Sivu 1/1

B10M jousilautasten mitat / kuvat?

Lähetetty: 25 Tammi 2018 19:57
Kirjoittaja vko516
Löytyiskö tuollaisia keneltäkää, joku varmasti on vastaavia projekteja tehnyt?
Ihan mitatkin riittää, voin ne sitten cadilla piirtää leikkurille valmiiks. Onkohan ne samanlaiset edessä ja takana?

Br. KLS-523

Re: B10M jousilautasten mitat / kuvat?

Lähetetty: 28 Tammi 2018 21:20
Kirjoittaja Rosvolinna
r2 = 300mm x H 6mm, Keskireikä 16mm. Tuollaisen tein ja käy ainakin taka-akselin etummaisiin. Ei se niin tarkkaa ole. Taka-akselin takimmaiset ovat sellaiset kolmiomaiset - niitä en ole uusinut, joten ei ole antaa mittoja.

Eteen laittaisin hieman isomman. Alamaljan halkaisia on luokkaa 25cm, joten r2 hatusta 350mm

Paljelaatta on tuon lautasen varaosanimi ja maksaa marmorilla mummontonnin :)

Hulluimmat ovat leikanneet rälläkällä sopivan. Saattaa tulla hieman polygoni, mutta ajaa asiansa.

Re: B10M jousilautasten mitat / kuvat?

Lähetetty: 29 Tammi 2018 00:30
Kirjoittaja Lahti32
Samassa ajassa kun piirtelee Cadilla kuvia, leikkaa rälläkällä vaikka sen joulukinkun mallisen ylälevyn. Sitä saa hieroa sitten niin hienoksi kuin haluaa. Yksi pyöreä kyllä kerran muistutti enemmän mutteria mutta toimi hyvin

Re: B10M jousilautasten mitat / kuvat?

Lähetetty: 30 Tammi 2018 12:20
Kirjoittaja Bussiton
Turha tarkkuus tossa on teknistä tietämättömyyttä :lol: eli etummaisen ei ole pakko olla ihan pyöreä.

Re: B10M jousilautasten mitat / kuvat?

Lähetetty: 30 Tammi 2018 20:45
Kirjoittaja Rosvolinna
Mun autossa on pyöreä. Se oli halvempi.

Re: B10M jousilautasten mitat / kuvat?

Lähetetty: 31 Tammi 2018 18:14
Kirjoittaja bolinder
viewtopic.php?f=3&t=2724

Siinä meillä oli vähän keskustelua aiheesta ei o ainakaan delta korissa rakeettitiedettä :D Ainakin Deltassa eessä on toi ylälautanen osaa runkoa, mutta ainakin mun kohdalla ei tarvinu paljon purkaessa rälläkkää käyttää. Näitä on vähän erimallisia mulla oli se ilmanippa siinä keskellä mikä maksaa kultaa marmorilla, ostin joku nippa missä ei ollu reikää porasin reiän ja hain hydrauliliikkeestä ilmanipan minkä kiersin siihen kiinni. Lopputulos loistava :D

Re: B10M jousilautasten mitat / kuvat?

Lähetetty: 05 Helmi 2018 17:04
Kirjoittaja jariautio
Tuli tuossa mieleen, että onko kukaan sovitellu näihin kuorma-auto puolen
ilmapusseja. Tuossa vaihessahan olis nätti muuttaa ne sellaiseksi.

Ovat nimittäin paljon halvempia ostaa, kun tulee koko paketti kerralla uutta.
Ei tarvis ostaa joka palaa erikseen.

Mittoja ja kokoja varmastihan löytyis.

Re: B10M jousilautasten mitat / kuvat?

Lähetetty: 07 Helmi 2018 18:02
Kirjoittaja BussMAN
jariautio kirjoitti:Tuli tuossa mieleen, että onko kukaan sovitellu näihin kuorma-auto puolen
ilmapusseja. Tuossa vaihessahan olis nätti muuttaa ne sellaiseksi.

Ovat nimittäin paljon halvempia ostaa, kun tulee koko paketti kerralla uutta.
Ei tarvis ostaa joka palaa erikseen.

Mittoja ja kokoja varmastihan löytyis.

Varmaan hyvä idea, esim scaniassa on tuollaiset ” täydellisetjouset” ( tai kertakäyttöpaketit)
Takana 4 kpl samanlaisia reilu 100€ kpl ja edessä 2 kpl €? koko? , autonkokopainot samaa luokkaa
kun asentaessa tekee sopivat korotuspalat runkoon että ” samalla” paineella saadaan alkup
ajokorkeus, silloin pitäis lopputulos olla toimiva, tietämättä onko volvossa tai scaniassa jousi
tuntuma eroja, muuten melko hankala hakea sopivaa jos palkeen halk suurentaa niin tulee
pehmeämpi mutta joustomatka pitenee .jne...
Kuorma auton tridem akselin paljepaineita kerran mittailin max kuormalla paine vain 2,5 bar
oletan että tarve siinä kun sekajousitus ja 3 aks tarvitaan pitkä joustomatka, kipatessa ei
avaa varaventiiliä 9,5bar :arrow: mutta räjähtää melko äänekkästi

Re: B10M jousilautasten mitat / kuvat?

