Telma kuntoon

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
-KHS-
Rattiamiraali
Viestit: 292
Liittynyt: 14 Marras 2012 12:26
Truck: Carrus 302
Location: Ylöjärvi
Member id: 216

Telma kuntoon

Viesti Kirjoittaja -KHS- »

Tuommoinen Telma autossa kuulemma on, mutta minun mielestäni se ei toimi.

Olenhan nyt ymmärtänyt Scanian ja Telman yhteistoiminnan oikein? Ensin keinukytkimestä Telma valmiuteen ja sitten Retarder-viiksestä haluttu tehoalue. Tämän jälkeen kun polkee vasemmalla jalalla kytkinpolkimen vieressä lattiassa olevaa metallinamiskaa, niin pitäisi ajossa vauhdin hidastua. No näin ei tapahdu.

Metallimurkulan painaminen sytyttää kyllä jarruvalot.

Voisiko joku viisaampi hieman valottaa sitä sähköistä tapahtumaketjua, jonka pitäisi alkaa tuosta metallisesta namiskaska?
Sähkökuviahan minulla ei aiheesta ole.
Linja-autojen ja rakkauden perässä voi juosta, tai odottaa seuraavaa.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Telma kuntoon

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Kyllä sen Telman pitäis vaikuttaa siitä vivusta vetämällä :wink: toi metallimurikka kuuloistas pakokaasujarrulta :roll:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Telma kuntoon

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Telman valintakytkin ainakin minulla kolmeasentoinen. Eli off, puoliteho ja täysi. Sitten pitäisi aktivoitua jarrupoljinta painamalla tai tuota viikseä ( ei viikseen!) vetämällä. Se lattianamiska on tosiaan pakokaasujarrulle.
En kyllä paljon vaivaa näkisi tuon Telman kunnostamisessa. Kulkurikäytössä kevyellä kuormalla taitaa olla enempi haitaksi ainakin takajarrujen kannalta. Käyttövivut jumittuvat ja hihnat kiillottuu, kun eivät joudu kunnolla hommiin. Itsellä vielä tuon itse mötikän, joka on kardaanin ympärillä, käämit turposivat niin että jarrutti koko ajan. Onneksi havahduin ajoissa, ei palanut koko keksintö. Niitäkin tapauksia on kai ollut enemmänkin. Lisäksi tuo on niin vanhanaikainen laite, että vaatii rutosti virtaa käytettäessä, vaikka luulisi olevan päinvastoin.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Telma kuntoon

Viesti Kirjoittaja neppi »

Mulla on telman kanssa sama vaiva, mistään ei tapahdu mitään. Kaikki osat on käsittääkseni paikalla, ne vain ei toimi.

Oishan se kiva et se toimis ku kerran kyytissä on. En olis ollenkaan huolissani jarrujen vajoittumisesta ku ei kai sitä hidastinta nyt pääasiallisena jarruttimena kukaan käytä. Yhtään jos ajelee mäkisemmässä maastossa, vaik tuolla jevroopassa, ni kyllä sen ihan mielellään soisi toimivan.
N
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Telma kuntoon

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Mulla 701:ssä on tuo telma viiksellä ja kolme hidastustasoa, napilla saa jarrupolkimen kaveriksi jos ei viitti viiksestä vetää. Ja voin kertoo ettei jarrupolkimeen normaali ajossa tarvii koskea, on meinaa sen verran tehokas! Se metallinamukka tosiaan on pakokaasujarru jonka sylinteri omassa autossa roikkuu rautalangalla ruostuneen telineensä vieressä, läppä ja sylinteri toimii joten jos askartelee vaan latasta uuden kiinnikkeen niin sekin pelais =D on nää hienoja pelejä!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
-KHS-
Rattiamiraali
Viestit: 292
Liittynyt: 14 Marras 2012 12:26
Truck: Carrus 302
Location: Ylöjärvi
Member id: 216

Re: Telma kuntoon

Viesti Kirjoittaja -KHS- »

Kyllä mä ymmärrän teidän kaikkien pointit. Itselläni vaan olisi jotenkin turvallisempi olo, jos pitkään alamäkeen voisi tarjota Telmaa tai pakokaasujarrua. Nyt ei tapahdu mitään siitä Telma-vivusta, no metallikuukuna sytyttää ne jarruvalot, mutta ei sillä vauhtiin mitään vaikutusta ole.

