Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Geekuality
Rattimajuri
Viestit: 216
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista

Viesti Kirjoittaja Geekuality » 07 Helmi 2019 17:23

Olen yrittänyt lueskella täältä renkaisiin liittyen kaiken mitä olen foorumin omalla haulla tai Googlella löytänyt, mutta renkaita koskevia keskusteluja on ollut niin hajallaan ja sirpaleisesti noin miljoonassa projektiketjussa, kyselyketjussa, ym. otsikkonsa perusteella aivan muihin asioihin liittyvissä ketjuissa (myös niin kaukaa vuosien takaa että säädökset ovat muuttuneet jo moneen kertaan), että päätin aloittaa tälläisen yleispätevän ketjun kaikille mahdollisille rengasjutuille.

Tätä ketjua saa siis vapaasti käyttää omillekin rengaskeskusteluille, -kysymyksille ja -pohdinnoille, niin ehkä joskus joku muu löytää tarvitsemansa tiedon tästä ketjusta vähän helpommin ja säästyy tekemältäni turhauttavalta urakalta. :D

(Ehkä nyt kuitenkin pienenä toiveena rajata ketjun sisältö vain raskaisiin kulkureihin, paketti- ja kevytkuorma-autoalustojen rengastuksen osalta tietoa löytää helposti muualtakin.)

talvirenkaat nastarenkaat nastat kesärenkaat renkaat pinnatut urasyvyys urat kuvio palakuvio m+s lumihiutale 3pMSF
Viimeksi muokannut Geekuality, 07 Helmi 2019 17:25. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
Geekuality
Rattimajuri
Viestit: 216
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista

Viesti Kirjoittaja Geekuality » 07 Helmi 2019 17:24

Eli siis meidän talviloma on vietetty ja paluu kinosten keskelle on suoritettu. :cry: Nyt pitää alkaa valmistautumaan bussin siirtämiseen lähiaikoina johonkin osaavamman käsiin hitsailuhommiin, joten rengashommat ovat nyt hyvinkin ajankohtaisia kun tälle kaudelle iski taas pitkästä aikaa ihan kunnon talvi päälle.

Tyttiksessä on nyt edessä liikennöitsijän jäljiltä pinnatut, kuvioltaan suhteellisen "suoraviivaiset" renkaat jotka nyt siis mietityttää aikalailla, takana on riittävän hyväkuntoiselta vaikuttavaa palakuviota jotka saa mun puolesta toistaiseksi ollakin (kaikki siis M+S). Ja nyt niitä kysymyksiä joihin en ole löytänyt vastauksia tai ainakaan ymmärtänyt niitä:

1. Jos/kun bussia halutaan voida jatkossa käyttää ympäri vuoden kelin rajoittamatta, kannattaisiko ainakin eteen pitää kahta erillistä sarjaa renkaita vai ajaa ympäri vuoden yksillä renkailla?

Tässä mietityttää lähinnä mahdollinen vaikutus polttoaineen kulutukseen kesällä karkeammalla kuviolla ja toisaalta se, että koska kilometrejä ei kuitenkaan kerry ihan hirveästi, erilliset talvi- ja kesärenkaat tarkoittaa kaksi kertaa enemmän aikanaan vanhuuttaan happanevia renkaita. Toisaalta renkaat ovat itselleni sellainen osa autoilua että vaikka harrastepeleissä haluaisikin säästää rahaa, silti aina mielummin uudet renkaat - vaikka sitten halvemmalta merkiltä - kuin epämääräiset käytetyt (etenkin kun renkaat ehtii vanheta yli-ikäisiksi ihan omassakin käytössä).

2. Jos erilliset talvirenkaat, niin onko nastoista hyötyä?

Ajatuksena lähinnä nyt esim. monien turistibussien tapaan vain edessä, vaikka periaatteessa laki silloin vaatiikin M1:ssä nastat myös muille akselille. Molemmissa muissa autoissani käytän nastarenkaita, joten perskohtainen tuntuma kitkoilla ajamiseen puuttuu, samoin kuin puuttuu mainittava kokemus ilmajarrullisella autolla ajamisesta talvikeleissä, joten tavallaan nastat houkuttaisivat bussiinkin edes teoreettisen lisäpidon vuoksi - toki tuolla bussilla tulee ajettua luonnostaankin hyvin eri tavalla kuin henkilöautolla tai KA-pakulla.

