Scania k112 takajarrut päällä koko ajan
- Jailbird
- Rattimajuri
- Viestit: 224
- Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
- Truck: Scania k112 Vanhool
- Location: Imatra
- Member id: 012
Scania k112 takajarrut päällä koko ajan
Mistäs lähtis etsimään vikaa kun takajarrut jumahti päälle?
Vaihdoin takapiirin säiliön ja toisen releventtiilin sen jälkeen ajettiin yli 300km kunnes yhtäkkiä alkoi jarrut jumittaa ja lopuksi meno loppui kokonaan(Lahti, bilteman piha viime lauantai), kaikenlaisten kokeilujen jälkeen hinausautonkuljettaja keksi että jarrujen ohjauspaine jää päälle, joten kelloista löysättiin mittariventtiilistä ilmat pois jotta pääsi säätämään räikät löysälle ja kellot vapautettua.
Kotia päästiin...
Veikkauksia viasta on heitetty: jarrupoljinventtiili vuotaa tai kaksisuuntaventtiili jumissa(mistäpäin autoa tämä löytyy?).
Muita ideoita?
Kerrotaan vielä että uuden releventtiilin kannessa on pieni reikä(lukee service) jossa kierre m10x1 ja vanhassa ei tätä ollut joten laitoin siihen tulpan!?
Vaihdoin takapiirin säiliön ja toisen releventtiilin sen jälkeen ajettiin yli 300km kunnes yhtäkkiä alkoi jarrut jumittaa ja lopuksi meno loppui kokonaan(Lahti, bilteman piha viime lauantai), kaikenlaisten kokeilujen jälkeen hinausautonkuljettaja keksi että jarrujen ohjauspaine jää päälle, joten kelloista löysättiin mittariventtiilistä ilmat pois jotta pääsi säätämään räikät löysälle ja kellot vapautettua.
Kotia päästiin...
Veikkauksia viasta on heitetty: jarrupoljinventtiili vuotaa tai kaksisuuntaventtiili jumissa(mistäpäin autoa tämä löytyy?).
Muita ideoita?
Kerrotaan vielä että uuden releventtiilin kannessa on pieni reikä(lukee service) jossa kierre m10x1 ja vanhassa ei tätä ollut joten laitoin siihen tulpan!?
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4431
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan
Oisko se varoventtiili joka kiukuttelis niin et saa jarruja vapauttavaa painetta sinne?
Mikä on releventtiili?
Mikä on releventtiili?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan
Scanian ongelma. Pysäyttää matkanteon mitä ihmeellisimpiin paikkoihin. Onpa noita muissakin merkeissä.Reddewil kirjoitti: Mikä on releventtiili?
Tulevaisuus on sähköinen
Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan
Laittaisitko kuvia releventtiilistä. Mielellään molemmista, uudesta ja vanhasta. Onko autossa ABS?
- Jailbird
- Rattimajuri
- Viestit: 224
- Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
- Truck: Scania k112 Vanhool
- Location: Imatra
- Member id: 012
Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan
Yritän ottaa kuvia venttiileistä kunhan ryömin auton alle. Kyllä ABS löytyy.
Poljinventtiiliä nyt testailtu ja tuntuu että se on kunnossa!
Mikäs laite tämä on:
[url=http://aijaa.com/VDKHzr][img]http: ... .jpg[/img][/url]
Löytyy polkimien yläpuolelta ja käsijarru vaikuttaa siihen, tästä laitteesta lähtevästä putkesta löytyi pienenpieni reikä joka hiljalleen vuotaa !!
Suhina alkaa silloin kun vapauttaa käsijarrun.
Pitänee lähteä ostamaan jatkoliitin ja laittaa homma kuntoon, toivottavasti vika olisi noin yksinkertainen!
Poljinventtiiliä nyt testailtu ja tuntuu että se on kunnossa!
Mikäs laite tämä on:
[url=http://aijaa.com/VDKHzr][img]http: ... .jpg[/img][/url]
Löytyy polkimien yläpuolelta ja käsijarru vaikuttaa siihen, tästä laitteesta lähtevästä putkesta löytyi pienenpieni reikä joka hiljalleen vuotaa !!
