Sivu 1/2
Kolmannen kerran pinnoitetut renkaat
Lähetetty: 13 Touko 2013 17:57
Kirjoittaja ikilika
Ajatuksena on ostaa "uudet" tai käytetyt renkaat taakse nykyisen pykineen sekarengastuksen tilalle. Rengasfirmat tarjoaa kolmannen kerran pinnotettua rengasta

Eihän tuollasta uskalla enää ostaa, kerran kun runko tai pinta päättää antautua niin se on joko kylki tai sängynalusta remontissa... Ja juur tästä syystä haluaisinkin luotettavammat gummit taakse. Mitä mieltä näistä moneen kertaan pinnatuista ollaan? Yksi hinnaltaan varteenotettava vaihtoehto olis kohtuulliset käytetyt mitkä on juurikin kolmannella pinnalla

Michelinin rungolla. Nyt alla on perus 295/80r22.5 koko. Vanne on 8.5" leveä, eli 315/80r22.5 pitäs vielä mennä? Nämä viimiset tarjotut olis kertaalleen pinnatut vetorenkaat, pintaa n.5mm.
Re: Kolmannen kerran pinnoitetut renkaat
Lähetetty: 13 Touko 2013 18:53
Kirjoittaja mikko
Itteäni ei takana haittais vaikka olis neljännenkin kerran pinnoitetut. Yhtä lailla se uuskin rengas hajoaa jos on hajotakseen.
Rengasrikon sattuessa jälki voi olla pahaakin, mut yhtä hyvin voi selvitä ilman vaurioita. Ei näitä ennalta tiedä, enkä jaksais alkaa pelkäämään. Väittäisin et tuolla olis pientareet täynnä rahtareita renkaanvaihtopuuhissa, mikäli pinnoitetut renkaat olis jotenkin merkittävä riski.
Meinaan vaan, et kannattaa verrata omia kilometrejään jonkun keskiverto rekkaveturin kilometreihin.
Nää on miun ajatukset aiheesta, joku voi olla toista mieltä.
Re: Kolmannen kerran pinnoitetut renkaat
Lähetetty: 13 Touko 2013 21:13
Kirjoittaja ae70
Savon-linja käyttää ainaski busseissaan vuokra renkaita, ja ne on pinnoitettu useaan kertaan, et kyllähä ne rungot kestää useamman kerran pinnottaa:)
Re: Kolmannen kerran pinnoitetut renkaat
Lähetetty: 13 Touko 2013 21:47
Kirjoittaja Wonderi
Savonlinjan ajotahdilla kolmattakaan kertaa pinnoitetut rungot ei ole välttämättä kuin pari vuotta vanhoja. Kulkurikäytössä ikävuosia kertyy nopeammin kuin kilometrejä ja rengasrungon ikä lisää räjähdysherkkyyttä huomattavasti.
Re: Kolmannen kerran pinnoitetut renkaat
Lähetetty: 14 Touko 2013 06:27
Kirjoittaja mikko
Wonderi kirjoitti:Savonlinjan ajotahdilla kolmattakaan kertaa pinnoitetut rungot ei ole välttämättä kuin pari vuotta vanhoja. Kulkurikäytössä ikävuosia kertyy nopeammin kuin kilometrejä ja rengasrungon ikä lisää räjähdysherkkyyttä huomattavasti.
Pakkoko se sit on ikäloput renkaat ostaa jos pari vuotta vanhojakin moneen kertaan pinnoitettuja on?
Re: Kolmannen kerran pinnoitetut renkaat
Lähetetty: 14 Touko 2013 14:59
Kirjoittaja ikilika
Sorry, olin ymmärtänyt väärin. Siis nämä renkaat ovatkin kolmannella pinnalla eli vasta toiseen kertaan pinnotettuja. Menin sitte ostamaan nämä, rungot on michelinin, vanhin on -99 ja nuorin on -08. Pintaa 6-10mm ja talvipinnalla, kaikki samalla kuviolla. Olleet linja-auton alla ammattiliikenteessä. Maksoinko liikaa, renkaat 60e/kpl ja työ 30e/kpl?
Re: Kolmannen kerran pinnoitetut renkaat
Lähetetty: 14 Touko 2013 15:20
Kirjoittaja mikko
Renkaat eivät olleet mielestäni kalliit.
Työstä en osaa sanoa, ku oon ite ihan käsipelissä väännelly noita omiin tarpeisiin. Kolmenkymmenen euron hintaan voin kyl väännellä muidenkin tarpeisiin. Eli en siis tiedä mitä tollasesta joutuu maksamaan.
Re: Kolmannen kerran pinnoitetut renkaat
Lähetetty: 14 Touko 2013 16:23
Kirjoittaja ikilika
Kalliiksi minäkin työn miellän, tosin onhan siinä oma hommasa, alta pois, vanhat gummit pois, uudet venttiilit ja uusien gummien pyöräytys vanteelle ja sitte takas alle. Onneks ei ole lukkovanteellisia sisärenkaallisia vaan ihan tubelessit