3. Kompensoiko bussin suurempi paino eroa renkaan leveydessä talvipidon suhteen, toisin sanoen jos haluaisi kesäkäyttöön eteen renkaan leveydeksi 385 niin kannattaisiko kuitenkin erillisissä talvirenkaissa tavallisempi 315?

Henkilöautoissahan suositellaan mielummin kapeampaa rengasta talvikäyttöön juuri sen heikomman pintakantavuuden vuoksi, ja juuri saman syyn vuoksi itse haluan kesäksi bussiin leveämmät renkaat eteen jotta voisi edes vähän ehkäistä nurmikkoihin, peltoihin, tai muihin vastaaviin uppoamista.


Näin, kiitos ja anteeksi - kysymällä oppii, eiks nii. :)
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi

Jule
Kansleri
Viestit: 1344
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista

Viesti Kirjoittaja Jule » 07 Helmi 2019 19:48

Ne renkaat kovettuvat piloille niin nopeasti että erillisten renkaiden hankkimista ei voi pitää kovin perusteltuna, pito loppuu siksi että rengas on vanha, eikä siksi että se ei ole talvirengas. 10 vuotta vanha talvirengas nastoitettuna pitää huonommin kuin uusi "kesärengas" edessä.

Etuakselillehan ei mitään varsinaista palakuviota laiteta, vaan talvieturengaskin on kuvioltaan "vapaastipyörivä". Laki tuskin kieltää käyttämästä vetopyöräkuviota edessä, mutta uskoisin että ajettavuuden kannalta tuo olisi melko hurja ratkaisu. Jo vetopyörissä kunnollinen talvikuvio tekee perästä epätarkan, mutta en tiedä onko varsinaiselle talvipinnalle niin suurta tarvetta bussissa, varsinkaan jos kyse on tuupparista. Lain täyttävät M+S merkintäiset renkaat on helppo löytää, oli kuvio mikä tahansa.

Eli jos se talvikäyttö tulee olemaan merkittävää, niin talvieturenkaat ympärivuotiseen käyttöön, ja kun alkaa olla tuntuma että etupäässä ei ole enää kunnollista pitoa (todnäk. useamman kesän jälkeen) voi käydä vaihtamassa uudet eturenkaat, jolloin edessä on pitoa jo enemmän mitä olisi jos niillä vastaavan ikäisillä jo kovettuneilla vähemmän ajetuilla talvirenkailla. Niistä käytetyistä, mutta ehjistä renkaista hyvitetään ihan rahaa, jos pintaa on vielä ne menevät sellaisenaan käyttöön, tai jos kulutuspinta on loppu, ne menvät pinnoitukseen.

Tietysti vaihtoehtona on myös porata eturenkaisiin nastat kun niistä loppuu iän myötä pito, mutta nastarenkaat joita ei saa käyttää kuin rajoitetun ajan ovat jossainmäärin ongelmalliset ammattiliikenteessäkin, joten usein ratkaisu on se että viimeistään parin talven jälkeen nastat nypitään pois. Kulkurin kilometreillä tuo ei tunnnu kovin järkevältä.

Mulla ei ole omaa kokemusta sanoa onko 385 vs 315 pitoero merkittävä, mutta faija sanoi että kuorma-autossa se ei ole huomannut mitään eroa renkaan leveyden suhteen pidossa, reunasärmän merkitystä pidossa korostaa.

Jule
Kansleri
Viestit: 1344
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista

Viesti Kirjoittaja Jule » 07 Helmi 2019 19:57

Niin ja nastarenkaat vaaditaan kummallekin akselille vain max 3,5t ajoneuvoissa, eli kulkureissa ei edellytetä nastoja takarenkaille jos eteen nastat laittaa...

