Sivu 1/2
B10M laturin asemointi
Lähetetty: 30 Syys 2014 12:48
Kirjoittaja neppi
Te, kellä on mahurivolvossa laturi koneen päällä, ja sopivasti kannet auki (!), voisitteko ottaa siitä laturiasennuksesta pari kuvaa.
Aloin vihdoin viritellä kakkoslaturia paikoilleen, ja Paimelasta ennenvanhaan saamillani osilla homma ei kyllä onnistu. Pantakiinnitteinen laturi ja kiinnityskelkassa hihnankiristysrullat, jotka jää vähintään viis cm (pikemminki 10) oletetun hihnalinjan taakse.
Nimim foto ois kiva.
Re: B10M laturin asemointi
Lähetetty: 30 Syys 2014 13:19
Kirjoittaja Lahti32
Sulla on vääränlaiset lelut. Katureissa on sellaista kiinnitysjalkaa joka on suunniteltu suoraan koneen päälle tulevaan asennukseen.
Taitaa silti mennä hitsuutteluhommiksi. Ja ne sitten painaa, 80A laturi 24 kiloa ja 150A laturi painaa peräti 32 kiloa joten alle 8mm raudasta ei tehdä mitään. Ja voi muuten mennä pulttikin poikki siitä jalasta josta kohti pultataan koneeseen kiinni.
Re: B10M laturin asemointi
Lähetetty: 30 Syys 2014 13:41
Kirjoittaja wiima63
hassua..juuri googlettelin kuvia asennuksista ja mitään en löytänyt ja sillä aikaa tälläinenkin topic kerkesi ilmestymään.
Re: B10M laturin asemointi
Lähetetty: 30 Syys 2014 14:08
Kirjoittaja neppi
Mulla on nimenomaan semmonen koneen päälle tuleva kiinnitysjalka. Laitan kuvan ku pääsen koneelle.
Re: B10M laturin asemointi
Lähetetty: 30 Syys 2014 14:48
Kirjoittaja Rosvolinna
Ei ole kuvaa, mutta illalla voin ottaa ja palstottaa sen tänne....
Re: B10M laturin asemointi
Lähetetty: 30 Syys 2014 15:37
Kirjoittaja neppi
Tommonen käikäle:

- laturijjalka.jpg (135.68 KiB) Katsottu 18662 kertaa
Toi on niinku liian lyhyt...

- laturijjalka2.jpg (115.25 KiB) Katsottu 18662 kertaa
On siinä numeroki, oisko isommalla numerolla pitempi toi paaka? Ü

- laturijjalka3.jpg (90.54 KiB) Katsottu 18662 kertaa
Kiitos!
N
Re: B10M laturin asemointi
Lähetetty: 30 Syys 2014 17:39
Kirjoittaja Rosvolinna
Samanlaisella telineellä tuo Röllin laturi näyttää lepäävän.
Re: B10M laturin asemointi
Lähetetty: 30 Syys 2014 18:58
Kirjoittaja neppi
No jep. Mikä kone? Mulla 102KF. Onks näissä etupäässä eroa?
Paljoks on ton hässäkän etukorvakkeen etureunasta hihnan reunaan? Onks toi yhellä hihnalla?
Re: B10M laturin asemointi
Lähetetty: 30 Syys 2014 20:06
Kirjoittaja Mimyy
Tässä eräs versio mutta koneen malli ei tiedossa (purkaamolta kuvattu)
Re: B10M laturin asemointi
Lähetetty: 30 Syys 2014 20:24
Kirjoittaja Rosvolinna
En tiedä mikä pata tuossa Röllissä on - musta ja hiekkainen.
Korvakkeen etureunasta hihnan reunaan on 7,5cm. Hihnoja on kaksi, kuva hämää.
Sama häkkyrä kuin "Mimyy":n laittamassa kuvassa. Röllin häkkyrään on laitettu muutama lisäpultti, mutta nuo nurkkapultit menee koneen alkuperäisiin jengoihin. Taisi olla vielä tuumakokoisia.
