Sivu 1/1

Pakokaasujarru,,

Lähetetty: 25 Joulu 2006 13:29
Kirjoittaja kuoppaukko
Muistuipa tuossa liikenteen aania kuunnellessa etta minulla on Scaniassa pakokaasujarrun romppeet paikoillaan. Se ei vain toimi niin etta seppaamaan tekisi mieli ryhtya. Onko foorumilaisilla tallaista viritysta kaytossa?? Jarrutehoa loytyy kylla ilmankin ja kilometrimaarat jaanee senverran pieniksi etta ko. laitteesta mitaan varsinaista hyotya olisi.
Mutta mielenkiintoinen aihe- olisiko porukalla kommentteja???

Lähetetty: 25 Joulu 2006 14:48
Kirjoittaja Jone
Kyllä se jarruja säästää paljon kun pitkiä alamäkiä jyristää. Scanioissani on semmoset ja molemmista hajosi se jalkakytkin. Ei ois vaikea korjata mutta ilmankin on pärjännyt. Jospa kesällä laittas ne iskuun. Neoplanissa on taas ihan semmonen moniasentoinen hidastin jota ohjataan käsikytkimellä(viiksi ratissa) ja se jarruttaa halutun määrän mutta laatikko ja kone suorittaa myös osan jarrutuksesta. Ihan varma en ole kuinka se toimii kun ei ole manuaalia. Mutta testitilanteessa noutomatkalla Saksassa pysähyi kuin seinään kun vipu oli turhan "kireällä" nopeuteen nähden.

Lähetetty: 25 Joulu 2006 17:04
Kirjoittaja kengu
Eikös se viiksellä oleva hidastin ole perinteisesti magneettijarru.

http://en.wikipedia.org/wiki/Electromagnetic_brake
http://www.telma.co.uk/ebdtheor.html

Lähetetty: 25 Joulu 2006 17:16
Kirjoittaja Jone
Noin se voisi olla. Lehdessä oli juuri noista juttua. Oiskohan ollu Scanian uudesta nupista jossa sen järjestelmän nimi oli "joku"tronic. Auto osasi pidentää välimatkaa edellään ajavaan sekä tehdä hätäjarrutuksen kaikilla keinoilla jos oli tarpeellista. Erona kai eniten se että se jarruttaa muutakin kuin vaan vetoakselin pyöriä. Fiksuja vempaimia..

Pakokaasujarru,,

Lähetetty: 26 Joulu 2006 07:25
Kirjoittaja kuoppaukko
Eipa siina siten mikaan auta,, Turputin kuntoon vaan. Kiitoksia kommenteista- niissa oli sitten se liikkeelle paneva voima,,,
Kunostus tapahtunee sitten tuossa maalis- helmikuussa jahka saan itseni kotiutettua reissulta.
Suomessa en ole muistaakseni nahnyt kyltteja "Pakokaasujarrun kaytto kielletty",, Taalla Uudessa- Seelannissa niita on paljonkin tuolla teiden varsilla kun sattuu yhdistelma jyrkka lasku + kyla/ kaupunki.
Noissa kinkamissa sita turputusta aina silloin talloin kuulee...

Lähetetty: 18 Tammi 2007 22:58
Kirjoittaja Bamse
Sama juttu, romppeet on paikoillaan, vaan ei liiku.
Saisihan se toimia, kun se kerran on.

Lähetetty: 03 Elo 2007 08:26
Kirjoittaja Racingrabbit
Onko kellä kokemusta miten pakokaasujarru kuormittaa turboa käytettäessä?
Saksan kisareissulla 2001 toisesta reissussa olleesta Volvosta meni turbo rikki pian sen jälkeen kun alkoivat käyttää pakokaasujarrua alamäissä jarrutuksen apuna.
Tietysti Saksassa ne alamäet oli kyllä tosi jyrkkiä.

Lähetetty: 03 Elo 2007 11:52
Kirjoittaja JussiK
Meillä on autossa telma-hidastin (magneettijarru). Jarrupoljinta kun painaa niin se jarruttaa hidastimella ensin ja sitte vasta kun reilummin polkaisee niin sitte paineilmajarruilla. Sievästi kun ajelee niin auto ei hipaisekaan "oikeita" jarruja vaan käyttää pelkästään hidastinta. Talvella pitää olla varovainen kun se hidastin ei toimi ABS :ssä piirissä. :?