Avatar
Geekuality
Rattimajuri
Viestit: 216
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista

Viesti Kirjoittaja Geekuality » 07 Helmi 2019 20:19

Jes, kiitos paljon.

Kuviosta sen verran että olen katsellut noita mahdollisia talvirenkaita/hintoja nyt lähinnä Ruusurenkaasta ja virolaisista nettikaupoista, Aeolus ASW80 vaikuttaisi tällä hetkellä ehkä kiinnostavimmalta vaihtoehdolta - onko tuo nyt sitten tarkoittamasi "kunnollinen talvikuvio" vai ei... :)
ASW80.jpg
ASW80.jpg (32.63 KiB) Katsottu 3071 kertaa
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi

Avatar
Geekuality
Rattimajuri
Viestit: 216
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista

Viesti Kirjoittaja Geekuality » 07 Helmi 2019 20:21

Jule kirjoitti:
07 Helmi 2019 19:57
Niin ja nastarenkaat vaaditaan kummallekin akselille vain max 3,5t ajoneuvoissa, eli kulkureissa ei edellytetä nastoja takarenkaille jos eteen nastat laittaa...
Hmm, kyllä mä tän tulkitsin niin että aina tarvitsee:
Käytettäessä nastarenkaita henkilö- tai pakettiautossa (M1- ja N1- luokka) tai kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O1-ja O2-luokka) taikka erikoisautossa, on nastarenkaat, paripyörien toisia pyöriä lukuun ottamatta, asennettava ajoneuvon kaikkiin pyöriin.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/ ... 921257#P17
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi

Reissureki
Rattimajuri
Viestit: 203
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Kiiminki

Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista

Viesti Kirjoittaja Reissureki » 07 Helmi 2019 20:33

Tyttiksessä siis edessä pinnatut?
Onk se nykyysin ”normaalia”?
Ennenwanhaan kyllä opetettiin niiden soveltuvan vain ”muualle” kuin etusiks...

Jule
Kansleri
Viestit: 1344
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista

Viesti Kirjoittaja Jule » 07 Helmi 2019 20:52

Geekuality kirjoitti:
07 Helmi 2019 20:21
Jule kirjoitti:
07 Helmi 2019 19:57
Niin ja nastarenkaat vaaditaan kummallekin akselille vain max 3,5t ajoneuvoissa, eli kulkureissa ei edellytetä nastoja takarenkaille jos eteen nastat laittaa...
Hmm, kyllä mä tän tulkitsin niin että aina tarvitsee:
Käytettäessä nastarenkaita henkilö- tai pakettiautossa (M1- ja N1- luokka) tai kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O1-ja O2-luokka) taikka erikoisautossa, on nastarenkaat, paripyörien toisia pyöriä lukuun ottamatta, asennettava ajoneuvon kaikkiin pyöriin.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/ ... 921257#P17
Joo.. mä luin tämän: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/ ... 729#L5P106

Nyt kun olen lukenut tuon kappaleen useamman kerran, en kyllä enää tiedä että mitä hemmettiä tuolla pykälällä halutaan sanoa:
Käytettäessä nastarenkaita henkilö- tai pakettiautossa, erikoisautossa ja luokittelumassaltaan enintään 3,5 tonnin painoisessa auton perävaunussa on nastarenkaat, paripyörien toisia pyöriä lukuun ottamatta, asennettava ajoneuvon kaikkiin pyöriin. Nastojen määrät ajoneuvon eri renkaissa eivät saa poiketa toisistaan siten, että siitä aiheutuu vaaraa. Liikenteen turvallisuusvirasto voi antaa tarkempia määräyksiä ajoneuvon renkaiden nastamäärien sallituista eroista.
Tulkitsin tuon alunperin jotenkin niin että nastat pitää olla jos auton on henkiö- tai pakettiauto JA luokittelumassaltaan enintään 3,5t ja jätin tyytyväisenä tuon peräkärryosuuden kokonaan huomiotta.

Sinänsä vähän erikoista että tuo sama asia käydään kahdessa kohtaa lakikirjaa läpi.