Onko se Scania-kytkinten joukossa oleva keinukytkin, jonka merkkivalon kuvassa lattiasta iskee salama jalkapohjaan kuitenkin nimen omaan tuon Telman master-kytkin? (Tuossa äärimmäisenä oikealla siis.)

Kuva

Soittelin jo Tampereen Scanialle ja kyselin sähkökuvia. Rekisterinumeron perusteella kuulemma löytyi runko tietokoneelta. Lupasivat olla yhteydessä tänne päin.
Linja-autojen ja rakkauden perässä voi juosta, tai odottaa seuraavaa.
Avatar
-KHS-
Rattiamiraali
Viestit: 292
Liittynyt: 14 Marras 2012 12:26
Truck: Carrus 302
Location: Ylöjärvi
Member id: 216

Re: Telma kuntoon

Viesti Kirjoittaja -KHS- »

Telmaan liittyviä kytkentäkaavioita kaivelin Telma USA:n sivuilta. Näyttäisi ihan järjestään olevan kytkennässä rele, joka poistaa Telman käytöstä jos auton ABS-merkkivalo palaa. No mulla semmoinen palaa, joten pitää hoitaa ensin ABSit kuntoon ja vasta sitten Telma.

http://telmausa.com/technical-support/w ... ngDiagrams
Linja-autojen ja rakkauden perässä voi juosta, tai odottaa seuraavaa.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Telma kuntoon

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Jaa, erikoista. Mulla palaa kans ABS-valo kun yks anturi on irti, mut niin man peevelisti jarruttaa silti, ja vaikka ei oo tuo salamakytkin päällä. Käsittääkseni tuo telma tulee polkimen kaveriksi sillon ja viikseen voi silti vetää huolella =D
-Koska sen voi tehdä myös itse-
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Telma kuntoon

Viesti Kirjoittaja b12m »

"Salamapoljinnappi" kytkee Telman jarrupoljinkäytölle, eikä viiksen toiminta ole tuosta napista riippuvainen.

Mitä tulee Telman ja ABS:n yhteiseloon, niin ainakin jo 80-luvun jälkipuoliskolla (kun ABS-jarrut alkoivat yleistyä) kytkeytyi Telma pois päältä aina ABS:n aktivoituessa eli jonkin pyörän lukkiutuessa. Ennen ABS-jarruja Telma olikin väärissä käsissä aika hurja laite etenkin etu- tai keskimoottorisessa autossa... Tätä kautta voisi kuvitella, että myös ABS:n ollessa [SYNTAX ERROR] -moodissa vikavalon palaessa, olisi Telmakin poissa pelistä?
Avatar
-KHS-
Rattiamiraali
Viestit: 292
Liittynyt: 14 Marras 2012 12:26
Truck: Carrus 302
Location: Ylöjärvi
Member id: 216

Re: Telma kuntoon

Viesti Kirjoittaja -KHS- »

ABS-valo on nyt sammuksissa ja todentotta Telma alkoi pelittämään. Viiksessä on mulla viisi asentoa 0,1,2,3 ja 4. kun viiksen laittaa asentoon 4, niin semmoinen erittäin kevyeksi luonnehdittava hidastuvuus on havaittavissa. Perstuntuma kertoo että hidastuu kyllä, mutta kuitenkin hyvin hyvin vähän.

