B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Tuo korin nosto ja lasku ei oikeestaaan ole auton rakenteille mikään hyvä idea..
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Puu Tiainen kirjoitti:Tuo korin nosto ja lasku ei oikeestaaan ole auton rakenteille mikään hyvä idea..
Kerrotko vähän lisää millasia ajatuksia sulla on että millasia ongelmia aiheuttaa ?
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

wiima63 kirjoitti:
Puu Tiainen kirjoitti:Tuo korin nosto ja lasku ei oikeestaaan ole auton rakenteille mikään hyvä idea..
Kerrotko vähän lisää millasia ajatuksia sulla on että millasia ongelmia aiheuttaa ?
Se rassaa aika rajusti tukivarsien puslia ja jousipussitkin ottaa nokkiinsa.
Tukivarsien puslat on tehty niin, että ajoasennossa puslat ovat keskiasennossa ja koria nostettaessa tai laskettaessa joutuu puslan kumiaines vääntymään väkisin tukivarren asennon muuttuessa. Ajanmittaan kumi repeytyy vulkanoinnista irti.
Kumipalje taas kärsii alaslaskusta kun se joutuu rullautumaan männän päälle, männän päälle kiinnitynyt piki ja paska hankaa palkeen rikki.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Eli pihassa seisottaessa pitäs laittaa puupölkyt alle ettei auto tipaha kenttään?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Viesti Kirjoittaja neppi »

Vähän niinku moottorikelkan kans...
Reissu-Late
Rattimajuri
Viestit: 226
Liittynyt: 26 Loka 2010 22:01
Truck: dethleffs
Location: oulunsalo
Member id: 091

Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Viesti Kirjoittaja Reissu-Late »

mutta eikö se oo että kun ilmat häviää pussista niin se makaa tyynyjen varassa. sou vot
man123
Kippari
Viestit: 67
Liittynyt: 18 Syys 2014 13:19
Truck: -
Location: tuusula

Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Viesti Kirjoittaja man123 »

En suosittele laittamaan korin alle mitään, koska kun palkeet menee tyhjiksi ne voi irrota yläpäästä. Tynnyrin työt saada takaisin paikalleen. Jotain Neoplanin telin tukivarsi remppaa tehdessä nostin koria hieman ja rempan jälkeen huomasin että kaksi vetävän paljetta irti ylälautasesta. Palje kun "tottuu" olemaan tietyssä asennossa. Tietysti osassa vehkeitä palkeet on yläpäästä kiinni vähän paremmin. Mannin kuorma-autoissa oli vähän samaa ongelmaa pilkkiauto käytössä. Eli nosturiautoa ei kannata sammuttaa ja jättää pitkäksi aikaa tukijalkojen varaan.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Ei tuo palkeiden irtoaminen yläpäästä ole ongelma näissä ruotsalaisissa vanhemmissa vehkeissä.
Joissakin erillisjousituksissa ja teleissä voi palje irrota jos tarpeeks tunkkaa korista ja näissä se on hieman hankalampi laittaa paikoilleen.
Vanhemmissa alle 2000 luvun alustoissa ironnut palje menee itsestään paikoilleen kun paineet nousevat. Ja yleensä se palje jämähtää kiinni yläpäästään, pitää kangella vääntää irti.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
man123
Kippari
Viestit: 67
Liittynyt: 18 Syys 2014 13:19
Truck: -
Location: tuusula

Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Viesti Kirjoittaja man123 »

Puutianen, olis ollu kiva jos olisit ollu vieressä kun laskettiin Lindholm linesin neoplan n117 alas ja hetken käytön jälkeen huomattiin että palkeet vuotaa. Ei menny itsekseen paikalleen. Ei vaikka rasvasi. Jousituksen korjausliikkeet tehty niin rauhallisiksi, ettei ilmaa ehdi tulla tarpeeksi. Laitettiin hallikompurasta ilmaa suoraan pistoolilla. Ei mikään musta tuntuu juttu, vaan tehnyt omin pikku kätösin.

