B10M Moottoriöljyn vaihtoon ohjeet

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

B10M Moottoriöljyn vaihtoon ohjeet

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Mites tuo B10M:n moottoriöljynvaihto..onko millanen operaatio tehdä kun tuo moottori on erillisine öljysäiliöineen ja makaavalla moottorilla..

Yksinkertaisuudessaan miten vaihdetaan vai vienkö suoraan volvolle 225e plus alv öljyt vaihdettuna ja putsarit.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: B10M Moottoriöljyn vaihtoon ohjeet

Viesti Kirjoittaja neppi »

Öljysäiliön pohjassa on proppu, lohkon alla (siinä missä oikeissa autoissa on öljypohja) on kans proppu (muistaakseni), öljykuulerissa on proppu. Onks muualla, ei kai. Suodatinkokoonpanoja on erilaisia. Bypass:issa ja normifiltterissä on erikokonen kierre. Montaks suodatinta sulla on? Jos kaks, ni todnäk toinen on Bypass, toinen tavis. Voi olla erilaillaki. Muutenhan se on niinku Ladassa: vanha öljy pois, suodattimet pois ja sit uudet tilalle. Ainoo, et Ladaan verrattuna öljyä menee pikkusen enemmän.

Onks 225 paha? Paljoks maksaa muutama kymmenen litraa (sehän kans vaihtelee ihan vehkeestä riippuen) Delvacia ja suodattimet?
Vaihtaa ne ite. Henk. koht tykkään kuitenki siitä, et jäteöljyt ei jää omaan pihaan pyörii... Vaan esim jäähdytysnesteeseen sekoitettuna Puolalaiselle moottoritielle, tai vt25:lle. Ü

N
Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1280
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: B10M Moottoriöljyn vaihtoon ohjeet

Viesti Kirjoittaja kulkuri »

Kysäseppä scanialta
On muistaakseni 199+alv ja sisältää öljyt, suodattimet ja alustan rasvauksen :wink:
bussihuolto ruskeasua
Avatar
ae70
Rattiamiraali
Viestit: 276
Liittynyt: 15 Heinä 2012 23:26
Truck: Scania Bf 80
Location: Mikkelin kupeessa

Re: B10M Moottoriöljyn vaihtoon ohjeet

Viesti Kirjoittaja ae70 »

Aikanaan kun olin Savonlinjalla työ harjottelussa, niin tuntu ilkeelle vaihtaa mahuriin öljyjä. Ensin avattiin pohjaroppu ja laskettiin säiliö tyhjäks ja sit kun oli tyhjä niin käytettiin noin 10 sekunttia että öljykierto tyhjeni. Sinne kiertoon jäi aina useamppi litra jos ei tätä tehny. Noin 40 litraa menee mahuriin muistaaksee öljyä.
Scania Bf80 "vajokki" 5000.

Siinä Volvo veti missä Kaania vapis.
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: B10M Moottoriöljyn vaihtoon ohjeet

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

OT
Olin aikonaan sotkeutunu hinaajaan jonka öljyt oli myös erillisessä säiliössä. Hemmetin kätevä systeemi. Säiliöitä oli 2 joista toinen käytössä. Kolmitiehanalla valittiin säiliö. Öljynsuodattimia oli 2 joista kolmitiehanalla valittiin käytössä oleva. Öljynvaihdon pysty tekemään vaikka kone oli käynnissä, kääns vaan hanat toiseen asentoon. Sitte sai kaikessa rauhassa vaihtaa puhtaan suodattimen seuraavaa vaihtoa odottamaan ja pumpata likasen öljyn kannelle tynnyriin. Useimmiten ekokemin auto kävi imasemassa öljyn suoraan säiliöstä. Kannelle oli imuputki valmiina.
Öljyä koneessa oli 600 litraa. Vähempikin riitti kevyessä ajossa, mut tookin vedossa tuppas öljyn lämpötila nousemaan vaikka se lauhduttimen läpi menikin.
Myös polttoainesuodattimen vaihto tapahtu hanaa kääntämällä. Ne oli semmosia ämpärin kokosia pyttyjä joista pomppas punanen nappi pystyyn kun oli vaihdon aika.
Rosmo
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: B10M Moottoriöljyn vaihtoon ohjeet

