Sivu 1/1
B 58 Etunavan mutteri
Lähetetty: 26 Huhti 2013 21:01
Kirjoittaja kailinn
Olen irroittamassa etupyörän napaa Volvo B58:sta. Olen löysännyt mutteria n.kaksi kierrosta, mutta tuntuu todella tiukalle vielä, ei ole herkistynyt ollenkaan, onko normaalia? Kun rasvakuppi on avattu näkyy mutteri joka on 48 mm ja sen alla on levy jossa on reiät vastakkaisilla puolilla. Tietääkö joku kertoa että väännänkö vaan vaikka tahmeaa on. Metrisellä jatkovarrella pitää vääntää. On yksinkertainen homma, mutta nyt ei raksuta itsellä,
Re: B 58 Etunavan mutteri
Lähetetty: 26 Huhti 2013 23:26
Kirjoittaja happa66
Väännä takas kiinni ja uudestaan auki, edes takas. Normaalisti laakeri aukee "löysästi", mutta koita muutaman kerran sillai, ja jos senkin jälkeen on piukka, niin toivottavasti joku ammattilainen huomaa tämän ketjun ja antaa tarvittavat neuvot.
a-p
Re: B 58 Etunavan mutteri
Lähetetty: 26 Huhti 2013 23:54
Kirjoittaja Reddewil
En tiedä, mutta tuli nyt mieleen että kummalta puolen? Itellä on B58 mutta siihen on vaihettu onneksi jo uudet "euro"akselit, ja muistelisin että vanhoihin liittyy juuri jotain vääräkätisyyttä, ihme jakoja, tuumasia kokoja...
Viestissä puhuttiin navan irrottamisesta, eli ei laakerin? Mutta kuppi ja sokan reikäset taas viittais taas toisin?
Olis hyvä ku kerrottas ongelma, eikä kun itse on päätelty ja ollaan nyt jossakin välivaiheessa... Kun vika ei aina ole siellä missä sen kuvittelis olevan, varsinkin kun tulee "stoppi" Muutenhan se olis jo tehty?
Re: B 58 Etunavan mutteri
Lähetetty: 27 Huhti 2013 00:16
Kirjoittaja happa66
Reddewil kirjoitti:En tiedä, mutta tuli nyt mieleen että kummalta puolen? Itellä on B58 mutta siihen on vaihettu onneksi jo uudet "euro"akselit, ja muistelisin että vanhoihin liittyy juuri jotain vääräkätisyyttä, ihme jakoja, tuumasia kokoja...
Viestissä puhuttiin navan irrottamisesta, eli ei laakerin? Mutta kuppi ja sokan reikäset taas viittais taas toisin?
Olis hyvä ku kerrottas ongelma, eikä kun itse on päätelty ja ollaan nyt jossakin välivaiheessa... Kun vika ei aina ole siellä missä sen kuvittelis olevan, varsinkin kun tulee "stoppi" Muutenhan se olis jo tehty?
Mutta kun tässähän just kerrotaan ongelmasta. Mutteri ei käänny helposti.
a-p
Re: B 58 Etunavan mutteri
Lähetetty: 27 Huhti 2013 00:21
Kirjoittaja Reddewil
happa66 kirjoitti:Reddewil kirjoitti:En tiedä, mutta tuli nyt mieleen että kummalta puolen? Itellä on B58 mutta siihen on vaihettu onneksi jo uudet "euro"akselit, ja muistelisin että vanhoihin liittyy juuri jotain vääräkätisyyttä, ihme jakoja, tuumasia kokoja...
Viestissä puhuttiin navan irrottamisesta, eli ei laakerin? Mutta kuppi ja sokan reikäset taas viittais taas toisin?
Olis hyvä ku kerrottas ongelma, eikä kun itse on päätelty ja ollaan nyt jossakin välivaiheessa... Kun vika ei aina ole siellä missä sen kuvittelis olevan, varsinkin kun tulee "stoppi" Muutenhan se olis jo tehty?
Mutta kun tässähän just kerrotaan ongelmasta. Mutteri ei käänny helposti.
a-p
Niin napaa, mutta napamutteria vai koko napaa? Ite sain irrottaa pyörän mutterit metrisellä varrella hyppimällä päällä, eli oisko sitten ollu yli 770Nm? Metrin varrella 77 kiloo?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Newtonmetri
http://en.wikipedia.org/wiki/Newton_metre
Jollakin on kuitenkin parempaa tietämystä... En mie tiijjä!!
Ilmeisesti puretaan huvikseen, kun ei ole kerrottu onko esim. laakeri tiensä päässä. Ehjää ei kannata korja, näin kertoo vanha kiinalainen sananparsi =)
Re: B 58 Etunavan mutteri
Lähetetty: 27 Huhti 2013 07:07
Kirjoittaja wiima63
Kaks ohuempaa napamutteria peräkkäin ja toinen kiristää toista niin siks aukee nahkeesti..?
Suunta on oikee ettet vahingossa kiristä ?
Lukitukset ku on avannu nii kyllä ne on sormilla pyöriny auki ainakin levyjarrullisissa.
Re: B 58 Etunavan mutteri
Lähetetty: 27 Huhti 2013 14:09
Kirjoittaja kailinn
Kiitoksia vihjeistä. Napaa olin irroittamassa, joten napamutteri piti avata. Yritin avata ja taas kiinni vähän, ei auttanut. Lopulta vaan ruuvasin auki asti, vaikka tiukka oli loppuun asti. Syy oli todennäköisesti se että sen mutterin alla oli piparkakunmuotoinen lukitus jossa sisäreiässä pieni uloke joka menee akselissa olevaan uraan. Se lukituslevy lähti pyörimään mukana, tietenkin se uloke kierteen välissä. Jengat pysyi ehjänä. Olkatappia muuten olen vaihtamassa. Tänään olkatappi nöyrtyi ja pomppasi irti. Tietenkin ensin normaalit purkamiset ja kupit pois, ylälaakeri irti. Tein U-palkista kehikon, joka on niin korkea,että sopi 12 tonnin pullotunkki väliin. Kehikon alarautaan reikä, josta tappi sopii tulemaan ulos.Tunkki olkatapin yläpäähän ja paine päälle. Bilteman kaasutöhöllä lämpöä akselin päähän.(siihen kohtaan, jossa olkatapin kartio on) Sen jälkeen 5 kg lekalla kyytiä samaan paikkaan.Näillä systeemeillä lähti. Nyt vaan metsästämään olkatappisarjaa...
Re: B 58 Etunavan mutteri
Lähetetty: 27 Huhti 2013 14:14
Kirjoittaja kailinn
Ai niin ja vielä se että oikean puolen remontti on kyseessä. Niissä vehkeissä missä on vasenkätisiä kierteitä, niin ne on auton vasemmalla puolella. pyöränmuttereissa ja napamutterissa.