Sivu 1/3

Kysymys volvo star 501 tuulettimen laakeri

Lähetetty: 06 Helmi 2014 06:42
Kirjoittaja pekkatuu
Etukartaanin ja tuulettimen laakeri sökö? Lappia ja ääntelee. Miten purretaan ja vaihdetaan laakeri. Jos saisi vinkkejä. Terv Pekka

Re: Kysymys volvo star 501 tuulettimen laakeri

Lähetetty: 06 Helmi 2014 07:11
Kirjoittaja b12m
pekkatuu kirjoitti:Etukartaanin ja tuulettimen laakeri sökö? Lappia ja ääntelee. Miten purretaan ja vaihdetaan laakeri. Jos saisi vinkkejä. Terv Pekka
Olikos tuon ikäisessä jo laturit remmikäytöllä, joka saa voimansa muualta kuin etukardaanista? Jos, niin heivaa kardaani mäkeen ja sähköflekti(t) tilalle.

Re: Kysymys volvo star 501 tuulettimen laakeri

Lähetetty: 06 Helmi 2014 07:51
Kirjoittaja pekkatuu
On kartaanissa siivapyörä. josta laturille hihna.

Re: Kysymys volvo star 501 tuulettimen laakeri

Lähetetty: 06 Helmi 2014 08:16
Kirjoittaja Reddewil
Ny Pekka o kauhia homma! Samaan hyömyyn nakkaat laturin koneen päälle ja laitat sähköset flektit. Minkäs ikäsessä se kartaani on muuten jätetty pois, Pekan volvo on kohtuu tuore kuitenki?
Jos ehjäämään alat, niin eiköhän se helpoin tiputtaa koko roska alas ja ihmetellä pöydällä, eikö siellä jotku laakeripukit kuitenkin ole ja kartaanin saa poikki tai viimestään koneen päästä irti?
Olipas hyvät neuvot, ku koskaan oo nähny etes koko systeemiä, lukenu vaan ongelmista =D

Re: Kysymys volvo star 501 tuulettimen laakeri

Lähetetty: 06 Helmi 2014 08:47
Kirjoittaja Zyke64
Koitappa rasvata kaikki ristikot ja jatkon nippa. Yleensäkki kaikki nipat mitä löytät siitä. Saattaa auttaa. JOs ääni palaa niin sitten remonttiin. Ja samalla laturin huolto kun se ei paljoa lisähommaa siinä tee. Purkuhommissa voi varautua myös rälläkkätöihin. Mutta hyvällä tuurilla saattaa pultit auetakki :mrgreen: .

Re: Kysymys volvo star 501 tuulettimen laakeri

Lähetetty: 06 Helmi 2014 10:50
Kirjoittaja neppi
Ysikakkosessa ainaki etukartaanissa laturi.

Re: Kysymys volvo star 501 tuulettimen laakeri

Lähetetty: 06 Helmi 2014 16:58
Kirjoittaja Lahti32
Sähköflekti on hiljainen ratkaisu. Se ei pauhaa juuri koskaan, heinäkuussa satasta ylämäkeen niin saattaa vähän aikaa puhallella. Oma hommansa sekin on, flektikotelo, anturi vesiputkeen, releet ja etuvastukset kera pakkokytkentäkatkaisijan. Laturille paikkarista jalka ja johtojen lyhennys.

Tein aikoinaan tuon ja on hiljainen Volvo meillä.

Re: Kysymys volvo star 501 tuulettimen laakeri

Lähetetty: 06 Helmi 2014 17:56
Kirjoittaja Rosvolinna
Minulla on Volvossa sähköflektit. Muutaman kerran on tullut käytettyä. Ruuhkassa kesäkuumalla, kun kävelyvauhtia jurnuttaa. Muuten lämmöt pysyy aisoissa ajoviimalla. Flektille on ainoastaan käsikytkin ei termostaattia.

