Sivu 1/3

B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Lähetetty: 03 Loka 2014 19:13
Kirjoittaja neppi
Löysin ilmeisesti korinnoston magneettiventtiilit. Akkukotelon etupäässä. Purin ne pois ja tilasin uudet. Sit piti siirtää autoa. Vähän putsailin niitä venttiileitä ja laitoin mielestäni samallai takas paikoilleen. Jouset täyttyi normaalisti ja painoin testimielessä korinnostonappulaa. Mitään et tapahtunu. Niinku ei tähänkään asti ikinä. Paitsi katkaisijat valo sytty. Ü

Peruuttelin ruutuun ja käänsin virrat avaimesta pois, keula alkoi nousta. Virrat takas, liike lakkasi.

Mikä mulla on väärin? Kivahan tuo on tietää, et nosto ainaki keulan osalta toimii, mut sais toimii silloin ku haluun, eikä muulloin.

Jos sulla on paineilma- tahi sähkökaaviota, josta jotain ymmärrät, pystytkö jeesaa, kiitos!

Minkälaisia jännitteitä sinne venttiileille pitäis tulla ja millo? Kytkeekö katkaisija maan vai lähettääkö sähköä?

Kiitos!



Neppi

Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Lähetetty: 03 Loka 2014 19:34
Kirjoittaja Rosvolinna
Se on keulan laskunappi. Venttiili päästää ilmat pois etupalkeista, kun laittaa päävrrat pois niin ilma pääsee takaisin. Noin se ainakin Röllissä toimii.

Mystisiä kytkentöjä tuntuisi olevan autossasi....

Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Lähetetty: 03 Loka 2014 20:10
Kirjoittaja pelti
toimiix sulla sisävalot?


ei sillä, että niillä olis mitään tekemistä tän vian kanssa, ajattelin vaan, että toimiiko mikään ;)

Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Lähetetty: 03 Loka 2014 20:59
Kirjoittaja neppi
SisäLEDIT toimii! Samoin ku öljynjäähdytin ja kemiallinen vessa.

Tusemmosta keulan laskua ookkaa?!? Paitsi ehkä jossain Berkhofissa...

Ja se siis alko nousee normaalitasosta ylöspäin kun virrat käänsi pois.

Mystinen on.

Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Lähetetty: 04 Loka 2014 02:40
Kirjoittaja b12m
Muistaakseni tuon ikäisessä B10M:ssä tasonsäätö toimii juuri niin, että "ajovirran" ollessa kytkettynä toimii säätö (katkaisijasta riippuen) ajoasennosta ylös ja/tai alas. Vaikka auto olisi laskettuna ala-asentoon, lähtee auto nousemaan ajoasentoon kun sammuttaa virran avaimesta. Joskus vuoden 1998 paikkeilla tuo systeemi muuttui uudempaan, joka on paitsi toiminnoiltaan huomattavasti nopeampi, myös sellainen, että virran katkaisu avaimesta ei lähde muuttamaan korin korkeutta.

Olisiko tästä mitään apua?

Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Lähetetty: 04 Loka 2014 09:25
Kirjoittaja Rosvolinna
Röllissä lasku- ja nostosysteemi toimii juurikin tuollalailla. Päävirrat pois niin jouset palaavat ajoasentoon mikäli paineet ovat tallella.

Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Lähetetty: 04 Loka 2014 10:05
Kirjoittaja neppi
Onks siinä Röllissä se keulan lasku JA korin nosto? Mikä venttiili käskee korinnostoa? Onks se vielä erikseen? Onks sille keulan laskulle sulla erikseen nappi? Mulla on ainoastaan korinnostonappi.

Jokuhan mulla siellä on väärin kun se alkaa nostaa normaalitasosta ylös kun virrat sammuttaa. Onks ne magneettiventtiilit samanlaisia molemmat kaks? Ne vanhat näytti samalta, mut toisesta oli tyyppikilpi hävinny, ni ei päässy numeroita vertailee. Tilattiin kaks samaa.

