Sivu 1/1

Scania K113 kytkin ongelma

Lähetetty: 06 Heinä 2015 21:24
Kirjoittaja Kuutio
Elikkä kyseessä on Scania k113 7 lovisella cs vaihteistolla. Vika ilmeni pakkia laittaessa päälle hirveä rutina kuului mutta pykälään kuitenkin meni. Asiaa nopeesti tutkiessa ei löytynyt muuta vikaa kun nestesäiliö tyhjä. Ei muuta kun uutta nestettä sisälle säiliöön mutta sama homma jatkuu. Kytkintä pumpatessa jonkun aikaa se muuttui kovaksi tämän jälkeen vaihteet silmään ilman minkäänlaista rutinaa. Sekunnin tai kaks kun odotteli ja painoi kytkimen uudelleen alas niin pohjaan menee ja ei mene vaihde silmään tai menee mutta rutinan kanssa. Mistähän kannattaisi lähteä vikaa etsimään?

Re: Scania K113 kytkin ongelma

Lähetetty: 07 Heinä 2015 00:38
Kirjoittaja Carman
Taitaa kytkimen nesteputki vuotaa jostain kohdin.

Re: Scania K113 kytkin ongelma

Lähetetty: 07 Heinä 2015 10:28
Kirjoittaja Iski
Ilmaa putkessa, mutta vuotokin on jossain kun purkki mennyt tyhjäksi, vuotokohta putkessa löytyy laatikon läheltä tai kuskin paikkeilta missä putki on alttiina ulkoilmalle, voi olla toki pää- tai työsylinterikin.

Re: Scania K113 kytkin ongelma

Lähetetty: 07 Heinä 2015 21:22
Kirjoittaja Kuutio
Voiskohan tuon vuodon unohtaa koska kun kytkintä pumppaa ja se muuttuu kovaksi niin se pysyy kovana eikä mene lattiiaan? Jos nestettä vuotais niin eikös pedaali pikkuhiljaa painuis pohjaan?

Re: Scania K113 kytkin ongelma

Lähetetty: 08 Heinä 2015 00:21
Kirjoittaja -KHS-
Täällä oli ihan samat oireet viimekesänä. Kytkimen putkessa oli vuoto ja uutta putkea ja sen jälkeistä ilmausta se vaati. Sitten pelasi taas.

Re: Scania K113 kytkin ongelma

Lähetetty: 08 Heinä 2015 09:13
Kirjoittaja Iski
Vuoto voi olla aika pieni, jossain kuitenkin on vuoto, kun nesteet on kadonneet. Älä polje kytkintä jos autossa ei ole paineita, tehostin ei silloin toimi ja tulee isompi vahinko.

Re: Scania K113 kytkin ongelma

Lähetetty: 28 Elo 2015 00:43
Kirjoittaja Lahtelainen
Iski kirjoitti:Älä polje kytkintä jos autossa ei ole paineita, tehostin ei silloin toimi ja tulee isompi vahinko.
Millainen vahinko sinne tulee? Koskeeko tämä myös Volvoa?

Olen usein polkenut paineettoman B10M:n kytkinpolkimen alas, on raskas, mutta paineiden noustua kytkin taas kevenee, eikä mitään ole tietääkseni koskaan mennyt rikki.

Re: Scania K113 kytkin ongelma

Lähetetty: 28 Elo 2015 01:38
Kirjoittaja Pilotti
Lahtelainen kirjoitti:
Iski kirjoitti:Älä polje kytkintä jos autossa ei ole paineita, tehostin ei silloin toimi ja tulee isompi vahinko.
Millainen vahinko sinne tulee? Koskeeko tämä myös Volvoa?

Olen usein polkenut paineettoman B10M:n kytkinpolkimen alas, on raskas, mutta paineiden noustua kytkin taas kevenee, eikä mitään ole tietääkseni koskaan mennyt rikki.
Asiasta en enempää tiedä, mutta kyllä minulle on opetettu ihan korjaamopuoleltakin, että sitä poljinta ei väkisin painella. Sieltähän olisi kai tarkoitus mennä tavallaan ohjauskäsky tuonne kytkimen vieressä olevalle työsylinterille, eli paineilma tulee tuolla mukaan kuvaan. Miksi ylipäänsä on tarve painaa kytkinpoljin alas, jos ei ole ilmanpaineita apuna? Vaihde päällehän näitä "nykyautoja" ei enää parkkeerata. Käsijarru on sitä varten. :?

Re: Scania K113 kytkin ongelma

Lähetetty: 28 Elo 2015 08:45
Kirjoittaja setrailija
Scaniassa jossain mallissa työsylinteri on kytkinkopansisällä jos polkee ilman paineita voi pullauttaa nesteet kytkimelle.