Saako Telmaan jotenkin lisää tehoa?
Linja-autojen ja rakkauden perässä voi juosta, tai odottaa seuraavaa.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Telma kuntoon

Viesti Kirjoittaja neppi »

Rasvaa nippoihin?
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Telma kuntoon

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

neppi kirjoitti:Rasvaa nippoihin?
Eipä siellä ole rasvattavia nippoja, kun koko keksintö perustuu sähköllä luotavaavaan magneettikenttään. Taitaa olla aika moni keloista poissa pelistä, jos ei noinkaan tehokkaassa asennossa kaksista jarrutusta tapahdu.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Telma kuntoon

Viesti Kirjoittaja neppi »

On kai sähkötelmassa nippoja? Ainaki rasvauskaaviossa on hidastimen nipat. Näitähännon myös hydraulisella hidastimella, jossa ainaki vois olla nippoja... Ü

N
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Telma kuntoon

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

neppi kirjoitti:On kai sähkötelmassa nippoja? Ainaki rasvauskaaviossa on hidastimen nipat. Näitähännon myös hydraulisella hidastimella, jossa ainaki vois olla nippoja... Ü

N
Ei taida edes noissa hydr. hidastimissa, jotka lienevät vaihdelaatikon yhteydessä, olla nippoja. Ainakaan noissa vanhoissa Telmoissa ei niitä ole, kun perustuu sähköllä luotuun magneettikenttään tms. Ei ole liikkuvia osia kuin tuo kardaanin mukana pyörivä "huimapyörä". :)
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Telma kuntoon

Viesti Kirjoittaja neppi »

Kardaanissa on nippa!
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Telma kuntoon

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

No mähän kaivan vanhoja aiheita taas. Osku tuli huollosta ja nyt siinä vissiin toimii absit ja sitäkautta tuo sähköjarrukin!

Tuon näköinen hantaaki ja nuo pari nappia yläpuolella ehkä liittyy. Innoissani renkutin hantaakia ja painelin nappuloita ja välillä tuntui jotain tapahtuvankin! Ennen remppaa ei ollut mitään vaikutusta.

Nyt jos oli hantaaki nelosella ja painoi kaasua niin koppi ei kiihtynyt mihinkään, eli ilmeisesti se on aina tarkoitus tiputtaa nollille jos haluaa ettei se jarruta. Nyt tästä luin että ehkä noista namiskoista aktivoituu moodi että se toimii jarrun yhteydessä, olisikohan se älykkäämpi?

Niin ja sitten, pari kertaa palaa möllötti iso orangin värinen valo tuossa hantaakin vasemmalla puolella, semmoistakaan ei ole ikinä ennen tapahtunut. :) mitä se meinaa, onko mööpeli ylikuumentunut tai jotain?

Edit; kuva jäi..

Kuva
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Telma kuntoon

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Mä nakkasin vastaavan stagan viidakkoon, mokoma tappoi hyvän vauhdin :) No - ei se tuossa autossani ole ikinä toiminut toivotulla tavalla.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Telma kuntoon

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

Taas höpöttelen ihan sivusta, koska en Telmasta tiedä kuin täältä lukemalla koska meillä on Voith. Siinäkin just tuollaisella vastaavalla neliasentoisella vivulla saa hidastettua vauhtia jarruihin koskematta (viisaammat on sanoneet että jarruja kannattaisi säästellä mahdollisimman paljon, eli koskea jarrupolkimeen vain kun on ihan pakko), ja tosiaan jos tuo manuaalivipu on unohtunut hidastellessa päälle niin kiihtyvyys on varsin surkea - kokemusta on. :D

Volvossa on hidastimelle oma merkkivalo ja se palaa aina kun hidastin on käytössä, eli kun meillä vastaava jarrupoljin-nappula on normaalisti aina kytketty päälle, eli hidastin toimii automaattisesti jarruttaessa niin se merkkivalokin luonnollisesti palaa aina ja niin kauan kun jarrupoljinta painaa. Sitten kun sillä on joku hätä (esim. jäähdytysneste on vähissä kun joku paja on jättänyt putkenpäitä tulppaamatta) niin merkkivalo vilkkuu hädissään.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Telma kuntoon

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Zuikkis kirjoitti: 17 Kesä 2020 17:34 No mähän kaivan vanhoja aiheita taas. Osku tuli huollosta ja nyt siinä vissiin toimii absit ja sitäkautta tuo sähköjarrukin!