Re: B10M laturin asemointi
Lähetetty: 30 Syys 2014 20:31
Kirjoittaja Rosvolinna
Tuo on muuten aika jonglöörausta tuo kiristimen säätäminen. Hihnan pitää olla todella kireällä ennen kuin suostuu pyörimään ilman vinkumista. Työkaluina käytin rautakankea ja 500mm vääntövartta 21mm hylsyllä. Tilaa on hihnojen ja konemontun välissä todella niukasti.
Re: B10M laturin asemointi
Lähetetty: 30 Syys 2014 21:30
Kirjoittaja neppi
Sama n75mm on mullaki raudan reunasta hihnapyörän reunaan.
Onks teillä toi alempi hihnapyöräki tossa ihan heti tollee? Kiristinpyörän ja ton moottörin hihnapyörän väli näyttää tosi pieneltä. Must nyt vähän näyttää siltä, et tossa kohtaa, missä Röllissä on hihnan tasa, mulla jatkuu vielä motor. Saa olla aika hemmetin iso hihnapyörä se, joka sen kaiken peittää. Otan aamulla auringonpaisteisen kuvan aiheesta.
Onhan nyt niin, että koneen hihnapyörän keskeltä lähtee pikkunen kardaani, joka pyörittää hihnaa, joka pyörittää etukardaania?
Emmie ala.
N
Re: B10M laturin asemointi
Lähetetty: 30 Syys 2014 22:03
Kirjoittaja Lahti32
Onkohan noita telineitä kahta mallia. Mulla oli B10M.ssä THD101GC kone ja siinä oli koneen etuosassa jotain eroja vanhaan THD100D koneeseen joka taitaa olla Röllissäkin ehkä ED versiona. Tässä 101GC koneessa lähti hihna sivulle joka pyöritti sitä etukardaania. Kun muissa on nähnyt etukardaanin lähtevän suoraan kampiakselin hihnapyörältä. Tietenkin riippuu noiden lattioiden rakenteista miten ihmeellisiä kardaaneja mihinkin bussimalliin on pitänyt tehdä.
Re: B10M laturin asemointi
Lähetetty: 30 Syys 2014 22:20
Kirjoittaja -LÄTSÄ-
Hö... huijaakohan toi "Nepin" kuvakulma... mut näyttäis olevan noi "pohjalätkästä" lähtevät raudat vähä "erikulmassa" eli voisko se olla syynä ns.hihnapyörien linjaeroon... ei kyllä ihan tommosia senttimääriä ehken saa aikaiseksi mutta... voisko sen mitata niistä etureunan pultin reikälöisistä... ps. itellä ei oo volvoo, eikä mahuria, eikä tietoo... eli "lämpimikseni höpötän"...

Re: B10M laturin asemointi
Lähetetty: 30 Syys 2014 22:31
Kirjoittaja wiima63
en tiedä oman motin tarkkaa mallia mutta se vetää kyllä suoralla vedolla moottorin päästä ei oo mitään ylimääräisiä hihnahässäköitä ennen kardaania.
Re: B10M laturin asemointi
Lähetetty: 30 Syys 2014 23:24
Kirjoittaja neppi
Huijaa kuva. Enemmän ku tuhat sanaa.
Re: B10M laturin asemointi
Lähetetty: 30 Syys 2014 23:43
Kirjoittaja salminen
Laitoin omaan autoon kanssa laturin koneen päälle, luulin että menee heittämällä mutta melko värkkääminen oli. Laturi ei mahtunut kiinnikkeinneen paikkaansa vaan otti vaihdetankoon kiinni. Päätin tehdä vaidetankoon mutkan. "Rosvolinnan" kuvassa näkyy olevan jonkunlainen "siirtosarja" jolla laturia tuotu keskemmälle konetta. Kampiakselin hihnapyörän jouduin vaihtamaan koska alkuperäisessä ei ollut hihnalle paikkaa. koneena thd 101gd.
