Sivu 1/1

B10M ohjaustehostin jumittaa

Lähetetty: 22 Heinä 2014 16:46
Kirjoittaja ob_do
Niin, löytyy ehkä jostain vanhasta ketjusta, mut ongelma on ohjauksen jumittaminen tyhjäkäynnillä ja pienillä kierroksilla, etenkin lämpimänä. Kierroksia kun nostaa niin toimii hyvin. Nestettä on.Onko tehostimen pumppu kaputt, vai auttaisiko nesteiden vaihto/pumpun puhdistus? Onkos tuolle olemassa omaa suodatinta?

-Pete

Re: B10M ohjaustehostin jumittaa

Lähetetty: 22 Heinä 2014 16:51
Kirjoittaja Lahti32
Siellä öljypöntössä on pieni suodatin jonka voi puhdistaa. Jotkut ovat laittaneet paksumpia öljyjä tehostimeen ja on paremmin pelannut.

Re: B10M ohjaustehostin jumittaa

Lähetetty: 22 Heinä 2014 16:54
Kirjoittaja ob_do
Ok, kokeillaan, kunhan pirssi palaa reissusta.

Re: B10M ohjaustehostin jumittaa

Lähetetty: 23 Heinä 2014 12:54
Kirjoittaja motoku
olkatappien rasvaus ja kuran poisto olkatappien lähiympäristöstä lienee tehty? Jos ohjaus ei ole keskellä "löysä" ja auto jää herkästi kaartamaan, olkatappien helat voi olla loppu ja tavallaan hirttävät kiinni. Tällainen auto on tosi vastahakoinen ajaa. Eikä tehostinkaan sit enää jaksa kääntää kunnolla.

Re: B10M ohjaustehostin jumittaa

Lähetetty: 23 Heinä 2014 13:07
Kirjoittaja ob_do
Ei oo löysä, ja ongelma pikemminkin niin päin että vaikea saada kaartamaan ja nimenomaan pienillä kierroksilla. Kierroksia kun antaa niin kääntyy, joten viittais tehostimeen. Rasvailtu on, tarvii vielä ryömiä alle prässin kanssa ja rasvailla lisää.

Re: B10M ohjaustehostin jumittaa

Lähetetty: 23 Heinä 2014 14:54
Kirjoittaja Bussiton
Tehostimen suodatin kannattaa kokeilla vaihtaa, ainakin ekaks.

Re: B10M ohjaustehostin jumittaa

Lähetetty: 23 Heinä 2014 21:29
Kirjoittaja Timppa
Jos päädyt pumpun vaihtoon, saattasin yhden myydä, ja todella sopivasti. :lol:

Re: B10M ohjaustehostin jumittaa

Lähetetty: 24 Heinä 2014 10:46
Kirjoittaja ob_do
Timppa kirjoitti:Jos päädyt pumpun vaihtoon, saattasin yhden myydä, ja todella sopivasti. :lol:

Ok! Kokeilen nyt ensin nuo muut konstit, mut jos ei auta, palataan asiaan.

Re: B10M ohjaustehostin jumittaa

Lähetetty: 24 Heinä 2014 16:21
Kirjoittaja Reddewil
Tuntu olevan vähän ominaisuus omassakin volvossa että ku reilummin pyöräytti niin tehot loppu tehostajassa ja joskus jopa ulahtikin. Kierroksi koneeseen ja kaikki pelas hyvin =)

Re: B10M ohjaustehostin jumittaa

Lähetetty: 24 Heinä 2014 23:46
Kirjoittaja neppi
Mikä se on se "paksumpi" öljy? Ja miten se vaihdetaan? Toimiiks se talvella?

Nimim "mie en tiijjä mistä työ puhutte, kuhan kyselen". Tai siis, sama vaiva.

N

Re: B10M ohjaustehostin jumittaa

Lähetetty: 27 Heinä 2014 16:26
Kirjoittaja ob_do
neppi kirjoitti:Mikä se on se "paksumpi" öljy? Ja miten se vaihdetaan? Toimiiks se talvella?

Nimim "mie en tiijjä mistä työ puhutte, kuhan kyselen". Tai siis, sama vaiva.

N
No enhän mäkään tiiä mistä puhun, kunhan lämpimikseni lätisen. Aattelin kokeilla tolla jäykemmällä hydrauliöljyllä, sitä tossa on, en muista ny just mitä. En tiiä, tulevalla viikolla tiiän, kunhan saan homman tehtyä. Kerron sit.