Lähetetty: 03 Elo 2007 15:00
Kirjoittaja Lahti32
JussiK kirjoitti:Meillä on autossa telma-hidastin (magneettijarru). Jarrupoljinta kun painaa niin se jarruttaa hidastimella ensin ja sitte vasta kun reilummin polkaisee niin sitte paineilmajarruilla. Sievästi kun ajelee niin auto ei hipaisekaan "oikeita" jarruja vaan käyttää pelkästään hidastinta. Talvella pitää olla varovainen kun se hidastin ei toimi ABS :ssä piirissä. :?
Ja väsyksissä varovainen ettei unohda hidastinta päälle jos on käyttäny sitä vivusta :oops: :oops: :oops: onneksi en särkeny sitä

Turboko kovillakoko,,

Lähetetty: 09 Elo 2007 18:48
Kirjoittaja kuoppaukko
Varmaan se turboon vaikuttaa. Siellahan se on lappansa pakoputkessa turbon jalkeen. Lampotila turbossa ehka nousee kun pakokaasun virtausta estetaan moottorin jarrutuksen tehostamiseksi. En muuten ottanut ko. jarrua kayttoon. Kun korjasin sen toimivaksi niin ennakkoaavistukset toteutuivat. Putkia, lappia ja puslia pitaa uusia. Jarrua kaytettaessa pakokaasua ohipuhaltuu valjista vehkeista moottoritilaan ja sielta sitten matkustamoon,, hajut oli joillekin liikaa ja minua kehoitettiin olemaan jarruttelematta,,
Nokka koneellinen Scania BF86S/ Lahti31,, harva se on jo konekoppakin tuon ikaisessa,,, Otanpa uuden yrityksen ensi kesanan sitten,,,

Lähetetty: 09 Elo 2007 22:25
Kirjoittaja MAN
Pakokaasujarru toimii ja pidän sitä hyvänä apuna varsinkin liikuttaessa mäkisessä maastossa..... varsinkin kun tulee Alpeilta alaspäin...... :-)... no..... ehkä siellä tarvittiin muutakin kuin sitä mutta käytän ihan normaaliajossakin tarpeen mukaan.....

Re: Pakokaasujarru,,

Lähetetty: 14 Elo 2007 20:45
Kirjoittaja Linjavalo
Pakokaasujarru ei sinänsä vaikuta turboon millään lailla,kaasujalka ku on irti lattiasta niin ahtopaineet on nollassa.myös polttoaineen syöttö katkeaa moottorijarrutuksessa :wink:

Re: Pakokaasujarru,,

Lähetetty: 16 Elo 2007 22:33
Kirjoittaja Matkamese
Hene kirjoitti:
Linjavalo kirjoitti:Pakokaasujarru ei sinänsä vaikuta turboon millään lailla,kaasujalka ku on irti lattiasta niin ahtopaineet on nollassa.myös polttoaineen syöttö katkeaa moottorijarrutuksessa :wink:
Välillisesti vaikuttaa... Kun pakokaasujarrun läppä on kiinni, pakopuolella on reilu ylipaine ja kaasun virtaus on pieni. Tämä aiheuttaa sen että turbiini pyörii hitaasti ja öljy palaa kiinni.

Kiinnostaa ihan periaatteesta vaikka nykyisessä kulkurissa ei tuota pakokaasujarrua ole...mitä sanoo käyttöohjekirjat pakokaasujarrun käytöstä? Luulisi siellä olevan varoituksia jos pakokaasujarrun käytöstä olisi haittaa...?

Re: Pakokaasujarru,,

Lähetetty: 18 Elo 2007 11:46
Kirjoittaja Matkamese
Hene kirjoitti:
Linjavalo kirjoitti:Pakokaasujarru ei sinänsä vaikuta turboon millään lailla,kaasujalka ku on irti lattiasta niin ahtopaineet on nollassa.myös polttoaineen syöttö katkeaa moottorijarrutuksessa :wink:
Välillisesti vaikuttaa... Kun pakokaasujarrun läppä on kiinni, pakopuolella on reilu ylipaine ja kaasun virtaus on pieni. Tämä aiheuttaa sen että turbiini pyörii hitaasti ja öljy palaa kiinni.
Tuosta öljystä....olisko eri öljylaaduilla merkitystä? Öljyissähän on laatueroja ja yleensä hinta on suhteessa laatuun.
Eli säästääkö oikeasti kun ostaa sitä kaikkein halvinta öljyä minkä pakkauksessa mainitaan sen soveltuvan myös dieselkäyttöön ahdetuille moottoreille? Tuo lisäaineistus vaikuttanee siihen lämmönkestoonkin.

Re: Pakokaasujarru,,

Lähetetty: 18 Elo 2007 19:12
Kirjoittaja Bussiton
En usko et hinnalla on niin kauheesti merkitystä jos sen öljyn vaihtaa ajoissa :shock: :D eli jos vaihto tapahtuu vaik kerran vuodessa ja kilometrejä ei tule kuin jotain 5000 :wink: on noi öljyt kuitenkin sen verran parempia tänäpäivänä kun esim.vuonna 1974 jolloin toi meidän Volvo näki päivävalon ekan kerran :lol: :lol: :mrgreen:

Re: Pakokaasujarru,,

Lähetetty: 18 Elo 2007 20:08
Kirjoittaja Matkamese
Bussiton kirjoitti:En usko et hinnalla on niin kauheesti merkitystä jos sen öljyn vaihtaa ajoissa
Tiheemmin vaihtaen öljyn ominaisuudet tietysti pysyy tasaisempana, mutta jos vaikka vaihtaa 2 kertaa kesässä niin voi jo olla kannattavaa käyttää sitä parempaa öljyä? Miten muuten on Kylähullujen öljynvaihtdot, teettekö itse vai teetättekö?