Re: Kolmannen kerran pinnoitetut renkaat
Lähetetty: 14 Touko 2013 17:15
Kirjoittaja Reddewil
Niin työ, 120€ yhteensä, eli tunnin vähän toista väänsi, eikös se ole rengasmiehen liksa + koneen käyttökulut ja tarvikkeet? Näin köyhästä tuntuu kalliilta, mutta eturenkaan pois käyttäneenä voisin siitä vähän maksaakkin että sais kattoo vaan vierestä

Re: Kolmannen kerran pinnoitetut renkaat
Lähetetty: 14 Touko 2013 21:27
Kirjoittaja Iski
Eturenkaat kannattaa myös tasapainottaa, vetopyöriä ei yleensä painoihin laiteta, alla tasapainoitus maksoi viime kesänä 30 e. kaikkinensa.
Re: Kolmannen kerran pinnoitetut renkaat
Lähetetty: 14 Touko 2013 22:11
Kirjoittaja ansa
Iski kirjoitti:Eturenkaat kannattaa myös tasapainottaa, vetopyöriä ei yleensä painoihin laiteta, alla tasapainoitus maksoi viime kesänä 30 e. kaikkinensa.
on ne vain mukavat noi painoitetut takarenkaatkin ,ei minkäänlaisia tärinöitä koko autros missään nopeudessa

Re: Kolmannen kerran pinnoitetut renkaat
Lähetetty: 14 Touko 2013 22:14
Kirjoittaja ikilika
Tarvii koittaa tingata et nykäsee ne fillarit painoon samalla kun kerran irti ovat... Ens viikolla pitäs kerjetä käyttää vanhus tossujen vaihdossa

Re: Kolmannen kerran pinnoitetut renkaat
Lähetetty: 14 Touko 2013 22:29
Kirjoittaja Reddewil
Mä oon ollu siinä uskossa että tietenki tasapainotetaan aina, paitsi jotku rattorin ja fillarin kumet?
Re: Kolmannen kerran pinnoitetut renkaat
Lähetetty: 14 Touko 2013 22:33
Kirjoittaja ikilika
Ei ne paripyöriä yleensä ilman pyytämistä painottele. Meitin kuorma-autoon on muutama kierros gummeja tässä 10vuoden aikana mennyt eikä kertaakaan oo takatassuja painotettu, eikä kyllä oo ravistanu kuin kerran. Tästäkin selvisin kun heitin ulommaista pyörää pari pultinreikää toiseen asentoon.
Re: Kolmannen kerran pinnoitetut renkaat
Lähetetty: 14 Touko 2013 22:38
Kirjoittaja wiima63
Nykyään on niit tasapainotus pussejakin et jotkut voi niitäkin heitellä renkaitten sisälle. ei tartte sit koneessa pyörittää ja reunoihin hakata painoja.
Re: Kolmannen kerran pinnoitetut renkaat
Lähetetty: 14 Touko 2013 22:53
Kirjoittaja Reddewil
Miten tollanen pussi toimii?
Joo, mitään ei voi nykypäivänä olettaa. Penariinki vaihatin renkaat ja normaalisti nolliin painottavat ku on ranttu auto, mutta ei. 10gr jätti vajaaksi talvikumista ja kyllä se perkele täristää ku ajaa "kesänopeuksilla", ja vien ens syksynä uudelleen painotettavaksi. Mikähän siinä on että ei voi laittaa sitä yhtä painoo ja pyöräyttää koneessa kerran?
Kyllä ku bussiin laitatan kumit, niin vaadin painotusta, tollasessa isossa kumissaha voi olla vaikka puoli kiloo heittoo ja varmaan tärrää ja vemputtaa! Onneks oma ei tutise vaikka ajaa ns. tappiin.
Re: Kolmannen kerran pinnoitetut renkaat
Lähetetty: 14 Touko 2013 22:56
Kirjoittaja ikilika
Itte tasapainotan kaikki henkilö- ja pakettiautojen renkaat juurikin tuohon nollaan. Mulla on rengaskone ja tasapainotuskone tallissa