Re: B10M ohjaustehostin jumittaa

Lähetetty: 27 Heinä 2014 21:30
Kirjoittaja Timppa
50e kappale :!: muutama löytyy.

Re: B10M ohjaustehostin jumittaa

Lähetetty: 27 Heinä 2014 22:04
Kirjoittaja ob_do
Timppa kirjoitti:50e kappale :!: muutama löytyy.
No kyllä mä yhen tuohon rahaan otan! Laitanpa yv:tä.

Re: B10M ohjaustehostin jumittaa

Lähetetty: 03 Elo 2014 10:48
Kirjoittaja Matkamese
Vähän otsikkoa sivuten kyselen, miten b10m alustan ohjaustehostimen öljymäärä pitää mitata: moottori käynnissä vai sammutettuna? Volvon ohjekirjassa sanotaan että moottori sammutettuna, mutta ZF:n säiliön kyljessä: check oil level with the pump operating.
Kumpaa pitää uskoa?
Moottori sammutettuna tikku ei edes kastu. Pitääkö mittatikun kumitutti painaa kiinni vai mitataanko siitä päältä kun tikku laitetaan tarkistusreikään vapaasti?

Re: B10M ohjaustehostin jumittaa

Lähetetty: 03 Elo 2014 12:25
Kirjoittaja Iski
Olen katsonut tehostajan öljymäärän kone käynnissä ja tutti pohjaan.

Re: B10M ohjaustehostin jumittaa

Lähetetty: 03 Elo 2014 15:35
Kirjoittaja Matkamese
Iski kirjoitti:Olen katsonut tehostajan öljymäärän kone käynnissä ja tutti pohjaan.
Scanian ohje? Volvon ohje siis eri lailla. Ihme juttu tosiaan, että ZF ohjeistaa eri lailla kuin alustavalmistaja? Öljypintahan nousee koneen käydessä ja kun mittatikun painaa loppuun asti niin ero siihen, että kone ei käy voi olla huomattavan suuri.

Onko kellään Volvomiehellä antaa varmaa tietoa tästä mittaustavasta? Nyt tikku on aivan kuiva vaikka sen painaa alas ja kone oli käynnissäkin ennen mittausta eli pinta ei nouse edes koneen käydessä tikkuun asti :shock:
Ilmankos ohjaus on jäykkä pienillä kierroksilla.......

Re: B10M ohjaustehostin jumittaa

Lähetetty: 03 Elo 2014 22:09
Kirjoittaja neppi
Volvon ohjekirja sanoo, et sammuksissa mitataan, koska käydessä mitattaessa saattaa vetää ilmaa järjestelmään...

N

Re: B10M ohjaustehostin jumittaa

Lähetetty: 03 Elo 2014 22:50
Kirjoittaja ob_do
Nonni. (Meri)Porista palattiin tänään iltasella ja nyt oli jo pakko tehä asialle jotain. Meinas tulla liian tiukkoja paikkoja ku Siikaranta campingista lähettiin...ei riitä haba enää!

Nestettä siis oli riittävästi. Säiliön kansi auki ja suodatin näkösälle. Kröhöm...vaihdettu viimeks 1987? Tai jotain sellaista. Sit paluulinjan liitos auki ja öljyt valumaan. Veli vielä käänsi tuon kulmaliittimen alassuin että pääsee paremmin neste ulos. Nesteen tulo hiipui, lähtevä linja auki, ja paineilmalla loput öljyt systeemistä ulos. Otettiin sit säiliökin irti, putsailtiin ja pestiin kaikki kilkkeet. Osat takas jne, uus suodatin paikalleen ja ööliä sissään. En si tiiä kuinka oikeesti tehään vai tehäänkö, mut kone käyntiin ja vähän liikaa öljyä, siinä se sitten pulputteli ilmaa pois. Onko siinä joku oikein ilmaushommelikin? Kansi kiinni ja mittaus koneen ollessa sammuksissa, liiat öljyt imupumpulla pois. Koeajo. Öljytason tarkistus: ok.

Seuraava operaatio pumpun vaihto. Kylmänä pelas hetken vähän paremmin, lämpimänä ehkä jopa aiempaa huonommin. Hirvee meteli, kuulosti kuulemma kavitaatiolta. Kavitaatio ei kuulosta hyvältä. Ja eturenkaassakin on naula.