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2948
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 07 Helmi 2019 21:48

Minä ajan samoilla renkailla kesät talvet. Takana on nappularenkaat ja edessä sukset. Hyvin pysyy bussi tiessä. Jääkelillä pitää varoa ettei luisu jarruttaessa mutkasta ulos. Ajotavasta se on kiinni. Nupurenkaat takana pitävät hyvin lumella ja nurmikolla.

Minulla oli edessä monta vuotta pinnatut, mutta kuvion kadottua vaihdoin tilalle lähes ilmaiset kiinanrenkaat. M+S merkinnän voi ilmeisesti painaa sukseen kuin sukseen.
A man vs cheese

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 701
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 07 Helmi 2019 22:03

Rosvolinna kirjoitti:
07 Helmi 2019 21:48


Minulla oli edessä monta vuotta pinnatut, mutta kuvion kadottua vaihdoin tilalle lähes ilmaiset kiinanrenkaat. M+S merkinnän voi ilmeisesti painaa sukseen kuin sukseen.
Tuo M+S just noin kuin kirjoitit, kiinasta tulee kesärenkaita ms merkinnällä, nyt uusi lumihiutale tarkoittaa myös tiettyjä
talviominaisuuksia, jos uusia ostaa tuo merkki pitäis löytyä.(.Löytyy tarkempaa tieto nettihakuna)muistaaksen ms on
valmistajan arvioima soveltuvuus talvikäyttöön, lumihiutale ” virallisesti ” testaamalla todettu.

Suomessa kesärengas voi muuttu talvirenkaaksi esim jos pinnoitettaessa käytetään talvipintaa mutta se tieto pitää ollla
pinnoittajan leimasta, yleinen talvipinta vetopyörille nokitop ( oli 21) jossa kumilaatukin lisää , miinuksena
kesäkäytössä nopea kuluminen ja kuvioiden rikkoontuminen lähinnä maansiirtotöissä ongelma.

En ole kummikauppias jonkin verran kuluttanut renkaita, nykyään kuluu muualta kuin pinnasta

Aelus asw80 on muistaakseni michelinin (xf? vanhakuvio) pintakopio, tuo rengastyyppi on aikoinaan suunniteltu ohjaaville akseleille
ja omiaisuudet alle syksyllä talviominaisuudet hyvät ja samalla renkaalla voi jatkaa vaihtamatta kesän muutuu kesä
rengastyyppiseksi ( kumilaatukin kerrostyyppistä) kulutustakestävä esim reunaosuuden talvi kuvio häipyy ( huomoitava toteutuakseen ajosuorite pitäis olla suuruusluokkaa 60-100.000km/ v ), erikoisominaisuudet voi olla kiinassa unohtunut, tuohan ns halpatuote, ei tarkoita etteikö järkevä ostos (vetopyörärenkaita aelus ostanut n250-300€/kpl lähinnä halvan hinnan ja vähäisten km johdosta)

Hankook ( alkujaan korea )vaikka tehdään kiinassa on eri laatuluokassa, bridgestone japanista , michelin ( pääasiassa kiinassa tehty ) alkaa sivut halkeilla 6-10v ikäisenä, Nokia ( valm maa katso renkaasta, Norman on vironsuunnalta)

Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 920
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 08 Helmi 2019 00:12

Jos talvella ajellaan, en säästelisi vetopyörien pitävissä kuvioissa takamoottorisessakaan bussissa. Todennäköisesti kulkurikäytössä ei tule niin paljoa kilometrejä, että koko kesän kulutuserolla yhtä hinuriavustusta maksaisi.

315:tä leveämpiä eturenkaita en ole busseissa ammattikäytössä koskaan nähnyt. En tiedä mistä johtuu kun kuorma-autoissa yleistyy koko ajan. Jotkut kuorma-autoilijat vaihtavat talveksi 385:t eteen kapeammiksi, loskassa ajamisen helpottamiseksi.

