Scania k112 takajarrut päällä koko ajan

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Onko siinä releventtiilin service liitännässä takaisku.
Muuten en ymmärrä miksi se ei toimisi oikein.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Jailbird
Rattimajuri
Viestit: 224
Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
Truck: Scania k112 Vanhool
Location: Imatra
Member id: 012

Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan

Viesti Kirjoittaja Jailbird »

Puu Tiainen kirjoitti:Onko siinä releventtiilin service liitännässä takaisku.
Muuten en ymmärrä miksi se ei toimisi oikein.
Ei ole takaiskua, ja juuri tuota service liitäntää ja sen tarkoitusta olen yrittänyt selvittää, eli jos reikä on tulpattu ja polkaisee jarrua niin pikku hiljaa jää jarru päälle mutta poljinventtiilille ei jää paine päälle(nyt kun on uusi poljinventtiili), tulpan kun poistaa niin paine suhahtaa ja jarrut vapautuu.
Varmaan se toimisi jos laittaisi takaiskun mutta uusi on tilauksessa ja vanhan saan hyvitettyä.

Scanian varaosamyyjä sanoi että venttiilejä on samannäköisiä keskenään mutta sisältä erilaisia, tässä tapauksessa alkunumerot KY1810/1 on sama mutta tämä missä on reikä kannessa niin siinä on lisänä R8A.
man123
Kippari
Viestit: 67
Liittynyt: 18 Syys 2014 13:19
Truck: -
Location: tuusula

Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan

Viesti Kirjoittaja man123 »

Se on joku aivan muu kuin releventtiili, koska päällä kaksi reikää jolla oma tarkoituksensa. Olen pahoillani kun luulin että se pääli reikä on samaan kanavaan toisen kanssa. Epäilen että se on joku painesuhdeventtiili, jonka toiminta on aika erilainen kuin perus releventtiilin. Mistä muuten sait moisen? Päitä vadille, aaseja myyjiä. Kenen valmistama venttiili on?

Niin joo eri numero, eri venttiili. Kai varaosa myyjän pitäisi tarkistaa onko sama jos numero on jo eri? Jos mä olisin moisen saanu niin varmaan pyyhkisin vähän lattiaa varaosamiehellä. :)
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Älkää vaan kertoko mikä se releventtiili on ja mkä sen virka on. Sehän on vain kaanian vitsaus ja sen takia kaikki kaniat jättää tielle?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Jailbird
Rattimajuri
Viestit: 224
Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
Truck: Scania k112 Vanhool
Location: Imatra
Member id: 012

Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan

Viesti Kirjoittaja Jailbird »

Reddewil kirjoitti:Älkää vaan kertoko mikä se releventtiili on ja mkä sen virka on. Sehän on vain kaanian vitsaus ja sen takia kaikki kaniat jättää tielle?
:mrgreen: Sorry, piti laittaa linkki jo aikoja sitte mutta kun aika menny auton alla niin... perusperiaate on sama kun sähköhommissa(rele).. laitan linkin kunhan pääsen pois täältä auton alta :wink: .
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Kokeilitko laittaa ohjauspaineen siihen pienempään liitäntään ja tulpata se isompi.
Tuo saattaa olla joku perävaunun venttiili, en kyllä busseissa ole koskaan törmänny.
Täytyy kattoa jos löytyis scanian manuaaleista jotain.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Jailbird
Rattimajuri
Viestit: 224
Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
Truck: Scania k112 Vanhool
Location: Imatra
Member id: 012

Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan

Viesti Kirjoittaja Jailbird »

Puu Tiainen kirjoitti:Kokeilitko laittaa ohjauspaineen siihen pienempään liitäntään ja tulpata se isompi.
Tuo saattaa olla joku perävaunun venttiili, en kyllä busseissa ole koskaan törmänny.
Täytyy kattoa jos löytyis scanian manuaaleista jotain.
En kokeillu toisinpäin kun kierteet on erilaiset niin liittimet ei käyny.

Kummallista tässä on se että alkuun jarrut toimi, vähän vieläkin epäröittää että jossain on vielä jotain yllätyksiä!

Netistä opittua jarruasiaa:
"Jarrutettaessa poljinventtiili päästää halutun ohjauspaineen sekä etu- että
takajarrupiireihin. Tämä ohjauspaine ohjaa releventtiiliä, jonka tehtävänä on huolehtia
jarrusylintereille menevien suurten ilmamäärien nopeasta syöttämisestä sekä
poistamisesta".

https://www.theseus.fi/bitstream/handle ... sequence=1

Tuolta saa vähän vinkkiä jarrujen toiminta periaatteesta.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Jailbird kirjoitti:
Puu Tiainen kirjoitti:Kokeilitko laittaa ohjauspaineen siihen pienempään liitäntään ja tulpata se isompi.
Tuo saattaa olla joku perävaunun venttiili, en kyllä busseissa ole koskaan törmänny.
Täytyy kattoa jos löytyis scanian manuaaleista jotain.
En kokeillu toisinpäin kun kierteet on erilaiset niin liittimet ei käyny.