Re: B10M ohjaustehostin jumittaa

Lähetetty: 03 Elo 2014 23:25
Kirjoittaja Matkamese
neppi kirjoitti:Volvon ohjekirja sanoo, et sammuksissa mitataan, koska käydessä mitattaessa saattaa vetää ilmaa järjestelmään...

N
Ok, täytyy ensin lisätä öljyä sen verran että tikku kastuu riittävästi. Ei tuo pihaan tiputa, joten taitaa olla ollut jonkin aikaa vähillä öljyillä :shock:

Dexron II lukee ohjekirjassa, mulla oli hyllyssä vaan Dexron III:a muutama desi, joten pitää huomenna ajaa Motonetin kautta. Sitä ohj.tehostimen säiliön suodatinta ei saa Motonetistä, se pitää käydä hakemassa Tarvike-Aholasta Korjalasta.
Paimelassa on käytävä ainakin kerran ostoksilla ennen syksyä.

Re: B10M ohjaustehostin jumittaa

Lähetetty: 04 Elo 2014 20:19
Kirjoittaja neppi
Ilmaus tehdään niin, et nostetaan keula ylös ja käännellään rattia laidasta laitaan. Kandee sammuksissa tehä. Lisäilee nestettä välillä.

Kavitaatio tarkoittaa juurikin sitä, et vetää ilmaa sekaan / pyörittää ilmaa pumpussa. Sama homma käy perämoottorin potkurissa, jos se on liian pinnassa; imee ilmaa sekaan ja vedot loppu siihen. Ei siis tässä tapauksessa välttämättä niin paha, ku miltä kuullostaa.

N

Re: B10M ohjaustehostin jumittaa

Lähetetty: 04 Elo 2014 21:25
Kirjoittaja ob_do
neppi kirjoitti:Ilmaus tehdään niin, et nostetaan keula ylös ja käännellään rattia laidasta laitaan. Kandee sammuksissa tehä. Lisäilee nestettä välillä.

Kavitaatio tarkoittaa juurikin sitä, et vetää ilmaa sekaan / pyörittää ilmaa pumpussa. Sama homma käy perämoottorin potkurissa, jos se on liian pinnassa; imee ilmaa sekaan ja vedot loppu siihen. Ei siis tässä tapauksessa välttämättä niin paha, ku miltä kuullostaa.

N
No nuinhan me juur (melkein) tehtiin. Paitti kone oli välillä käynnissä.

P

Re: B10M ohjaustehostin jumittaa

Lähetetty: 04 Elo 2014 23:21
Kirjoittaja Wonderi
Onko siellä ohjaustehostimessa osia jotka voi mennä tukkoon likaisesta öljystä ja siksi ahdistaa virtausta ja tehdä kavitaation ääntä?

Re: B10M ohjaustehostin jumittaa

Lähetetty: 04 Elo 2014 23:26
Kirjoittaja ob_do
Onhan siellä ainakin suodatin joka tässä tapauksessa oli kyllä tukossa. Pumpun ääntely alkoi vasta öljyn ja suodattimen vaihdon ja säiliön osien pesun jälkeen.

Re: B10M ohjaustehostin jumittaa

Lähetetty: 11 Elo 2014 22:30
Kirjoittaja ob_do
Noniin, suurkiitos Timpalle onnistuneista pumppukaupoista! Velimies toi kapineen verstaalle tänään, ja olihan se väsymyksestä huolimatta vaihdettava paikalleen. Vanhan tyyppikilvessä valmistusvuosi 1981, uuden 2000....vanha on joskus laittanut 100 baria, uus lupaa 135. Valutettiin taas nuo viikko sitten vaihdetut öölit pois, kauheen näköistä tavaraa...noilla ajettu n 30 km... :shock:
Vaihdettiin vanhasta pumpusta nipat ja kulmaliittimet, uudemmassa banjopulteilla ja puristamalla. Vaan letkuthan ovatkin pumpulla vaihtaneet paikkaa, pienempi letku saatiin juuri riittämään, isompi tarvii teettää, tai laittaa sopiva osa väliin. Ei siis päästy testaamaan. Huomenna jatkuu, paitti jos nukun. Vanha pumppu oli myös vuotanut nestettä takapäästään, vanhemmiten meille kaikille kai käy samoin... :?

Re: B10M ohjaustehostin jumittaa

Lähetetty: 12 Elo 2014 22:02
Kirjoittaja ob_do
Komeesti pelaa!