Sivu 1/2
Eturenkaat kuin sukset...
Lähetetty: 06 Joulu 2013 12:44
Kirjoittaja Rosvolinna
Jep toverit ja hyvää osavaltion juhlapäivää.
Tuota - Kävin heittämässä Röllllä pikkulenkin pahimmassa mahdollisessa räntäkelissä. Ei mitään pitoa, sohjo oli paantuneena jääkylmään asfalttiin. Jarrunkäytön sai unohtaa. Lähtee heti eturenkaat luisumaan sivusuunassa.
Autossa on edessä sivuttaisuraiset renkaat ja takana nappulakuvioiset. Takarenkaat pitävät hyvin, mutta noiden etunakkien kanssa on helisemässä. Minkälaisia rengastuksia on kohtalotovereilla?
Pärjäähän näillä, sillä vastaavia kelejä on muutamana päivänä vuodesta ja silloin ei ole pakko lähteä ajamaan. Silkasta uteliaisuudesta lähdin kokeilemaan. No oli reissulla tarkoituskin: Viimeiset suvinaftan hiilipäästöt oli aika vapauttaa. Nyt on tankissa liru talvilientä. Parempi näin - reissuja on nihkeä aloitella filsujen sulattamisella...
Re: Eturenkaat kuin sukset...
Lähetetty: 06 Joulu 2013 12:51
Kirjoittaja kulkuri
Tohon vielä jos olis iautomaatti päälle niin työntää koko ajan keulan irti vähän liikutellessa

Re: Eturenkaat kuin sukset...
Lähetetty: 06 Joulu 2013 13:07
Kirjoittaja ae70
itellä on edessä nokian ntr:ät ja takana jotkut pinnatut palapinta renkaat. Ens viikolla on enempi kokemusta miten käyttäytyvät talvella tiellä, ku pitää käydä leima hakemassa, mut pihassa ajellessa ovat ainaski ihan suht hyvin pitäneet:)
Re: Eturenkaat kuin sukset...
Lähetetty: 06 Joulu 2013 13:31
Kirjoittaja neppi
Nastat ainaki eteen talveks. Paimelassa just eilen semmosia ihailin.
Itsehän en voi laittaa ku kohta lähetään Saksaan ja Gestapo ampuu samantien jos nastat näkee.
N
Re: Eturenkaat kuin sukset...
Lähetetty: 06 Joulu 2013 14:49
Kirjoittaja kulkuri
Onko kukaan kokeillut ikh myymiä kierrettäviä nastoja
http://www.ikh.fi/tuotehaku/j%25E4%25E4nasta
Luulis melkein pysyvän paremmin kun poterossa oleva orkkis

Re: Eturenkaat kuin sukset...
Lähetetty: 06 Joulu 2013 17:30
Kirjoittaja Matkamese
Rosvolinna kirjoitti:Jep toverit ja hyvää osavaltion juhlapäivää.
No oli reissulla tarkoituskin: Viimeiset suvinaftan hiilipäästöt oli aika vapauttaa. Nyt on tankissa liru talvilientä. Parempi näin - reissuja on nihkeä aloitella filsujen sulattamisella...
Ei nyt liity renkaisiin, mutta kun mainitsit: itse ostin Motonetistä RedLine vedenpoistajaa, jonka luvataan suojaavan veden jäätymiseltä -21 celsiukseen saakka, sopii bensakoneelle ja muistaakseni siinä oli maininta diesel-sopivuudestakin. Mahtaisiko tuo suojata suodattimet jäätymiseltä? Kesänaftan jähmettymistä ei varmaan estä, mutta seassa olevan veden se hajottaa pieniksi osiksi, jotka läpäisevät suodattimet. Aine syrjäyttää oman tilavuutensa verran vettä eli noin puolen litran pullo poistaa aika varmasti säiliössä olevan veden.
Re: Eturenkaat kuin sukset...
Lähetetty: 06 Joulu 2013 17:42
Kirjoittaja Rosvolinna
Tuo vesi ei ole ongelma. Dieselin parafiini kiteytyy ja tukkii suodattimet. Parafiinia on vaikea saada sulamaan uudestaan. Kesälaadun sekaan voi laittaa lorauksen bensaa. Sillä saa dieselin notkeaksi, mutta suodattimiin se ei auta mikäli ne ovat tukossa.
Mesessä minulla on Emerheater lisälämmin. Sillä voi ajaa kesälaadulla kylmässäkin kelissä. Siirsin tuon lämmitimen Mesen edeltäjästä LT-volkkarista. Volkkarin suodatin oli ajoviimlle alttiissa paikassa. Etulokasuojan sisällä. Volkkarin nafta oli jäässä monta kertaa, kunnes tajusin ostaa tuon Emerheaterin.
http://www.jupalco.com/emer.html
Re: Eturenkaat kuin sukset...
Lähetetty: 06 Joulu 2013 18:04
Kirjoittaja Lahti32
Ei kai se automaattikaan pukkaa mihinkään jos jarrulla pidättelee. Onhan siinä takajarrutkin
Kyllä oli meilläkin etupää aivan tunnoton kelekkapulukka... ja ei aabeeässät paljoa auta

