Ruosteisen alustan käsittely

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Coupe32V
Renkaiden potkija
Viestit: 1
Liittynyt: 28 Maalis 2012 23:21
Truck: Neoplan Skyliner V10
Location: Loppi
Viesti:

Ruosteisen alustan käsittely

Viesti Kirjoittaja Coupe32V »

Jollain muullakin tällä foorumilla lienee hieman ongelmia ruosteisten alusta/korirakenteiden kanssa ja ehkä jopa valmiita ratkaisujakin. Mulla on tarkoitus viettää pääsiäisenä runsaasti aikaa tuon oman Nepparin kanssa ja yksi tärkeimmistä projekteista olisi saattaa alusta jonkinlaiseen kuosiin ja saada ruostuminen kuriin.

Autohan on itsekantava joten korissa ei ole minkäänlaisia runkopalkkeja vaan koko kori on kasattu "huonekaluputkesta". Kaikki on luonnollisesti kauttaaltaan ruosteen peitossa, 2 vuotta sitten vaihdettiin lähes kaikki mädät palkit uusiin ja koputeltiin paksut ruosteet pois (varmaan 100kg). Nyt olisi tarkoitus viimeistellä homma ja olen ajatellut seuraavaa:

Irtoruosteiden poistaminen hakkaamalla ja ehkä jollain raspi-roope tyyppisellä vehkeellä sieltä minne pääsee käsiksi
Alustan pesu painepesurilla
Vuorokauden kuluttua ruiskuttaminen tällä ruosteen muunnin aineella http://www.cj-tuote.com/TP%20Esitteet/7 ... tiedot.pdf
Aineen vaikutettua (1vrk) kevyt huuhtelu vedellä
Alustan kuivuttua ruiskumaalaus Ferrexillä

Onko arvon kollegoilla kokemusta tuosta aineesta tai em. parempia ideoita?

Auto on mulla kesäkäytössä ja talvet kuivassa tallissa joten ruostuminen ei enää ole niin suuri ongelma mutta olisi tarkoitus tehdä sisustaan melko suuriakin muutoksia ja niitä ei viitsi toteuttaa mikäli autoa ei saa säilymään.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Ruosteisen alustan käsittely

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Vaikuttaisi laimennetulta fosforihapolta. On käypää evästä kun koputtelee irtonaiset pois vaikka paineilmataltalla, jos niin paksua ruostetta ja muuten mekaanisesti sen minkä saa järkevästi. Menetelmäsi voi toimia hyvinkin, itse tein noin kun oli hapanta rautaa ja kaikkea ei saanut vaihdettua. Kuivatusaika on siinä ja siinä, kyllähän sen näkee millon voi maalata...
Täältä porista saa Pyyrlalta: http://www.pyyrla.com/jumbo-pesuaineet.html ite ostin 85% ja litra painaa 1,65kg joten tiukkaa on verrattuna linkkisi liemeen.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
callex
Tosi harrastaja
Viestit: 35
Liittynyt: 19 Helmi 2013 07:20
Truck: MB-609 Kasten
Location: Tammela

Re: Ruosteisen alustan käsittely

Viesti Kirjoittaja callex »

Käytin vuosi sitten alustan suojaukseen; MB-609 vm -95, seuraavaa seosta. 20% tervaa(puuterva), 10% vanhanajan tervamaali ja 70% kylmäpuristettua pellavaöljyä. Toimii. Pesetin alustan ruostesuojaliikkeessä perusteellisesti ja se myöskin kuivattiin; 220,00€. Ruiskutin koko alustan, kotelot, konetilan, koriputket sisältä ja päältä. Kuivuu runsaan vuorokauden ja pinnalle muodostuu kova kalvo ja ruoste pysähtyy. Varottava vanteita ruiskuttaessa ja niiden lähialueita; aine on niin hyvin tunkeutuvaa, että se menee myöskin vanteen ja renkaan väliin ja ilmat voivat tulla pikkuhiljaa ulos. Koteloihin ja oviin pitää porata pienet reijät ruiskun kärkeä varten. Käytin siinä hommassa ns letkuruiskupäätä. Ainetta ei kannata säästellä, ei ole kallista. Ruiskutuksen jälkeen ainetta valuu muutaman tunnin ajan koteloista, ovista jne jonkinverran mutta aine tunkeutuu hyvin pieniinkin koloihin. Aine on 100% luonnontuotteista sekoitettu.
Tämä seos on vuosikausia tunnettu vanhojen autojen, traktorien ja koneiden harrastajien keskuudessa. Lopputulos on hyvin päällemaalattavissa.
Koko projektin kustannukset kaikkineen alle 400,00€.
Team Keimo
Kokenut kuljettaja
Viestit: 79
Liittynyt: 02 Helmi 2005 21:05
Location: Lohja
Viesti:

Re: Ruosteisen alustan käsittely

Viesti Kirjoittaja Team Keimo »

Mulla on kans ajatuksissa tehdä jotain ton ruosteen suhteen, korihan on mulla rosteria mut toi Scania on se ongelma.
Tänään taas pesin runkopalkkeja puhtaaksi kun sinne jonkinverran on tuota isänmaata kertynyt, no puhtaus ainakin puoliruokaa.
Toki vanhassa autossakin on runko kauttaaltaan ruosteessa mutta kun on seissyt meillä suurimmaks osaks kuivassa tallissa tai katoksessa niin ei ole meidä 17 vuotisen taipaleen aikana tilanne pahentunut.

Nykyäänhän on niitä rust converttereita ym. Oliskohan noista avuksi? Niitä oli paria laatua, toinen ilmeisesti pitäisi pysäyttää ruostuminen ja muodostaa joku kerros päälle, ja toinen pitäis poistaa se ruoste. Mut joskushan voi olla tilanne että jos poistaa kaiken ruoseen niin ei jää mitään jäljelle.

(Vanhassa autossa on automaattinen ruosteensuojausjärjestelmä :oops: , Jotain iloa etumoottorista.)
Bussit rakennellaan öisin
Vastaa Viestiin