silloin tasonsäätöventtiilin kiinnityspaikkakin on muuttunut. Onko sulla nyt autossa keula korkealla. Ilmajousitus voi koventua kun säkit on täyempänä. 5 cm sivusiirtymä ei iskareita jumita varsinkaan kun siirtymä on takaisin oikealle paikalle.

Re: Scania Regal-95 jäykkä etupää

Lähetetty: 18 Touko 2019 13:12
Kirjoittaja sippis82
Mun mielestä tasonsäätöön on jouduttu koskemaan kun palkkia on vaihdettu. Täytyypä maanantaina kysyä työn tehneestä pajasta et onko näin. Keula ei näyttäis olevan ainakaan paljon korkeemmalla kun esim takapää, auto on suht suorassa tasaisella alustalla.

Re: Scania Regal-95 jäykkä etupää

Lähetetty: 18 Touko 2019 14:10
Kirjoittaja Reissureki
Kasvaako säkin paine sen jälkeen, kun kori lähtee nousemaan?
Mun mielestä sinne lisätään vaan ilmaa ja säkki ”venyy”, ts. liukuu ittensä päältä pois?

Re: Scania Regal-95 jäykkä etupää

Lähetetty: 18 Touko 2019 14:33
Kirjoittaja VeihtiPekka
Reissureki kirjoitti: 18 Touko 2019 14:10 Kasvaako säkin paine sen jälkeen, kun kori lähtee nousemaan?
Mun mielestä sinne lisätään vaan ilmaa ja säkki ”venyy”, ts. liukuu ittensä päältä pois?
Eihän se säkin paine kasva lautamiesjärellää mutta.Tuli mieleen kokeneempien bussikuskien puheet että "laskin vähä keulaa ko oli nii kova". Ehkä se säkki käyttäytyy vähä erilailla riippuen siitä kuinka pitkäksi on "rullautunut".

Re: Scania Regal-95 jäykkä etupää

Lähetetty: 18 Touko 2019 16:40
Kirjoittaja sippis82
Se voi hyvin olla, että kun palkki on joskus antanu periks ja siirtynyt ylöspäin, niin on tangosta ruuvattu lisää korkeutta. Nyt kun palkki on oikeella paikallaan ni on enemmän painetta palkeissa ja se tekee etupään jäykäks. Pitääpä varmaan pyytää pajaa ruuvaamaan vähän etupäätä maapalloa kohti ni jos sitten ois mukavempi ajella.

Re: Scania Regal-95 jäykkä etupää

Lähetetty: 18 Touko 2019 19:59
Kirjoittaja BussMAN
Jos korkeus oikea vois vika olla iskunvaimentimissa, remontissa tuliko samankokiset palkeet jos pienempi halkaisija on
kovempi ja joustomatka pienempi, ( paine kun suurenee autonousee ylöspäin ,,, paineesta tunnistetaan akselipainot
nykyautoissa näyttö suoraan koelaudassa esim kuorma autot)


Esim ( etuakseli 8 ton max = yks palje / puoli , sijoitus akselin ”päälle” jos ilmajousen halk on 10” (tuumaa)= 25,4cm sen pinta ala on 497 cm2( neliösenttimetriä) ja 6,5 bar paineella nostovoima on 3230 kg ( vastaa n 7 ton akselipainoa)ja auton ”korkeus ” oikea. Jos vähetään kuormaa painetta pitää laskea että korkeus pysyy vakioina ( tämän hoitaa tasoventiili joka mittaa etäisyyttä akseli- runko), toisin päin kuormaa lisättäessä tarvitaan suurempi paine,

Re: Scania Regal-95 jäykkä etupää

Lähetetty: 18 Touko 2019 20:56
Kirjoittaja sippis82
BussMAN kirjoitti: 18 Touko 2019 19:59 Jos korkeus oikea vois vika olla iskunvaimentimissa, remontissa tuliko samankokiset palkeet jos pienempi halkaisija on
kovempi ja joustomatka pienempi, ( paine kun suurenee autonousee ylöspäin ,,, paineesta tunnistetaan akselipainot
nykyautoissa näyttö suoraan koelaudassa esim kuorma autot)


Esim ( etuakseli 8 ton max = yks palje / puoli , sijoitus akselin ”päälle” jos ilmajousen halk on 10” (tuumaa)= 25,4cm sen pinta ala on 497 cm2( neliösenttimetriä) ja 6,5 bar paineella nostovoima on 3230 kg ( vastaa n 7 ton akselipainoa)ja auton ”korkeus ” oikea. Jos vähetään kuormaa painetta pitää laskea että korkeus pysyy vakioina ( tämän hoitaa tasoventiili joka mittaa etäisyyttä akseli- runko), toisin päin kuormaa lisättäessä tarvitaan suurempi paine,
Eli siis paljekumit on samat vanhat, eturungosta vaihdettiin yksi poikkipalkki. Pitkittäisistä palkeista toinen oli vääntynyt 2.5cm joka kompensoitiin niin, että vaihdettiin uusi säädettävä tukitanko jonka avulla etuakseli keskitettiin uudestaan. Olikohan se keskimmäinen palkki joka meni vaihtoon, ja oliko siinä just kiinni etupään tasonsäädin?