Re: Eturenkaat kuin sukset...
Lähetetty: 06 Joulu 2013 18:19
Kirjoittaja Rosvolinna
Kuumottavinta tuossa reissussa oli - tien reunalla ei ole yhtään lumipenkkaa. Pelkkä jäinen kupera tienpinta. Lunta on täällä tasan 2cm.
Re: Eturenkaat kuin sukset...
Lähetetty: 06 Joulu 2013 19:28
Kirjoittaja motoku
sitten jos automaatilla pitää pysähtyä pysäkille justiisa eikä jonnekki lähialueille, automaatti pois päältä ja auto pysähdyksiin varovasti käsijarrulla.. Ei kiillotu pysäkit ja aina pääsee myös liikkeelle. Alkaa olla merkitystä, jos pysäkillä käy muutama tuhat bussia päivässä. Kun oli satanut 20cm märkää nuoskaa ja pelkät pitkittäisurat takarenkaissa, ei muu auttanut kuin peruuttaa renkaat vauhdilla kanttikiven nurkalle ja siitä vauhtia. konstit on monet...
Re: Eturenkaat kuin sukset...
Lähetetty: 06 Joulu 2013 21:25
Kirjoittaja Reddewil
Mä voin vaihtaa nastakumeksia vanteineen suvimalleihin. Etuset loppu (kulmat väärät ku kantit aaltoilee) mut paripyörissä reilusti pintaa!
Re: Eturenkaat kuin sukset...
Lähetetty: 07 Joulu 2013 00:57
Kirjoittaja Wonderi
Puskemiseen oikein liukkaassa paikassa auttaa automaatin vapaalle laittamisen lisäksi käsijarrulla kevyesti jarruttaminen, se himmaa takapyöristä muttei laita etupyöriä lukkoon tai absittamaan. Täällä päin on yksi väärään suuntaan kalteva kadunkulma josta bussi ei nastarenkaillakaan tahdo millään kääntyä puskematta, käsi menee automaattisesti käkkärivivulle siinä kohdassa.
Re: Eturenkaat kuin sukset...
Lähetetty: 07 Joulu 2013 01:00
Kirjoittaja mikko
motoku kirjoitti:sitten jos automaatilla pitää pysähtyä pysäkille justiisa eikä jonnekki lähialueille, automaatti pois päältä ja auto pysähdyksiin varovasti käsijarrulla.. Ei kiillotu pysäkit ja aina pääsee myös liikkeelle. Alkaa olla merkitystä, jos pysäkillä käy muutama tuhat bussia päivässä. Kun oli satanut 20cm märkää nuoskaa ja pelkät pitkittäisurat takarenkaissa, ei muu auttanut kuin peruuttaa renkaat vauhdilla kanttikiven nurkalle ja siitä vauhtia. konstit on monet...
En oo täs kymmeneen vuoteen ollu moisissa ongelmissa pysäkeillä. Outo homma.
Re: Eturenkaat kuin sukset...
Lähetetty: 07 Joulu 2013 10:41
Kirjoittaja Carman
Mulla on edessä 3 vuotta vanhat suorauraiset Hankookit, tuntuu pitävän ainakin lumella tosi hyvin.
Oikein reilusti saa polkasta jarrua ennenkuin absit rutisee.
Takana vuoden vanhat Nordmanin palapintaiset, pitää nekin hienosti.
Ainut ongelma on kun auto on seisonnassa sisällä lämpimässä

