B10M ohjaustehostin jumittaa
- ob_do
- Rattimajuri
- Viestit: 183
- Liittynyt: 25 Tammi 2010 08:09
- Truck: Kutter 7
- Location: Akaa
- Member id: 211
B10M ohjaustehostin jumittaa
Niin, löytyy ehkä jostain vanhasta ketjusta, mut ongelma on ohjauksen jumittaminen tyhjäkäynnillä ja pienillä kierroksilla, etenkin lämpimänä. Kierroksia kun nostaa niin toimii hyvin. Nestettä on.Onko tehostimen pumppu kaputt, vai auttaisiko nesteiden vaihto/pumpun puhdistus? Onkos tuolle olemassa omaa suodatinta?
-Pete
-Pete
Viimeksi muokannut ob_do, 22 Heinä 2014 16:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Perse edellä puuhun.
Scania Vabis/Kutter 7 '67***Nymans Komet '59***Mercedes-Benz SE260 '86***Desoto Firedome '57***Triumph Herald '66
Scania Vabis/Kutter 7 '67***Nymans Komet '59***Mercedes-Benz SE260 '86***Desoto Firedome '57***Triumph Herald '66
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4287
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: B10M ohjaustehostin jumittaa
Siellä öljypöntössä on pieni suodatin jonka voi puhdistaa. Jotkut ovat laittaneet paksumpia öljyjä tehostimeen ja on paremmin pelannut.
Tulevaisuus on sähköinen
- ob_do
- Rattimajuri
- Viestit: 183
- Liittynyt: 25 Tammi 2010 08:09
- Truck: Kutter 7
- Location: Akaa
- Member id: 211
Re: B10M ohjaustehostin jumittaa
Ok, kokeillaan, kunhan pirssi palaa reissusta.
Perse edellä puuhun.
Scania Vabis/Kutter 7 '67***Nymans Komet '59***Mercedes-Benz SE260 '86***Desoto Firedome '57***Triumph Herald '66
Scania Vabis/Kutter 7 '67***Nymans Komet '59***Mercedes-Benz SE260 '86***Desoto Firedome '57***Triumph Herald '66
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: B10M ohjaustehostin jumittaa
olkatappien rasvaus ja kuran poisto olkatappien lähiympäristöstä lienee tehty? Jos ohjaus ei ole keskellä "löysä" ja auto jää herkästi kaartamaan, olkatappien helat voi olla loppu ja tavallaan hirttävät kiinni. Tällainen auto on tosi vastahakoinen ajaa. Eikä tehostinkaan sit enää jaksa kääntää kunnolla.
- ob_do
- Rattimajuri
- Viestit: 183
- Liittynyt: 25 Tammi 2010 08:09
- Truck: Kutter 7
- Location: Akaa
- Member id: 211
Re: B10M ohjaustehostin jumittaa
Ei oo löysä, ja ongelma pikemminkin niin päin että vaikea saada kaartamaan ja nimenomaan pienillä kierroksilla. Kierroksia kun antaa niin kääntyy, joten viittais tehostimeen. Rasvailtu on, tarvii vielä ryömiä alle prässin kanssa ja rasvailla lisää.
Perse edellä puuhun.
Scania Vabis/Kutter 7 '67***Nymans Komet '59***Mercedes-Benz SE260 '86***Desoto Firedome '57***Triumph Herald '66
Scania Vabis/Kutter 7 '67***Nymans Komet '59***Mercedes-Benz SE260 '86***Desoto Firedome '57***Triumph Herald '66
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: B10M ohjaustehostin jumittaa
Tehostimen suodatin kannattaa kokeilla vaihtaa, ainakin ekaks.
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Timppa
- Ajoneuvos
- Viestit: 515
- Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
- Truck: Carrus 602 B 10 M
- Location: Hollola
- Member id: 2
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
Re: B10M ohjaustehostin jumittaa
Jos päädyt pumpun vaihtoon, saattasin yhden myydä, ja todella sopivasti. 