Avatar
Geekuality
Rattimajuri
Viestit: 216
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista

Viesti Kirjoittaja Geekuality » 08 Helmi 2019 00:17

Jule kirjoitti:
07 Helmi 2019 20:52
Joo.. mä luin tämän: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/ ... 729#L5P106
...
Sinänsä vähän erikoista että tuo sama asia käydään kahdessa kohtaa lakikirjaa läpi.
Toi sun linkkaama on uusi Tieliikennelaki joka tulee voimaan vasta ensi vuoden alusta - sisällöllisestihän tuo kohta tosiaan on ainakin tältä osin sama kuin tuossa mun linkkaamassa nykyisessä vaikka muotoilu on vähän muuttunut.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi

Avatar
Geekuality
Rattimajuri
Viestit: 216
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista

Viesti Kirjoittaja Geekuality » 08 Helmi 2019 00:22

Reissureki kirjoitti:
07 Helmi 2019 20:33
Tyttiksessä siis edessä pinnatut?
Onk se nykyysin ”normaalia”?
Ennenwanhaan kyllä opetettiin niiden soveltuvan vain ”muualle” kuin etusiks...
Vanhojen keskustelujen perusteella jotkut isot liikennöitsijät käyttää 1-kierroksen pinnattuja edessäkin, jotkut ei - Tyttis tuli Vainiolta josta olen firmana yleisesti huoltojen ja ylläpidon osalta kuullut hankinnan jälkeen lähinnä positiivisia kommentteja joten eiköhän tuo ole siellä mietitty ja todettu toimivaksi ratkaisuksi. Itsekin toki ajattelin välttää pinnattuja jatkossa, ihan jo pelkästään tuon ikääntymisaspektin vuoksi.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi

Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 920
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 08 Helmi 2019 02:09

Reissureki kirjoitti:
07 Helmi 2019 20:33
Itsekin toki ajattelin välttää pinnattuja jatkossa, ihan jo pelkästään tuon ikääntymisaspektin vuoksi.
1-kierroksen pinnoitettu saattaa olla alle vuoden ajossa ollut, eli runko erittäin tuore vielä. En tiedä saako pinnoitettuja ostaessa valita rungon vuosikerran?

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2948
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 08 Helmi 2019 09:48

Röllin etupinnatut kestivät minulla monta vuotta. Runkoon tuli aurinkoihottumaa - se oli kuvion kulumisen lisäksi syynä niiden vaihtamiseen. Pinnat kyllä pysyivät kiinni niin edessä kuin takana.

En haluaisi kokea pinnan irtoamista eturenkaista. Voi käydä pyöräkotelossa melkoinen pauke ja saattaa keksintö alkaa puoltamaan :)
A man vs cheese

Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1160
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista

Viesti Kirjoittaja wiima63 » 09 Helmi 2019 00:36

Mulla on Carrus B10M tuo ASW80 Alla ja se huutaa ihan helvetisti näillä olemattomilla äänieristyksillä ja jarrutuksessa muuttuu vielä vittumaisemmaksi ja epävakaammasi ajaa. Pito on talvella hyvä mutta jos nyt valitsisin uudelleen ottaisin jotain muuta. Toisaalta ylöjärvi-kuru menee talvella 80km/h ja ei tunnu ollenkaan pahalta.

Jule
Kansleri
Viestit: 1344
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista

Viesti Kirjoittaja Jule » 09 Helmi 2019 16:58

Geekuality kirjoitti:
08 Helmi 2019 00:17
Jule kirjoitti:
07 Helmi 2019 20:52
Joo.. mä luin tämän: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/ ... 729#L5P106
...
Sinänsä vähän erikoista että tuo sama asia käydään kahdessa kohtaa lakikirjaa läpi.
Toi sun linkkaama on uusi Tieliikennelaki joka tulee voimaan vasta ensi vuoden alusta - sisällöllisestihän tuo kohta tosiaan on ainakin tältä osin sama kuin tuossa mun linkkaamassa nykyisessä vaikka muotoilu on vähän muuttunut.
Saakeli tuota kiemurtelua.. Tuo voimaanastumiskohta lukee tuolla lopussa 1.6.2020. Tuolta on niin hemmetin vaikea löytää kokonaisuuksia, mä olen lähtenyt aina siitä että tuolla otsikkorivillä näkyvä "ajantasa" tarkoittaa että se on voimassa, mutta tuolla on sitten lakipykälän sisällä oleva pykälä jossa erikseen määritellään sen voimaanastumispäivä... voi jeesus...