Re: Pakokaasujarru,,

Lähetetty: 18 Elo 2007 20:31
Kirjoittaja Bussiton
En ole vielä vaihtanut/vaihdattanut :oops: mut olisi kyllä tarkotus viedä jos mahdollista vaihdettavaksi :roll: syynä on se , että konessa on 25 l tai enemmän öljyä :shock: niin niiden kanssa on kyllä kotioloissa jo vähän kusessa :wink: Mun autossa on kyllä jo pari vuotta ollu samat öljyt koneessa :shock: :oops: no oli ne sentään just vaihdettu kun ostin auton :wink: eli on ajettu nyt kaksi kesää ja jotain 6-8000 km :roll:

Re: Pakokaasujarru,,

Lähetetty: 26 Elo 2007 13:36
Kirjoittaja KajNyy1
Bussiton, :evil: Vaihda ihmeessä öljyt varsinkin jos sinullaon mineraaliöljyt koneessa.

Minulle suositeltiin kuuden kuukaiden välein vähintään öljynvaidot vaikka en ajasi kilometriäkään. :o
Syy:Mineraaliöljy imee itseensä vettä :twisted:

Toisekseen :D kyllä autolla pitäisi ajaa ympäri vuoden että kaikki osat saavat voitelun ja pysyvät notkeana. Eli talvella kun seisottaa konekäyntiin kätä kuumaksi aja muutama metri eteen ja taakse. Tuleepi sitten keväällä paljon halvemmaksi :D

Re: Pakokaasujarru,,

Lähetetty: 26 Elo 2007 17:56
Kirjoittaja B9M
Minulla on Volvossa Teboilin turbodiesel öljy 10w-30. Luokka on api4. Vuosi sitten vaihdoin öljyt ja suodattimet ja tänä kesänä suodattimet. Ensi kesänä vaihdan taas kaikki. Tietysti öljyjen vaihtaminen tiheämpään pitää aina öljyn parempana. Mutta johonkin raja pitää vetää. Liikennöitsijä ajaa paikallisliikenteen autoilla yli 30 000 km aina öljynvaihdon välillä. Jos omaan tulee se muutama tuhat vuodessa niin uskoisin öljyn olevan kahden vuoden päässä paremmassa kunnossa kun liikennöitsijällä 30 000km jälkeen vaikka onkin mineraaliöljyä. Parempihan se olisi vaihtaa useammin synteettisellä öljyllä, mutta minullakin menee se 35l aina vaihdossa. Tv. Ari

Re: Pakokaasujarru,,

Lähetetty: 26 Elo 2007 23:24
Kirjoittaja Matkamese
B9M kirjoitti:Jos omaan tulee se muutama tuhat vuodessa niin uskoisin öljyn olevan kahden vuoden päässä paremmassa kunnossa kun liikennöitsijällä 30 000km jälkeen vaikka onkin mineraaliöljyä. Parempihan se olisi vaihtaa useammin synteettisellä öljyllä, mutta minullakin menee se 35l aina vaihdossa. Tv. Ari
Nyt pitää tehdä vaihto ihan sen takia ettei ole tarkasti tiedossa milloin on viimeksi vaihdettu. Otin muuten ilmanputsarin irti ja järkytyin :shock: :shock: oli nimittäin se paperisuodin todella pölyinen ja verkko jo ruosteessa :evil:

Heti huomenna raskaan kaluston varaosaliikkeeseen ja uusi suodatin paikalleen. Väärää säästöä olla vaihtamatta ilmansuodatinta....

Mietin vaan että jättäisikö öljynvaihdon kevääseen kun kilometrejä ei tule kuitenkaan enää tänä vuonna kuin pari tuhatta ehkä?
Onkohan tuossa ZF:n laatikossakin joku öljynsuodin?

Re: Pakokaasujarru,,

Lähetetty: 28 Elo 2007 00:02
Kirjoittaja Matkamese
Oli mukava todeta, että ei ison auton huolto-osat välttämättä maksa maltaita: ilmanputsari Setraan (M-filter) maksoi 43,90 €, minusta ei paha kun moneen henkilöautoon ja moottoripyörään sama kampe maksaa 10-20 €, joskus enemmänkin jos merkkiosa. Ja Setran suodin on sentään yli puolimetriä pitkä :lol:

Pitää kehua ostopaikkaa, Tarvike-Ahola Kouvolan Korjalassa, hyllystä löytyy paljon tälläistä huolto-osaa raskaaseen kalustoon.

Re: Pakokaasujarru,,

Lähetetty: 28 Elo 2007 14:43
Kirjoittaja otto
vaihdatin eilen öljyt, eli 27litraa super hpd 10w40+lingon putsi+putsari. jyväskylän scan-autossa.hintaa kertyi 146,11€+alv. että kohtuullisen arvokasta puuhaa. :x