Volvo B58 takailmasäiliöt

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Volvo B58 takailmasäiliöt

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Mitä jos vaihtaisit siihen B10M tangon sillon voisit leikata vanhan kokonaan pois ja laittaa paljon yksinkertaisemman tilalle. Se on halkaisijaltaan 50mm umpirautaa. kiini kahdella puslalla taka-akselin takapuolella poikkipalkissa ja akselin kohdassa apurungossa kahdella puslalla.

Eli paimelasta pyytä irroittaa puslineen ja sitten hitsaamaan ne vastaaville paikoille omaan autoon. Minä jouduin hitsaushommiin kun yksi pusla repesi irti rungosta. Kuvia voin laittaa.

Tässä yksi kuva jossa näkyy poikkipalkiin kiinnitys, taka ilmasäisiö on irroitettu kiinikkeestään.
https://picasaweb.google.com/1084943700 ... 2700470162
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Volvo B58 takailmasäiliöt

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Tuohan tuntuu hyvältä suunnitelmalta, ihan hyvin voisin laittaa B10M tangon. Tuo laittamasi linkki kuvaan ei jostakinsyystä aukia. Mitenkäs sen kiinnitys oikein tulee en oikein tajua ilman kuvaa. Tässä nykyisessä on molemmillapuolilla tuommoset vänkkyrät joiten läpi tanko menee runkoon asti. Eikö siinä sitten noita vänkkyreitä enää tarviiskaan ja tulisko se tanko vähän eripaikkaan. Olisin kovasti kiinnostunut tuosta ehdotuksestasi. Jos viitit niin laita kuva, kuvia, että pääsen perille tuosta tangon laitosta. En ole nyt vielä edistynyt tuossa tangon pois ottamisessa, kun on ollut täällä niin kuumat ilmat.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
-LÄTSÄ-
Ajoneuvos
Viestit: 697
Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
Truck: scania k92
Location: Järvenpää
Paikkakunta: Keski-uusimaa

Re: Volvo B58 takailmasäiliöt

Viesti Kirjoittaja -LÄTSÄ- »

En haluis olla negatiivinen... :|
Mutta onko toi sun kuva taka-akselin "takapuolelta"... siinä ei näy "poikkipalkkia" (mullekkaan ei auennu "kajNyy1" kuva että vois verrata)
Mutta tälleen "peruskoulu" pohjalta... toi sun vakaajatanko toimii vissiin samalla periaatteella ku ns. "vääntö/kiertosauvajousi" (niinku kuplavolkkarin "etujouset")
Saatan "kuullostaa" tyhmältä mutta toi sun vakaajatanko toimii "pyhässä" yksinkertaisuudessaan niin että molemmat päät (runkoaisojen puolella) ovat silleen niinku "vapaana" eli sallivat taka-akselin tasaisen "ylös-alas" liikkeen... ja sitten sillä "mutka tiellä" kun auto pyrkii kallistumaan...toi "tökö" yrittää olla vääntymättä/kiertymättä.... :) (jos joku teistä saa selvän tästä mun sepostuksesta... ni huutaa HEP...:) )
En tiedä mitenkä usein ja missä/minkälaisissa tilanteissa näissä vehkeissä noi "vääntyy" poikki, mutta mun mielestä toi sun kuvas näytti siltä että se ei oo ihan "vastikään" tullu... eli se saattaa kestää ties kuinka kauan
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
Avatar
-LÄTSÄ-
Ajoneuvos
Viestit: 697
Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
Truck: scania k92
Location: Järvenpää
Paikkakunta: Keski-uusimaa

Re: Volvo B58 takailmasäiliöt

Viesti Kirjoittaja -LÄTSÄ- »

Nii... tai sitte ei kestä "ekaa" mutkaa.... :D
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Volvo B58 takailmasäiliöt

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Laitoin uudet kuvat uuteen albummiin siinä on varsinaisena työnä kolmiotukivarsien vaihto. Mutta nyt näkyy kiinnitys taka-akseliin. Runkokiinnitys levy rungon päällä kaksi laippaa välossä akselina 50mm umpiputken pätkä sellaisen olen joutunut tekemään kun irtosi rungosta. siitä ei tuossa uudessa linkissä ole kuvaa.

https://picasaweb.google.com/108494370080971186320/B10M#
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Volvo B58 takailmasäiliöt