Suhina alkaa silloin kun vapauttaa käsijarrun.
Pitänee lähteä ostamaan jatkoliitin ja laittaa homma kuntoon, toivottavasti vika olisi noin yksinkertainen!
Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan
Juu vuodot on hyvä ensin korjata.
Juuri tuosta kuvassa olevasta jutusta en ole varma. Ovatko päällä olevat jutut mahdollisesti paineantureita?
Jarrupoljinventtiilit hajoavat harvoin niin että jarruhin menisi painetta ilman että venttiili vuotaisi uloskin.
Eli yleensä poljinventtiilin vikaantuessa se vaan vuotaa ulos. Toki huolehdittava että poljin nousee kokonaan ylös, varsinkin lattiasaranoidussa polkimessa.
En tiedä kuinka tuttu kuorma-auton tai bussin jarrujärjestelmä on sinulle, yritän auttaa jos vain osaan.
Ensin pitää rajata onko vika käsijarru vai käyttöjarru puolella. Eli vapauttaako käsijarru kunnolla? Kun ottaa käsijarrun pois päältä pitää räikkien vivut liikkua kelloihin päin 3-4 cm. Kelloihin pitää toiseen liittimeen tulla paine. Toinen pitää olla paineeton.
Testaa käsijarru päällä ettei kumpaankaan kellon liittimeen tule painetta.
Oliko vaihtamasi releventtiili käsijarrun vai käyttöjarrun?
En saa kuvaa suoraan tänne, mutta näyttikö vaihtamasi venttiili samalta kuin knorr-bremsen nro 0481026008000
Venttiileitä voi etsiä täältä: http://www.knorr-bremsecvs.com/fi/produ ... arch_1.jsp
Juuri tuosta kuvassa olevasta jutusta en ole varma. Ovatko päällä olevat jutut mahdollisesti paineantureita?
Jarrupoljinventtiilit hajoavat harvoin niin että jarruhin menisi painetta ilman että venttiili vuotaisi uloskin.
Eli yleensä poljinventtiilin vikaantuessa se vaan vuotaa ulos. Toki huolehdittava että poljin nousee kokonaan ylös, varsinkin lattiasaranoidussa polkimessa.
En tiedä kuinka tuttu kuorma-auton tai bussin jarrujärjestelmä on sinulle, yritän auttaa jos vain osaan.
Ensin pitää rajata onko vika käsijarru vai käyttöjarru puolella. Eli vapauttaako käsijarru kunnolla? Kun ottaa käsijarrun pois päältä pitää räikkien vivut liikkua kelloihin päin 3-4 cm. Kelloihin pitää toiseen liittimeen tulla paine. Toinen pitää olla paineeton.
Testaa käsijarru päällä ettei kumpaankaan kellon liittimeen tule painetta.
Oliko vaihtamasi releventtiili käsijarrun vai käyttöjarrun?
En saa kuvaa suoraan tänne, mutta näyttikö vaihtamasi venttiili samalta kuin knorr-bremsen nro 0481026008000
Venttiileitä voi etsiä täältä: http://www.knorr-bremsecvs.com/fi/produ ... arch_1.jsp
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan
Mulla oli Royalissa poljinjumitus vika, oli akseli niin ruosteessa ettei palautunut ylös
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Jailbird
- Rattimajuri
- Viestit: 224
- Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
- Truck: Scania k112 Vanhool
- Location: Imatra
- Member id: 012
Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan
Kiitoksia neuvoista!
En vaan osaa lisätä noita kuvia niin että ne näkyisi isompana mutta kokeillaan tätä: http://aijaa.com/a/GBI2wp
Uusi käyttöpuolen releventtiili on hommattu vanhasta venttiilistä löytyneen tyyppinumeron mukaan.
En vaan osaa lisätä noita kuvia niin että ne näkyisi isompana mutta kokeillaan tätä: http://aijaa.com/a/GBI2wp
Uusi käyttöpuolen releventtiili on hommattu vanhasta venttiilistä löytyneen tyyppinumeron mukaan.
Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan
Oliko venttiilissä numeroita lähdöissä? Ykkönen säiliöpaine, kakkonen käyttöön eli kelloille päin, nelonen ohjauspaine poljinventtiililtä. On kyllä hassu reikä tossa päällä, mutta epäilisin että se on toinen poraus samaan tilaan kuin ohjauspaine.
Yksinkertaisuudessaan on niin että jos poljinventtiiliä ei paineta, ei releventtiilin pääli osaan tule painetta. Vaikka jostain joutuisi ilmaa kellojen käyttöjarru puolelle (esim. käsijarrukellon läpivuoto), sen pitäisi päästä pois releventtiilin pohjasta.
Tosin abs venttiiilit voivat joskus kuristaa ilman virtausta, ja jättää kellolle painetta. Tarkoitan venttiilimallia knorr-bremse nro
0265351105000
Mutta siis tuleeko käsijarrun vapauttaessa kelloille paine toiseen liittimeen? Ja silloin toinen on käyttöjarrupuoli, johon ei saa syntyä painetta, ellei jarrua paineta. Testata voi testinipoista tai liittimiä löysäämällä.
Yksinkertaisuudessaan on niin että jos poljinventtiiliä ei paineta, ei releventtiilin pääli osaan tule painetta. Vaikka jostain joutuisi ilmaa kellojen käyttöjarru puolelle (esim. käsijarrukellon läpivuoto), sen pitäisi päästä pois releventtiilin pohjasta.
Tosin abs venttiiilit voivat joskus kuristaa ilman virtausta, ja jättää kellolle painetta. Tarkoitan venttiilimallia knorr-bremse nro
0265351105000
Mutta siis tuleeko käsijarrun vapauttaessa kelloille paine toiseen liittimeen? Ja silloin toinen on käyttöjarrupuoli, johon ei saa syntyä painetta, ellei jarrua paineta. Testata voi testinipoista tai liittimiä löysäämällä.
- Jailbird
- Rattimajuri
- Viestit: 224
- Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
- Truck: Scania k112 Vanhool
- Location: Imatra
- Member id: 012
Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan
Yritän kokeilla tänään myöhemmin nuo painetestit mutta tämmönen väliaika vastaus/kysymys:
Kun tuon reijän tulppaa niin jarrut jää päälle jos polkaisee jarrua, ja kun tulpan löysää niin jarrut vapautuvat, eli paine ei pääse pois ohjauspuolelta?!
Eikös tuon ohjauspaineen pitäisi päästä pois poljinventtiilin kautta kun polkimen vapauttaa??
Syy releventtiilin vaihtoon oli että se rupesi vuotamaan läpi!
Kun tuon reijän tulppaa niin jarrut jää päälle jos polkaisee jarrua, ja kun tulpan löysää niin jarrut vapautuvat, eli paine ei pääse pois ohjauspuolelta?!
Eikös tuon ohjauspaineen pitäisi päästä pois poljinventtiilin kautta kun polkimen vapauttaa??
Syy releventtiilin vaihtoon oli että se rupesi vuotamaan läpi!
Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan
Juu ohjauspaineen pitäisi päästä ulos poljinventtiilin pohjasta kun poljin on ylhäällä. Jääkö paine myös poljinventtiilin lähtöön? Takapiirin lähtevä pitäisi olla nro 12 (takapiiri 1 ja lähtevä 2) poljinventtiilissä.
Hyvä, musta tuntuu että jäjillä olet. Voi se poljinventtiili olla rikki, mutta kannattaa testata eka jättääkö se paineen sinne.
Se että releventtiili kuluu johtaa siihen että se alkaa vuotaa ulos, eli normaalia. Joskus tosin se vapauttaa painetta jota vuotaa jostain sinne.
Hyvä, musta tuntuu että jäjillä olet. Voi se poljinventtiili olla rikki, mutta kannattaa testata eka jättääkö se paineen sinne.
Se että releventtiili kuluu johtaa siihen että se alkaa vuotaa ulos, eli normaalia. Joskus tosin se vapauttaa painetta jota vuotaa jostain sinne.
