Sivu 1/1

Aamu uninen mittari.

Lähetetty: 23 Kesä 2014 07:50
Kirjoittaja esaheikki
Huomenta .Sisussa nopeusmittari vaatii jonku 20km ajon ennen kun alkaa näyttää nopeutta tai nouseese noin 15 km/h .Sen jälkeen näyttää tarkasti kunnes taas putuaa alas ja välillä näyttää ihan oikein.Siinä on sähköllä toimiva mittari matkan se mittaa aina oikein.Oisko jossai kosketus häiriö mutta missä ?Nuita 60km/H on joka kylän kohalla niissä saattaa reissun hinta nousta jos tulee arvijointi virhe nopeudesta.

Esa Ä

Re: Aamu uninen mittari.

Lähetetty: 23 Kesä 2014 12:05
Kirjoittaja neppi
Laita navigaattori siihen viereen ni ei tuu niitä sakkoja.

Onks siinä piirturi?

N

Re: Aamu uninen mittari.

Lähetetty: 23 Kesä 2014 17:15
Kirjoittaja esaheikki
On siinä piirturi.En aatellu piirtääkö se silloin kun neula ei näytä luultavasti ei.Mittari on Kiezle 1313 tyyppiä,on varmaan muunki merkkisissä autoissa samoja mittareita.

Re: Aamu uninen mittari.

Lähetetty: 23 Kesä 2014 18:22
Kirjoittaja neppi
Jos kiekko on huonosti, kansi huonosti kiinni tai jotain jossain väärässä välissä, piirturi tekee just tota.

Se pitää sulkee silleen lopsauttamalla. Kattoo et kiekko on oikein ja oikein päin, sit sulkee sen melkein ja lopuks läppäsee vähän kovemmin kii. Silloin ne keskellä olevat, sisäkkäin tulevat osat menee oikein ja kohilleen.

Palaaks siinä valoja?

N

Re: Aamu uninen mittari.

Lähetetty: 23 Kesä 2014 21:18
Kirjoittaja Iski
Onko 2 kuskille napit ja kiekonpaikka? aukeaa kiekon takaa ohuempi läpsykkä vielä, jos siellä on kauan pyöriny paperi joka menny puhki, siellä kannattaa käyttää "sokeaa" muovikiekkoa, niitä saa raskaankaluston varaosaliikkeistä, samoin nupit aina sänkyasennossa.

Re: Aamu uninen mittari.

Lähetetty: 23 Kesä 2014 22:25
Kirjoittaja pelti
ööö tota, mullakin on tuossa piirturi,mutta en ole ymmärtänyt sille mitään tehdä. Se on niillä asetuksilla kun linja-ajosta laite tuli. Tarttisko se jotain huomiota?

Re: Aamu uninen mittari.

Lähetetty: 23 Kesä 2014 23:01
Kirjoittaja neppi
Onks se linja-auto eli kuormuri? Pitää tarkistuttaa parin vuoden välein. Napit aina sänkyasennossa ja juurikin se muoviläpyskä siellä kakkoskuskin puolella.

Re: Aamu uninen mittari.

Lähetetty: 23 Kesä 2014 23:06
Kirjoittaja pelti
juu ei ole. on siis henkilöauto. ei tarvittane käytössä, mutta jos väärinkäytöllä aiheuttaa mittarihuolia? Eli laki ei vaatine tuon käyttöä, mutta meneekö ajan kanssa mittari rikki särki poks, jos en laita tuollaista muoviläpystä apukuski? kakkoskuski? puolelle.

Re: Aamu uninen mittari.

Lähetetty: 23 Kesä 2014 23:13
Kirjoittaja neppi
Joku kiekko siellä kandee olla kummallaki puolella. Jos paperisen laittaa ni se pitää aika-ajoin vaihtaa.

Saahan sitä käyttää piirturia jos semmone on. Onhan siitä iloa. On on.

N

Re: Aamu uninen mittari.

Lähetetty: 24 Kesä 2014 07:02
Kirjoittaja esaheikki
Huomenta.On siinä kahelle pahville paikka.Tosin siinä oli vain yksi paikollaan ja seki melko risa ei varmaan ainakaa pyöriny reikä oli revenny pyöreäksi.Laiton kaksi ehyttä kiekkoa siihen ei sillä mitään vaikutusta vikaan.Onko omat anturit nopeudelle ja matkan mittaukselle?

Esa Ä

Re: Aamu uninen mittari.