Re: Kysymys volvo star 501 tuulettimen laakeri

Lähetetty: 22 Maalis 2014 18:49
Kirjoittaja pekkatuu
Remppa tehty. Pieni homma yksin purku ja kokoaminen. Puoli laakeria sökö. Ääni muuttui. Seuraava olisi sivulasin vaihto Jaakkotuote 360€ kpl lasista. Neuvoa pystylistan poistoon ehjänä? Pekka

Re: Kysymys volvo star 501 tuulettimen laakeri

Lähetetty: 22 Maalis 2014 20:25
Kirjoittaja VANHOOL
Jos toi 360e oli alvillinen hinta lasille ilman vaihtoa niin tuu hakeen täältä niin saat halvemmalla. Ilmoitat vain pituuden lasille. Väri varmaan on pronssi pronssi vai onko vielä pronssi kirkas?

Re: Kysymys volvo star 501 tuulettimen laakeri

Lähetetty: 21 Syys 2015 00:29
Kirjoittaja Pukaatti
Moikka. Osaisitko/muistaisitko laakerirempasta mitään neuvoja? minulla sama eessä hetieilen :(

Re: Kysymys volvo star 501 tuulettimen laakeri

Lähetetty: 21 Syys 2015 09:21
Kirjoittaja Timppa
Jos tarvii kannakelaakeria uusia , sinne käy traktorivarusteen laakeripukki laakereineen 8€, on vähän matalampi laitoin lattaa väliin. Volvo 240 käy lievällä tuunauksella. n25€. ( holkki) Ristikoita on löytyny hyvin. 11/94 volvossa ei enää etukartaania.

Re: Kysymys volvo star 501 tuulettimen laakeri

Lähetetty: 21 Syys 2015 09:22
Kirjoittaja neppi
Member 'Jylpynkumi' on kans tehny ton jumpan. Nyt tietoja kehiin! Ois meitä täällä muitaki, joita kiinnostaa!

Re: Kysymys volvo star 501 tuulettimen laakeri

Lähetetty: 21 Syys 2015 17:10
Kirjoittaja Pukaatti
Joops siis tarvitaan tietoa akuutisti. Kuinka flekti irtoaa ja kardaakin nyt hoksaan mut kui se etummainen osa jonka läpi kartaani menee purkautuu? Eli syylärin päästä, siinä jokin pukki tms.

Re: Kysymys volvo star 501 tuulettimen laakeri

Lähetetty: 21 Syys 2015 21:08
Kirjoittaja pekkatuu
Muistelen: etukartaanin ruuvit auki, laturi pois, koko kehikko irti mahtuu tulemaan kun on monttu. Yksin purin ja kokosin joutui vähän voimailemaan Laakerin vaihtoi kaveri maksoi muistaakseni töineen satkun. Ruuveja auki vaan niin ääni muuttuu.

Re: Kysymys volvo star 501 tuulettimen laakeri

Lähetetty: 21 Syys 2015 22:31
Kirjoittaja Pukaatti
eli purit sen syylärin takana olevan kehikon pois? Ja ei oo monttuu kotona :(

Re: Kysymys volvo star 501 tuulettimen laakeri

Lähetetty: 22 Syys 2015 11:48
Kirjoittaja KajNyy1
Volvossa B10M minulla kaksi sähköflektiä ja aina on ongelmia lämmön kanssa kun mäki on useita kilomerejä pitkä ja nousua 5% tai enemmän +20 asteen ulkolämpötilassa maxvauhti on 50 km/h jotta sähköflektillä pysyy vihreällä alueella.

Kardaani puhaltimen teho on 5 hv eli 156A 24V sähkökäyttöisenä. minulla taitaa olla 2 x 15A puhaltimet.

Re: Kysymys volvo star 501 tuulettimen laakeri

Lähetetty: 22 Syys 2015 12:00
Kirjoittaja neppi
Eiks sulla 'KajNyy' oo vielä uus syyläriki? Nyt meni ehkä omat sähköflektihaaveet uusiks...

