Sivu 1/1

Scania k112 alustan säätäminen parkissa ollessa

Lähetetty: 24 Heinä 2014 21:09
Kirjoittaja Jailbird
Olisiko kellään ideaa miten rakentaa ilmajousen tasonsäätöventtiilin varteen säätösysteemi jota voisi ohjata(esim. sähköllä 12v, 24v, paineilmalla,hydraulisesti?) kuskinpenkiltä?(haaveena että nappeja painelemalla ja vesivaakaa seuraamalla auto saadaan suoraan ja se myös pysyy siinä :D ).
Volvossa on ilmeisesti paineilmasylinteri jolla alustaa pystyy(varren pituutta säätämällä?) nostamaan mutta voiko sillä myös tarvittaessa laskea alle normaali korkeuden?
Laitteet täytyy tietenkin olla sellaiset ettei katsastusmies vie kilpiä samantien!!

Helpoin(ja varmatoimisin) olisi rakentaa manuaalisesti säädettävä mutta etupään säätö on hankala kun venttiili sijaitsee keskellä autoa!



Eli ajatushan on että kiilapuitten kanssa ei tarvitsisi enää puljata auton suoraan saamiseksi epätasaisessa/kaltevassa maastossa ollessa!!
Ja lähtökohta on että paineilman riittävyys ei ole ongelma!!!

Re: Scania k112 alustan säätäminen parkissa ollessa

Lähetetty: 24 Heinä 2014 21:33
Kirjoittaja pelti

Re: Scania k112 alustan säätäminen parkissa ollessa

Lähetetty: 25 Heinä 2014 12:21
Kirjoittaja -KHS-
No nyt kun tuli asia puheeksi, niin pitää tunnustaa että itselänikin on ollut vastaavanlaisia ajatusleikkejä. Jokaisessa nykypuhelimessa on kiihtyvyys- ja asentoanturit. Vastaavanlaiset kulkuriin ja sitten ilmapusseihin ilmaa noiden anturitietojen perusteella. Valmista suunitelmaa ei vielä ole, mutta tässähän sitä voi kehitellä.

Yksi ajatus mulla oli muuttaa akselin ja korissa olevan venttiilin välisen työntötangon välittämää korin korkeustietoa. Nykyisellään tuo tankosysteemi ymmärtääkseni pysäyttää korin noston kun palkeet ovat täynnä. UUdessa virityksessä korin nosto pysähtyisikin siis pyöräkohtisesti sitten kun auto on anturitietojen mukaan suorassa.

Tästä potkurilakki päähän ja hulluja ideoimaan.
Kuva

Re: Scania k112 alustan säätäminen parkissa ollessa

Lähetetty: 25 Heinä 2014 20:37
Kirjoittaja Cyborgi
Eikös tuon voisi toteuttaa Raspberry pi tai Arduinon avulla. Jos tekis hyödyntäen älypuhelinta, vois tehdä androidilla sopivan ohjelman, joka ohjais Arduinon kautta paineilma ventsuja.
Pikainen pohdiskelu:
Jokainen kulma max korkeuteen.
Määrittäis alimman kulman
Laskis ilmaa pois miusta jotta vaakataso saavutettaisiin.

Tuo oli nyt tollanen hätäinen ajatelma......

Re: Scania k112 alustan säätäminen parkissa ollessa

Lähetetty: 26 Heinä 2014 20:36
Kirjoittaja Puu Tiainen
Näkisin että pussit tyhjäks ja kiiloilla auto vaateriin, se on helpoin ja toimivin konsti.
Uudemmissa autoissa vois homman hoitaa muutenkin.

Re: Scania k112 alustan säätäminen parkissa ollessa

Lähetetty: 26 Heinä 2014 22:30
Kirjoittaja neppi
Yks hyvinki kylähullu ratkasu ois hommata vanha ilmatorjuntatykki ja laittaa siitä tasaus bussiin. Ois nopee ja varmasti aina suorassa.

Re: Scania k112 alustan säätäminen parkissa ollessa

Lähetetty: 27 Heinä 2014 20:35
Kirjoittaja ansa
Jailbird kirjoitti:Olisiko kellään ideaa miten rakentaa ilmajousen tasonsäätöventtiilin varteen säätösysteemi jota voisi ohjata(esim. sähköllä 12v, 24v, paineilmalla,hydraulisesti?) kuskinpenkiltä?(haaveena että nappeja painelemalla ja vesivaakaa seuraamalla auto saadaan suoraan ja se myös pysyy siinä :D ).
Volvossa on ilmeisesti paineilmasylinteri jolla alustaa pystyy(varren pituutta säätämällä?) nostamaan mutta voiko sillä myös tarvittaessa laskea alle normaali korkeuden?
Laitteet täytyy tietenkin olla sellaiset ettei katsastusmies vie kilpiä samantien!!

