Sivu 1/1
Scania d11 kampiakselin stefa
Lähetetty: 23 Huhti 2015 19:15
Kirjoittaja ikilika
Kytkimen öljyyntymisen seurauksena on nyt purettu vanhuksesta kaikki pois vauhtipyörää myöten, ongelmana vaan tuo kampiakselin stefa. Onko todellakin niin että joutuu purkamaan moottorista vielä tuon viimisen osan pois jossa on kannattimet että saa stefan vaihdettua? Eli sen osan minkä sisällä vauhtipyörä on. Ei näy stefaa ei, ainoastaan alumiininen pykälä ulospäin stefan paikalla. Auto siis scania vabis -68. Vaihteiston akselin stefat on helppo vaihtaa. Kytkinkin löytyi onnin autosta hyllystä.
Re: Scania d11 kampiakselin stefa
Lähetetty: 23 Huhti 2015 20:24
Kirjoittaja leemu
En ny sa mittään varmaa, mutta tämmösissä museomoottoreissa ei välttämättä ole stefaa vaan ns. Koiranpaskatiiviste

Re: Scania d11 kampiakselin stefa
Lähetetty: 25 Huhti 2015 20:59
Kirjoittaja ikilika
Huoparengas sieltä löyty kun purkas moottorin persiin pois. Neljässä osassa, ei ihme että valutti öljyä. Mistä uus tiiviste? Onko joku kumirengas, huulitiiviste tms jo korvannut huovan?
Re: Scania d11 kampiakselin stefa
Lähetetty: 26 Huhti 2015 12:21
Kirjoittaja Rantarosvo
Venetarvikeliikkeistä todennäkösesti löytyy. On yleinen tiivistemateriaali potkuriakseleissa.
Re: Scania d11 kampiakselin stefa
Lähetetty: 26 Huhti 2015 15:47
Kirjoittaja Puu Tiainen
ikilika kirjoitti:Huoparengas sieltä löyty kun purkas moottorin persiin pois. Neljässä osassa, ei ihme että valutti öljyä. Mistä uus tiiviste? Onko joku kumirengas, huulitiiviste tms jo korvannut huovan?
Kato persana, joku vielä laittaa näitä.
Juu ei tule se huoparengas pois ilman kytkinkopan irroittamista tai tulee se, mutta uuden asennus on helpompaa kun koppa on irti.
Tuossa sulle räjäytyskuva, D8 koneesta jossa on sama rakenne ja huopakin on samalla varaosanumerolla 139149.
http://1drv.ms/1dg8pdM
Re: Scania d11 kampiakselin stefa
Lähetetty: 26 Huhti 2015 15:57
Kirjoittaja ikilika
Juu, kyllähän se on pakko laittaa vanhus kuntoon ku kytkin ei enää irrottanu

Taidan samalla tappelulla pistää kardaanin laakerit uusiks ja käydä startinkin läpi, kun kerran irti ovat.
Re: Scania d11 kampiakselin stefa
Lähetetty: 28 Huhti 2015 16:13
Kirjoittaja ikilika
Huhhuh, 240e huoparengas. En ostanu. Ostin kaks huopapätkää josta saan tehtyä sopivan tiivisteen. Mietin vaan onko turhaa työtä, kutistuuko huopa ja jatkon kohdat alkaa vuotamaan? Pitäskö jatkot tehä viistäen vai suoraan päittäin? Jotain liimaa vai ei? Stefankin tuohon saa kyllä koneistettua, stefa 130x150x7.5 maksaa 55e. Ja työt päälle jollen ite rupee vingulla pyörittelemää... Mitäköhän tässä nyt tekis...
Re: Scania d11 kampiakselin stefa
Lähetetty: 30 Huhti 2015 16:46
Kirjoittaja ikilika
Stefa etrasta 25e. Koneistus viskipullon. Ei paha. Stefa paikallaan kera tiivistys silikonin. Mites toi kotelo nyt kannattaa asentaa, hylomar vai tiivistesilikoni väliin? Ei oo tiivistettä enää jäljellä, eli alumiini vasten valurautaa. Öljypohjassa on koteloa vastaavan kohdan tiiviste ehjä.
Re: Scania d11 kampiakselin stefa
Lähetetty: 01 Touko 2015 08:47
Kirjoittaja Iski
No nii järki hinta... luukis olevan parempi kuin huopa vaikka aika pitkäänhän sekin kesti, lämmön kestävää tiiviste silikoonia laittaisin, ja ohuesti myös öljypohjan tiivisteeseen.