Onhan tässä vielä viikko aikaa...

N

Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Lähetetty: 04 Loka 2014 14:49
Kirjoittaja b12m
Röllistä en tiedä, mutta mahdollista on, että autossa on ollut joskus saman nappulan ohjaamana korin nosto JA lasku. Vaikka nosto edelleen toimisi, on saattanut lasku lakata toimimasta vaikkapa vain takapäästä. Tämmöisiäkin on vastaan tullut... Itse uskoisin, että yhdellä napilla ohjattuna nimenomaan koko korin pitäisi nousta ja laskea.

Sitten on mahdollista löytyä myös "niiaus", jonka aktivointi on useimmiten tapahtuva itsepalautuvalla, salvalla varustetulla nappulalla. Korkealattia-autoissa niiaus yleensä niiaa vain ovipuolen etukulmaa, matalalattiaisissa sitten koko ovipuolen kylkeä. Niiausnapissa yleensä punainen/oranssi huomioväri ja symbolina "vanhuksen" kuva.

Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Lähetetty: 04 Loka 2014 15:55
Kirjoittaja neppi
Jos ois molemmat, pitäis olla kaksitoiminen kytkin. Tossa on vain yks ja sille tulee johtoja niin, et ei oo muuta ollutkaan.

Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Lähetetty: 04 Loka 2014 16:06
Kirjoittaja Puu Tiainen
Valokuvat koetaulun napeista, näkymä etuakselin yläpuolelta ja tasonsäätöventtiilistä.
Valokuva myös niistä akkukotelon venttiileistä.
Mikä vaihteisto? Auton alustanumero?
Nämä tiedot niin loppuu tuo arpominen ja ihmettely tai ainakin vähenee väärät neuvot.

Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Lähetetty: 04 Loka 2014 17:13
Kirjoittaja neppi
Lähetään nyt sit vaikka tästä liikkeelle.

Volvo B10M 1992
VIN# YV31MGD1XNAO28850
Engine# THD 102 KF * 530 * 56078

Berkhof Excellence 2000HLE

Pahoittelen kuvien huonoa laatua. Kori on tontissa, eikä koneessa ole vesiä, joten en saa pusseja täyteen. Käsi ja pää mahtuu just alle.
korinnosto.jpg
korinnosto.jpg (113.6 KiB) Katsottu 29707 kertaa
magneetti1.jpg
magneetti1.jpg (114.7 KiB) Katsottu 29707 kertaa
magneetti2.jpg
magneetti2.jpg (80.5 KiB) Katsottu 29707 kertaa

Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Lähetetty: 04 Loka 2014 18:46
Kirjoittaja neppi
Ni. Ja pimeetä.
magneetti3.jpg
magneetti3.jpg (125.39 KiB) Katsottu 29707 kertaa
etuveitikka.jpg
etuveitikka.jpg (91.58 KiB) Katsottu 29707 kertaa
etuveitikka3.jpg
etuveitikka3.jpg (59.65 KiB) Katsottu 29707 kertaa

Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Lähetetty: 04 Loka 2014 18:48
Kirjoittaja neppi
Viimene. Sit tuli märkä vaatekerroksista läpi.
etuveitikka4.JPG
etuveitikka4.JPG (122.73 KiB) Katsottu 29707 kertaa


Kunhan saan taas vedet koneeseen, voin ottaa parempia kuvia.



N

Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Lähetetty: 04 Loka 2014 19:22
Kirjoittaja Puu Tiainen
Laita laajempi kuva koetaulun kaikista napeista, myös sivupanelista ja laajempi näkymä myös etuakselin kohdalta.
Ei selvinnyt mikä vaihteisto autossa on, nuo magneettiventtiilit näyttää aluevaihtajan venttiileiltä, oletko varma että ne on korinnostoon.

Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Lähetetty: 04 Loka 2014 20:54
Kirjoittaja neppi
Sivupaneelia ei ole, siinä on ovi. Toi on ainoa nappi, mikä vähänkään liittyy aiheeseen. Muut on jotain ropelleita ja lamppuja.