Helpoin(ja varmatoimisin) olisi rakentaa manuaalisesti säädettävä mutta etupään säätö on hankala kun venttiili sijaitsee keskellä autoa!



Eli ajatushan on että kiilapuitten kanssa ei tarvitsisi enää puljata auton suoraan saamiseksi epätasaisessa/kaltevassa maastossa ollessa!!
Ja lähtökohta on että paineilman riittävyys ei ole ongelma!!!
toi on jo kertaalleen kokeiltu ja haudattu ajatus tuo ilma on niin herkkää että autossa liikkuminen pussit täynnä aiheutti niin paljon heiluntaa että lapset eivät saaneet nukuttua ,tangoissa oli säätiminä sellaiset pienet sähkösylinterit .seuraava idea olis hydraulituubit rungon ja akselin väliin kaksi taakse ja yksi eteen .toi autohan siis pysyy suorana tuon takapään ohjaamana ;-)

Re: Scania k112 alustan säätäminen parkissa ollessa

Lähetetty: 28 Heinä 2014 10:51
Kirjoittaja only4pro
ansa kirjoitti:seuraava idea olis hydraulituubit rungon ja akselin väliin kaksi taakse ja yksi eteen .toi autohan siis pysyy suorana tuon takapään ohjaamana ;-)
miten olisi niin kun tolla SA-int vehkeellä oli mikä pyöri täällä "Muualta bongattua" osiossa, siinähän oli hydraulisylinterit rungosta maahan...

Re: Scania k112 alustan säätäminen parkissa ollessa

Lähetetty: 28 Heinä 2014 18:01
Kirjoittaja Rosvolinna
Yhdessä äänitysautossa oli tuollaiset hydrauliset nostimet. Yksi keulassa ja kaksi taka-akselin kohdalla. Vanerilätkät alle ja vivuista ylös. Vatupassi oli ruuvattu vipujen viereen. Lätkissä oli vielä pienet köydenpätkät, jos heitto ei mennyt kerralla kohdille.

Re: Scania k112 alustan säätäminen parkissa ollessa

Lähetetty: 28 Heinä 2014 19:03
Kirjoittaja Jailbird
ansa kirjoitti: toi on jo kertaalleen kokeiltu ja haudattu ajatus tuo ilma on niin herkkää että autossa liikkuminen pussit täynnä aiheutti niin paljon heiluntaa että lapset eivät saaneet nukuttua ,tangoissa oli säätiminä sellaiset pienet sähkösylinterit .seuraava idea olis hydraulituubit rungon ja akselin väliin kaksi taakse ja yksi eteen .toi autohan siis pysyy suorana tuon takapään ohjaamana ;-)
Tuota auton heilumista en oo huomannut/ajatellut mitä nyt tää kesä on testailtu "pussit täynnä" leirielämää!
Mistä sovelsit sähkösylinterit? Vieläkö löytyy..?

Taidan tehdä taakse yksinkertaiset manuaalisäädöt loppukesäksi ja jatkaa testailua!
Kiiloista haluan eroon sen takia kun monta kertaa on niin epätasaista "just siinä hyvällä paikalla" ettei edes ratapölli riitä niin ei se mitään helppoa ole!

Re: Scania k112 alustan säätäminen parkissa ollessa

Lähetetty: 29 Heinä 2014 23:17
Kirjoittaja happa66
Meillä toi oikominen on helppoa, matalin nurkka 2t pullotunkki, 2 muuhun 5t tunkki ja korkeimpaan 8t tunkki :D . Hienosti pysyy heilumatta suorassa :mrgreen: . Taka vuosina kattelin jostain caravaaniliikkeestä noita hydraulisia tunkkeja, n.1000e sarja, muistaakseni olis riittäneet meidän autoon alle 7500kg.

a-p

Re: Scania k112 alustan säätäminen parkissa ollessa

Lähetetty: 30 Heinä 2014 09:53
Kirjoittaja Timppa
Nyt kun tää osio meni vähän sivuun . Useimmat mulla olleet autot ei ole heilahtaneet kun ovesta kuljetaan , mutta Pronssi auto heilahtaa, taitaa olla kallistuksen vakaajien kumit löysät / väljät ? Etu iskarit on ainakin ok (4kpl) . Onnin autossa muistaakseni kumi 45e kpl. Vaikka auto olis vinossa siihen tottuu, mut heilahteluun ei niinkään. Heiluvassa autossa päässä heittää enemmäm !

Re: Scania k112 alustan säätäminen parkissa ollessa

Lähetetty: 30 Heinä 2014 13:29
Kirjoittaja Rosvolinna
Kyllä tuo Rölli B10M heiluu pohjaanlyöntikumien varassa jouset tyhjinä, mutta ei se hirveästi häiritse. Ainoa ongelma on: Jos ovipuoli on korkeammalla asianpesukone päästää vedet lattialle. Mikäli kuskinpuoli on koholla, niin ovet eivät pysy kiinni ilman paineita. Valitse sitten kahdesata. Eli suoraan on auto saatava. Mukana kulkee venerilevyjä ja 4x4" palikoita.

