Sivu 1/1

Öljyn paineen vianetsintätehtävä

Lähetetty: 11 Elo 2013 13:24
Kirjoittaja Kolumbus
Sohvalla on siistimpi pohtia asioita kuin konetilaa tonkimalla!

Kaikille päättelytehtävä, jota en itse vielä ole pystynyt ratkaisemaan:
Lähtötilanne
- Scania K113 -89
- öljynpaineen merkkivalo välähti, kun kierrokset laski kuumana päivänä alle 500
=>tarkistus konetilan öljynpainemittarista, joka näytti kohtuullisia lukemia, mutta heilui hulluna
=>jossakin vika, tietenkin anturi...
=>uusi anturi
=>mittarin neula värisi vähemmän
=>kun ilmanpaineet nousivat normaaliksi mittari rauhoittui kokonaan
=>kun kompura alkoi taas kehittämään painetta, mittarin neula tuli hulluksi jne.
- Anturi on samassa putkessa kuin kompuran voitelu

Onko öljyn paineen värinä kompressorin käyntijakson aikana normaali ilmiö vai onko kompura hajoamassa ja pitäisikö jotain tehdä pikaisesti? Pohditaan ensin ja sitten vasta tutkitaan...

Re: Öljyn paineen vianetsintätehtävä

Lähetetty: 11 Elo 2013 15:09
Kirjoittaja motoku
kompuran kannen pultit löysällä?

Re: Öljyn paineen vianetsintätehtävä

Lähetetty: 11 Elo 2013 21:31
Kirjoittaja Iski
Scaniassa ollut myös tyypillistä vikaa, öljynpaineen valo vilkkuu tyhjäkäynnillä, mittari tapissa (rikki) vika löytyi kun kone leipoi kiinni, öljypumpun jalka mikä menee öljypohjaan on 3 pultilla kiinni, tai pitäisi olla, 2 oli poistunut kokonaan kolmas löysällä, pumppu vetää ilmaa tästä välistä ja painetta ei ole tarpeeksi, kierroksilla vielä jotenkin voitelee, saa tarkistettua öljypohjan irroituksella ja samalla öljynvaihto ja uudet tiivisteet.

Re: Öljyn paineen vianetsintätehtävä

Lähetetty: 11 Elo 2013 21:38
Kirjoittaja Zippo
Scania 113, merkkivalo pelannut hienosti mutta takana öljynpainemittari aina tapissa, pitäis varmaan tutustuu vikaan.. Ois kiva nähdä kuskinkin paikalta oikea paine, merkkivalo on yleensä mallia että jos syttyy niin osta uusi kone..