B10M -89 etuakselin ilmajousituksen korjailupohdintoja

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Addica
Rattimajuri
Viestit: 174
Liittynyt: 31 Maalis 2008 13:52
Truck: B10M, B12M
Location: 38700

B10M -89 etuakselin ilmajousituksen korjailupohdintoja

Viesti Kirjoittaja Addica »

Aika vähän löysin juttuja otsikon aisioista. Liekö porukka teettänyt niihin liittyvät työt koiraamoilla.

Olen omaa korjausta suunnitellut jo kuukausia ja viimein olisi aika rohkaista mielensä ja edes yrittää ko toimenpide tehdä itse.

Edestä oikealta vuotaa jostain ja uusia osia on varoiksi haettu rouhekopallinen.

Vaan missä järjestyksessä olisi viisasta koittaa saada pussi irti, että pääsee lautasen ja muiden osien kuntoa tutkailemaan?

Iskarit saattaa rajoittaa akselin liikettä sen verran, että ei tule tilaa korin ja akselin väliin tarpeeksi, eli ne irti?
Iskarin irrotusta varten taas tarvinnee irroittaa etupyöräkin.
Viimeksi muokannut Addica, 25 Heinä 2012 00:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: B10M etuakselin ilmajousituksen korjailupohdintoja

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tarvinneeko iskaria irroittaa? Ei oo mitään kokemusta, edellisen kerran ilmapussi vaihettu 14 vuotta sitten niin aattelin vaan että ei kyllä niitä kovin tiheään mene.
Tulevaisuus on sähköinen
Addica
Rattimajuri
Viestit: 174
Liittynyt: 31 Maalis 2008 13:52
Truck: B10M, B12M
Location: 38700

Re: B10M etuakselin ilmajousituksen korjailupohdintoja

Viesti Kirjoittaja Addica »

Ei tuossakaan pussi taida rikki olla, pihisee pussin yläpuolelta.
Joku kenkälusikkatsydeemi vois olla jees. Siellä lienee vastustamassa pohjaanlyöntikumikin.
Avatar
salminen
Kokenut kuljettaja
Viestit: 121
Liittynyt: 18 Huhti 2011 22:18
Truck: Ajokki Express
Location: Kalajoki

Re: B10M etuakselin ilmajousituksen korjailupohdintoja

Viesti Kirjoittaja salminen »

En tiedä onko oikea tapa/tyyli mutta otin tasosäätöventtiilin vivun alapäästä irti ja nostin sillä auton keulan yläasentoon. Sitten pukit keulaan rungon alle ja taas vipua laskemalla paineet pois. Nyt auton keula ylhäällä ja akseli mahdollisimman alhaalla. Tunkki akselin alle pyörä pois ja siitä se pussi irtoaakin yläpäästä kampeamalla. Pukit kannattaa laittaa jo alussa sinne auton alle jos siellä jokin posahtaa ettei jää mihinkään väliin.
Ajokki express Volvo B10 M -87
Addica
Rattimajuri
Viestit: 174
Liittynyt: 31 Maalis 2008 13:52
Truck: B10M, B12M
Location: 38700

Re: B10M etuakselin ilmajousituksen korjailupohdintoja

Viesti Kirjoittaja Addica »

salminen kirjoitti:En tiedä onko oikea tapa/tyyli mutta otin tasosäätöventtiilin vivun alapäästä irti ja nostin sillä auton keulan yläasentoon. Sitten pukit keulaan rungon alle ja taas vipua laskemalla paineet pois. Nyt auton keula ylhäällä ja akseli mahdollisimman alhaalla. Tunkki akselin alle pyörä pois ja siitä se pussi irtoaakin yläpäästä kampeamalla. Pukit kannattaa laittaa jo alussa sinne auton alle jos siellä jokin posahtaa ettei jää mihinkään väliin.
Ukonilma suvaitsi saapua jynttäämään, joten piti vaihtaa mobiililaitteisiin.
Pyörää taidan tosiaan alkaa irrottamaan seuraavana toimenpiteenä.
Pussin vastakappale korissa, lienee pyöreä teräslevy vain, mureni kohtalaisen isosti kun siihen vähän tarjosi kioskiavainta. Eli ainakin hitsausta on luvassa.
Saattaa tässäkin autossa edessä vielä kaikki ilmajousitukseen liittyvä olla tehtaan jäljiltä. Pussitkin on Volvo teksteillä.