Lähetetty: 24 Kesä 2014 10:44
Kirjoittaja only4pro
yritin kaivaa tekstiä mutta muistaisin että on muuttunut niin että kaikki ajoneuvot jotka ovat painavampia kuin 7500kg tulee käyttää piirturia oli sitten ajoneuvoluokka mikä tahansa... yritän kaivaa tästä enemmän esille kun aika antaa myöten...

edit:

koskee: 1 a) tavaraliikenteeseen, jossa ajoneuvon suurin sallittu massa, mahdollinen perävaunu tai puoliperävaunu mukaan luettuna, on yli 3,5 tonnia;

on vapautettu: 3 h) ei-kaupalliseen tavarankuljetukseen tarkoitetut ajoneuvot tai ajoneuvoyhdistelmät, joiden suurin sallittu massa on enintään 7,5 tonnia;


Koodi: Valitse kaikki

1.   Tätä asetusta sovelletaan maanteiden
a) tavaraliikenteeseen, jossa ajoneuvon suurin sallittu massa, mahdollinen perävaunu tai puoliperävaunu mukaan luettuna, on yli 3,5 tonnia; tai
b) henkilöliikenteeseen, jossa käytettävät ajoneuvot on rakennettu tai pysyvästi mukautettu yli yhdeksän henkilön kuljettamiseen, kuljettaja mukaan luettuna, ja tarkoitettu tällaiseen käyttöön.

2.   Tätä asetusta sovelletaan ajoneuvon rekisteröintimaasta riippumatta tieliikenteeseen
a) ainoastaan yhteisön alueella; ja
b) yhteisön, Sveitsin ja Euroopan talousalueesta tehdyn sopimuksen piiriin kuuluvien maiden välillä.

3.   Edellä 2 kohdassa mainittujen alueiden ulkopuolella osittain suoritettaviin kansainvälisiin maantiekuljetuksiin sovelletaan tämän asetuksen sijasta AETR-sopimusta
a) yhteisössä tai AETR-sopimuksen sopimuspuolina olevissa maissa rekisteröityjen ajoneuvojen osalta koko matkaan;
b) sellaisessa kolmannessa maassa rekisteröityjen ajoneuvojen osalta, joka ei ole AETR-sopimuksen sopimuspuoli, vain siihen osaan matkasta, joka on tehty yhteisön tai AETR-sopimuksen sopimuspuolina olevien maiden alueella.
AETR-sopimuksen määräykset olisi mukautettava tämän asetuksen kanssa, jotta tämän asetuksen keskeisimpiä säädöksiä sovelletaan koko AETR-sopimuksen osalta tällaisiin ajoneuvoihin yhteisön alueella tehtyyn matkan osaan.

3 artikla
Tätä asetusta ei sovelleta tieliikenteeseen, jossa käytetään seuraavanlaisia ajoneuvoja:
a) säännöllisessä henkilöliikenteessä käytettävät ajoneuvot, kun kyseisen liikennereitin pituus on enintään 50 kilometriä;
b) ajoneuvot, joiden suurin sallittu nopeus on enintään 40 kilometriä tunnissa;
c) puolustusvoimien, väestönsuojelun, palokunnan ja yleisestä järjestyksestä vastaavien laitosten omistamat tai ilman kuljettajaa vuokraamat ajoneuvot, kun tieliikennettä harjoitetaan näille laitoksille osoitettujen tehtävien johdosta ja niiden valvonnassa;
d) hälytys- tai pelastusajoneuvot, mukaan lukien humanitaarisen avun kuljettamiseen muuten kuin kaupallisesti käytettävät ajoneuvot;
e) sairaanhoidon erikoisajoneuvot;
f) hinausajoneuvot, joita käytetään enintään 100 kilometrin etäisyydellä niiden asemapaikasta;
g) tekniikan kehittämiseen sekä korjausten ja kunnossapidon testaamiseen tarvittavat ajoneuvot ja uudet tai uudistetut ajoneuvot, joita ei ole vielä otettu käyttöön;
h) ei-kaupalliseen tavarankuljetukseen tarkoitetut ajoneuvot tai ajoneuvoyhdistelmät, joiden suurin sallittu massa on enintään 7,5 tonnia;
i) hyötyajoneuvot, jotka ovat museoajoneuvoja sen jäsenvaltion lainsäädännön mukaan, jossa niillä ajetaan, ja joita käytetään ei-kaupallisiin tavaran tai henkilöiden kuljetuksiin.

Re: Aamu uninen mittari.