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 701
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 09 Helmi 2019 19:14

Korjattaisko tuolla nyky tilannetta?, nyt yli 3,5 ton vahditaan vain vetäville pyörille talvirenkaat, esim etuvetoinen asuntoauto
yki 3 ,5 ton kokop takana voisolla kesärenkaat joulu- helmikuulla!
http://www.autonrengasliitto.fi/fi/rask ... -2-1-2017/

Suomessa seurataan ruotsin muutoksia, mitä :mrgreen: venäjän rengasvaatimus taitaa olla vitsi.

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 701
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 09 Helmi 2019 19:37

Wonderi kirjoitti:
08 Helmi 2019 00:12
Jos talvella ajellaan, en säästelisi vetopyörien pitävissä kuvioissa takamoottorisessakaan bussissa. Todennäköisesti kulkurikäytössä ei tule niin paljoa kilometrejä, että koko kesän kulutuserolla yhtä hinuriavustusta maksaisi.

315:tä leveämpiä eturenkaita en ole busseissa ammattikäytössä koskaan nähnyt. En tiedä mistä johtuu kun kuorma-autoissa yleistyy koko ajan. Jotkut kuorma-autoilijat vaihtavat talveksi 385:t eteen kapeammiksi, loskassa ajamisen helpottamiseksi.



Linja autoissa ei etuakselipainot max rajoilla ja harvoin liikutaan pehmeillä alustoilla...ja talous 315 /295 etuettä voi eturenkaat pinnoittaa vetopyöriksi..


385 muutama hyvä ominaisuus just tuo pienempi pintapaine ja rikkonaisella/ pikkukuoppaisella hiukan tasoittaa menoa, eikä kulu nopeammin kuin vastaava 315, eikä korkeampi hinta,,miinuksena ” tunnoton” esim tien pehmeä reuna ym
ja talvella pito huono, vain kesä käytössä nää omia kokemuksia mielipiteitä, ajelin 2+2 kuorma autolla jossa molemmilla etu akseleilla 385, muutin kakkos akselille 315. Nyt auto 1+3 ( tridem) 385 1 ja 4 akselilla käytössä, oikeastaan ajan vain kesäkeleillä.

Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1160
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista

Viesti Kirjoittaja wiima63 » 09 Helmi 2019 22:44

Jos joku liikennöitsijä ois kokeillut 385 eturengasta bussiiin niin semmoset löytyis koko firman kalustosta. Näin se vain on.

Avatar
Geekuality
Rattimajuri
Viestit: 216
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista

Viesti Kirjoittaja Geekuality » 10 Helmi 2019 01:15

BussMAN kirjoitti:
09 Helmi 2019 19:14
Korjattaisko tuolla nyky tilannetta?, nyt yli 3,5 ton vahditaan vain vetäville pyörille talvirenkaat, esim etuvetoinen asuntoauto
yki 3 ,5 ton kokop takana voisolla kesärenkaat joulu- helmikuulla!
http://www.autonrengasliitto.fi/fi/rask ... -2-1-2017/

Suomessa seurataan ruotsin muutoksia, mitä :mrgreen: venäjän rengasvaatimus taitaa olla vitsi.
Tuossa aiemmin puhuttiin nastarenkaiden käytöstä, ei talvirengaspakosta - tuo Autonrengasliiton sivu ei ota nastoihin kantaa mitenkään. Eli siis vaikka yli 3,5-tonnisessa henkilöautossa ei tarvitsekaan olla talvirenkaita kuin vetävillä renkailla, nastoja käytettäessä ne on silti nykyisenkin lain mukaan laitettava jokaiselle akselille.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi

Avatar
Geekuality
Rattimajuri
Viestit: 216
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista

Viesti Kirjoittaja Geekuality » 10 Helmi 2019 01:38

wiima63 kirjoitti:
09 Helmi 2019 00:36
Mulla on Carrus B10M tuo ASW80 Alla ja se huutaa ihan helvetisti näillä olemattomilla äänieristyksillä ja jarrutuksessa muuttuu vielä vittumaisemmaksi ja epävakaammasi ajaa. Pito on talvella hyvä mutta jos nyt valitsisin uudelleen ottaisin jotain muuta.
Onko mitään konkreettista vinkkiä siitä mitä sen jonkun muun kannattaisi olla?