Melko lailla taitaa olla kampeamishommia tiedossa, aika jämäkältä tuntui se pussukka painella. Huh. :D
Addica
Rattimajuri
Viestit: 174
Liittynyt: 31 Maalis 2008 13:52
Truck: B10M, B12M
Location: 38700

Re: B10M etuakselin ilmajousituksen korjailupohdintoja

Viesti Kirjoittaja Addica »

Tulikin huomattavasti enemmän tilaa, kun nosti koppaa eka ilmalla ja sitten hiukkasen tunkilla lisää. Sitten pukit alle.
Kyllähän iskareissakin näemmä pelivaraa piisaa.

Ootellaan nyt, että paineet hukkuu, josko sitten taas mietitään lisää.
Addica
Rattimajuri
Viestit: 174
Liittynyt: 31 Maalis 2008 13:52
Truck: B10M, B12M
Location: 38700

Re: B10M etuakselin ilmajousituksen korjailupohdintoja

Viesti Kirjoittaja Addica »

No lähtihän se pussi sieltä pois ja se on ehjä.
29 cm sain tilaa siihen, kunhan hokasin nostaa koko keulaa tunkeilla.
Ei tarvinnu irrottaa iskareita.

Yläpää(auton runkoa) on odotetusti heikossa hapessa(vaikka onkin Royali). Ilmaliitintä ja kantta en saanu vielä pois.
Avatar
Zyke64
Rattiamiraali
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa

Re: B10M etuakselin ilmajousituksen korjailupohdintoja

Viesti Kirjoittaja Zyke64 »

Addica kirjoitti:No lähtihän se pussi sieltä pois ja se on ehjä.
29 cm sain tilaa siihen, kunhan hokasin nostaa koko keulaa tunkeilla.
Ei tarvinnu irrottaa iskareita.

Yläpää(auton runkoa) on odotetusti heikossa hapessa(vaikka onkin Royali). Ilmaliitintä ja kantta en saanu vielä pois.
Eikä varmaan ehyenä liitin lähdekkään. Mutteri on odennäköisesti ruostunut jumiin ja kanta syöpynyt niin, ettei saa millään edes kiinni. Mutta niitä saa uusia Volvolta, tosin kalliita nippoja ovatten. Kunha saat ilmaletkun nipan irti. Mutta jos et liin letku poikki ja siihenkin uudet hilut. Letkua voi jatkaa jatkoliittimellä tarvittaessa. Ylätukilevy uusiksi ja jousen ylälautanen uusiksi niin tulee ilmatiiviskin. Ylälautanen ei maksa paljoa. Tuo ilmanippa ja alajalka maksaa eniten.
Ja laita ylälevy sekä jousen ylälautanen niin kiinni, että saat ilmatiiviin liitoksen rungon ja levyn väliin, etei tule yllätyksiä kun ilma suhisee levyn ja rungon välistä ulos :shock: Itse laitoin sikaflexia väliin :mrgreen:
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)
Addica
Rattimajuri
Viestit: 174
Liittynyt: 31 Maalis 2008 13:52
Truck: B10M, B12M
Location: 38700

Re: B10M etuakselin ilmajousituksen korjailupohdintoja

Viesti Kirjoittaja Addica »

Zyke64 kirjoitti: Mutta niitä saa uusia Volvolta, tosin kalliita nippoja ovatten.

Ylälautanen ei maksa paljoa.

Tuo ilmanippa ja alajalka maksaa eniten.

Itse laitoin sikaflexia väliin :mrgreen:
66€ yläkansi/lautanen Volvolta

Ilmanipat yhteensä n.18€

Pohjaanlyöntikumi n. 63€
Sen ja kannen kiinnityspultti 45€ + sille mutteri 1,30.

Pussi olisi ollut 200€, tarvikkeena 50€.

Uudemman mallin ylätuen "korjauslautanen" olisi ollut tarjolla, mutta reiät pikkuisen eri kohdissa ja hintaakin netonnettona 100€. Ei raskinnut, eli pokasaha soi huomenna jostain levyn kappaleesta semmosen. :D

Sikafleksiajatus kuulostaa hyvältä, nyt kun on rakenteen nähnyt ja sitä pähkäillyt.
Viimeksi muokannut Addica, 17 Heinä 2012 17:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: B10M etuakselin ilmajousituksen korjailupohdintoja

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

En ole koskaan laittanut Sikaa mihinkään ilmatyynyihin. Seuraavalla kerralla purkaminen helpompi kun pussi ei ole liimattu kiinni.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Addica
Rattimajuri
Viestit: 174
Liittynyt: 31 Maalis 2008 13:52
Truck: B10M, B12M
Location: 38700