Viesti Kirjoittaja neppi »

OT, mut mä oon itte välillä vähän ihme hinaaja.
Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1280
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: B10M Moottoriöljyn vaihtoon ohjeet

Viesti Kirjoittaja kulkuri »

:lol:
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: B10M Moottoriöljyn vaihtoon ohjeet

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

neppi kirjoitti:OT, mut mä oon itte välillä vähän ihme hinaaja.
Muistaaksein oot ollu hinattavankin roolissa. Tai ainakin hinauksen tarpeessa :D
Rosmo
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: B10M Moottoriöljyn vaihtoon ohjeet

Viesti Kirjoittaja neppi »

Oon ollu! Salaa kyydissä neljän lapsen kanssa. Verhot alas, vedettiin suklaata ja luettiin Fedja Setä, Kissa ja Koira:a ja pelattiin Menolippua. Aina välillä kipasin alakertaan tsekkaa, mitä jarrupainemittarit näyttää.
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1453
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: B10M Moottoriöljyn vaihtoon ohjeet

Viesti Kirjoittaja B9M »

12mm kuusiokolo avain kannattaa olla pakissa öljynvaihdossa. :shock: T. Ari
#048
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: B10M Moottoriöljyn vaihtoon ohjeet

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Eipä tullut sit harjoiteltua vaan vein volvolle. 279euroa arvonlisäverolla oli öljyt ja putsarit vaihdettuna.
Avatar
Zyke64
Rattiamiraali
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa

Re: B10M Moottoriöljyn vaihtoon ohjeet

Viesti Kirjoittaja Zyke64 »

Kerran myös pihalla vaihtanu koneen vaihdon yhteydessä. Tai oikeastaan kaksi kertaam, ensimmäisen ja viimeisen kerran. Onse semmosta räpimistä. Niitä roppuja on aika monta, jos haluaa koneen tyhjäksi ilman pyöritystä, oisko 3-4 kipalettasumpun säiliön lisäksi. Ja putsarit maassa maaten kova irrottaa. Sitemmin vaihtanu Raskoneella ja Volvolla :)
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: B10M Moottoriöljyn vaihtoon ohjeet

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Mitenkäs tuo öljymäärän mittaus tulee tehdä?
1. kone seis kylmänä
2. kone seis lämpimänä
3. kone käy kylmänä
4. kone käy lämpimänä
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: B10M Moottoriöljyn vaihtoon ohjeet

Viesti Kirjoittaja neppi »

Koulussa ennenvanhaan opetettiin, et mahurin öljyt tsekataan kone käynnissä. Lämpimänä / kylmänä, riippuu tilanteesta. Ajoonlähtötarkastuksen yhteydessä tod näk kylmänä.

N
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: B10M Moottoriöljyn vaihtoon ohjeet

Viesti Kirjoittaja mikko »

Rantarosvo kirjoitti:
neppi kirjoitti:OT, mut mä oon itte välillä vähän ihme hinaaja.
Muistaaksein oot ollu hinattavankin roolissa. Tai ainakin hinauksen tarpeessa :D
Itte oon viheltäjien sukua. Velipoika on mestariviheltäjä, itte oon ihme viheltäjä.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: B10M Moottoriöljyn vaihtoon ohjeet

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

ae70 kirjoitti:Aikanaan kun olin Savonlinjalla työ harjottelussa, niin tuntu ilkeelle vaihtaa mahuriin öljyjä. Ensin avattiin pohjaroppu ja laskettiin säiliö tyhjäks ja sit kun oli tyhjä niin käytettiin noin 10 sekunttia että öljykierto tyhjeni. Sinne kiertoon jäi aina useamppi litra jos ei tätä tehny. Noin 40 litraa menee mahuriin muistaaksee öljyä.
Heh! No jo on konstit.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Vastaa Viestiin