Sivu 1/1

Moottori ei kestä menossa mukana

Lähetetty: 15 Heinä 2017 00:22
Kirjoittaja japex
Olisko hyviä vinkkejä taas heitellä, kun meinaa tuo menopeli lahota ihan käsiin. Nyt olisi moottorin kannatuspalkit (ja koko perä) senverran haprakkaa ettei uskalla mihinkään lähteä. Vaihelaatikon pari kiinnitystä, jossa oli siis kumipuslat, on jo hävinnyt johonkin. Vaihdekeppi pyörii mitensattuu, kun kiinnikkeet irtos laatikon vierestä runkopalkista... Mutta Tuuriin silti pitäisi päästä. :shock:

Re: Moottori ei kestä menossa mukana

Lähetetty: 15 Heinä 2017 00:44
Kirjoittaja Rosvolinna
Veneiden kanssa tuo on hieman helpompaa. Kun pumppu ei pysy perässä on aika vaihtaa alusta.

No rautaa saa kaupasta, mutta aina pitää punnita homman järkevyys. Tärkeintä on, että auto turvallinen ja mukava matkakumppani.

Näiden 80-lukuisten kanssa on aina jotain pikku säätöä :)

Re: Moottori ei kestä menossa mukana

Lähetetty: 15 Heinä 2017 18:50
Kirjoittaja Jule
Se täytyy hitsata.

Jos hitsattavaa on paljon voi miettiä onko järkevämpää hommata terveempi auto ja siirtaa roippeet siihen, vai hitsata nykyinen.

Re: Moottori ei kestä menossa mukana

Lähetetty: 19 Elo 2017 08:54
Kirjoittaja japex
No nyt se on todettu, et ei taida hitsaaminen enää auttaa. ei löydy tervettä palkkia mihin hitsata uutta kiinni. liian iso urakka... ELI olisiko kellä tiedossa hyvää linjuria, pääsisi rakentelemaan uutta... :wink:

Re: Moottori ei kestä menossa mukana

Lähetetty: 19 Elo 2017 10:29
Kirjoittaja Rosvolinna
Ikävä kuulla :(

Mikäli on tekemätön paikka; aja keksintö romu-ukolle, kai siitä jonkun kilohinnan saa. Nettikone on pullollaan "uusia" aihioita.

Takkin tulee joka tapauksessa, joko hitsaukipinöitä tai ihan rahallisessa muodossa.

Re: Moottori ei kestä menossa mukana

Lähetetty: 19 Elo 2017 17:59
Kirjoittaja Reddewil
Kyllä kai sieltä keskioven kohilta alkaa löytymään kovaa?
Se on totta että kaanioitten takarunko, eli se kaanian osa on tehty jostain nopeasti maatuvasta eko-materiaalista...

Re: Moottori ei kestä menossa mukana

Lähetetty: 20 Elo 2017 19:52
Kirjoittaja b12m
Reddewil kirjoitti:Kyllä kai sieltä keskioven kohilta alkaa löytymään kovaa?
Se on totta että kaanioitten takarunko, eli se kaanian osa on tehty jostain nopeasti maatuvasta eko-materiaalista...
En mä nyt tiedä, onko reilu 30 vuotta suolapaskakylvyssä uinut, kadonnut metalli niin kovin "nopeasti" tai helposti maatunut... ;)

Re: Moottori ei kestä menossa mukana

Lähetetty: 21 Elo 2017 13:31
Kirjoittaja Reddewil
b12m kirjoitti:
Reddewil kirjoitti:Kyllä kai sieltä keskioven kohilta alkaa löytymään kovaa?
Se on totta että kaanioitten takarunko, eli se kaanian osa on tehty jostain nopeasti maatuvasta eko-materiaalista...
En mä nyt tiedä, onko reilu 30 vuotta suolapaskakylvyssä uinut, kadonnut metalli niin kovin "nopeasti" tai helposti maatunut... ;)
No niin no, riippuu mihin vertaa. Mun mielestä se sais kestää aika paljon kauemmin, kestäähän se muu auto, mut takarunko (+eturunko = scanian runko) katoaa... Onneksi lentokoneita ei tehdä sun periaatteella :wink:

Re: Moottori ei kestä menossa mukana

Lähetetty: 21 Elo 2017 13:37
Kirjoittaja b12m
Moneenkos kertaan lentokoneet (vaikkapa liikennesuihkut) mahdetaan purkaa ja koota elinkaarensa aikana? Sikäli vertaus hieman ontuu...