Re: B10M etuakselin ilmajousituksen korjailupohdintoja

Viesti Kirjoittaja Addica »

KajNyy1 kirjoitti:En ole koskaan laittanut Sikaa mihinkään ilmatyynyihin. Seuraavalla kerralla purkaminen helpompi kun pussi ei ole liimattu kiinni.
Joo ei pussiin, vaan sen pohjaanlyöntikumin ja kannen kiinnityspultin varmistamiseen. Vaikkakin sen kumin ja pultin kannan pitäisi se hoitaa, mutta epäilen suuresti edellisen vuodon aiheutuneen juuri siitä.
Avatar
Zyke64
Rattiamiraali
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa

Re: B10M etuakselin ilmajousituksen korjailupohdintoja

Viesti Kirjoittaja Zyke64 »

Addica kirjoitti:
KajNyy1 kirjoitti:En ole koskaan laittanut Sikaa mihinkään ilmatyynyihin. Seuraavalla kerralla purkaminen helpompi kun pussi ei ole liimattu kiinni.
Joo ei pussiin, vaan sen pohjaanlyöntikumin ja kannen kiinnityspultin varmistamiseen. Vaikkakin sen kumin ja pultin kannan pitäisi se hoitaa, mutta epäilen suuresti edellisen vuodon aiheutuneen juuri siitä.
Juu, ja minäkin laitoin sikaa vain metalliosien väliin, eli en edes pohjanlyöntikumeen pussista puhumattakaan, se nyt olis vihon viiminen temppu :roll:
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)
Addica
Rattimajuri
Viestit: 174
Liittynyt: 31 Maalis 2008 13:52
Truck: B10M, B12M
Location: 38700

Re: B10M etuakselin ilmajousituksen korjailupohdintoja

Viesti Kirjoittaja Addica »

Pikkuhiljaa. :D

Nyt on sentään jo uudet tuet ja ylävasteet hitsattu paikoilleen.
Kamalin homma oli siistiä ne vanhat raudan jämät pois.

Vaan nytpä tuli tenkkapoo. Uusi pohjaanlyönti-/lepuutuskumi, mikälie, onkin kolmisen senttiä korkeempi ja eipähän mahdu enää ilmapussi takasin sujahtamaan. Ah. :lol:

Onko kellään näkemystä, kuinka tuo alamäntä on kiinni etuakselissa?

Piirustuksista kattellen siinä ei olisi mukamas mitään mutteri-pullti viritystä, että makais vaan aksilan päällä.
Jos se irtois nyt helposti lekalla kumauttamalla, niin homma helpottuis, muuten pitää miettiä, millä ihmeellä saa puristettua pussia vielä inan kasaan. Korin nosto ei anna akselin väliin enempää tilaa.
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: B10M etuakselin ilmajousituksen korjailupohdintoja

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Alamaljan keskellä on kartiotappi joka lepää alatuen reijässä.
:arrow: Irroitus: nosta alamaljan toista reunaa n. 5 cm ja työnnä sivulta ulos, melkein itsekseen lipsahtaa pussin yläpää pois lautasen päältä, jos ei avita vähän.
:arrow: Paikoilleenlaitto: työnnä koko höskää ylöspäin kohti ylälautastaniin paljon että saat alamaljan luiskautettua paikoilleen. Tämän jälkeen sovittelet yläreijän lautasen ympärille. Jos jäi pussi pujottamasta sinne niin eikun ruttuun kumia niin paljon että menee pohjaanlyönti kumin yli.


Kuvat on taka-akselilta mutta sama proseduuri on edessä. Onnistumisen edellytys on että runko on niin ylhäällä kuin mahdollista ja pyörä on alhaalla. PS! muista pukki
Liitteet
Ylälautanen.jpg
Ylälautanen.jpg (369.25 KiB) Katsottu 15010 kertaa
Ilmapussi paikoilleen työnnettynä.jpg
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: B10M etuakselin ilmajousituksen korjailupohdintoja

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Alapohja ei ole mitenkään kiinni, tappi reiässä, lähtee irti väkivallalla.
Pussin takaisin laitto: Rasvaa palje sisäpuolelta hyvin vaikkapa rengasrasvalla, rullaa palje pohjan päälle ja asenna paikoilleen.
Akseli ylös kunnes tasoventtiili antaa painetta ja siellä se on.
Tuolla ohjeella asentamiseen menee 5 minuuttia, jos nyt kukaan ohjeesta mitään ymmärtää ( paskat ohjeet )
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Addica
Rattimajuri
Viestit: 174
Liittynyt: 31 Maalis 2008 13:52
Truck: B10M, B12M
Location: 38700