- Jailbird
- Rattimajuri
- Viestit: 224
- Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
- Truck: Scania k112 Vanhool
- Location: Imatra
- Member id: 012
Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan
No niin nyt menee mielenkiintoiseksi kun vika oli poistunut yön aikana vaikka muuta ei ole tehty kuin valohoitoa... irroitin ja purin kuitenkin poljinventtiilin, tuossa muutama kuva:
http://aijaa.com/a/77W1U9
Puhaltelu ja männän liikuttelu varmisti sen että vuotaa ja ei vuoda...
Kuvasta näkee että o-rengas on saanut kipeetä jolloin paine pääsee molemmille puolille ja mäntä jää jumiin, soitto Scanialle varmisti että korjaussarjoja ei noihin enää saa ja paikallinen hydrauliliike myy kyllä o-renkaita mutta tuli niin jäykän makuinen että tilasin uuden venttiilin ja epäröinti loppui siihen.
Jos olisi kysymys henkilöautosta niin säveltäisin jotain mutta näitten raskaitten vehkeitten kanssa ei kehtaa.
Saas nähdä vieläkö keritään reissuun tällä kaudella!!
http://aijaa.com/a/77W1U9
Puhaltelu ja männän liikuttelu varmisti sen että vuotaa ja ei vuoda...
Kuvasta näkee että o-rengas on saanut kipeetä jolloin paine pääsee molemmille puolille ja mäntä jää jumiin, soitto Scanialle varmisti että korjaussarjoja ei noihin enää saa ja paikallinen hydrauliliike myy kyllä o-renkaita mutta tuli niin jäykän makuinen että tilasin uuden venttiilin ja epäröinti loppui siihen.
Jos olisi kysymys henkilöautosta niin säveltäisin jotain mutta näitten raskaitten vehkeitten kanssa ei kehtaa.
Saas nähdä vieläkö keritään reissuun tällä kaudella!!
Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan
Joo ei kannata leikkiä tollasella osalla, vaikka ehkä kallis onkin. Vian sattuessa käsijarrun käyttämisen hoksaaminen voi kestää liian kauan.
Tottakai kun mä täällä neroilen et ei se poljinventtiili sillai yleensä hajoo, niin sehän se. Never say never.
Tottakai kun mä täällä neroilen et ei se poljinventtiili sillai yleensä hajoo, niin sehän se. Never say never.
- Jailbird
- Rattimajuri
- Viestit: 224
- Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
- Truck: Scania k112 Vanhool
- Location: Imatra
- Member id: 012
Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan
En kyllä uskalla vieläkään tuulettaa että vika olisi tuossa... sitä on vaan tottunut saamaan "lunta tupaan"!
Scanialla osa maksaa 680€ paikallinen osatoimittaja saa tilattua saksasta saman pikana 250€!
Kiitoksia vielä mielenkiinnosta, kerron sitten aikanaan miten kävi!
Scanialla osa maksaa 680€ paikallinen osatoimittaja saa tilattua saksasta saman pikana 250€!
Kiitoksia vielä mielenkiinnosta, kerron sitten aikanaan miten kävi!
- ae70
- Rattiamiraali
- Viestit: 276
- Liittynyt: 15 Heinä 2012 23:26
- Truck: Scania Bf 80
- Location: Mikkelin kupeessa
Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan
oletko kysyny korjaussarjaa tarvikkeena mistään. omaan 0-sarjan kaniaan löyty jyväskylän rekkavarusteelta korjaussarja niin luulis että tuohon uudempaankin saa
Scania Bf80 "vajokki" 5000.
Siinä Volvo veti missä Kaania vapis.
Siinä Volvo veti missä Kaania vapis.
Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan
Jos tohon hintaan saa jostain venttiilin, ei kannata ruveta pulaa korjaussarjaa, koska alumiinirunkokin on varmaan myös kulunut.
Eikä sitä ksarjaa vissiin edes saanu.
Eiköhän se vika siinä ollu. Ei siinä välissä pitäisi mitään olla. Tarkistuksen vuoksi: Eikös sulla ole ABS-venttiilit releventtiilin ja kellon välissä? Yleensä ainakin on näin.