Lähetetty: 24 Kesä 2014 11:30
Kirjoittaja neppi
Vähän noin mäki sitä aloin muistelee. Eli piirturia on käytettävä, mut ajo- ja lepoajat ei sido. Eiks näin o?

Meneeks se varmasti kunnolla kii? Ne keskijutut pitää mennä tasan oikein sisäkkäin, tosin jos siellä on ollu pitkään risat kiekot, ni ehkä kandeis hilpasta piirturihuoltoon sen kaa. Voi olla paperimiähnää koko keksintö täys.

N

Re: Aamu uninen mittari.

Lähetetty: 24 Kesä 2014 11:48
Kirjoittaja only4pro
kyllä ne ajo ja lepoaika koskee jos piirturia pitää käyttää...

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 61:FI:HTML

Re: Aamu uninen mittari.

Lähetetty: 24 Kesä 2014 12:27
Kirjoittaja pelti
mites toi kohta
Tätä asetusta sovelletaan maanteiden....

b) henkilöliikenteeseen, jossa käytettävät ajoneuvot on rakennettu tai pysyvästi mukautettu yli yhdeksän henkilön kuljettamiseen, kuljettaja mukaan luettuna, ja tarkoitettu tällaiseen käyttöön.

mulla on 1 + 8 eli ei ylity toi yli yhdeksän.

Re: Aamu uninen mittari.

Lähetetty: 24 Kesä 2014 12:34
Kirjoittaja Pilotti
Tämä sama keskustelu nousee esiin vuoden välein, ja aina mielipiteet menevät ristiin. Eikös tuossa only4pron lainauksen kohta 1b selvästi pidetä rajana 9 henkilöä, eli henkilöautoa? Tällaisen tulkinnan sain myös itse viime kesänä LP:n ratsiassa, ei tarvi käyttää M1-luokan autossa.

Re: Aamu uninen mittari.

Lähetetty: 24 Kesä 2014 12:38
Kirjoittaja neppi
Kertaus on opintojen äiti, sano entinen tyttö ku

Re: Aamu uninen mittari.

Lähetetty: 24 Kesä 2014 13:39
Kirjoittaja pelti
ja vielä virallinen vahvistus:
Kiitos kysymyksestäsi!

Ajopiirturin käyttöä vaaditaan henkilöliikenteeseen käytettävissä ajoneuvoissa vasta, kun ajoneuvo on rakennettu tai pysyvästi mukautettu yli yhdeksän henkilön kuljettamiseen (Asetus tieliikenteen sosiaalilainsäädännöstä 2. artiklan 1b -kohta).

Lisäksi kansallisella säännöksellä on vapautettu piirturin käytöstä ajoneuvot, joita ei käytetä kaupalliseen liikenteeseen ja joissa on 10-17 paikkaa (Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 7 §).

Autosi täyttää vapautusperusteet, vaikka siellä olisi muutama istuinpaikka enemmänkin.

Näin ollen ajopiirturia ei tarvitse käyttää.

Terveisin,
Risto Maksimainen
Ylikonstaapeli
Itä-Uudenmaan poliisilaitos
Liikennepoliisisektori

Re: Aamu uninen mittari.

Lähetetty: 24 Kesä 2014 15:00
Kirjoittaja only4pro
Jo ne voi kirjoittaa lakia niin että sitä voi tulkita miten sattuu.. mutta KajNyy tais tietää että tämä vapautus on vain kotimaassa, joku oli Espanjassa saanut sakot kun ei ollut käyttänyt piirturia.

ja kuten poliisi oli laittanut tekstiä niin tässä kopioitu vielä,

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 31985R3820
Tätä asetusta ei sovelleta liikenteeseen, jossa käytetään:

2) matkustajien kuljetukseen tarkoitettuja ajoneuvoja, jotka rakenteeltaan tai varustelultaan soveltuvat kuljettaja mukaan lukien enintään yhdeksän henkilön kuljetukseen;

Re: Aamu uninen mittari.

Lähetetty: 24 Kesä 2014 15:08
Kirjoittaja pelti
juu noi just

Re: Aamu uninen mittari.

Lähetetty: 01 Heinä 2014 11:48
Kirjoittaja KajNyy1
EU-direktiivi vaatii käyttämään mutta Suomessa on asetuksella vapautettu "ei ammattimainen " liikenne käyttöpakosta.
Esim. Trafi ei vaadi piirturia uuteen M1 autoon vaikka se painaisi yli 7500 kg. Vapautettu asetuksella.

EDIT: Voiko lain kumota asetuksella? tietääkseni ei sillä voi vain tarkentaa.