Re: B10M etuakselin ilmajousituksen korjailupohdintoja

Viesti Kirjoittaja Addica »

KajNyy1 kirjoitti:Alamaljan keskellä on kartiotappi joka lepää alatuen reijässä.
Onnistumisen edellytys on että runko on niin ylhäällä kuin mahdollista ja pyörä on alhaalla. PS! muista pukki
Kyllä, viidestä kohtaa on auto tuettu.
Puu Tiainen kirjoitti:Alapohja ei ole mitenkään kiinni, tappi reiässä, lähtee irti väkivallalla.
Niin minä vaan tuumasin, jotta en uskalla sitä annosta väkivaltaa käyttää, jonka tämän alamaljan irrotus vaatisi. :lol: (tulee pian kympin äijältä satasen vahinko jne.)
Taitaa olla muuten se alaosa kaksiosainen? MK3:han tämä lienee(-89 siis). Ulkokehä vain hieman hemppuu, kun taas se keskiosa istuu kuin...no, jämäkästi.
Kuviakin olen ottanut, mutta vielä kamerassa.
Viimeksi muokannut Addica, 22 Heinä 2012 20:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Addica
Rattimajuri
Viestit: 174
Liittynyt: 31 Maalis 2008 13:52
Truck: B10M, B12M
Location: 38700

Re: B10M etuakselin ilmajousituksen korjailupohdintoja

Viesti Kirjoittaja Addica »

:D

Sitten tulikin se Tammisen Juhanin K.I.S.S. prinsiippi mieleen ja otin tuulettajan remmin, kiepautin reiästä ympäri, lenkeistä kiristys räikän jatkovarrella ja eikun pussi paikalleen.

Tämä on ollut mulle melkein elämää suurempi korjauskohde, varmaan 2 viikkoa auto ollut pukeilla. :oops: :mrgreen:
Addica
Rattimajuri
Viestit: 174
Liittynyt: 31 Maalis 2008 13:52
Truck: B10M, B12M
Location: 38700

Re: B10M etuakselin ilmajousituksen korjailupohdintoja

Viesti Kirjoittaja Addica »

Aiheeseen liittyvät kuvat:
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Addica
Rattimajuri
Viestit: 174
Liittynyt: 31 Maalis 2008 13:52
Truck: B10M, B12M
Location: 38700

Re: B10M -89 etuakselin ilmajousituksen korjailupohdintoja

Viesti Kirjoittaja Addica »

Juuri äsken sain liukasteen ja muutaman sovituksen kanssa pussin pitämään ja auton pois pukeilta. :D

Kiitoksia kaikille neuvoista!

Alitajuntaan jäi vielä kysymys kytemään tämän maljamallin irrotuksesta.
No, paras varmaan hommata aikanaan ehjä osa viereen, niin tietää mihin kohtaan alkaa väkivaltaa käyttämään. :lol:
Avatar
PekuMAN66
Rattimajuri
Viestit: 199
Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
Truck: Volvo B10M, Wiima353
Location: Pudasjärvi
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: B10M -89 etuakselin ilmajousituksen korjailupohdintoja

Viesti Kirjoittaja PekuMAN66 »

Maljan ohjaritappi osaakin tarttua lujasti! Kun ekaa kertaa irroitin vuotavaa maljaa enkä tiennyt kiinnituksestä, ja irroitin vuotavaa maljaa isoilla työkaluilla(rautakanki, tunkki, leka), niin tappi jäi reikään ja ruosteinen malja irtosi repeämällä. Sitten näkikin rakenteen hyvin... Maljan pyörittäminen voi helpottaa irroitusta, ruosteet irtoaa.
Jos muuta hommaa on tehty et kori on ylhäällä, niin olen liikutellut maljoja että eivät kiinnitykset jumiudu
Volvo B 10 M, Wiima 353 -85 M1
ex- MAN Ajokki -66
Fordson Super Major -61
Addica
Rattimajuri
Viestit: 174
Liittynyt: 31 Maalis 2008 13:52
Truck: B10M, B12M
Location: 38700

Re: B10M -89 etuakselin ilmajousituksen korjailupohdintoja

Viesti Kirjoittaja Addica »

Voimaa neuvottiin käyttämään ja sen uskon, että sillä se sieltä heltiääkin.

En tosin omaan näin tohtinut tehdä, kun ei ollut ehjää tilalle, jos ja kun romua olisi tullut. :D
Vastaa Viestiin