Re: Kysymys volvo star 501 tuulettimen laakeri

Lähetetty: 22 Syys 2015 18:02
Kirjoittaja pali
Oli omasta tarkoitus muuttaa kans sähköiseksi.... :roll:
No nyt kun juttuja lukee niin..... :shock:
Taidanpa pidättäytyä kuitenkin kankivetoisessa..oma on 8/92 ja on vielä kardaanilla..

Anteeksi ja kiitos.

Re: Kysymys volvo star 501 tuulettimen laakeri

Lähetetty: 22 Syys 2015 18:24
Kirjoittaja Lahti32
Mäkeen koko systeemi. Sähköflektit tilalle. Laitoin kaksi 400mm puhallinta ja kennotin syylärin, puhaltimet eivät käy kotimaassa juuri koskaan ja vasta norjalaisessa mäessä heräävät. Lämpöjen kanssa ei ole mitään ongelmia. Avainsana on kaksi flektiä ja kennotus.

Keppivetoista jyristäjää en jäänyt kaipailemaan

Re: Kysymys volvo star 501 tuulettimen laakeri

Lähetetty: 22 Syys 2015 19:17
Kirjoittaja Pukaatti
no nyt on semmone tilanne et ei pihalla viitti rakentaa sähköanturia yms. pitäis saahha asap tikkiin...noh pitää v loppuna aloitella ja ottaa kuvia kun teen...

Re: Kysymys volvo star 501 tuulettimen laakeri

Lähetetty: 22 Syys 2015 19:54
Kirjoittaja b12m
Tokihan flektin voi muuntaa myös hydraulikäytölle uudempien mahurien tavoin toimivaksi, jopa Volvon orkkisosilla. Tällöin ei välttämättä meluista pääse eroon, ainakin ensimmäiset keulalla sijainneet hydrauliflektit oli kohtuullisen äänekkäitä. Sittemminhän syyläri muutti vasemmalle kyljelle jolloin melunlähdekin siirtyi kauemmaksi ainakin kuljettajaan verrattuna...

Kannattaa toki myös muistaa, että lämpökuormitus n. 260 hv B58:ssa on olennaisesti vähäisempi, kuin 340 B10M:ssä, jolloin vaatimukset kennon ja puhaltimenkin osalta muuttuu väkisin.

Re: Kysymys volvo star 501 tuulettimen laakeri

Lähetetty: 22 Syys 2015 22:00
Kirjoittaja Pukaatti
NII :lol: siis woimoohan on... niin tuota tuota :mrgreen: joo , pitää taas mennä veholle kyselee palikoita ensviikolla. En ees uskalla volvolla mennä käymää ku hinta on luultavasti pii kertaa röö= on suomeksi visa tapissa :lol: ei olis kettään innokasta korvausta vastaan tällä viikolla tekemään? :shock:

Re: Kysymys volvo star 501 tuulettimen laakeri

Lähetetty: 22 Syys 2015 22:06
Kirjoittaja neppi
'Lahti32' minkälaisia föönejä ne on ja miten niiden ohjaus on toteutettu? Oliks siitä jossain täällä joku topikki joskus?

N

Re: Kysymys volvo star 501 tuulettimen laakeri

Lähetetty: 23 Syys 2015 14:12
Kirjoittaja KajNyy1
Lahti32 kirjoitti:Mäkeen koko systeemi. Sähköflektit tilalle. Laitoin kaksi 400mm puhallinta ja kennotin syylärin, puhaltimet eivät käy kotimaassa juuri koskaan ja vasta norjalaisessa mäessä heräävät. Lämpöjen kanssa ei ole mitään ongelmia. Avainsana on kaksi flektiä ja kennotus.

Keppivetoista jyristäjää en jäänyt kaipailemaan
On kaksi flektiä ja uudelleen kennotettu moottori sama kuin B58 eli 247 hv. :roll:

Jos nousen Ranskan rajalta merenpinnan tasolta San Sebastinin mäen ylös 680m korkeuteen niin mäki on jatkuva 7% nousua 300m ja 680m välinen nousu. ei nopeutta ylöstullessa ole kuin n. 40km/h ennen kennotusta oli se lähempänä 30km/h