B10M jousilautasten mitat / kuvat?

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
vko516
Rattiamiraali
Viestit: 292
Liittynyt: 10 Marras 2008 00:20
Truck: B10M Carrus
Location: Manse

B10M jousilautasten mitat / kuvat?

Viesti Kirjoittaja vko516 » 25 Tammi 2018 19:57

Löytyiskö tuollaisia keneltäkää, joku varmasti on vastaavia projekteja tehnyt?
Ihan mitatkin riittää, voin ne sitten cadilla piirtää leikkurille valmiiks. Onkohan ne samanlaiset edessä ja takana?

Br. KLS-523

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3063
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: B10M jousilautasten mitat / kuvat?

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 28 Tammi 2018 21:20

r2 = 300mm x H 6mm, Keskireikä 16mm. Tuollaisen tein ja käy ainakin taka-akselin etummaisiin. Ei se niin tarkkaa ole. Taka-akselin takimmaiset ovat sellaiset kolmiomaiset - niitä en ole uusinut, joten ei ole antaa mittoja.

Eteen laittaisin hieman isomman. Alamaljan halkaisia on luokkaa 25cm, joten r2 hatusta 350mm

Paljelaatta on tuon lautasen varaosanimi ja maksaa marmorilla mummontonnin :)

Hulluimmat ovat leikanneet rälläkällä sopivan. Saattaa tulla hieman polygoni, mutta ajaa asiansa.
Kaikki tulee avata kantapään kautta

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4096
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: B10M jousilautasten mitat / kuvat?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 29 Tammi 2018 00:30

Samassa ajassa kun piirtelee Cadilla kuvia, leikkaa rälläkällä vaikka sen joulukinkun mallisen ylälevyn. Sitä saa hieroa sitten niin hienoksi kuin haluaa. Yksi pyöreä kyllä kerran muistutti enemmän mutteria mutta toimi hyvin
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011, Volvo. 9700H 15m 2008 (kesken)

Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2396
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: B10M jousilautasten mitat / kuvat?

Viesti Kirjoittaja Bussiton » 30 Tammi 2018 12:20

Turha tarkkuus tossa on teknistä tietämättömyyttä :lol: eli etummaisen ei ole pakko olla ihan pyöreä.
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3063
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: B10M jousilautasten mitat / kuvat?

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 30 Tammi 2018 20:45

Mun autossa on pyöreä. Se oli halvempi.
Kaikki tulee avata kantapään kautta

bolinder
Kippari
Viestit: 64
Liittynyt: 03 Tammi 2011 08:14
Truck: Jumbo sekä Deltastar
Location: Nedervetil

Re: B10M jousilautasten mitat / kuvat?

Viesti Kirjoittaja bolinder » 31 Tammi 2018 18:14

viewtopic.php?f=3&t=2724

Siinä meillä oli vähän keskustelua aiheesta ei o ainakaan delta korissa rakeettitiedettä :D Ainakin Deltassa eessä on toi ylälautanen osaa runkoa, mutta ainakin mun kohdalla ei tarvinu paljon purkaessa rälläkkää käyttää. Näitä on vähän erimallisia mulla oli se ilmanippa siinä keskellä mikä maksaa kultaa marmorilla, ostin joku nippa missä ei ollu reikää porasin reiän ja hain hydrauliliikkeestä ilmanipan minkä kiersin siihen kiinni. Lopputulos loistava :D

Avatar
jariautio
Rattimajuri
Viestit: 159
Liittynyt: 19 Marras 2012 17:12
Truck: Volvo carrus 602
Location: Haapajärvi
Member id: 173
Paikkakunta: Haapajärvi

Re: B10M jousilautasten mitat / kuvat?

Viesti Kirjoittaja jariautio » 05 Helmi 2018 17:04

Tuli tuossa mieleen, että onko kukaan sovitellu näihin kuorma-auto puolen
ilmapusseja. Tuossa vaihessahan olis nätti muuttaa ne sellaiseksi.

Ovat nimittäin paljon halvempia ostaa, kun tulee koko paketti kerralla uutta.
Ei tarvis ostaa joka palaa erikseen.

Mittoja ja kokoja varmastihan löytyis.

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 848
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: B10M jousilautasten mitat / kuvat?

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 07 Helmi 2018 18:02

jariautio kirjoitti:Tuli tuossa mieleen, että onko kukaan sovitellu näihin kuorma-auto puolen
ilmapusseja. Tuossa vaihessahan olis nätti muuttaa ne sellaiseksi.

Ovat nimittäin paljon halvempia ostaa, kun tulee koko paketti kerralla uutta.
Ei tarvis ostaa joka palaa erikseen.

Mittoja ja kokoja varmastihan löytyis.