- ob_do
- Rattimajuri
- Viestit: 183
- Liittynyt: 25 Tammi 2010 08:09
- Truck: Kutter 7
- Location: Akaa
- Member id: 211
Re: B10M ohjaustehostin jumittaa
Timppa kirjoitti:Jos päädyt pumpun vaihtoon, saattasin yhden myydä, ja todella sopivasti.
Ok! Kokeilen nyt ensin nuo muut konstit, mut jos ei auta, palataan asiaan.
Perse edellä puuhun.
Scania Vabis/Kutter 7 '67***Nymans Komet '59***Mercedes-Benz SE260 '86***Desoto Firedome '57***Triumph Herald '66
Scania Vabis/Kutter 7 '67***Nymans Komet '59***Mercedes-Benz SE260 '86***Desoto Firedome '57***Triumph Herald '66
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4446
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: B10M ohjaustehostin jumittaa
Tuntu olevan vähän ominaisuus omassakin volvossa että ku reilummin pyöräytti niin tehot loppu tehostajassa ja joskus jopa ulahtikin. Kierroksi koneeseen ja kaikki pelas hyvin =)
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: B10M ohjaustehostin jumittaa
Mikä se on se "paksumpi" öljy? Ja miten se vaihdetaan? Toimiiks se talvella?
Nimim "mie en tiijjä mistä työ puhutte, kuhan kyselen". Tai siis, sama vaiva.
N
Nimim "mie en tiijjä mistä työ puhutte, kuhan kyselen". Tai siis, sama vaiva.
N
- ob_do
- Rattimajuri
- Viestit: 183
- Liittynyt: 25 Tammi 2010 08:09
- Truck: Kutter 7
- Location: Akaa
- Member id: 211
Re: B10M ohjaustehostin jumittaa
No enhän mäkään tiiä mistä puhun, kunhan lämpimikseni lätisen. Aattelin kokeilla tolla jäykemmällä hydrauliöljyllä, sitä tossa on, en muista ny just mitä. En tiiä, tulevalla viikolla tiiän, kunhan saan homman tehtyä. Kerron sit.neppi kirjoitti:Mikä se on se "paksumpi" öljy? Ja miten se vaihdetaan? Toimiiks se talvella?
Nimim "mie en tiijjä mistä työ puhutte, kuhan kyselen". Tai siis, sama vaiva.
N
Perse edellä puuhun.
Scania Vabis/Kutter 7 '67***Nymans Komet '59***Mercedes-Benz SE260 '86***Desoto Firedome '57***Triumph Herald '66
Scania Vabis/Kutter 7 '67***Nymans Komet '59***Mercedes-Benz SE260 '86***Desoto Firedome '57***Triumph Herald '66
- Timppa
- Ajoneuvos
- Viestit: 515
- Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
- Truck: Carrus 602 B 10 M
- Location: Hollola
- Member id: 2
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
Re: B10M ohjaustehostin jumittaa
50e kappale
muutama löytyy.

- ob_do
- Rattimajuri
- Viestit: 183
- Liittynyt: 25 Tammi 2010 08:09
- Truck: Kutter 7
- Location: Akaa
- Member id: 211
Re: B10M ohjaustehostin jumittaa
No kyllä mä yhen tuohon rahaan otan! Laitanpa yv:tä.Timppa kirjoitti:50e kappalemuutama löytyy.
Perse edellä puuhun.
Scania Vabis/Kutter 7 '67***Nymans Komet '59***Mercedes-Benz SE260 '86***Desoto Firedome '57***Triumph Herald '66
Scania Vabis/Kutter 7 '67***Nymans Komet '59***Mercedes-Benz SE260 '86***Desoto Firedome '57***Triumph Herald '66
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: B10M ohjaustehostin jumittaa
Vähän otsikkoa sivuten kyselen, miten b10m alustan ohjaustehostimen öljymäärä pitää mitata: moottori käynnissä vai sammutettuna? Volvon ohjekirjassa sanotaan että moottori sammutettuna, mutta ZF:n säiliön kyljessä: check oil level with the pump operating.
Kumpaa pitää uskoa?