Re: Eturenkaat kuin sukset...
Lähetetty: 07 Joulu 2013 12:22
Kirjoittaja wiima63
michelin xfn2 eteen nii alkaa pitoja olemaan ja kestää kesät talvet ajamista. maksaa tosin jotain 700e/kpl mutta ihan uskomaton pito.
Re: Eturenkaat kuin sukset...
Lähetetty: 07 Joulu 2013 12:44
Kirjoittaja Rosvolinna
XFN näyttää juuri siltä mitä haen. Hinta on hieman suolainen, mutta ehkä päivänä jonain. Pinnattuina löytyy noin 300eur kpl tuollaisia nupukuvioisia. Nastoja en halua - mielummin hämmennän vaikka koko keksinnön ojaan...
Re: Eturenkaat kuin sukset...
Lähetetty: 08 Joulu 2013 02:40
Kirjoittaja motoku
mikko kirjoitti:motoku kirjoitti:sitten jos automaatilla pitää pysähtyä pysäkille justiisa eikä jonnekki lähialueille, automaatti pois päältä ja auto pysähdyksiin varovasti käsijarrulla.. Ei kiillotu pysäkit ja aina pääsee myös liikkeelle. Alkaa olla merkitystä, jos pysäkillä käy muutama tuhat bussia päivässä. Kun oli satanut 20cm märkää nuoskaa ja pelkät pitkittäisurat takarenkaissa, ei muu auttanut kuin peruuttaa renkaat vauhdilla kanttikiven nurkalle ja siitä vauhtia. konstit on monet...
En oo täs kymmeneen vuoteen ollu moisissa ongelmissa pysäkeillä. Outo homma.
en ole minäkään. v 2004 lopetin bussin ajon. 9v hkl-bussiliikenteen palveluksessa olin. uudet autot tuli hiljasilla vain-pitkittäisura renkailla eikä niitä yleensä vaihdettu samalle talvelle. joskus piti pyytää vanhempi auto nappularenkailla ku eihän siellä keskellä päivää voi temppuilla. pari kertaa 9 vuoden aikana näin kävi
Re: Eturenkaat kuin sukset...
Lähetetty: 08 Joulu 2013 11:09
Kirjoittaja menopeli
http://www.best-grip.se/ Kävin heidän kotisivulla kattelemassa,tuntus olevan hieman halvempaa ku ostaa suoraan heitä ,ilman välikäsiä.Helppo löytää sopiva nasta heidän taulukosta.
Re: Eturenkaat kuin sukset...
Lähetetty: 08 Joulu 2013 12:09
Kirjoittaja Victorjussi
Omaa havaintoa on, että on olemassa kriittinen lämpötila, tietty uusi lumi ja kun nämä sattuu sataprosenttisesti kohdilleen, renkaiden sivuttaispito häviää olemattomiin, oli sitten mitkä kumitossut alla vain. Kaikki pluskelitkään kun ei automaattisesti oo "pääkallokelejä"
Automaatilla ajostakin omaa kokemusta. Kun keli on liukkaimmillaan, mitä voi olla, Pysäkillä ei hiekanjyvästäkään eikä jalkakäytävää edes matkustajien suojana. Automaatti on pistettävä vapaalle, että uskallat ees yrittää pysähtymistä. Liikkeellelähtö automaatilla onnistuu sitte kyllä, vaik ois tumpulampikin puikoissa.
Re: Eturenkaat kuin sukset...
Lähetetty: 08 Joulu 2013 15:08
Kirjoittaja kulkuri
Likimain paikallaan ollessa liukkaalla ahtaassa tilassa automaatti haastava abs ei toimi vielä ja jarrua nostaessa veto työntää

ja siitä taasen hivenen jos painat niin etupää taas kelkkana.
Liikkeellä ollessa ei mitään ongelmaa päinvastoin

Re: Eturenkaat kuin sukset...
Lähetetty: 11 Joulu 2013 11:20
Kirjoittaja b12m
kulkuri kirjoitti:Likimain paikallaan ollessa liukkaalla ahtaassa tilassa automaatti haastava abs ei toimi vielä ja jarrua nostaessa veto työntää

ja siitä taasen hivenen jos painat niin etupää taas kelkkana.
Liikkeellä ollessa ei mitään ongelmaa päinvastoin