Tuon näköinen hantaaki ja nuo pari nappia yläpuolella ehkä liittyy. Innoissani renkutin hantaakia ja painelin nappuloita ja välillä tuntui jotain tapahtuvankin! Ennen remppaa ei ollut mitään vaikutusta.

Nyt jos oli hantaaki nelosella ja painoi kaasua niin koppi ei kiihtynyt mihinkään, eli ilmeisesti se on aina tarkoitus tiputtaa nollille jos haluaa ettei se jarruta. Nyt tästä luin että ehkä noista namiskoista aktivoituu moodi että se toimii jarrun yhteydessä, olisikohan se älykkäämpi?

Niin ja sitten, pari kertaa palaa möllötti iso orangin värinen valo tuossa hantaakin vasemmalla puolella, semmoistakaan ei ole ikinä ennen tapahtunut. :) mitä se meinaa, onko mööpeli ylikuumentunut tai jotain?

Edit; kuva jäi..

Kuva
Epäilen että scaniassa hidastin vaihteistossa ,,, vaiht oikeassa etukulmassa ”uloke ” jäähdytysneste putket n3 ” tulee moottori järj ( neste jäähdytteinen ).

Telma sähköjarru kardaanissa oli esim B9/10 (58) M volvoissa autom tai keppilaatikon yhteydessä ,syö sähköä jarrutettaessa ja
haoettumis ong , suola.
JuhaH
Kuski
Viestit: 21
Liittynyt: 11 Syys 2018 21:05
Location: Kempele

Re: Telma kuntoon

Viesti Kirjoittaja JuhaH »

Ja kun kirjoittaa guugeliin scania retarder niin rupeaa tietoa löytymään, jos siis on tuo scanian keksintö.
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Telma kuntoon

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Hö, tältä foorumilta kun hakee "retarder" niin tämä on ainoa aihe mikä löytyy, ja heti aloitusviestissä kuitenkin K113 Scaniasta puhutaan niin kuvittelin että nyt olen oikean tiedon lähteellä. :D

En kyllä tuosta "ysäri"-mallin retarderista googlella löytänyt oikein mitään, nykymallista vaan.. Lähinnä tuo valon merkitys kummastuttaa, tuntui toimivan ihan samalla lailla oli valo päällä tai ei? Tai sitten se valo pätkii vaan jotenkin. :)
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
JuhaH
Kuski
Viestit: 21
Liittynyt: 11 Syys 2018 21:05
Location: Kempele

Re: Telma kuntoon

Viesti Kirjoittaja JuhaH »

Aika huonosti näyttää löytyvän näköjään. Muutavat kuvat mitä löysin näyttää kuitenkin käyttövipu viisi(5) asentoiselta ja vain yksi nappi vivun vieressä.
Oiskohan tuo sitten kuitenkin eri vekotin?

Edit: ja kun hiukan suurentaa tuota sinun kuvaa niin telma tuossa kumissa näyttää lukevan..
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Telma kuntoon

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Oh no niinpäs lukee, en ollut itsekään huomannut. Eli Telma on kyseessä.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Telma kuntoon

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Telmassa on vuosimallista riippuen eri määrä asentoja. Scaniassa ainakin hydraulihidastimen valo kuuluu palaa hidastaessa, älä korjaa mitään jos hidastaa hyvin. Kuoppaan rysäyttämisen jälkeen kannattaa tarkistaa että Telman vipu on edelleen ylhäällä.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Telma kuntoon

Viesti Kirjoittaja eagless »

Mulla volvo b12 carrus regalissa on vastaavassa kohdassa vastaavan näköinen vipu ja yks tietäjä sanoi että ois pakokaasujarru?
Löytyy myös oisko 4-5 asentoa.

Vai onkos tuo nyt vastaava kun telma eli sähköjarru kardaanin
kautta
Vastaa Viestiin