Enkä mä tosiaan "toivo", että Scaniankaan runkopalkit mihinkään katoaisivat. On vaan meikäläisittäin ne olosuhteet ja ajomäärät, missä ne elelee, melkoisen rujoja. Valitettavasti. Ja katoaa se rauta muunkin merkkisistä, ruosteen suosikkipaikat vaan vaihtelee...

Re: Moottori ei kestä menossa mukana

Lähetetty: 23 Elo 2017 09:20
Kirjoittaja Late Lapista
japex kirjoitti:No nyt se on todettu, et ei taida hitsaaminen enää auttaa. ei löydy tervettä palkkia mihin hitsata uutta kiinni. liian iso urakka... ELI olisiko kellä tiedossa hyvää linjuria, pääsisi rakentelemaan uutta... :wink:

Ei se niin kauhea urakka ole koppuloida uusi runko! Eräs pohjoisen liikennöitsijä osti eteläsuomesta, erikoisen komian ja siistin turistibussin, niin sanotun perätuupparin, auto oli muuten hieno, mutta kehdon ja korinvälinen runko oli täysin mätä!
Serkkupoikani kanssa me hitsasimme ja koppuloimme auton kuntoon, RHS profiilia ja puikkoja siinä kului, mutta autosta tuli parempi kuin uusi! Teimme rungon paljon paksumpiseinäisestä profiilista kuin mitä oli ollut uutena !

Late Lapista.

Re: Moottori ei kestä menossa mukana

Lähetetty: 25 Elo 2017 09:42
Kirjoittaja japex
No juu ei se varmaan tekemätön paikka ole, mutta kun on hiekka piha ni kaikki vehkeet uppoaa maapalloon. Motti pitää kuitenki repästä eestä pois. Tietysti jos löytäisi jonkun tukevan levyn siihen alle.... Tossa olisi jo muutama pätkä aikas tukevaa U-palkkia oottelemassa...

Re: Moottori ei kestä menossa mukana

Lähetetty: 25 Elo 2017 19:30
Kirjoittaja Jule
Kuinkakohan pitkällinen projetti tommonen "kamat autosta toiseen" olisi? Jos mitään muutoksia ei tee, niin homma voi mennä sukkelaan.

Re: Moottori ei kestä menossa mukana

Lähetetty: 26 Elo 2017 02:05
Kirjoittaja Wonderi
Jos vanhaan autoon on jo korjattu 57 asiaa sisustuksen ja matkailutekniikan asentamisen lisäksi, onko se sittenkin lähempänä saada ehjäksi kuin ostaa toinen vanha bussi jossa on ainakin 48 vikaa siinäkin plus 12 yllätystä? Valaa vaikka betonilaatan pihaan jos se siitä on kiinni.

Re: Moottori ei kestä menossa mukana

Lähetetty: 27 Elo 2017 14:33
Kirjoittaja Ajomies
Onhan noissa jonkinlaista materiaali eroja 80 - lukuisilla Scanioilla kun verrataan vaikka 60 - luvun vanajaan tai sisuun. Vanajan alustoille laitettiin uusia koreja kun taas nuo Scaniat ei rungon osalta kestänyt useinkaan ajaa tekniikkaa loppuun. Keulakoneiset Scaniat olivat kovia rungoltaan, mutta perätuuppareissa alkoi tämä mätä vaiva. Tiedä sitten näistä uudemmista, kun ei enää tarvitse niiden kanssa päivittäin painia? :)

Re: Moottori ei kestä menossa mukana

Lähetetty: 27 Elo 2017 18:27
Kirjoittaja Jule
Ajomies kirjoitti:Onhan noissa jonkinlaista materiaali eroja 80 - lukuisilla Scanioilla kun verrataan vaikka 60 - luvun vanajaan tai sisuun. Vanajan alustoille laitettiin uusia koreja kun taas nuo Scaniat ei rungon osalta kestänyt useinkaan ajaa tekniikkaa loppuun. Keulakoneiset Scaniat olivat kovia rungoltaan, mutta perätuuppareissa alkoi tämä mätä vaiva. Tiedä sitten näistä uudemmista, kun ei enää tarvitse niiden kanssa päivittäin painia? :)
Osittain tuohon kyllä vaikuttaa se että korista on tullut paljon parempi. Alumiini- tai rosterikori kestää paremmin kuin mustasta raudasta tai saatikka puusta tehty kori.

Korinvaihdon yhteydessä se runkokin on hyvä tilkitä taas kuntoon.