Hyvä jos musta oli jotain apua, yritin olla sotkematta liikaa.
Eikä sitä ksarjaa vissiin edes saanu.
Eiköhän se vika siinä ollu. Ei siinä välissä pitäisi mitään olla. Tarkistuksen vuoksi: Eikös sulla ole ABS-venttiilit releventtiilin ja kellon välissä? Yleensä ainakin on näin.
Hyvä jos musta oli jotain apua, yritin olla sotkematta liikaa.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan
Jos paine ei poistu releventtiilin ohjausliitännästä niin eipä siinä oikeestaan muuta vaihtoehtoa kuin jarrupolinventtiili jättää päälle.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan
Nuo valkoiset mutikat on painekatkaisijoita, niitä vanhan ajan kestäviä.Jailbird kirjoitti:Yritän ottaa kuvia venttiileistä kunhan ryömin auton alle. Kyllä ABS löytyy.
Poljinventtiiliä nyt testailtu ja tuntuu että se on kunnossa!
Mikäs laite tämä on:
[url=http://aijaa.com/VDKHzr][img]http: ... .jpg[/img][/url]
Löytyy polkimien yläpuolelta ja käsijarru vaikuttaa siihen, tästä laitteesta lähtevästä putkesta löytyi pienenpieni reikä joka hiljalleen vuotaa !!
Suhina alkaa silloin kun vapauttaa käsijarrun.
Pitänee lähteä ostamaan jatkoliitin ja laittaa homma kuntoon, toivottavasti vika olisi noin yksinkertainen!
Katkaisijat voi purkaa ja putsailla, päällä on 2 ruuvia.
Jos vuotaa niin saattaa nuo ruuvit olla löysällä.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Jailbird
- Rattimajuri
- Viestit: 224
- Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
- Truck: Scania k112 Vanhool
- Location: Imatra
- Member id: 012
Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan
No niin uusi venttiili on paikoillaan ja jarrut toimii sen mitä tossa pihalla edestakaisin ajelin, paineet nousee normaalisti ja aivastaa lopuksi...
MUTTA brake valo vilkkuu ja sireeni huutaa .
Ykköspiirin mittari pysyy vihreellä ja kun yhden piuhan irrottaa anturista niin pomppaa tappiin, kakkospiiri mittari on aivan täysillä tapissa eikä mitään reakointia kun johtoja irrottaa, olisiko nyt sitten tuo anturi saanut kipeetä asennusvaiheessa ja kuinka se mitataan vai mistäköhän nyt ahdistaa??
Ja onko tolla brake valolla mitään tekemistä noiden painemittari antureiden kanssa vai onko sille vielä oma anturi jossain??
...lähden takaisin tutkimaan että mitä olen tällä kertaa hajottanut tai irrottanut!!
MUTTA brake valo vilkkuu ja sireeni huutaa .
Ykköspiirin mittari pysyy vihreellä ja kun yhden piuhan irrottaa anturista niin pomppaa tappiin, kakkospiiri mittari on aivan täysillä tapissa eikä mitään reakointia kun johtoja irrottaa, olisiko nyt sitten tuo anturi saanut kipeetä asennusvaiheessa ja kuinka se mitataan vai mistäköhän nyt ahdistaa??
Ja onko tolla brake valolla mitään tekemistä noiden painemittari antureiden kanssa vai onko sille vielä oma anturi jossain??
...lähden takaisin tutkimaan että mitä olen tällä kertaa hajottanut tai irrottanut!!
Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan
Ne mistä sulla oli kuvakin ovat todennäköisesti 1-piirin(takajarru) ja 2-piirin(etujarru) painekytkimet tai anturit. 3-piirilläkin(käsijarru) on todennäköisesti painekytkin. Mikä tahansa näistä yksinäänkin vilkuttaa ja päristää.
Kokeile mitata ohmit anturista johdot irti, paineellisena ja ilman painetta. Vois olettaa(emämunausten äiti) että anturit/kytkimet on samanlaisia. Vertaile arvoja. Onko johdot ok?