Lähetetty: 07 Helmi 2018 18:53
Kirjoittaja Iski
Pulu kun on Man alustalla ja aikanaan oli alamalja ruostunut poikki, no ei löytynyt valmisteno perusteella mitään kun sehän on Vanhoolin no, raskasvaraosa löysi vanhan pussin perusteella peräkärryn korjaussarjan ja siinä oli pussi, alamalja ja ylälautanen, hintaakin vain 150 e.

Re: B10M jousilautasten mitat / kuvat?

Lähetetty: 08 Helmi 2018 15:07
Kirjoittaja Jule
BussMAN kirjoitti:
jariautio kirjoitti:Tuli tuossa mieleen, että onko kukaan sovitellu näihin kuorma-auto puolen
ilmapusseja. Tuossa vaihessahan olis nätti muuttaa ne sellaiseksi.

Ovat nimittäin paljon halvempia ostaa, kun tulee koko paketti kerralla uutta.
Ei tarvis ostaa joka palaa erikseen.

Mittoja ja kokoja varmastihan löytyis.

Varmaan hyvä idea, esim scaniassa on tuollaiset ” täydellisetjouset” ( tai kertakäyttöpaketit)
Takana 4 kpl samanlaisia reilu 100€ kpl ja edessä 2 kpl €? koko? , autonkokopainot samaa luokkaa
kun asentaessa tekee sopivat korotuspalat runkoon että ” samalla” paineella saadaan alkup
ajokorkeus, silloin pitäis lopputulos olla toimiva, tietämättä onko volvossa tai scaniassa jousi
tuntuma eroja, muuten melko hankala hakea sopivaa jos palkeen halk suurentaa niin tulee
pehmeämpi mutta joustomatka pitenee .jne...
Kuorma auton tridem akselin paljepaineita kerran mittailin max kuormalla paine vain 2,5 bar
oletan että tarve siinä kun sekajousitus ja 3 aks tarvitaan pitkä joustomatka, kipatessa ei
avaa varaventiiliä 9,5bar :arrow: mutta räjähtää melko äänekkästi
Itseasiassa ei sinne mitään korotuspalaa voi laittaa jos haluaa saman ajokorkeuden samalla paineella. Jos palkeen maksimi pituus on pienempi, silloin korotuspala voi olla tarpeen. Käytännössähähän se on sen jousipussin halkaisija joka määrää sen kuinka paljon painetta sinne täytyy saada tietyin kantokyvyn aikaansaamiseksi, ja jos halkaisija on samalla hehtaarilla, niin että korkeudensäätö kykenee rajojensa puitteissa sopivan paineen tuottamaan, niin se korkeus asettuu automaattisesti samaksi kuin ennenkin. Säädin vaan kuvittelee että auto on lastattu kevyemmäksi tai painavammaksi. Isolla pussilla voi tietysti tulla vastaan jokin minimipaine juttu, mutta käsittääkseni noissa säätimissä ei ole mitään varsinaista minimi painetta, vaan hana on joko "tyhjäys", "kiinni" tai "täyttö" asennossa.

Mikäköhän siinä on syynä että linja-autoihin on alunperin kehitelty erilaiset jousipussit kuin kuorkkeihin? Nousiakselilla erilaisen pussin ymmärtää, mutta kyllähän kuorma-autoissakin on aina vähintään kaksi akselia maassa.

Re: B10M jousilautasten mitat / kuvat?

Lähetetty: 12 Helmi 2018 01:02
Kirjoittaja Wonderi
Jule kirjoitti:Mikäköhän siinä on syynä että linja-autoihin on alunperin kehitelty erilaiset jousipussit kuin kuorkkeihin? Nousiakselilla erilaisen pussin ymmärtää, mutta kyllähän kuorma-autoissakin on aina vähintään kaksi akselia maassa.
Bussin jousitus on tehty hienostuneemmaksi, että saataisiin pehmeämpi ja vakaampi kyyti. Tukivarsimysteeriokin on usein täysin erilainen. Kuorma-autossa hytin jousitus antaa kuljettajalle pehmeyttä ja rahti ei mukavuudesta niin valita. Yksinkertaisemmalla akselin jousituksella saadaan kuorma-autosta painoa säästettyä, bussissa ei useimmiten niin painolla väliä.