Scania B86S paineilma karkovaa harakoille

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Lahti10
Kippari
Viestit: 63
Liittynyt: 16 Helmi 2011 10:00
Location: Kontiomäki

Scania B86S paineilma karkovaa harakoille

Viesti Kirjoittaja Lahti10 »

Mistäs ootta nimenomaan uusia säiliöitä hankkinu? Potilas tartteis lisälaitepiiriinsä uuden säiliön, kun vuoden -78 pönttö rupes pihisemään runkopalkin takaa (37 vuoden kivi- + maa aines oli tehnyt tehtävänsä) häiritsevästi, niin reikähän siellä säiliössä oli. Käytettyä en arvellu laittaa, et ei tarvii alvariinsa pönttöjen kanssa vehdata.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Scania B86S paineilma karkovaa harakoille

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Paimelasta saa kyllä ihan ehjiä ja hyviä käytettyjäkin :wink:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1259
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Scania B86S paineilma karkovaa harakoille

Viesti Kirjoittaja Iski »

Alumiini säiliö ei ruostu, muistaa vaan laittaa kumiliuskat pannan ja säiliön väliin.
Näitäkin on halvalla esim juuri Paimelassa.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 457
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Scania B86S paineilma karkovaa harakoille

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja »

Kannattaa ottaa huomioon sellainen ilmiö että orkkis säiliöissä on NPT-kartiokierre. :shock:
Vähänkään uudemmisssa säiliöissä on millikoon lähdöt.
Pientä askartelua se vaatii että saa putket ja letkut sopimaan. :lol:
man123
Kippari
Viestit: 67
Liittynyt: 18 Syys 2014 13:19
Truck: -
Location: tuusula

Re: Scania B86S paineilma karkovaa harakoille

Viesti Kirjoittaja man123 »

Juu, millilähdöt yleensä 22mmx1,5mm
Lahti10
Kippari
Viestit: 63
Liittynyt: 16 Helmi 2011 10:00
Location: Kontiomäki

Re: Scania B86S paineilma karkovaa harakoille

Viesti Kirjoittaja Lahti10 »

Niinpä ja onko tuo lisälaitepiirin säiliö kaksiosainen,kun noita vesiproppujakin on kaksinkappalein. Että vaikuttaako toimintaan,jos yksi osaisen säiliön tilalle junttaa?
Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 457
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Scania B86S paineilma karkovaa harakoille

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja »

Tosiaan joo niin :roll:

Tossapa mukana paineilmakaavio.
Elikkäs molemmat "jarrusäiliöt" ovat kaksiosaisia.
Eli ilma menee kompuralta ensin märkäsäiliöön (4).
Sieltä X-jakajaan (5).
sieltä kohti vasemman säiliön molempia takaiskuventtiilejä (3), sekä käsijarrupiirin ylivirtausventiilille (10).
Toiselta takaiskuventtiililtä ilma matkustaa molempien säiliöiden etuosaan jotka on yhdistetty putkella (9). Tämä on muistaakseni etujarrupiiri.
Toisesta takaiskusta ilmaa menee vasemman säiliön takaosaan, joka on takajarrupiiri.
Molemmista jarrupiireistä menee putki poljinventtiilille ja siitä sitten jarrukelloille...
Kun jarrupöntöissä on ilmaa noin 5 bar, ylivirtausventtiili alkaa päästää ilmaa oikean puolen säiliön takaosaan. Siitä menee putki käsijarrulle.
Tässä on sellainen idea, että käsijarrua ei saa pois päältä ennen kuin jarruissa on painetta auton pysäyttämiseen :idea:
Oikean puolen säiliön takana on taas ylivirtausventtiili joka päästää ilmaa lisälaitteille kun käsijarrulla on ilmaa noin 5 bar, silloin kytkin ja ovi yms. alkaa toimia. eli kytkin toimii vasta kun kaikki säiliöt ovat lähes täynnä ilmaa.
Lisäksi käsijarrusäiliöstä lähtee putki paineenrajoitusventiilille (19), joka laittaa kompressorin vapaakierrolle kun järjestelmä on täysi (n.8 bar)
kaiken varalle on vielä vasemman puolen säiliön takana varoventtiili, joka aukeaa jos kompressorin paineensäätöventiili ei toimi taikka paine nousee jostain syystä liian korkeaksi.

Toivottavasti ei ollut liian vaikeasti selostettu, tosin mitään toimitakuvausta ei pyydettykään, kuhan kirjoittelin :lol:
Eli kahden kaksiosaisen säiliön korvaaminen onnistuu oikeaoppisesti kolmella yksiosaisella säiliöllä.
Liitteet
Scania bf86 air schema
Scania bf86 air schema
Lahti10
Kippari
Viestit: 63
Liittynyt: 16 Helmi 2011 10:00
Location: Kontiomäki

Re: Scania B86S paineilma karkovaa harakoille

Viesti Kirjoittaja Lahti10 »

Kiitoksia tarkasta toimintakuvauksesta! Niin minä vähän arvelinkin,että tähän pitää hiukka paneutua. No hakusessa on originaali säiliötyyppi,ettei tartteis lähteä soveltamaan. Kiitokset kaikille,jotka otitte osaa keskusteluun :D
Ilastone
Renkaiden potkija
Viestit: 1
Liittynyt: 15 Loka 2019 19:00
Truck: Scania 111
Location: Tohmajärvi

Re: Scania B86S paineilma karkovaa harakoille

Viesti Kirjoittaja Ilastone »

Hei!
Palaisin vähän tähän vanhaan aiheeseen. Löysin tänään auton alta tuon osan numero 29, mietin vaan mitä se tekee?
Vastaa Viestiin