Kummallista tässä on se että alkuun jarrut toimi, vähän vieläkin epäröittää että jossain on vielä jotain yllätyksiä!
Näkemättä tuo releventtiiliä minulla on hieman sama kutina, aina näissä on jotain mitä ei heti älyä ja huomaa.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

No nyt selkis, kiitos. Tuo rele-sana vaan hämäsi sähkömiestä.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
man123
Kippari
Viestit: 67
Liittynyt: 18 Syys 2014 13:19
Truck: -
Location: tuusula

Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan

Viesti Kirjoittaja man123 »

Mielestäni ei kannata kokeilla tolla venttiilillä enää mitään, vaan vaihtaa se aivan normaaliin releventtiiliin, ja asentaa se sinne.

Vaikka saisitkin sen toimimaan, jos se on joku painesuhdeventtiili, jää kellopaineesi alemmas. Normaali rele on aina 1:1.
Avatar
Jailbird
Rattimajuri
Viestit: 224
Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
Truck: Scania k112 Vanhool
Location: Imatra
Member id: 012

Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan

Viesti Kirjoittaja Jailbird »

No niin, releventtiili vaihdettu sellaiseen joka kuuluu tuohon autoon, vajaa 100km ajettu nyt pikkuteitä ja jarrua painettu varmaan yli 300 kertaa... kaikki tuntuu taas toimivan!!!

Yhteenvetona voisin uskoa/luulla että tässä tapauksessa oli kaksi vikaa päällekkäin ja yksi asia vaikuttaa toiseen ja plaa plaa... ja siihen päälle väärä venttiili niin voi hel..!

Pikkupojan mielenkiinnolla en voinut olla purkamatta vanhaa poljinventtiiliä, ja onneksi siihen ei myyty mitään korjaussarjoja, meinaan vaan kun o-renkaita sieltä sisältä löytyi 16kpl...!

Sieltä löytyi myös tämmöinen vika http://aijaa.com/4j6LVF eli toinen tiiviste vaikuttaa etu ja toinen takapiiriin, helpotus oli suuri kun löytyi selvä vika!

No kai se on uskottava että jos autolla on ajettu 1,3miljoonaa niin pakkohan se on jossain näkyä :lol:.

...missäs niitä tapahtumia oli vielä tälle vuodelle.. 8)
man123
Kippari
Viestit: 67
Liittynyt: 18 Syys 2014 13:19
Truck: -
Location: tuusula

Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan

Viesti Kirjoittaja man123 »

Hyvä että tuli kuntoon. Uskon että alunperin oli kaksi vikaa. Vuotava releventtiili ja jarruttava poljinventtiili. Tosi hyvin löysit sen poljinventiili vian. Harmi vaan että joku antoi aivan väärän venttiilin releventtiilin tilalle. Kysyitkö joltain mikä venttiili se oikeasti oli? Vai oliko siellä kaikki vaan töissä eikä kukaan tiedä mitään. Ja kohta on kahvitaukokin.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Tuossa olis ollu vielä kolmas mahdollisuus.
Jos autossa olis ALB-venttiili, se pystyy järjestämään samanlaisen vian.
Epäilin hieman tätäkin mahdollisuutta.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Jailbird
Rattimajuri
Viestit: 224
Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
Truck: Scania k112 Vanhool
Location: Imatra
Member id: 012

Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan

Viesti Kirjoittaja Jailbird »

:D
..pari kuukautta auto seisonut talviunta ja nyt oli muutama päivä plussan puolella niin höräytin auton käyntiin ja kas kummaa 2-piiri eli se takapiiri mitä tässä on remontoitu koko syksy niin paineet näytti täyttä vihreetä(9bar)! :D

..no etupiiri oli nolla mutta vuotokohta löyty heti vuotavasta sivuluukun liitoksesta!
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Lainaan tätä topiccia kun osuu oireet hyvin yksiin, vaikka autona K113 teliakselinen Golden Eagle.

Eli auto oli tänään Scanialla vuosihuollossa, ja tarkoitus oli jarrulaput ottaa katsastusta varten myös. No jarrutestissä olikin jäänyt vetävä akseli jumiin päälle! Ihan niin jumiin että autoa ei kuulemma saanut liikkeelle ollenkaan ennenkuin oli paineet vapautettu.