Joskus itse vanhaa Neoplaanin jousituksen tasoventtiiliä vaihtaessa nojasin selällä releventtiiliin joka rupes mulle heti puhisemaan että vaihda mutkin.
Kokeile mitata ohmit anturista johdot irti, paineellisena ja ilman painetta. Vois olettaa(emämunausten äiti) että anturit/kytkimet on samanlaisia. Vertaile arvoja. Onko johdot ok?
Joskus itse vanhaa Neoplaanin jousituksen tasoventtiiliä vaihtaessa nojasin selällä releventtiiliin joka rupes mulle heti puhisemaan että vaihda mutkin.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan
Tarkista, että johdot niihin antureihin tuli oikein päin.
Anturissa on kaksi napaa, toinen mittarille ja toinen summeri/merkkivalolle.
Anturissa on kaksi napaa, toinen mittarille ja toinen summeri/merkkivalolle.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Jailbird
- Rattimajuri
- Viestit: 224
- Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
- Truck: Scania k112 Vanhool
- Location: Imatra
- Member id: 012
Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan
Juu, johdot ei voi mennä väärinpäin kun niissä on erilaiset liittimet.(ruuvikannat,mutta toisessa on latta ja toisessa reikäliitin)
Mittailin ohmeja.. mutta sanotaan näin että palataan asiaan huomenna kun mittaan uudestaan!!
Mittailin ohmeja.. mutta sanotaan näin että palataan asiaan huomenna kun mittaan uudestaan!!
Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan
Nyt mun täytyy nostaa vähän kädet pystyyn. Noi kaaniat ei ole niin tuttuja että sähköistä tietäs paljoo. Noi paineilma hommat nyt yleensä on hyvin samanlaisia.
- Jailbird
- Rattimajuri
- Viestit: 224
- Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
- Truck: Scania k112 Vanhool
- Location: Imatra
- Member id: 012
Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan
Johan on ollut taas päivä...
Mittarivirhe korjaantui kun painoin mittariston takana olevan riviliittimen kunnolla pohjaan .
Mittarivirhe korjaantui kun painoin mittariston takana olevan riviliittimen kunnolla pohjaan .
Puu Tiainen kirjoitti:Nuo valkoiset mutikat on painekatkaisijoita, niitä vanhan ajan kestäviä.
Katkaisijat voi purkaa ja putsailla, päällä on 2 ruuvia.
Puu Tiainen kirjoitti:
Löysäsin toista katkaisijaa ja kiristin takaisin niin summerit ja valot herkes hälyttämästä . Katkaisijoiden päällä olevia johtoja irrottamalla havaitsin että toinen vaikuttaa käsijarrun merkkivaloon ja toinen summeri/brake valoon.
Mieli korkeella läksin koeajolle, 500m päästä jarrut alkaa laahaan ja auto meinaa pysähtyä... pakki päälle ja väkisin takas kotiin... oli aika ottaa päiväunet!!
Päiväunien jälkeen otin tabletin(kuvia) mukaan ja paikallisen raskaskorjaamon juttusille, asentaja oli heti sitä mieltä että se releventtiili mikä minulle myytiin ei ole tuohon autoon sopiva ja juurikin se reikä siinä kannessa, niin sillä on oma tehtävänsä(siinä autossa mihin se kuuluu) eikä sitä saa tulpata tai se sotkee järjestelmän.
Takaisin kotiin ja tulppa pois niin jarrut toimii taas niinkuin kuuluukin. En kylläkään käynyt pitemmällä ajelemassa .
Nyt ootellaan sitten uutta releventtiiliä mikä on varmistettu scanian varaosanumerolla/alustanumerolla.
Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan
Ihmettelin kyllä sitä päällä olevaa reikää, en ole ennen nähnyt samanlaista venttiiliä. Ainut mikä tulee mieleen on etujarrupiirin kuormitussääteinen venttiili. Se voisi näyttää tuolta. Niitä vaan ei yleensä ole missään, ne on korvattu suhdepoljinventtiilillä. Mä luulin että se on toinen poraus ohjauspaine puolelle.
Voi paska.
Voi paska.