Moottori sammutettuna tikku ei edes kastu. Pitääkö mittatikun kumitutti painaa kiinni vai mitataanko siitä päältä kun tikku laitetaan tarkistusreikään vapaasti?
Kumpaa pitää uskoa?
Moottori sammutettuna tikku ei edes kastu. Pitääkö mittatikun kumitutti painaa kiinni vai mitataanko siitä päältä kun tikku laitetaan tarkistusreikään vapaasti?
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- Iski
- Kansleri
- Viestit: 1261
- Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
- Truck: Carrus 502 B10M
- Location: Nurmijärvi Rajamäki
- Member id: 149
Re: B10M ohjaustehostin jumittaa
Olen katsonut tehostajan öljymäärän kone käynnissä ja tutti pohjaan.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: B10M ohjaustehostin jumittaa
Scanian ohje? Volvon ohje siis eri lailla. Ihme juttu tosiaan, että ZF ohjeistaa eri lailla kuin alustavalmistaja? Öljypintahan nousee koneen käydessä ja kun mittatikun painaa loppuun asti niin ero siihen, että kone ei käy voi olla huomattavan suuri.Iski kirjoitti:Olen katsonut tehostajan öljymäärän kone käynnissä ja tutti pohjaan.
Onko kellään Volvomiehellä antaa varmaa tietoa tästä mittaustavasta? Nyt tikku on aivan kuiva vaikka sen painaa alas ja kone oli käynnissäkin ennen mittausta eli pinta ei nouse edes koneen käydessä tikkuun asti

Ilmankos ohjaus on jäykkä pienillä kierroksilla.......
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: B10M ohjaustehostin jumittaa
Volvon ohjekirja sanoo, et sammuksissa mitataan, koska käydessä mitattaessa saattaa vetää ilmaa järjestelmään...
N
N
- ob_do
- Rattimajuri
- Viestit: 183
- Liittynyt: 25 Tammi 2010 08:09
- Truck: Kutter 7
- Location: Akaa
- Member id: 211
Re: B10M ohjaustehostin jumittaa
Nonni. (Meri)Porista palattiin tänään iltasella ja nyt oli jo pakko tehä asialle jotain. Meinas tulla liian tiukkoja paikkoja ku Siikaranta campingista lähettiin...ei riitä haba enää!
Nestettä siis oli riittävästi. Säiliön kansi auki ja suodatin näkösälle. Kröhöm...vaihdettu viimeks 1987? Tai jotain sellaista. Sit paluulinjan liitos auki ja öljyt valumaan. Veli vielä käänsi tuon kulmaliittimen alassuin että pääsee paremmin neste ulos. Nesteen tulo hiipui, lähtevä linja auki, ja paineilmalla loput öljyt systeemistä ulos. Otettiin sit säiliökin irti, putsailtiin ja pestiin kaikki kilkkeet. Osat takas jne, uus suodatin paikalleen ja ööliä sissään. En si tiiä kuinka oikeesti tehään vai tehäänkö, mut kone käyntiin ja vähän liikaa öljyä, siinä se sitten pulputteli ilmaa pois. Onko siinä joku oikein ilmaushommelikin? Kansi kiinni ja mittaus koneen ollessa sammuksissa, liiat öljyt imupumpulla pois. Koeajo. Öljytason tarkistus: ok.
Seuraava operaatio pumpun vaihto. Kylmänä pelas hetken vähän paremmin, lämpimänä ehkä jopa aiempaa huonommin. Hirvee meteli, kuulosti kuulemma kavitaatiolta. Kavitaatio ei kuulosta hyvältä. Ja eturenkaassakin on naula.