Hankookia käytän talvirenkaina pienemmissä autoissa ja niihin olen ollut päivittäisajossakin tyytyväinen, mutta hintakin AW02:lla pompsahtaa noin neljänneksen ylöspäin - toisaalta pari saturaista on vielä aika pieni korotus jos sillä säästää useamman vuoden tuskastelun tuollaisten pikkuongelmien kanssa, mutta rahaa se on silti.

Virosta tilaamalla saisi itseasiassa Good Yearia tai Pirelliäkin halvemmalla kuin tuota Hankookia: https://www.reff.ee/fi/renkat/kategoori ... korkeus:55
wiima63 kirjoitti:
09 Helmi 2019 00:36
Toisaalta ylöjärvi-kuru menee talvella 80km/h ja ei tunnu ollenkaan pahalta.
Täytyy muuten sanoa että syksyllä Tuuriin ajellessa tuo pätkä tuli vähän "yllätyksenä", ymmärrän hyvin kommentin tarkoituksen. :D (Meillä oli pitkään mökki Ylöjärvellä mutta 65:ta ei tullut koskaan ajeltua Kyrönlahtea pohjoisemmaksi.)
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi

Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1160
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista

Viesti Kirjoittaja wiima63 » 10 Helmi 2019 09:39

Ei ole suoraan antaa vinkkiä mutta uskon että kun ajelet ruusurenkaalle ja kerrot mitä haluat niin sieltä saat renkaat sopivimmin. Kannattaa melkeen katsoa netistä valmiiksi mitä heillä on tarjota eikä sen enempää kysellä ja tingata. rengastöistä sitten voi tulla se säästö verrattuna siihen että tilaisi virosta. Ulkomailta tilatut irtorenkaat mitkä pitäisi asentaa ei ole kaikista halutuimpia hommia rengasliikkeessä niin voi olla summa jotain ihan muuta kun asennus liikkeestä ostetuille pyörille.

Tuo sama ulina ongelma voi olla kyllä ihan kaikissa talvipyörissä juuri tuon olemattoman äänieristyksen takia eli en tiedä pääseekö siitä eroon merkkiä vaihtamalla. toisaalta lamellin selvä sortuminen jarrutuksessa ei ole kyllä hyvä ominaisuus.

Jule
Kansleri
Viestit: 1344
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista

Viesti Kirjoittaja Jule » 10 Helmi 2019 16:40

wiima63 kirjoitti:
09 Helmi 2019 22:44
Jos joku liikennöitsijä ois kokeillut 385 eturengasta bussiiin niin semmoset löytyis koko firman kalustosta. Näin se vain on.
Ei me kyllä ole havaittu mitään merkittävää eroa renkaan kulumisessa 385vs315 välillä. Sen sijaan muuten noiden "väärän levyisten" renkaiden kanssa oli plajon ylimääräistä vaivaa puljatessa.

Avatar
Geekuality
Rattimajuri
Viestit: 216
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista

Viesti Kirjoittaja Geekuality » 10 Helmi 2019 23:05

wiima63 kirjoitti:
10 Helmi 2019 09:39
Ei ole suoraan antaa vinkkiä mutta uskon että kun ajelet ruusurenkaalle ja kerrot mitä haluat niin sieltä saat renkaat sopivimmin. Kannattaa melkeen katsoa netistä valmiiksi mitä heillä on tarjota eikä sen enempää kysellä ja tingata.
Tähän alan taipua. Tänään sain vastauksen sieltä mailiini ja neuvo oli että "itse laittasin Aeolukset jos ajot vähäiset", eli taidan nyt sitten päätyä niihin. Hintakin oli asennettuna uusien vanteiden kanssa sellainen ettei maksa vaivaa netistä tilailla.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi

Vastaa Viestiin