Varmaan hyvä idea, esim scaniassa on tuollaiset ” täydellisetjouset” ( tai kertakäyttöpaketit)
Takana 4 kpl samanlaisia reilu 100€ kpl ja edessä 2 kpl €? koko? , autonkokopainot samaa luokkaa
kun asentaessa tekee sopivat korotuspalat runkoon että ” samalla” paineella saadaan alkup
ajokorkeus, silloin pitäis lopputulos olla toimiva, tietämättä onko volvossa tai scaniassa jousi
tuntuma eroja, muuten melko hankala hakea sopivaa jos palkeen halk suurentaa niin tulee
pehmeämpi mutta joustomatka pitenee .jne...
Kuorma auton tridem akselin paljepaineita kerran mittailin max kuormalla paine vain 2,5 bar
oletan että tarve siinä kun sekajousitus ja 3 aks tarvitaan pitkä joustomatka, kipatessa ei
avaa varaventiiliä 9,5bar :arrow: mutta räjähtää melko äänekkästi

Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1178
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: B10M jousilautasten mitat / kuvat?

Viesti Kirjoittaja Iski » 07 Helmi 2018 18:53

Pulu kun on Man alustalla ja aikanaan oli alamalja ruostunut poikki, no ei löytynyt valmisteno perusteella mitään kun sehän on Vanhoolin no, raskasvaraosa löysi vanhan pussin perusteella peräkärryn korjaussarjan ja siinä oli pussi, alamalja ja ylälautanen, hintaakin vain 150 e.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"

Jule
Kansleri
Viestit: 1476
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B10M jousilautasten mitat / kuvat?

Viesti Kirjoittaja Jule » 08 Helmi 2018 15:07

BussMAN kirjoitti:
jariautio kirjoitti:Tuli tuossa mieleen, että onko kukaan sovitellu näihin kuorma-auto puolen
ilmapusseja. Tuossa vaihessahan olis nätti muuttaa ne sellaiseksi.

Ovat nimittäin paljon halvempia ostaa, kun tulee koko paketti kerralla uutta.
Ei tarvis ostaa joka palaa erikseen.

Mittoja ja kokoja varmastihan löytyis.

Varmaan hyvä idea, esim scaniassa on tuollaiset ” täydellisetjouset” ( tai kertakäyttöpaketit)
Takana 4 kpl samanlaisia reilu 100€ kpl ja edessä 2 kpl €? koko? , autonkokopainot samaa luokkaa
kun asentaessa tekee sopivat korotuspalat runkoon että ” samalla” paineella saadaan alkup
ajokorkeus, silloin pitäis lopputulos olla toimiva, tietämättä onko volvossa tai scaniassa jousi
tuntuma eroja, muuten melko hankala hakea sopivaa jos palkeen halk suurentaa niin tulee
pehmeämpi mutta joustomatka pitenee .jne...
Kuorma auton tridem akselin paljepaineita kerran mittailin max kuormalla paine vain 2,5 bar
oletan että tarve siinä kun sekajousitus ja 3 aks tarvitaan pitkä joustomatka, kipatessa ei
avaa varaventiiliä 9,5bar :arrow: mutta räjähtää melko äänekkästi
Itseasiassa ei sinne mitään korotuspalaa voi laittaa jos haluaa saman ajokorkeuden samalla paineella. Jos palkeen maksimi pituus on pienempi, silloin korotuspala voi olla tarpeen. Käytännössähähän se on sen jousipussin halkaisija joka määrää sen kuinka paljon painetta sinne täytyy saada tietyin kantokyvyn aikaansaamiseksi, ja jos halkaisija on samalla hehtaarilla, niin että korkeudensäätö kykenee rajojensa puitteissa sopivan paineen tuottamaan, niin se korkeus asettuu automaattisesti samaksi kuin ennenkin. Säädin vaan kuvittelee että auto on lastattu kevyemmäksi tai painavammaksi. Isolla pussilla voi tietysti tulla vastaan jokin minimipaine juttu, mutta käsittääkseni noissa säätimissä ei ole mitään varsinaista minimi painetta, vaan hana on joko "tyhjäys", "kiinni" tai "täyttö" asennossa.

Mikäköhän siinä on syynä että linja-autoihin on alunperin kehitelty erilaiset jousipussit kuin kuorkkeihin? Nousiakselilla erilaisen pussin ymmärtää, mutta kyllähän kuorma-autoissakin on aina vähintään kaksi akselia maassa.

Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: B10M jousilautasten mitat / kuvat?

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 12 Helmi 2018 01:02

Jule kirjoitti:Mikäköhän siinä on syynä että linja-autoihin on alunperin kehitelty erilaiset jousipussit kuin kuorkkeihin? Nousiakselilla erilaisen pussin ymmärtää, mutta kyllähän kuorma-autoissakin on aina vähintään kaksi akselia maassa.
Bussin jousitus on tehty hienostuneemmaksi, että saataisiin pehmeämpi ja vakaampi kyyti. Tukivarsimysteeriokin on usein täysin erilainen. Kuorma-autossa hytin jousitus antaa kuljettajalle pehmeyttä ja rahti ei mukavuudesta niin valita. Yksinkertaisemmalla akselin jousituksella saadaan kuorma-autosta painoa säästettyä, bussissa ei useimmiten niin painolla väliä.

Vastaa Viestiin