Tyypilliset huolto- ja ylläpitokulut vuositasolla?

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Joe Cool
Rattimajuri
Viestit: 240
Liittynyt: 14 Syys 2008 12:50
Location: Helsinki

Tyypilliset huolto- ja ylläpitokulut vuositasolla?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Kyselenpä kokemuksia vuotuisista ylläpitokuluista 20-30000 km vuosiajolla näissä busseissa. Ja sitä miten bussin ikä tai kertyneet kilometrit vaikuttavat asiaan. Yksilöt ja niidenhuoltohistoriat ovat toki kovin erilaisia, mutta kokemuksia kaipaisin bussin uusimisen suunnitteluun.

Meillä on nyt 70 000 km ja vajaan 4 vuoden aikana mennyt yksi pallonivel, yksi kallis raidetanko ja takajarrujen kaikki mekaaniset osat. Kulut korjauksista töineen ehkä karkeasti 6000 euron haarukassa.

Lisäksi kaikenlaista pienenpää, jota on itse päässyt tekemään sekä normaalit huollot jne. Sekä renkaita turhankin paljon. Mutta näitä kuluja on iästä riippumatta luultavasti samassa suuruusluokassa.

Millaisia isompia kulueriä voisi odottaa jollain todennäköisyydellä, jos vaihtaa tämän 30 vuotta vanhan kirjastoauton esim. 15 vuotta vanhaan?

Karkeita arviota uudempien heikoista kohdista, kiitos :roll:
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Tyypilliset huolto- ja ylläpitokulut vuositasolla?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

tämä nyt tulee ihan mutulla mutta uskosin että 30v ja 15v autojen huoltokuluissa on tuskin mitään eroa. Molemmat on jo niin paljon tietä nähnyt että samoja asioita käsitellää. Ruoste tulee mukaan jo aikaisin, lasit menee ja korit mätänee mutta olisko jopa niin että uudempien tekniikka jopa hiukan kalliimpaa huoltaa, en tiedä. Renkaita saa kyllä menemään jos pyörittää vierekkäin eriparirenkaita.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Tyypilliset huolto- ja ylläpitokulut vuositasolla?

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Henkilöautojen puolelta on semmoinen mutu, että uudemmat autot tyhjentävät lompakon korjaamoreissulla nopeammin kuin vanhat.

Vanhoihin saa osia romikselta ja niitä voi Alfamerin kirjan avulla latoa konehuoneeseen ilman vararikon pelkoa. Uskoisin, että sama lainalaisuus pätee myös bussipuolella.

Oman pihamme vekottimet ovat kaikki yli kymmenen vuotta vanhoja. Tuo uusin tulokas rouva-Rosvolinnan PT Cruiser hieman epäilyttää - eihän siinä näe konepellin avatessa kuin toisen akkunavan. Kaikki koneteknikka on peitetty muovipaneelilla.

Bussin osalta olen "budjetoinnut" vuositasolla 2k€ korjaamoon, 1k€ kuluviin osiin, 500€ leimaan, 700€ vakuutukseen ja kaikki joutenraha sisustamiseen... - naftat päälle.

Vajaalla 4k€/vuosi pitäisi tulla jo kilometrisuoritteita. Uusissa vekottimissa tuo neljä palaa jo jonkun saaste-sondin äly-yksikön sielunmaiseman uusimiseen.

...seuraavaan aihioon ei sovi ottaa velkaa ennen kuin edellinen on maksettu :)
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Joe Cool
Rattimajuri
Viestit: 240
Liittynyt: 14 Syys 2008 12:50
Location: Helsinki

Re: Tyypilliset huolto- ja ylläpitokulut vuositasolla?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Rosvolinna kirjoitti:Vajaalla 4k€/vuosi pitäisi tulla jo kilometrisuoritteita. Uusissa vekottimissa tuo neljä palaa jo jonkun saaste-sondin äly-yksikön sielunmaiseman uusimiseen.

...seuraavaan aihioon ei sovi ottaa velkaa ennen kuin edellinen on maksettu :)
Tässä olen kyllä ihan samoilla epäilyksillä itse liikkeellä. Jotenkin on sellainen mutu, että vanhaan voi korjata jotain satasilla ja romisosilla, mutta uuteen tarvitaan aina tonneja ja monasti ammattiapua.

Juttelin tänään yhden keikkabusseja työkseen ajavan kanssa ja hän oli sitä mieltä, että 2003 tai uudempi pitäisi olla, jos kerran uusimaan ryhtyy. Samoin hän oli sitä mieltä, että 2000-lukuisia ei saa enää rekisteröityä C-kortilliksiksi matkailuautoiksi, vaan niissä mennään linjurina ja vähintään D1-kortilla. Kuulemma ei enää tahdo löytyä 12metrisinä näitä uudempia ja jos tavaratilaa haluaa perään ilman auton uudelleen rakentamista, pitää ostaa rahtiperäinen ja ne oavt yleensä 14-15 metrisiä, jotka taas monissa ahtaissa keikkapaikoissa ovat jo hankalia.

Nyt tässä on vihjeiden paikka näitä 2000-lukuisia tunteville. Itse en niistä ymmärrä mitään.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Tyypilliset huolto- ja ylläpitokulut vuositasolla?

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Minäkin voisin mutuilla:
Kuluvat osat kuluu uudessa ja vanhassa, kun sattuu olemaan sopivasti mittarissa. Todistetusti näillä päästellään useempi miljoona melko kivuttomasti, voi olla että koneremonttia on välissä. Mutta on se aivan uusikin huollettava siinä kun vanha, toki (muka) harvemmin.
Ruoste, sitä näyttää löytyvän hävyttömän uusistakin, toki rungollisuus helpottaa parsimisessa.
Itse katsosin auton yleiskuntoa ja monellako se on ollut, usea yhtiö kielii kiertopalkinnosta, ainakin itelle tulee mieleen. Miksi se on vaihtanu firmaa eikä sillä oo tehty rahaa=ajoa?
Renkaita kai ei pitäisi vielä mennä ku kierros tuohon 70tkm:ään, kulmat vituroillaan?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Joe Cool
Rattimajuri
Viestit: 240
Liittynyt: 14 Syys 2008 12:50
Location: Helsinki

Re: Tyypilliset huolto- ja ylläpitokulut vuositasolla?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Reddewil kirjoitti:Renkaita kai ei pitäisi vielä mennä ku kierros tuohon 70tkm:ään,
Tasan kierros niitä on mennytkin, mutta kun puolet on vaihdettu viikonloppuöinä tien päällä, niin tonneja on palanut :twisted:
Vastaa Viestiin