Nestettä siis oli riittävästi. Säiliön kansi auki ja suodatin näkösälle. Kröhöm...vaihdettu viimeks 1987? Tai jotain sellaista. Sit paluulinjan liitos auki ja öljyt valumaan. Veli vielä käänsi tuon kulmaliittimen alassuin että pääsee paremmin neste ulos. Nesteen tulo hiipui, lähtevä linja auki, ja paineilmalla loput öljyt systeemistä ulos. Otettiin sit säiliökin irti, putsailtiin ja pestiin kaikki kilkkeet. Osat takas jne, uus suodatin paikalleen ja ööliä sissään. En si tiiä kuinka oikeesti tehään vai tehäänkö, mut kone käyntiin ja vähän liikaa öljyä, siinä se sitten pulputteli ilmaa pois. Onko siinä joku oikein ilmaushommelikin? Kansi kiinni ja mittaus koneen ollessa sammuksissa, liiat öljyt imupumpulla pois. Koeajo. Öljytason tarkistus: ok.
Seuraava operaatio pumpun vaihto. Kylmänä pelas hetken vähän paremmin, lämpimänä ehkä jopa aiempaa huonommin. Hirvee meteli, kuulosti kuulemma kavitaatiolta. Kavitaatio ei kuulosta hyvältä. Ja eturenkaassakin on naula.
Perse edellä puuhun.
Scania Vabis/Kutter 7 '67***Nymans Komet '59***Mercedes-Benz SE260 '86***Desoto Firedome '57***Triumph Herald '66
Scania Vabis/Kutter 7 '67***Nymans Komet '59***Mercedes-Benz SE260 '86***Desoto Firedome '57***Triumph Herald '66
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: B10M ohjaustehostin jumittaa
Ok, täytyy ensin lisätä öljyä sen verran että tikku kastuu riittävästi. Ei tuo pihaan tiputa, joten taitaa olla ollut jonkin aikaa vähillä öljyilläneppi kirjoitti:Volvon ohjekirja sanoo, et sammuksissa mitataan, koska käydessä mitattaessa saattaa vetää ilmaa järjestelmään...
N

Dexron II lukee ohjekirjassa, mulla oli hyllyssä vaan Dexron III:a muutama desi, joten pitää huomenna ajaa Motonetin kautta. Sitä ohj.tehostimen säiliön suodatinta ei saa Motonetistä, se pitää käydä hakemassa Tarvike-Aholasta Korjalasta.
Paimelassa on käytävä ainakin kerran ostoksilla ennen syksyä.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: B10M ohjaustehostin jumittaa
Ilmaus tehdään niin, et nostetaan keula ylös ja käännellään rattia laidasta laitaan. Kandee sammuksissa tehä. Lisäilee nestettä välillä.
Kavitaatio tarkoittaa juurikin sitä, et vetää ilmaa sekaan / pyörittää ilmaa pumpussa. Sama homma käy perämoottorin potkurissa, jos se on liian pinnassa; imee ilmaa sekaan ja vedot loppu siihen. Ei siis tässä tapauksessa välttämättä niin paha, ku miltä kuullostaa.
N
Kavitaatio tarkoittaa juurikin sitä, et vetää ilmaa sekaan / pyörittää ilmaa pumpussa. Sama homma käy perämoottorin potkurissa, jos se on liian pinnassa; imee ilmaa sekaan ja vedot loppu siihen. Ei siis tässä tapauksessa välttämättä niin paha, ku miltä kuullostaa.
N
- ob_do
- Rattimajuri
- Viestit: 183
- Liittynyt: 25 Tammi 2010 08:09
- Truck: Kutter 7
- Location: Akaa
- Member id: 211
Re: B10M ohjaustehostin jumittaa
No nuinhan me juur (melkein) tehtiin. Paitti kone oli välillä käynnissä.neppi kirjoitti:Ilmaus tehdään niin, et nostetaan keula ylös ja käännellään rattia laidasta laitaan. Kandee sammuksissa tehä. Lisäilee nestettä välillä.
Kavitaatio tarkoittaa juurikin sitä, et vetää ilmaa sekaan / pyörittää ilmaa pumpussa. Sama homma käy perämoottorin potkurissa, jos se on liian pinnassa; imee ilmaa sekaan ja vedot loppu siihen. Ei siis tässä tapauksessa välttämättä niin paha, ku miltä kuullostaa.
N
P
Perse edellä puuhun.