Näinhän se tekee, kun jarrut on sattuneesta syystä pieni pakko tehdä etupainoisiksi. Vanhemmassa kalustossa, jossa ei vielä ollut ABS:ää apuna, ongelma oli oikeastaan vielä suurempi. Nykyäänhän ABS deaktivoituu myös nopeuden laskiessa rajanopeuden alle, mutta vanhemmissa etupää saattoi lukittua paljon aiemmin.
Samoin wanhoissa, etenkin mahureissa käytetty Telman sähköjarru oli liukkaalla melkoinen tappolaite varomattomalla käytöllä ennen ABS-aikaa. ABS-kauden Telmahan pomppasi pois päältä ABS:n aktivoituessa samoin, kuin nykyiset (esim. ZF:n automaateissa olevat) vaihteistohidastimet.
Re: Eturenkaat kuin sukset...
Lähetetty: 11 Joulu 2013 19:30
Kirjoittaja Rosvolinna
Juu - Minä revin tuon Telman vivun miljoonalaatikkoon. En keksinyt sille mitään järjellistä käyttöä. No pakokaasujarru on jäljellä, mutta en käytä sitä koskaan.
Re: Eturenkaat kuin sukset...
Lähetetty: 11 Joulu 2013 20:32
Kirjoittaja Wonderi
Mä tykkäsin Telmasta. Osin jopa parempi kuin hydrauliset hidastimet kun se hidastaa ihan pienilläkin nopeuksilla. Pitää kyllä harkita koska ja miten käyttää, ei onneksi ollut jarrupolkimeen kytketty siinäkään autossa vaan vaati viiksen käyttöä. Kumma on ettei jonkunlaista hidastinta ole kaikissa raskaissa autoissa, niin paljon jarruja se säästää. Ja varsinin rumpujarruja jotka on niin helppo polttaa pilalle kertalaakista.
Re: Eturenkaat kuin sukset...
Lähetetty: 11 Joulu 2013 21:05
Kirjoittaja b12m
Rosvolinna kirjoitti:Juu - Minä revin tuon Telman vivun miljoonalaatikkoon. En keksinyt sille mitään järjellistä käyttöä. No pakokaasujarru on jäljellä, mutta en käytä sitä koskaan.
Kyllä toimiva Telma on ihan soiva peli, kunhan käyttäjällä pysyy "järki päässä" ei-kesäisellä kelillä.
Wonderi kirjoitti:Mä tykkäsin Telmasta. Osin jopa parempi kuin hydrauliset hidastimet kun se hidastaa ihan pienilläkin nopeuksilla. Pitää kyllä harkita koska ja miten käyttää, ei onneksi ollut jarrupolkimeen kytketty siinäkään autossa vaan vaati viiksen käyttöä. Kumma on ettei jonkunlaista hidastinta ole kaikissa raskaissa autoissa, niin paljon jarruja se säästää. Ja varsinin rumpujarruja jotka on niin helppo polttaa pilalle kertalaakista.
Ihan pienillä nopeuksilla ei enää hidastimesta ole juurikaan jarruja säästävää hyötyä, eikä ainakaan mikään käyttämäni sähköjarru ole vetänyt tehokkuudessaan vertoja kunnolliselle hydrauliselle hidastimelle.
Se, miksi hidastin puuttuu niin monesti etenkin suomalaisien asiakkaiden ostamista 2-akselisista busseista, lienee hyvin sinullakin tiedossa. Täällä kun ihannoidaan maksimaalista matkustajapaikkamäärää ja tavarakantavuutta, jolloin on haluttu pisimpiä mahdollisia 2-akselisia autoja. Tällöin on joissakin tapauksissa ollut mahdoton yhtälö saada myös hidastin sallittujen akselimassojen puitteissa mukaan autoon. Myöskään hankintahinta ei ole käsittääkseni ollut ihan halpa, vaikka toisaalta juuri rumpujarrullisissa autoissa hidastimen vaikutus jarrujen käyttöikään raskailla kuormilla ajaessa on täysin kiistaton.
Hieman hämärää onkin sitten se, miten "kehitys kehittyy" tässäkin aiheessa. 90-luvun lopulla esimerkiksi Voithilta sai todella pehmeästi toimivia, vaihteiston perään asennettuja hidastimia. Kehitys sitten "kehittyi" niin, että vaikkapa uuden vuosituhannen ensimmäisellä puoliskolla Volvolta sai EGS-laatikon yhteyteen integroidun hidastimen, jonka toiminta oli aiemmin mainittuun Voithiin verrattuna todella töksähtelevää, eikä sitä käytännössä voinut käyttää vaihteiston pienellä puolella ollenkaan

Re: Eturenkaat kuin sukset...
Lähetetty: 11 Joulu 2013 22:00
Kirjoittaja Reddewil
>ohi aiheen< Oman auton telma toimii ainakin pirun hyvin, jarruttaa niin ettei jarrupoljinta tarvinnu nurmiajossa lainkaan! Kolme tehoahan siinä on ja namiskalla saa polkimella toimivaksi, sitä en tiedä että toimiiko sillonkin kolmiportaisesti? Onha tuossa pakokaasujarruki telman lisäksi, tosin käyttösilinterin tanko nyt irti... >ohi aiheen loppu<
EDIT: Mun kaanian Telmassa on neljä tehoa ja tiukimmalla kyllä ihan pysähtyy!!