Ja juu, jäi viestistä uupumaan tuo vaihteisto. Pahoittelen. Ei ole loikkaria eikä jakoja, kuuslovinen ZF S6-90, kepillä hämmennettävä vanhan miehen vaihteisto.

Magneettiventtiilit vaikuttaa tasonsäätöön, niiden toiminta vain on vähän hämärää tällähetkellä, sehän tässä se ongelma onki. Ü



Neppi
Etuakselinäkymää en nyt saa. Kori on niin alhaalla, ettei sinne mahdu edes Hobitti alle.

Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Lähetetty: 04 Loka 2014 21:26
Kirjoittaja Puu Tiainen
Eli tuo tasonsäätöventtiili siellä auton alla toimii siten, että alimpaan liitäntään tulee magneettiventtiililtä ilma jolloin kori nousee ja palaa normitasoon kun liitännästä poistuu paine.
Onkohan tuossa kuitenkin laskutoimintokin kun on kaks magneettiventtiiliä, tosin silloin pitäis olla vielä yks magneettiventtiili joka katkaisee ilmansyötön.
Ihmevirityksiä tuossa berkhoffissa.

Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Lähetetty: 04 Loka 2014 21:49
Kirjoittaja neppi
On virityksiä! Eikä kaikki välttämättä tehtaalta lähtösin!

Eli tasonsäätöventtiili rajoittaa itse omaa liikettänsä, ts. mitään "ylärajaventtiiliä" ei ole, vaan nousun määrä on rajattu jotenki mekaanisesti?

Noita ennen ei ole muita venttiileitä, paitsi nelipiiriventtiili, josta tulee suora putki tohon ekalle magneetille. Ei se laskutoiminnon ilmansyötönkatkaisuventtiili vois oikein vissiin muualla olla ku siinä välissä? Onko yhdessä magneettiventtiilissä yks toiminto? Eli virta pois asento yks, ja virta päällä asento kaks? Ei esim napaisuutta vaihtamalla asento kolme? Tarkoitan, et kahdella useampitoimisella venttiilillähän pystyis tommosen nosto-lasku-systeemin tekee... Ehkä suljetaan toi laskuvaihtoehto pois.



Kiitos!

Neppi

Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Lähetetty: 05 Loka 2014 00:47
Kirjoittaja Rosvolinna
Kahdella erillisellä napilla nuo on toteutettu Röllissä. Nostonappula avaa venttiilin, joka päästää tasonsäätövipujen sylintereille ilmaa ja tangot pitenevät. Nappi on samanlainen kuin Nepin nappi. Laskunappi on punainen ja nappi ohjaa venttiiliä, joka katkaisee etupalkeiden ilmansyötön ja päästää palkeet tyhjiksi ja seniorit pääsevät sisään matalan kynnyksen autoon. Joutuvat kyllä auton sisällä kiipeämään pari jyrkkää porrasta ennen kuin pääsevät penkeille.

Molemmat toiminnot ovat päävirran takana.

Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Lähetetty: 14 Loka 2014 09:45
Kirjoittaja neppi
Nyt on nesteitä koneessa sen verran, että uskaltaa laittaa käyntiin ja pääsee hämmästelee paineilmoja.

Oon tutustunut tohon systeemiin nyt perinpohjin, enkä kertaakaan heittänyt yhtään työkalua minnekään, vaan rauhallisen harkitsevasti ratkaisin hiertäneen ongelman.

Kaksi venttiiliä, kolme letkua, ei se voi olla niin vaikeeta.

Nyt vain oli niin, että mulla oli loppujen lopuks viis venttiiliä, joissa kahta eri toimintoa, kourallinen liittimiä ja nippoja ja kaks johtoliitintä, kummassaki kaks johtoo. Alkaa olee jo kohtalaisesti mahdollisia yhdistelmiä.