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

KajNyy1 kiitos kuvista, nyt linkki aukesi kuviin. Näytti kyllä noista kuvista, että olet ison työn tuossa tehnyt. Minulla tuo kuva on taka-akselin takapuolelta ja jousitanko on hieman taka-akselin takana. tuo vänkkyrän alas tuleva putki tulee akselin takaa. Luulen että tuo minun jousitanko on vaurioitunut jo muutamavuosi sitten. Oletan että on ollut ilmavuoto oikealla kun siinä on ilmaletkun tumppi hitsattu ilmapussin yläpäähän. Ja jos ajaneet että oikea ilmapussi ollut tyhjä niin siltäpuolelta jousitanko on joutunut liian koville ja murtunut, halennut ei se vieläkään ole täysin poikki, mutta paha halkeama siinä on. Kun mulla on taka ilmasäiliöt paikallaan niin ne peittävät lähes tuon tangon ja katsastuksessa ei ole huomannut tuota halkeamaa, murtumaa. Nyt mulle riittäs se, että kun vaan saan tuon entisen rikkinäisen tangon irti ja uuden ehjän käytetyn siihen vaihettua, muuta ei tarviis tehä. Tuon tangon päät on sellasella levyllä kiinni palkissa, levy on pultattu palkkiin ja levy on kaksiosainen joten vaan alaosa pitää irrottaa niin sillon tango putoaa alas. Ja vänkkyreistä pitää hakata sitten myös pois. Kyllä nuo kannatinlevyt lähtee irti kun rupean oikeasti niitä irrottamaan 4 pultilla on alaosa kiinni ja paikat vähän ahtaat.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Volvo B58 takailmasäiliöt

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Tässä nuo kaksi eri vakaajaa.
Ehkäpä turhan iso työ noin vanhassa autossa alkaa muuttamaan.
http://1drv.ms/V726zI
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Volvo B58 takailmasäiliöt

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Kiitos Puu Tiainen. No nyt oli hyvä kuva tuosta selviää kokorakenne. Ei minun kannata ruveta muuttamaan tuota. Pääsen helpommalla kun vaihan vaan ehyen tangon. Eihän mulla ole kun nuo palkeissa olevat osat enää kiinni jonne tangon päät menee ja nuo palkissa olevat ovat kaksiosaiset eli on yläpuoli ja alapuoli ja lähtevät irti erikseen kun irrotan alapuolen molemmiltapuolilta niin tango putoaa alas. Sitten tuosta aisasta lyön tangon pois, ne pultit olen jo irroittanut. Tuossa tangossa on pieni hammastus molemmissapäissä. Onko se siksi kun se kiristetään siitä kohtaa aisaan, että ei pääse pyörimään, vai miksi.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
-LÄTSÄ-
Ajoneuvos
Viestit: 697
Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
Truck: scania k92
Location: Järvenpää
Paikkakunta: Keski-uusimaa

Re: Volvo B58 takailmasäiliöt

Viesti Kirjoittaja -LÄTSÄ- »

No voi juma... on sen verran selvät kuvat että ei tartte kyllä yhtään arpoo... :) ja vieläku kukaan ei ois tehnynnä mitään omia virityksiä...(sun valokuvista päätellen näin ei oo tapahtunu...armas "norjankromi" on vaan tehnynnä "pikku"kuorrutuksen....) :)
Ja se hammastus on siellä juurikin siksi ettei toi varsi pyöris "hupia" siellä... (ei olisi hirveesti hyötyä koko laitoksesta jos pääsis pyörähtää... :) )
Onneva ja menestystä vaihtopuuhiin... :)
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Volvo B58 takailmasäiliöt

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Tuo vakaajantanko vielä kiikastaa. Soitin Paimelaan niin arveli, että B58-tankoa ei varmaan enää saata löytyä ja muutenkin alkaa Volvo B58- osat olla vähissä, kun niitä ei sielläkään ole enää vuosiin purettu. Se paimelan Lahtinen ehotti, että hitsaa vaan se halkeama vaikka ei saisikaan hitsata. Kyllä tuo on halki ollut jo muutamanvuoden. Ei täysin ole vielä poikki. Ja on muutenkin todella vaikea saaha irti tuo tanko. Ne palkeissa olevat kannakkeet jonne tangon päät menee niin nepä onkin tiukassa kiinni jos muu on ruostunut niin pultit ovat paksut ja ne ei ole ruostuneet. En ole vielä saanut kannakkeiden alapuolia irti kun pultit ei aukia mitenkään. Vaikka saa mutterin rikottua niin pultti ei lähe reijästä irti isolla pajavasarallakaan eikä sovi lekalla lyömään. Tais tästä tulla nyt paha ongelma. Saattaa käydä niin, että pitää ruveta ehtimään uudempaa aihiota johon saa vielä varaosia. Että ei itse tarvii ruveta osia rakentamaan tai teettämään.