Ajossa ei ole tuota tehnyt ikinä. Mutta nyt takauman lailla elävästi tuli mieleen viime vuoden katsastus kun katsuri jarrutestissä ilmoitti että joku jarru jäi jumiin, mutta sitten se hetken pumppailun jälkeen hellitti eikä vika toistunut.

Nyt kuitenkin Scanian huollossa kuulemma joka kerta jää vetävän akselin jareut päälle kun pedaalin painaa pohjaan..

Mähän tietysti normaalisti ajelen ennakoiden mahdollisimman kevyellä jarrujalalla, että ihan mahdollista että ei vaan mun ajossa ole lukinnut.

Tänään olivat vaihtaneet abs-venttiilin mutta se ei auttanut. Huomenna kokeillaan vielä releventtiilin vaihto.. Pedaalista eivät puhuneet mitään, ettei nyt kuitenkin olisi minullakin vika siinä..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Mun B10M autossa oli etujarruissa vastaavaa vikaa. Piti kaivaa pedaali tuvan pöydälle ja purkaa hyvän matkaa. Puhdistaa, hioa ja rasvata osat. Siitä tuli kuin uusi.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Rosvolinna kirjoitti: 15 Kesä 2020 23:08 Mun B10M autossa oli etujarruissa vastaavaa vikaa. Piti kaivaa pedaali tuvan pöydälle ja purkaa hyvän matkaa. Puhdistaa, hioa ja rasvata osat. Siitä tuli kuin uusi.
Joo. Ohjeistin eilen niitä että kokeilee vielä tuon releventtiilin vaihtoa, jos ei auta niin sitten jatkan ihmettelyä itse.. Kun ainakin ylempää lukien K112 tapauksessa Scanialla ei ole polkimeen muuta kikkaa kuin koko mööpelin vaihto 680eur. K113 hintaa en vielä kysynyt. Joka tapauksessa tuo semmoinen minkä helpohkosti osaa purkaa itsekin, kun ei tarvi auton alla könytä.

Nythän mulla tässä yön tunteina tuli mieleen että ihan muutaman kerran käynyt että jarruvalot jääneet päälle, huomaa siitä kun vakkari ei toimi. Ihan pieni näpäytys jarrua ja alkanut toimimaan. Mutta tuon tehnyt ehkä noin kerran vuoteen, ei kovin yleinen vika. Mutta eiköhän tuokin viittaisi siihen että painetta jää linjaan, paineanturihan tuolla on jarruvaloja varten.. Eli kait tää vika tässä on ollut jossain muodossaan koko ajan mitä auto minulla ollut.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Noilla oireilla hyvin todennäköistä poljinventiilin jumitus, alkujaan tiivisteissä rasva kuivuu / häipyy ja normaali
jarrutuksessa liike lyhyempi kuin jarru testeissä kun etsitään testipaineita/ tehoja. Vois auttaa jos poljinventiilin
tuloputkiin laittais ” jarrutenua” ( siinä hiukan öljyä), joku kertoi että parafiiniöljy soveltuu voiteluun, ei kokemusta.
Kuivain häiriö aikoina talvikäytössä laitettiin säilöihin tenua varmistamaan toiminta, huonopuoli irroittaava ventiilien
voitelu rasvoja ja busseissa koritointojen poistoilmat sisätilaan hajuhaitta tai ”””nyt korona aikana hyväksyttävää”””
60% muutekin käytetään.

Releventiilien vika myös mahd,,,,( ulospuhallus kannatta tarkistaa, näkyy yleensä testissä viiveenä.)
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

https://www.ebay.com/itm/New-PROTEX-Foo ... 4099215507

Ebayssä tommoista korjaussarjaa, mutta mahtaako olla sopiva niin sitä en tiiä.. :)

Edit: tuo oli väärä, mutta tämä pitäisi olla oikea:

https://partnerportal.dieseltechnic.com ... 18900.html
https://www.ebay.com/itm/1-31838-Juego- ... 3622547355
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Korjaus sarjalla voi onnistua jos on ”sylinteri ” pinnat kunnossa , ( jos ilmennyt pohjin tärinää jollain jarruvoimalla, melkovarmasti sylinteripinta vika) ,,,kun kiina tuotantoa poljinventt voi olla melko edullinen .Suositus voitelua ja syyshuollossa avaus, ajossa jarrulämpeneminen kannattaa tarkistaa jarrupäällä vai laakerivika seuraus voi olla tulipalo.

Esim jousijarrukello peräv käyttöön 50€, kevyesti tehty on kalvokin noin puolta ohuempi mutta toimii aikansa x ?.
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Soittivat että auto kunnossa, oli releventtiilin vaihto auttanut. :) eli ei polkimessa vikaa.

Onpahan uutta osaa taas alla..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Vastaa Viestiin