Sivu 1/1

B10M pakosarja vuotaa vm. 1980 runko no 65

Lähetetty: 26 Huhti 2014 18:31
Kirjoittaja KajNyy1
Eli kyseessä B58 moottori jossa kolmas syliteri takaa vuotaa kannen ja pakosarjan välistä. Kuvasin kaikki ruuvit ja mutterit näyttäisi aika kohtuulliselta niiden kunto. kuvista näkyy että valirauta on muuttunut ferro-oxidiksi niin että pultinkannata pakosarjaan yleensä millin rako.

Eli kysymys että kannattääko yrittää korjata ja saako Paimelasta pakosarjaa joka käy tähän koneeseen.
Vielä tärkeämpi on jatkokysymys miten nuo pultit pitää irroitta etteivät katkea.

Lisää laitan kuvia jos tarvitaan.

Re: B10M pakosarja vuotaa vm. 1980 runko no 65

Lähetetty: 26 Huhti 2014 18:57
Kirjoittaja Lahti32
Vaihdoin 10 vuotta sitten takimmaisen. Helppo homma, uudet tiivisteet paikalleen ja menoksi. Kyllä kai se paineetkin karkaa turbolta kun ennen turboa tuhisee

Re: B10M pakosarja vuotaa vm. 1980 runko no 65

Lähetetty: 26 Huhti 2014 23:42
Kirjoittaja wiima63
Irroituksessa kaasupilleillä lämpöä muttereille ja kuumaksi. sitten tippakannulla öljyä ja se vetäytyy siitä kierteeseen..hiljaa nitkuttelua ees taas ja tarvittaessa uutta lämpöä ja öljyä ja hiljalleen auki.

Induktiolämmittimellä ja öljyä perään jos semmoinen saatavilla.

Jossei kumpaakaan edellämainituista saatavilla niin kone kuumaksi ja öljyä crc:tä ja lisää ja lisää. Sit pulttikoneella jossa on voimaa paukutusta joko aukee tai katkeaa.

Jos kylmänä koittaa lenkillä vääntää niin ilman pulttikoneen paukutusta todennäköisesti venyy ja vääntyy poikki. terävä isku on parempi.

Re: B10M pakosarja vuotaa vm. 1980 runko no 65

Lähetetty: 27 Huhti 2014 09:01
Kirjoittaja Wilcox
Jos tilaa on sen verran että mutterinhalkaisija sopii, niin säästää aikaa ja vaivaa.
On myös olemassa tulipalonvaara kun häärää avotulen kanssa öljyisen moottorin parissa.

Re: B10M pakosarja vuotaa vm. 1980 runko no 65

Lähetetty: 27 Huhti 2014 10:18
Kirjoittaja KajNyy1
Tuossa pakosarjan ympärillä ei ole öljyä lainkaan. Mutta pitää rakentaa peltisuojat ruiskutussuutimelle ja polttoaine putkille. Lähdettävä hankkimaan mahdollisimman tehokas (kuuma) tohotin, ostettava uusi kompura 220V~ lapset ovat lainanneet vanhemmat tallille.
Tiedustella vähän paremmassa kunnossa olevaa pakosarjaa Paimelasta Volvolta tai Onnin Autosta tiivisteet jne.

Mutterinhalkaisijasta ei ole hyötyä kierreosakin pitää saada ulos moorrorilohkosta. Minusta näyttää että nämä pakosarjan kiinnitystrvikkeet eivät ole muttereita vaan pultteja. Ainoastaa turbon laipassa on mutterit.

PS! vain onko pinna pultti syöpynyt niin tasan suoraksi että näyttää pultilta?

Katso kuvat ekassa viestissä.

Re: B10M pakosarja vuotaa vm. 1980 runko no 65

Lähetetty: 27 Huhti 2014 15:40
Kirjoittaja happa66
Hae motonetista ketjuspreitä. Sitä kun suihkuttelee muutamana päivänä ja toholla lämpöä välillä, niin kyllä aukeaa.

a-p

Re: B10M pakosarja vuotaa vm. 1980 runko no 65

Lähetetty: 27 Huhti 2014 16:34
Kirjoittaja KajNyy1
Ketjuspreitä minulla on, mutta ruosteeseen vanhaan aikaan tottuneet Puolalaiset autonkorjaajat käyttivät tähän tarkoitukseen valopetroolia sen paremman tukeutumis kyvyn takia mitä mieltä olette asiasta.

Re: B10M pakosarja vuotaa vm. 1980 runko no 65

Lähetetty: 27 Huhti 2014 18:06
Kirjoittaja Wilcox
Kannattaa tuo projekti aloittaa laittamalla sitä valopetroolia reilusti koko moottorin ylle
ja antaa painepesuria perään. Näkee paremmin mitä on irroittamassa :wink:

Re: B10M pakosarja vuotaa vm. 1980 runko no 65

Lähetetty: 27 Huhti 2014 23:06
Kirjoittaja happa66
Kenen ketjua se on, Bilteman on pikkasen niinku vasliinia, no hyvää ketjuille. Esimerkkinä , pihassa toi310 mb paku. Ohjaus tosi jäykkä ja kylällä kattoivat, että kuka siellä menee. Sen verran piti meteliä noi olkatapit. No illalla keula ylös ja Motonetin ketjuspreitä olkatappeihin. Aamulla tunkki alas ja lähdin töihin. Ei oo sen jälkeen ohjaus kitissy.
Oon huomannu tosta Motonetin ketjuspreistä et joka paikkaan sopii. Kirkas pultti, kirkas rauta, hitsas kiinni. Pikkasen tätä, hetken odottelu ja avot auki. :( Suihkuttele ensin jotain sinne ennen kosaania :D Mielummin ei palavaa :D :D
a-p

Re: B10M pakosarja vuotaa vm. 1980 runko no 65

Lähetetty: 27 Huhti 2014 23:09
Kirjoittaja happa66
KajNyy1 kirjoitti:Ketjuspreitä minulla on, mutta ruosteeseen vanhaan aikaan tottuneet Puolalaiset autonkorjaajat käyttivät tähän tarkoitukseen valopetroolia sen paremman tukeutumis kyvyn takia mitä mieltä olette asiasta.
Tää Motonetin ketjuspreissä tunkeutumis juttu on kans hyvä.

a-p

Re: B10M pakosarja vuotaa vm. 1980 runko no 65

Lähetetty: 28 Huhti 2014 14:37
Kirjoittaja KajNyy1
happa66 kirjoitti:
KajNyy1 kirjoitti:Ketjuspreitä minulla on, mutta ruosteeseen vanhaan aikaan tottuneet Puolalaiset autonkorjaajat käyttivät tähän tarkoitukseen valopetroolia sen paremman tukeutumis kyvyn takia mitä mieltä olette asiasta.
Tää Motonetin ketjuspreissä tunkeutumis juttu on kans hyvä.

a-p
Juttelin tänään koneurakoitsijan kanssa hän konelehti suositteli käytettäväksi porauksessa ja jyrsinnässä käytettävää spray muotoista leikkuu öljyä jolla on hyvin korka leimahduspiste. No sitä minulla on hyllyssä.