Lottovoittoa ootellessa kahtelin uudempia ja tässä olis yksi aikahyvä.
http://www.mascus.fi/kuljetuskalusto/ka ... dkbbk.html
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
-LÄTSÄ-
Ajoneuvos
Viestit: 697
Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
Truck: scania k92
Location: Järvenpää
Paikkakunta: Keski-uusimaa

Re: Volvo B58 takailmasäiliöt

Viesti Kirjoittaja -LÄTSÄ- »

Hmm... Asiasta oikeesti mitään tietämättä... :roll: toi tanko on jousiterästä...ja kun sä hitsaat sitä sen "ominaisuudet" muuttuu aika radikaalisti, eli hitsi sauma ei ainakaan todennäköisesti salli tuon tangon kiertymistä...ja varmasti se etsii jonkun "heikonlenkin" joka antaa myöten... Minä ite en lähtis hitsailee tota koska epäilen että se on ns. lopullinen "armon laukaus" tolle vakaajalle.
Onko sulla ne akseliin tulevat päät vielä kiinni... Lähinnä ajattelin vaan et pääseekö se tanko kiertymään vapaasti niissä "runkopukeissa"... mun käsityksen mukaan niiden päiden pitäisi ainakin liikkua/päästä kiertymään. En tiedä voiko ne "pukit" edes ryytyä niin tiukaks että toi vakaaja ei pääsis siellä "kiertelee"
Ite voisin olla ehken niin "hurja poika" et kattoisin että siellä on kaikki muut paikat kunnossa ja liikkuu... ja ajaisin niin kauan ku se kestää...ja etsiskelisin samalla uutta tankoo...(enkä usko että joku asiansa osaava "konepaja" pyytäis kultakimpaleita uuden tangon tekemisestäkään...)ei kai näiden rasitus oo ainakaan hirveesti kasvanu tälleen kulkuri käytössä...paitsi ehkä noissa "autonkuljetus" kulkureissa missä on joskus ja vähän väliä auto "peräkontissa" :lol:
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Volvo B58 takailmasäiliöt

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Kyllä se tango pääsee pyörimään siellä palkissa olevassa kiinnikkeessä. Kun siihen tangon päähän tulee kuminen pusla. Tuossa räjäytyskuvassa numero 2. on se kumipusla joka tulee tangon päähän ja sitten palkissa olevaan kiinnikkeeseen. On mulla ne akseliin tulevat päät vielä kiinni tangossa siinä karhennuksenkohalla, ne pultit numero 9. niistä päistä olen saanut jo irti. Kun saisin vaan sieltä palkista ne ala kiinnikkeet numero 4. irti niin sittenhän se tangokin lähtis irti. Se alakiinnike on neljällä pultilla kiinni, kaksi pulttia yläkiinnikkeeseen ja kaksi runkopalkkiin. Nämä palkkiin menevät pultit on kierteellä palkissa ilman mutteria eli vaan pultin kanta on näkyvissä. Tuo pultti joka menee yläkiinnikkeeseen on mulla toisinpäin kun tuossa kuvassa mulla mutteri alapuolella. Kyllä voisin teettääkin tuon tangon. Kun vaan saisin sen irti ja malliksi, tango on noin 80 cm pitkä. Kyllä minä menen käymään siellä Paimelassa, että löytyykö sieltä tuohon 2 kpl. niitä ilmasäiliöitä ja samalla kahtelen sielläkin jos vaikka sattus kumminkin löytymään tuo tankokin. Kyllä minäkin uskallan ajaa tuolla rikkinäisellä tangollakin ja olenhan minä sillä jo ajanutkin, kun tuo on jo vanha halkeama, mutta kyllä tuo joskus kumminkin pettää lopullisesti. Ei ajaessa tuntunut haittaavan vielä mitään. Nyt tässä samalla olis ollut hyvä vaihtaa. Enkä minä vielä luovuta sen irti saamistakaan, kyllä koitan sen vielä irroittaa. Pitää lainata jostakin parempia työkaluja.
Liitteet
B58_Vakaaja_kuva.jpg
B58_Vakaaja_kuva.jpg (79.43 KiB) Katsottu 11992 kertaa
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Volvo B58 takailmasäiliöt

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Oletko varma, että tuo on pakollinen vehje? Ettei lisävaruste? Itse ainakin ajoin ihan työkseni pitkiäkin reissuja tuommoisella pallerojousisella. Tosin Wiiman kopalla. Se oli melkoinen kallistelija kyllä, eli epäilys oli ettei siinä olisi ollut minkäänsortin kallistuksenvaimennusta. Oli varmaan alkupään B58:ja, joissa nuo pallerot olivat. Eli olisiko ollut ilman tuota vaimenninta. Jos noin, niin ei kai sitä sitten muissakaan vastaavissa alustoissa vaadita? :?
Avatar
-LÄTSÄ-
Ajoneuvos
Viestit: 697
Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
Truck: scania k92
Location: Järvenpää
Paikkakunta: Keski-uusimaa