Juu, ruosalaisissa palkeet yläpäästä paremmin kiinni.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

man123 kirjoitti:Puutianen, olis ollu kiva jos olisit ollu vieressä kun laskettiin Lindholm linesin neoplan n117 alas ja hetken käytön jälkeen huomattiin että palkeet vuotaa. Ei menny itsekseen paikalleen. Ei vaikka rasvasi. Jousituksen korjausliikkeet tehty niin rauhallisiksi, ettei ilmaa ehdi tulla tarpeeksi. Laitettiin hallikompurasta ilmaa suoraan pistoolilla. Ei mikään musta tuntuu juttu, vaan tehnyt omin pikku kätösin.

Juu, ruosalaisissa palkeet yläpäästä paremmin kiinni.
On noissa ruotsalaisissakin hankalia tapauksia. Esim Volvo B12M erillisjousitettu etuakseli, siinä on pirun hankala saada yläpäätä paikoilleen. Jousipussin alamäntä on vino ja se kampeaa paljetta sivuun. Omat kikkansa tuohonkin löytyy, mutta osaa se joskus pistää hanttiin.
Toinen hankala tapaus tulee mieleen. Scanian jäykkä etuakseli 3 sarjassa. Jos palkeet tyhjenee edestä, palje rullautuu pitkälle männän yli jopa osittain jousijalan päälle, nyt kun lähetään ajamaan ennen kuin jousitus nousee, lähtee palje yläpäästään irti. Tällöin on melkein mahdoton saada paljetta paikoilleen, joutuu joskus leikkaamaan puukolla palkeen rikki ja uus tilalle.
Onhan näitä kaikkia.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Volvo B13R:n niiaus oli ensin ohjelmoituna laskemaan vain etukulman alas. Vastakkaisen kulman telin pussi lähti aina joskus irti ja matka pysähtyi siihen. Ongelma poistui ohjelmoimalla niiauksen laskemaan koko ovipuoli alas.

Mutta jos niin moni bussi laskeutuu makuulle joka yö paineiden karattua eikä silti hajoa niin ei se ihan väärin voi olla.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Entäpä tilanne jossa bussi uppoaa pehmeään maahan. Oli kerran tilanne jossa dd vanhool olikin liian painava ja upposi mahoja myöten nurmikkoon. No eipä hätäilty ja annettiin olla siinä kun muutakaan voitu tehdä. No sitten alettiin että pois vedetään ja siihen iso nelivetotraktori. Ei lähteny mihinkään ja oli paineet laskenut alustan maahan kiinni joten pyörän pesästä tunkkaamalla kori ylös niin lähti se jousipussi irti yläpäästä ja sitähän ei saatu millään kiinni. Puoli päivää sitä kammettiin ja lopulta se nousi pois kentästä mutta oven nurkka jäi alas. Kaveri hermostui ja lähti ajamaan tosi kallellaan sillä dd.llä ja seuraavassa mutkassa pussi täyttyi ja vankkuli kiipesi pystyyn.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
procold
Tosi harrastaja
Viestit: 37
Liittynyt: 28 Kesä 2013 08:37
Truck: B10M, Falcon 431 -95
Location: kirkkonummi
Member id: 169

Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Viesti Kirjoittaja procold »

Minulla on -95 b10m ja nosto toimii mutta ei ole mahdollisuutta laskea autoa. Mikä olisi helpoin tapa laskea takapää, olisi helpompi lastata auto kyytiin?
gemssy
Kippari
Viestit: 55
Liittynyt: 04 Touko 2013 08:45
Location: Itä-Suomi

Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Viesti Kirjoittaja gemssy »

Äkkiseltään tuntuis, että laittaisin tasoventtiililtä pusseille lähtevään paineilmaan magneettiventtiilin, kummallekin puolelle tietty omansa. Sulkee tasoventtiilin puolen ja avaa pussien puolen. Magneettiventtiilin jälkeen tietty jakaa sen taka-akselin etu- ja takapussille... Sillä ei tietysti voi sen kummemmin säätää, se vain laskee kerralla ihan alas.
Avatar
procold
Tosi harrastaja
Viestit: 37
Liittynyt: 28 Kesä 2013 08:37
Truck: B10M, Falcon 431 -95
Location: kirkkonummi
Member id: 169

Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Viesti Kirjoittaja procold »

Olisko jotain linkkiä venttiilistä, joku 3-tie? Pystyisikö jotenkin hyödyntämään tuota nostosysteemiä?
Ei haittaa vaikka laskee kerralla kokonaan, ei vissiin mitään vaaraa.
Avatar
vko516
Rattiamiraali
Viestit: 304
Liittynyt: 10 Marras 2008 00:20
Truck: B10M Carrus
Location: Manse

Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Viesti Kirjoittaja vko516 »

B10M. 12/1992

Taka-akselilla tasan perän kohdilla magneettiventtiilit molemmin puolin jotka ovat t-haaralla letkun välissä ja venttiilin kyljestä lähtee 20cm letku takaviistoon harakoille.