Re: Scania k112 alustan säätäminen parkissa ollessa

Lähetetty: 31 Heinä 2014 05:55
Kirjoittaja Puu Tiainen
Kyllähän auto väkisinkin heiluu jonkinverran jos sitä ei tueta korista maahan. Jo renkaat joustaa kovassa ryskytyksessä.

Re: Scania k112 alustan säätäminen parkissa ollessa

Lähetetty: 31 Heinä 2014 23:08
Kirjoittaja esaheikki
Huojuu aikailkeästi sisuki vaikka on rautajouset jotka suorana.Jos perällä poikettain päivätorkuilla kun toiset nousee autoon ja lähtee pois.Viimme pyhäaikaan olin reissussa laiton vaunun jalat oven alle ja kuskin kohalle rungon alle .Huojunta pieneni huomattavasti,ei poistanu ongelmaa.Kun keksittä ratkasun siihen kertokaa se.Kohta alkaa huoltoseisokki.

Esa Ä

Re: Scania k112 alustan säätäminen parkissa ollessa

Lähetetty: 01 Elo 2014 10:05
Kirjoittaja Timppa
Itellä tämä auton heilahtelu tuli huomattua kun illalla meni yö unille , kaveri tulee minuutin päästä , kun ei ole vielä täydessä unessa niin yläpetillä herää heilahdukseen :shock: Yläpeti on meillä parisänky pitkittäin. Seuraavaksi kun tulee ponsi päälle alan vaihtamaan kallistuksen vakaajan kumeja .

Re: Scania k112 alustan säätäminen parkissa ollessa

Lähetetty: 01 Elo 2014 23:55
Kirjoittaja happa66
esaheikki kirjoitti:Huojuu aikailkeästi sisuki vaikka on rautajouset jotka suorana.Jos perällä poikettain päivätorkuilla kun toiset nousee autoon ja lähtee pois.Viimme pyhäaikaan olin reissussa laiton vaunun jalat oven alle ja kuskin kohalle rungon alle .Huojunta pieneni huomattavasti,ei poistanu ongelmaa.Kun keksittä ratkasun siihen kertokaa se.Kohta alkaa huoltoseisokki.

Esa Ä
Ne pienet pullotunkit joka nurkkaan :D Halvin ja nopein ratkaisu. Ei heilu eikä huoju, on tullut kokeiltua
, kun mukana on viisi mukulaa mitkä alkaa aamun kajossa pomppimaan autossa ja ulos/sisälle. EI heilu, saa nukkua/torkkua (meteliltä) rauhassa.

a-p

Re: Scania k112 alustan säätäminen parkissa ollessa

Lähetetty: 02 Elo 2014 22:05
Kirjoittaja Rantarosvo
Eikös ilmajousitteisessa pirssissä riittäs pelkät jalat. Jousilla nostas autoa ja jalat alas--> pussit tyhjiks. Siis autosta ;)

Re: Scania k112 alustan säätäminen parkissa ollessa

Lähetetty: 03 Elo 2014 09:18
Kirjoittaja ansa
Jailbird kirjoitti:
ansa kirjoitti: toi on jo kertaalleen kokeiltu ja haudattu ajatus tuo ilma on niin herkkää että autossa liikkuminen pussit täynnä aiheutti niin paljon heiluntaa että lapset eivät saaneet nukuttua ,tangoissa oli säätiminä sellaiset pienet sähkösylinterit .seuraava idea olis hydraulituubit rungon ja akselin väliin kaksi taakse ja yksi eteen .toi autohan siis pysyy suorana tuon takapään ohjaamana ;-)
Tuota auton heilumista en oo huomannut/ajatellut mitä nyt tää kesä on testailtu "pussit täynnä" leirielämää!
Mistä sovelsit sähkösylinterit? Vieläkö löytyy..?

Taidan tehdä taakse yksinkertaiset manuaalisäädöt loppukesäksi ja jatkaa testailua!
Kiiloista haluan eroon sen takia kun monta kertaa on niin epätasaista "just siinä hyvällä paikalla" ettei edes ratapölli riitä niin ei se mitään helppoa ole!
velipoika sattui löytämään työmaansa syövereistä sellaiset 60mm iskulla olevat 8mm jengoilla olevat 24v. sylinterit ,vähän rakentelu muttereita ja kuulapäitä ja ne olivat paikalla ,ajatus toiminnasta ja säätämisestä oli se että ajoasennossa pisimmillään ja säätö paikalla ollessa siis alaspäin ,sen takia noin että ajoasento olis aina helppo säätää ja vakiokorkeus ,eipä löydy enää sylintereitä .