Scania Vabis/Kutter 7 '67***Nymans Komet '59***Mercedes-Benz SE260 '86***Desoto Firedome '57***Triumph Herald '66
Scania Vabis/Kutter 7 '67***Nymans Komet '59***Mercedes-Benz SE260 '86***Desoto Firedome '57***Triumph Herald '66
Re: B10M ohjaustehostin jumittaa
Onko siellä ohjaustehostimessa osia jotka voi mennä tukkoon likaisesta öljystä ja siksi ahdistaa virtausta ja tehdä kavitaation ääntä?
- ob_do
- Rattimajuri
- Viestit: 183
- Liittynyt: 25 Tammi 2010 08:09
- Truck: Kutter 7
- Location: Akaa
- Member id: 211
Re: B10M ohjaustehostin jumittaa
Onhan siellä ainakin suodatin joka tässä tapauksessa oli kyllä tukossa. Pumpun ääntely alkoi vasta öljyn ja suodattimen vaihdon ja säiliön osien pesun jälkeen.
Perse edellä puuhun.
Scania Vabis/Kutter 7 '67***Nymans Komet '59***Mercedes-Benz SE260 '86***Desoto Firedome '57***Triumph Herald '66
Scania Vabis/Kutter 7 '67***Nymans Komet '59***Mercedes-Benz SE260 '86***Desoto Firedome '57***Triumph Herald '66
- ob_do
- Rattimajuri
- Viestit: 183
- Liittynyt: 25 Tammi 2010 08:09
- Truck: Kutter 7
- Location: Akaa
- Member id: 211
Re: B10M ohjaustehostin jumittaa
Noniin, suurkiitos Timpalle onnistuneista pumppukaupoista! Velimies toi kapineen verstaalle tänään, ja olihan se väsymyksestä huolimatta vaihdettava paikalleen. Vanhan tyyppikilvessä valmistusvuosi 1981, uuden 2000....vanha on joskus laittanut 100 baria, uus lupaa 135. Valutettiin taas nuo viikko sitten vaihdetut öölit pois, kauheen näköistä tavaraa...noilla ajettu n 30 km...
Vaihdettiin vanhasta pumpusta nipat ja kulmaliittimet, uudemmassa banjopulteilla ja puristamalla. Vaan letkuthan ovatkin pumpulla vaihtaneet paikkaa, pienempi letku saatiin juuri riittämään, isompi tarvii teettää, tai laittaa sopiva osa väliin. Ei siis päästy testaamaan. Huomenna jatkuu, paitti jos nukun. Vanha pumppu oli myös vuotanut nestettä takapäästään, vanhemmiten meille kaikille kai käy samoin...

Vaihdettiin vanhasta pumpusta nipat ja kulmaliittimet, uudemmassa banjopulteilla ja puristamalla. Vaan letkuthan ovatkin pumpulla vaihtaneet paikkaa, pienempi letku saatiin juuri riittämään, isompi tarvii teettää, tai laittaa sopiva osa väliin. Ei siis päästy testaamaan. Huomenna jatkuu, paitti jos nukun. Vanha pumppu oli myös vuotanut nestettä takapäästään, vanhemmiten meille kaikille kai käy samoin...

Perse edellä puuhun.
Scania Vabis/Kutter 7 '67***Nymans Komet '59***Mercedes-Benz SE260 '86***Desoto Firedome '57***Triumph Herald '66
Scania Vabis/Kutter 7 '67***Nymans Komet '59***Mercedes-Benz SE260 '86***Desoto Firedome '57***Triumph Herald '66
- ob_do
- Rattimajuri
- Viestit: 183
- Liittynyt: 25 Tammi 2010 08:09
- Truck: Kutter 7
- Location: Akaa
- Member id: 211
Re: B10M ohjaustehostin jumittaa
Komeesti pelaa!
Perse edellä puuhun.
Scania Vabis/Kutter 7 '67***Nymans Komet '59***Mercedes-Benz SE260 '86***Desoto Firedome '57***Triumph Herald '66
Scania Vabis/Kutter 7 '67***Nymans Komet '59***Mercedes-Benz SE260 '86***Desoto Firedome '57***Triumph Herald '66