Re: B10M laturin asemointi
Lähetetty: 01 Loka 2014 05:57
Kirjoittaja Mimyy
Onhan näitä monenlaisia versioita.
Re: B10M laturin asemointi
Lähetetty: 01 Loka 2014 09:16
Kirjoittaja neppi
Toi näyttäis oikeemmalta mulle.
Ei mullakaan oo hihnapyörää siellä koneen päässä vielä. Se on tossa kuusen juurella pihassa. Vielä.
Täytyvi käydä Paimelan Veholla tonkimassa, josko sieltä löytyis valmiina tommonen käikäle. Vaikka mun mielestä olis kyl reiluu, et esim Mimyy ruuvaisit omas irti ja toisit tänne, ku mulla on ollu tässä näitä vastoinkäymisiä ja kaipaan lohdutusta.
Aina vähä ärsyttää, ku rupee (vihdoin) jotain tekee, vähän kiireessä tietenki, ja sit ku kerranki ois osat valmiina, eiku naksuttelis paikoilleen, ni ne onki vääriä. Oon tottunu siihen, et mulla menee kaikki aina vaikeuksitta ja jouhevasti.
HA!
Stromsö on mun toinen nimi.
N
Re: B10M laturin asemointi
Lähetetty: 01 Loka 2014 09:43
Kirjoittaja Lahti32
Tuo malli taas ei käy vanhempiin missä tulee ohjaustehostimen pumppu eteen.
Re: B10M laturin asemointi
Lähetetty: 01 Loka 2014 14:45
Kirjoittaja neppi
Paimelasta löytyi Mimyyn kuvan mallinen palikka. Iloitsin, riemuitsin, ehkä vähän karkeloitsinkin ja nostin auton perään, jossa ennestään oli toi ekan kuvan jalka.
Ei peijooni! Hihnapyörät eri kokoiset. Soitto kotiin ja varmistusmittausten jälkeen muserruin ja masennuin. Onneks just tuli uutisissa, et psykoterapia yhdistettynä lääkkeisiin on tehokkain hoito moiseen. Vedin psykoterapialääkkeet päähän ja lähin tonkimaan.
Ei mitään. Vielä kimpassa paikallisväestön kassa koluttiin, eikä mitään!
Loppujen lopuks asia ratkaistiin niin, et purin yhestä irtomoottorista koko systeemin latureineen hihnoineen, -pyörineen. Josko alkais kohta homma toimii...
Laitan niitä kuvia täs joskus, ku joku joskus kuitenki taistelee saman homman kans.
N
Re: B10M laturin asemointi
Lähetetty: 01 Loka 2014 20:05
Kirjoittaja Lahti32
Mulla on tuo hihnapyöräongelma ratkaistu 10mm hihnoilla jotka kulkee 13mm pyörien sisällä, kampiakselin pyörän ollessa 10mm. Sinne ei 13mm pyörä mahdu ellei tee jotain vesipumpun putkille.
Re: B10M laturin asemointi
Lähetetty: 01 Loka 2014 20:17
Kirjoittaja Iski
Kuka rasvaa noita nippoja ja kuinka usein???
Re: B10M laturin asemointi
Lähetetty: 01 Loka 2014 21:17
Kirjoittaja neppi
Omistajakuljettaja, ja öljynvaihtojen yhteydessä sekä öljynvaihtovälin puolessa välissä? Paitsi mun autossa ennen.
Pystyyks ne 10mm hihnat oikeesti kulkee siellä 13mm urassa ilman ylimääräsiä pohjaamisia ja muita?
13mm hihnapyörät just tänään siitä irtokoneesta purin, mut se oli kyl juu tommone uudempi.
N
Re: B10M laturin asemointi
Lähetetty: 01 Loka 2014 21:22
Kirjoittaja Lahti32
Pystyy. Laturin hihnapyörä on syvällä uralla eikä hihna pohjaa kovin helposti.