Re: Scania K113 kytkin ongelma

Lähetetty: 28 Elo 2015 15:02
Kirjoittaja Pukaatti
vanhemmissa kanikoissa kuorkkipuolella oli 2 ja 3 sarjoissa orjasylinteri ulkopuolella laatikon kylessä kiini ja 4 sarjalaisissa lootan sisällä. (myöhempii tais tulla takas ulkopuolelle) vaihettiin muutes jokunen orjasylinteri sillo ku tein niitä hommia. Monella aina unohtui vanhemmista laittaa painelaakerille tösäyksen rasvaa siitä nipasta.... muistelen että orjasylinterille oli korjaussarjaa saatavana. Ilmaaminen oli aina melkoinen jumppa jos höräytti tankin tyhjäx.

kuorkissa sai sen pikkusen tarkistus luukun auki 2 pultilla ja lampulla näki sissää jos orjasylinteri vuoti esmes.

Re: Scania K113 kytkin ongelma

Lähetetty: 30 Elo 2015 09:51
Kirjoittaja ansa
setrailija kirjoitti:Scaniassa jossain mallissa työsylinteri on kytkinkopansisällä jos polkee ilman paineita voi pullauttaa nesteet kytkimelle.
joo ja tehotus pääsylinterissä, se työsylinteri ei sitä ymmärrä onko paine tehty mekaanisesti polkimella tai tehostimella, susihan se rakenne vain oli kaikin puolin, liikkuvia osia oli toki mahdollisimman vähän.
lisäksi se kytkinhän pitää kestää ton väkisin painamisenkin, on nimittäin lueteltu jonkinlaiseksi turvallisuusvarusteeksi, joka pitää toimia vaikka autossa ei ilmoja olekkaan. vanhemmissa toki noi ruosteiset putkilinjat antautuivat useimmiten tuolla väkisinpainamisella, mutta kyllähän sillä konstilla myös helposti löytää sen vikapaikankin.

Re: Scania K113 kytkin ongelma

Lähetetty: 30 Elo 2015 10:33
Kirjoittaja man123
"lisäksi se kytkinhän pitää kestää ton väkisin painamisenkin, on nimittäin lueteltu jonkinlaiseksi turvallisuusvarusteeksi, joka pitää toimia vaikka autossa ei ilmoja olekkaan." HÖPÖHÖPÖHÖPÖ Miten sitten robottilaatikot joissa ei ole kytkinpoljinta ollenkaan?

Esim jarrut ja ohjauslaitteet on turvallisuuslaitteita, kytkin on vaan laite joka pidentää vaihteiston synkronointien ikää. :)

ÄLÄ PAINA VÄKISIN. (Sano naapurin tyttökin)

Re: Scania K113 kytkin ongelma

Lähetetty: 30 Elo 2015 10:39
Kirjoittaja ansa
man123 kirjoitti:"lisäksi se kytkinhän pitää kestää ton väkisin painamisenkin, on nimittäin lueteltu jonkinlaiseksi turvallisuusvarusteeksi, joka pitää toimia vaikka autossa ei ilmoja olekkaan." HÖPÖHÖPÖHÖPÖ Miten sitten robottilaatikot joissa ei ole kytkinpoljinta ollenkaan?

Esim jarrut ja ohjauslaitteet on turvallisuuslaitteita, kytkin on vaan laite joka pidentää vaihteiston synkronointien ikää. :)

ÄLÄ PAINA VÄKISIN. (Sano naapurin tyttökin)
eiköhän nyt kuitenkin käsitelty tätä ikääntynempää kalustoa, enpä oo nähäny yhtään 3sarjaasta iliman kytkinpoljinta,jos ei nyt oteta automaattia lukuun

Re: Scania K113 kytkin ongelma

Lähetetty: 02 Syys 2015 09:14
Kirjoittaja Kuutio
Noniin vähän päivitystä tähän ongelmaan eli vuotoa ei löydy mistään joten sen voi melkein unohtaa. Mutta ilmauksella kytkin parani jonkin verran mutta ei ihan entiselleen palautunut. Kytkintä kun pumppaa kolme neljä kertaa niin laatikon vieressä oleva sylinteri liikkuu pari kolme senttiä pisemmälle ja silloin vaihteet napsahtelee hyvin sisään. Olisko tämä merkki siitä että järjästelmässä olisi ilmaa? Mistähän löytäisin tuon painelaakerin rasvanipan? Kun kytkimen vapauttaa niin kuuluuko pääsylinterin röpöttää kun se palautuu takaisin eli palautuu pätkittäin takasin? Sitten vielä liikennöitsijä on laittanu järjästelmään silikoni pohjaisen kytkinnesteen kuinkahan iso homma on vaihtaa normaaliin Dot 4??

Re: Scania K113 kytkin ongelma

Lähetetty: 02 Syys 2015 13:31
Kirjoittaja Pukaatti
Joku joskus sanoi että tiivisteet menee uusiksi jos laittaa silikooniset litkut, liekkö toisinpäin sama? sanoisin että pääsylinteri tai orjasylinteri vuotaa tiivisteistä lävitse, ainaki kuorkkipuolella oli iha normihomma. Joskus muistaakseni pahin skenaario oli kun haarukka rutsahti irti kaavelista.
Vaihto homma on samalla tavalla suoritettavissa kun ilmauskin.

Re: Scania K113 kytkin ongelma

Lähetetty: 22 Syys 2015 22:41
Kirjoittaja Kuutio
Vika löyty ja sen myötä korjattu uuden pääsylinterin se vaati.