Re: Kolmannen kerran pinnoitetut renkaat
Lähetetty: 14 Touko 2013 22:56
Kirjoittaja ASTech
wiima63 kirjoitti:Nykyään on niit tasapainotus pussejakin et jotkut voi niitäkin heitellä renkaitten sisälle. ei tartte sit koneessa pyörittää ja reunoihin hakata painoja.
Ostin alkuvuonna uudet eturenkaat ja niihin laitettiin pussit sisälle. Taitaa toimia, kun ei ainakaan tule mitään tärinöitä. Olisivat siltikin varmaan painottaneet mieluummin perinteisesti, mutta ne ei saaneet silloin koneeseen kiinni, kun joku sovitin oli rikki.
Re: Kolmannen kerran pinnoitetut renkaat
Lähetetty: 14 Touko 2013 23:00
Kirjoittaja ikilika
Mistä ne pussit tietää mennä juur siihen kohtaan kun painoa tarvitaan? Aina ihmetelly... Eikös jotain ryynejäkin käytetty jossakin vaiheessa, siis ihan vapaana renkaassa?
Re: Kolmannen kerran pinnoitetut renkaat
Lähetetty: 15 Touko 2013 07:31
Kirjoittaja ansa
tuo pussi taitaa olla se uusi versio tasapainoitushiekasta jota jotkut käyttävät ja jotkut jopa kehuvatkin

onhan tuolla tasapainoituksella ihan selviä hyötyjäkin ,km.suoritteeseenkin la-käytössä oli aika paljon eroa ,ja teietenkin se rassaa aina autoa kun täristää ,vaikka se takapäästä onkin huomattavasti vaikeampaa huomata

Re: Kolmannen kerran pinnoitetut renkaat
Lähetetty: 15 Touko 2013 08:13
Kirjoittaja Reddewil
Tuo pussi on vaan laittoa varten, ainakin mitä lueskelin niin pussi hajoaa ja hiekka hakeutuu sitten minne hakeutuu. Helpompi siis nakata pussukka ku alkaa lapioida hiekkaa, ja varmaan helpompi tehä vanteelle laitto ku ei hiekkaa valu kumen välistä =)
Re: Kolmannen kerran pinnoitetut renkaat
Lähetetty: 15 Touko 2013 21:22
Kirjoittaja Iski
Pussit renkaisiin, kaikkea ne keksii, 30 v. ammattiajoa ikinä kuullukaan.
Vanhoihin traktoreihin laitettiin suolaliuosta takarenkaisiin...
Re: Kolmannen kerran pinnoitetut renkaat
Lähetetty: 16 Touko 2013 00:27
Kirjoittaja wiima63
Pienemmissä paikoissa ne yleensä käyttää noita tasapainotuspusseja kellä ei oo konetta tasapainotukseen. Mul on nyt toiset etupyörät menossa sisussa mitkä on pusseilla painotettu ja ei niistä tuu pienintäkään ravistusta. Mulla ainakin toiminu tosi hyvin..
Itekkää en ollu ennen niistä kuullu..kattelin liikkeessä et heittikö asentaja jotkut roskat käsistään sinne pyörän sisää mut ei onneks...selvis sit mitä se sinne viskas ku piti mennä ihan kysymään...

Re: Kolmannen kerran pinnoitetut renkaat
Lähetetty: 17 Touko 2013 17:38
Kirjoittaja ikilika
Nyt on gummit vaihettu, ja olikin kieltämättä korkea aika. Kolmessa renkaassa oli halkeamien pohjalla kudokset näkyvissä ja yhdessä vielä pattikin kyljessä... yksi oli käyttökelponen rengas. Muuttu äänet ja uraherkkyys, on kuin toinen auto

Nyt tällä ajelee mielellää, vaikkei ennenkään ollut huono ajaa.
Re: Kolmannen kerran pinnoitetut renkaat
Lähetetty: 17 Touko 2013 21:55
Kirjoittaja mikko
Kai säästit sen käyttökelposen vararenkaaks?
Itse näen painajaisia rengaskaupoista. Olen nyt löytänyt yhden firman, joka Suomessa tota typerää kokoa myy. Sit ku ne on toki lukkovanteet joille ne kumit pitäs sit joskus vääntää, ni **ttu.
Kävispä niin mieletön tsägä, et jostain pomppais tolla jaolla olevat ton kokoset tubeless-vanteet eteen. Niitä on olemassa, mut jonkun mukaan jopa kanan hampaita löytää helpommin. Toivoa kuitenkin saattaa.