Koko hässäkän toimintaperiaatteesta ei ollu lähtökohtasesti tietoa. Nyt on.

Toinen on korinnoston venttiili, se ei toimi edelleenkään (tai siis venttiili toimii, kori ei nouse), ilmeisesti tasonsäätöventtiilissä on letkuja väärin, nyt ei ehi.

Toinen taas onki yllättäen sammutin! Siihen taas ei oo sopivaa venttiiliä, tilattu on, joten vedin pakokaasujarrupetaalilta sille väärinpäin toimivalle venttiilille uudet tilapäispiuhat. Nyt toimii molemmat, sammutin ja pakojarru.

Selvis seki miks "ton ikäluokan Volvossa" tasonsäätö palajaa normitilaan virtojen mentyä. Ne magneettiventtiilit nyt vain on semmoset. Virta kun katkee, venttiili palaa lepotilaan ja ilma kulkee niinku sen normaalisti pitäiski. Mikäli ylimääräisiä vuotoja ei oo, jouset pysähtyy ajoasentoon.

Hauskaahan tämä.

Nyt Hollantiin.

N

Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Lähetetty: 14 Loka 2014 12:38
Kirjoittaja man123
Huhujen mukaan uudemmissa muutettiin mankkuja niin että auto jää esim laskettuun tasoon koska eurooppalaiset isännät peruutteli busseja laskettuna mataliin talleihin, ja kun sammuttivat virrat niin auto kiilas ittensä kattoon kiinni.

Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Lähetetty: 15 Loka 2014 00:02
Kirjoittaja Reddewil
Eli mulla on uus-europpalainen kytkä kuskinpuolella ja vanha-pohjalaanen kytkös oikeella. Kiva! Auto kun kyykähtää meinaa virran katkasun jälkeen keskiviivan suuntaan =/

Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Lähetetty: 31 Loka 2014 22:30
Kirjoittaja neppi
MULLA TOIMII KORINNOSTO!!! Joka akselilla!

Sain nelipijriventtiilin ja ne uudet, oikeat magneettiventtiilit paikoilleen ja alko toimii sammutin. Vähän vaivalloisesti tosin, liekkö letku jostain lutussa? Siellä on yks pikajatko mikä piti laittaa vähän väkisin kii, sitä epäilen. Mut siis toimii sanmutin JA pakokaasujarru (eka kertaa mun aikana, hähä Anterssoni!).

Mut korinnosto ei toiminu edelleen. Aloin vikapartioon, ja sainki siihen menee aikaa ihan toista tuntia. Nätisti tuli sähkö ja mankku toimi "testipenkissä" ettei mitään, mut paikallaan ollessaan eikun ei. Viimesen viimenen testi tuotti halutunlaisen tuloksen ja nyt on alkup liitin maadoitettu suoraan runkoon (koriin nyt kuitenki, okei). Napista ku painaa, ni sen lisäks et siihen syttyy valo (niinku tähänkin asti), kori nousee edestä ja takaa niinku ettei mitää!

Mites teidän kaikkien korinnostot? Toimiiko? Ei taida toimia! Mullapa toimii!

Oho, sori toi. Meinas lähtee keulii.

Sori.

N

Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Lähetetty: 31 Loka 2014 23:01
Kirjoittaja Jokelan linja
Jaa, ei toimi nosto, ei lasku. :roll:
Ikinä ei kyllä ole ollut jousituksen kanssa ongelmia, kori on aina ajotasossa. :lol: :lol:

Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Lähetetty: 01 Marras 2014 08:08
Kirjoittaja Bussiton
Toimii, tosin vain oikea takakulma :lol:

Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Lähetetty: 01 Marras 2014 08:25
Kirjoittaja wiima63
Nosto toimii nätisti ja ens kesäksi myös tippuu napista tonttiin. Heti kun saan vaan mankkuventtiilit kytöstettyä kiinni.
Nappii painamalla sulkee tulolinjan ja lyö pusseilta ilmat ulos venttiilin kautta ja tipahtaa maihin.