Re: Scania Regal-95 jäykkä etupää

Lähetetty: 18 Touko 2019 23:33
Kirjoittaja BussMAN
Eli siis paljekumit on samat vanhat, eturungosta vaihdettiin yksi poikkipalkki. Pitkittäisistä palkeista toinen oli vääntynyt 2.5cm joka kompensoitiin niin, että vaihdettiin uusi säädettävä tukitanko jonka avulla etuakseli keskitettiin uudestaan. Olikohan se keskimmäinen palkki joka meni vaihtoon, ja oliko siinä just kiinni etupään tasonsäädin?


Jos tasosäätö ( sähköinen) kannattaa testa laskea alas ja nostaa ylös, siinäkin voi havaita jotain poikkeavaa.
Scania 4 sarja sähköinen, 3sarja mek/ sähkö?
Tasaisella sivuprofiili katsoa onko etupäänorm ylempänä ellei vika joissain muualla iskarit?
( tarkkaa paljemittaa ei tiedossa, sen mukaan säätö ) Tasosäädin voi olla ” mekaaninen” tai sähköinen potikka
yks keskellä ja takaa säätö jos sivukallistumaa korissa ( takana vas/ oik t-säätimet).
Tasosäätö ei aina onnistu kerralla säätö ja ajolenkin jälkeen tarkistusmittaus.

Re: Scania Regal-95 jäykkä etupää

Lähetetty: 19 Touko 2019 10:48
Kirjoittaja sippis82
Mekaaninen säätö tuossa taitaa olla, 3sarjalainen kun on. Alustaa pystyy nostamaan sillä korinnosto napilla, siinä olen huomannut että perä nousee heti ja nopeesti, etupää kestää aika kauan ennen kun on ylhäällä.

Re: Scania Regal-95 jäykkä etupää

Lähetetty: 19 Touko 2019 13:56
Kirjoittaja Timppa
Kerran oli 1 neljästä etuiskarista lievällä mutkalla , koputtelin suoraksi ja löysäsin kaikki bilsteinit säädöistään , pehmeämpi tuli ei heilunu eikä huojunu .
Ainakin niitä pysty käsin testaamaan.

Re: Scania Regal-95 jäykkä etupää

Lähetetty: 19 Touko 2019 14:27
Kirjoittaja sippis82
Timppa kirjoitti: 19 Touko 2019 13:56 Kerran oli 1 neljästä etuiskarista lievällä mutkalla , koputtelin suoraksi ja löysäsin kaikki bilsteinit säädöistään , pehmeämpi tuli ei heilunu eikä huojunu .
Ainakin niitä pysty käsin testaamaan.
Tuos ei mun mielestä ole edessä kun yks iskari per puoli. Jotenkin vähän vois olla semmonen olo et kuskin puolen iskari ois jumissa. Remontin jälkeen kun ajoin auton kotiin ni kuskin puolelta kuului kamala ääni aina möykyissä, ihan kun joku repeis irti jostain. Nyt sitä ääntä ei enää kuulunu. Tuntuu myös että kuskin etukulma jää ylös kun paineet laskee ja muu auto tipahtaa alas, palkeet taitaa vähän ajan mittaan vuotaa paineet pihalle.

Re: Scania Regal-95 jäykkä etupää

Lähetetty: 19 Touko 2019 17:47
Kirjoittaja Jule
Se että auto putoaa tonttiin ajankanssa on normaalia. Se että yksi nurkka ei putoakaan, ei ole normaalia. Jumissa oleva iskari voisi selittää käytöksen.

Re: Scania Regal-95 jäykkä etupää

Lähetetty: 19 Touko 2019 18:41
Kirjoittaja BussMAN
sippis82 kirjoitti: 19 Touko 2019 14:27
Timppa kirjoitti: 19 Touko 2019 13:56 Kerran oli 1 neljästä etuiskarista lievällä mutkalla , koputtelin suoraksi ja löysäsin kaikki bilsteinit säädöistään , pehmeämpi tuli ei heilunu eikä huojunu .
Ainakin niitä pysty käsin testaamaan.
Tuos ei mun mielestä ole edessä kun yks iskari per puoli. Jotenkin vähän vois olla semmonen olo et kuskin puolen iskari ois jumissa. Remontin jälkeen kun ajoin auton kotiin ni kuskin puolelta kuului kamala ääni aina möykyissä, ihan kun joku repeis irti jostain. Nyt sitä ääntä ei enää kuulunu. Tuntuu myös että kuskin etukulma jää ylös kun paineet laskee ja muu auto tipahtaa alas, palkeet taitaa vähän ajan mittaan vuotaa paineet pihalle.
Kannattaa katsoa alle jotain, tuli ajatus onko jokin esim remontti tuki jossain välissä?, jos vasen etunurkka jää ylös
ja ilmajousista silloin paineet tallessa vasemmalla takana, muut tyhjät , ellei mekaaninen vika.
Paineilma vajaus / vuoto vois ajossa tehdä pohjaanlyöntiä, silloin kyllä etunurkka normaalisti raappaa tiehen

Re: Scania Regal-95 jäykkä etupää

Lähetetty: 23 Touko 2019 13:50
Kirjoittaja sippis82
Pajalla poikkesin scanian kans aamulla ja tehtiin pieni koeajo. Koeajolla todettiin, että etupää lyö pohjaan kuopissa. Verstaan pihalla nostin korin täysin yläasentoon ja hakkaaminen loppui, samalla katottiin palkeet ja niistä jo näki jäljistä, että ovat liian alhaalla ollut. Eli, auto nostetaan ylös joku päivä ja lisätään painetta etupään vaimennukseen. Runkopalkin vaihto on vaikuttanut tasonsäätimen asentoon, kun on kiinni just siinä palkissa mikä vaihdettiin.