Re: Volvo B58 takailmasäiliöt

Viesti Kirjoittaja -LÄTSÄ- »

Henkilö/maasto autoissa ei tarvitse olla paikoillaan jos se on ns. lisävaruste... mut mitenkä näissä ny määritellään se että onko toi lisävaruste vai ei...
Mulla oli itelläni muutama vuos sitte käyttiksenä vanha toitsun "citymaasturi" (toyota 4runner) jonka mää huimuuksissani korotin niin korkeeks ku sen laillisesti saa tehdä (150mm) ja voin kokemuksesta sanoo että kun "metsäkoulutus" kautena otin siitä takavakaajan pois auton mutka käytös muuttu ihan kamalaksi... (ja kaverit sano että se myös näyttää kauheelta kattoo... :) ) joten ruuvailin sen takas paikoilleen... :D
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
Avatar
jomi609
Tosi harrastaja
Viestit: 177
Liittynyt: 16 Maalis 2005 10:27
Truck: MB 609 kasten
Location: Salo
Member id: 024

Re: Volvo B58 takailmasäiliöt

Viesti Kirjoittaja jomi609 »

Onhan toi Savon keskuspurkaamo vai mikä se nyt oli Enonkoskella vielä .
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Volvo B58 takailmasäiliöt

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Soitin tuonne Savon keskuspurkaamolle, sanoi että heillä on muutama alusta jossa se tanko on vielä kiinni. Ei ollut halukas sitä niistä heti purkamaan, sanoi että soittele uudestaan noin kuukauven päästä niin sitten voi jo löytyä irtonainenkin. Yksi tango olis ollut jo melkein irti, mutta sanoi sen olevan samallatavalla halki ja rikkinäinen. Että tuolta niitä vielä löytyy, kunhan kerkiivät sen irrottamaan. Jos en nyt muuta keksi niin oottelen sitten tuota.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Volvo B58 takailmasäiliöt

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Kyllä minäkin olen jo sen vakaajan tangon irrottanut. Ja sehän oli kokonaan poikki oikeanpuoleisen vänkkyränalta ja näyttää siltä, että ollut poikki jo pitempään. Eihän se sieltä mitenkään putoamaan olis päässyt, mutta ei tietysti ole toiminut niin kun olis pitänyt. Kumminkaan en ajaessa huomannut juuri mitään. Se tangon päissä oleva teline joka on kiinni palkissa, niin otin siitä alaosat irti ja ne oli kummallisesti kiinni siinä palkissa. 2 pulttia menee palkkiin on pulttien kannat näkyvissä ja muuten palkki umpinainen. Luulin sen olevan jengoilla palkissa tai sitten mutteri palkin sisällä. Kun ei auennut mitenkään niin ajoin pienellä laikalla ne pultin kannat tasaiseksi ja sitten vejin sen telineen irti niistä pulteista, niissä pulteissa ei ollutkaan mutteria palkin sisällä oli vaan rautamöykky siellä. Eli se pultti olis pyörinyt hulluna vaikka kuinka eikä olis auennut. Ainut mahdollisuus oli se, että ajoin ne näkyvissä olevat pultinpäät tasaiseksi. Ihmeellistä ja kaiki ne pultit samanlaisia molemmillapuolilla 2x2 = 4 semmosta pulttia. Nyt on kumminkin tanko ja vänkkyrät irti, ei kun ehjä tanko tilalle ja kokoamaan kasaan uusilla pulteilla.

Nyt vaan se ongelma kun niitä tankoja ei ollut Paimelassa puhelinsoiton perusteella. Painesäiliöitä kyllä löytys. Sitten siellä Savonpurkaamolla J.V.Bussi - Group OY. Niin siellä sanoi olevan kun kysyin puhelimella, mutta ovat kiinni vielä alustan rungossa eikä ole halukas nyt heti niitä irroittamaan. On muita kiireitä. Olen jo kaksikertaa sille soittanut, niin sanoo vaan, että kysele kuukauven päästä uudelleen. Luulis polttopillillä lähtevän äkkiä auki.

Tässä Volvo B58:sissa on muuten nuo ilmapussi pallerot myös hirveen hankalasti kiinni. Ei ole kovin yksinkertaista tämänkään tekniikka. Varsinkin tuo yläosa. Onneksi en vielä tarvii niitä irroittaa.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Vastaa Viestiin