Mitä pitää sanoa tiskille että saa uuden? Mokoma on halki.
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Onko siulla kuvaa? Menen huomenna tolvolle ni voin kysyä?
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Avatar
vko516
Rattiamiraali
Viestit: 304
Liittynyt: 10 Marras 2008 00:20
Truck: B10M Carrus
Location: Manse

Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Viesti Kirjoittaja vko516 »

Kuva
Avatar
vko516
Rattiamiraali
Viestit: 304
Liittynyt: 10 Marras 2008 00:20
Truck: B10M Carrus
Location: Manse

Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Viesti Kirjoittaja vko516 »

Olisko siihen mitään ideaa kun alustan noustessa takana joku paukahtelee ja laskiessa narahtelee / kirskahtelee? "Joku jumissa pahasti"

Henkilöautoasentajan korvin tuo on todella paha ääni mutta tämmösestä b10m sielunelämästä en osaa taas sanoa onko normaalia.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Viesti Kirjoittaja neppi »

Pääsetkö missään montulle? Toinen ränkkää nappuloita ja toinen tuijottaa montusta käsin sitä alustaa. Kyllä se mullaki joskus laskiessa paukkuu. Mullahan ei oo korin laskua, joten noi paukahdukset herättää yöllä. Ü

Oon järkeilly niin, että ku paineet laskee pikkuhiljaa ni kuorma tulee iskareille / puslille vähän salakavalasti. Sit ku sitä tulee tarpeeks ni mikälie lepokitka ylittyy ja kori hyppää vähän alaspäin. Tältä se ainaki tuntuu. En tiä. Ei vaikuta kotiuttamispäivämäärään.

Jousipussihan on itteensä vasten rullalla ja jos tommonen kumi on kuivana tommosta kumia vasten ja sit niitä aletaan liikuttaa, ni kyllähän se äänen päästää.

Iskarien välissä schaiba / ferro-oksidi ja siitä ääni.

En tiijjä. Kuhan lämpimikseni tajunnanvirtaa tähä. Vähä.
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Viesti Kirjoittaja pelti »

Omassa päässä paukkuu silloin, kun auto on ollut sammuksissa jonkun tunnin. Sen oon ajatellut johtuvan siitä, että ilma pakenee pusseista vähän eri tahtia ja koriin tulee erilaisia jännityksiä ja ne purkautuu sillee kivasti paukahtelemalla. Mutta noi ei kuulu silloin kun napillä ränkkää ylös/alas laitetta. Mut toi nepparihan on sellainen putkihimmeli.
peltiliiteri.com
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Miulla toi työkalupakkikin natisee ja paukahtelee kun ajosta lyö parkkiin ja käy turvalleen. Jos on ollu jonkun tunnin parkissa, niin ei pidä ääntä. Kai siellä vaan metalli jäähtyessään ääntä pitää. Jousista se ei kuulu ko on ihan rautajousinen heteka kyseessä. Muuten ei huomaa ko käymällä turvalleen, senverran pientä ääni on.

Pitäs olla ilmajousivermeessä magneettikytkin linjassa jolla sais töhäytettyä jousista ilmat pihalle kojelaudasta nappia painamalla. Se miten se ei veis ilmoja muualta onkin sitten toinen juttu.
Rosmo
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Ettei jarrurumpu pauka tms? (tekeekö jarru päällä samaa ja ilman) Yritän näyttää huomenna volvolla tuota kuvaa varaosamyyjälle ja kysyn mikä voi olla?
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Avatar
Timppa
Ajoneuvos
Viestit: 511
Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
Truck: Carrus 602 B 10 M
Location: Hollola
Member id: 2
Paikkakunta: Hollola/Lahti

Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Pronssi bussissa kans kolahti / pamahti joskus yöllä , yhdistin paineiden laskuun keskiovessa . ( putos jokun millin alas ? )
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Sanoivat purkaamolla että on venttiili joka liittyy korinlaskuun. Tyhjentää piirin.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Vastaa Viestiin