Volvo THD-100d nesteet sekaisin
Volvo THD-100d nesteet sekaisin
Ei täällä oikein moottoriosioita ole, niin laitetaan tänne, kun onhan se mahurissa aika alhaalla tuo kone
Vinkkejä saapi antaa, jos on kokemusta aiheesta. Eli kyseinen kulkuri sai vaihtomoottorin edellisen tilalle, mikä narahti aikalailla palasiksi öljypumpun käyttöakselin katkettua. Ja öljynpaineen merkkivaloahan tuolloin ei vielä ollut, vaan pelkkä mittari. No nyt on ja iso
Tuolla "uudella" ajeltiinkin jonkin aikaa, mutta yhden pidemmän reissun jälkeen se puhalsi valkoista putkesta, eli vettä meni ilmeisesti pyttyyn/pyttyihin ja kävi kuitenkin hyvin. Jonkun aikaa seisottua se pyöri kierroksen startilla, mutta löi jumiin. Itse lähdin autosta korjaamaan "sähkövikaa", kun ei startti kuulemma jaksanut pyörittää, mutta todellisuus oli taas kerran karumpi kuin arvasinkaan. Nestelukko sylinterissä kenties ja jotain muutakin ehkä hajonnut siinä sivussa.
Eli tilanne on se, että glykolia on ihan joka paikassa. Öljypohjassa, ennen ja jälkeen turbon, jokaisen venttiilikopan kannen alla ja niin edespäin. Mikä hemmetti voi noin levitä, että se puhaltaa sitä jäähdytysnestettä joka tuutin täyteen? Kansipahvista tuskin noin paljoa nestettä voi tulla, ellei se sitten puutu kokonaan joltain kulmalta. Lohko halki?
Onko tuossa moottorissa joku perusvika, mikä noita litkuja sotkee? Joka paikassa niitä tunnutaan kehuttavan ikuisiksi, mutta tää nyt on jo toinen, mikä kilahti muutaman tonnin ajon jälkeen.
Kiitoksia etukäteen vastauksista!
Vinkkejä saapi antaa, jos on kokemusta aiheesta. Eli kyseinen kulkuri sai vaihtomoottorin edellisen tilalle, mikä narahti aikalailla palasiksi öljypumpun käyttöakselin katkettua. Ja öljynpaineen merkkivaloahan tuolloin ei vielä ollut, vaan pelkkä mittari. No nyt on ja iso
Tuolla "uudella" ajeltiinkin jonkin aikaa, mutta yhden pidemmän reissun jälkeen se puhalsi valkoista putkesta, eli vettä meni ilmeisesti pyttyyn/pyttyihin ja kävi kuitenkin hyvin. Jonkun aikaa seisottua se pyöri kierroksen startilla, mutta löi jumiin. Itse lähdin autosta korjaamaan "sähkövikaa", kun ei startti kuulemma jaksanut pyörittää, mutta todellisuus oli taas kerran karumpi kuin arvasinkaan. Nestelukko sylinterissä kenties ja jotain muutakin ehkä hajonnut siinä sivussa.
Eli tilanne on se, että glykolia on ihan joka paikassa. Öljypohjassa, ennen ja jälkeen turbon, jokaisen venttiilikopan kannen alla ja niin edespäin. Mikä hemmetti voi noin levitä, että se puhaltaa sitä jäähdytysnestettä joka tuutin täyteen? Kansipahvista tuskin noin paljoa nestettä voi tulla, ellei se sitten puutu kokonaan joltain kulmalta. Lohko halki?
Onko tuossa moottorissa joku perusvika, mikä noita litkuja sotkee? Joka paikassa niitä tunnutaan kehuttavan ikuisiksi, mutta tää nyt on jo toinen, mikä kilahti muutaman tonnin ajon jälkeen.
Kiitoksia etukäteen vastauksista!
Viimeksi muokannut jusvir, 02 Heinä 2012 17:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Volvo THD-100 nesteet sekaisin
Se nyt tuli vain mieleen, että ei se mahotonta vuotoa tahi halkeemaa tarvii ku paikat on täynnä glykolia. Aatteleppa ku patterit valuu tyhjäksi sinne moottoriin, niin on sitä vettä sitten reilusti!
Harmi kyllä ku tuolleen särkyy. Ei kai se auta ku kansi kerrallaan aukoa ja kattoo onko pahvi menny, niitä kai sitä menee tai syöpyy kannen/lohkon pinta? Oliko nuissa sylinteriputken valumisia vai oliko se vaan kanijoijen ominaisuus?
Harmi kyllä ku tuolleen särkyy. Ei kai se auta ku kansi kerrallaan aukoa ja kattoo onko pahvi menny, niitä kai sitä menee tai syöpyy kannen/lohkon pinta? Oliko nuissa sylinteriputken valumisia vai oliko se vaan kanijoijen ominaisuus?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- ansa
- Rattiamiraali
- Viestit: 320
- Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
- Truck: Scania K112 Vanhool
- Location: Laihia
- Member id: 106
- Paikkakunta: Laihia
Re: Volvo THD-100 nesteet sekaisin
moikkajusvir kirjoitti:Ei täällä oikein moottoriosioita ole, niin laitetaan tänne, kun onhan se mahurissa aika alhaalla tuo kone
Vinkkejä saapi antaa, jos on kokemusta aiheesta. Eli kyseinen kulkuri sai vaihtomoottorin edellisen tilalle, mikä narahti aikalailla palasiksi öljypumpun käyttöakselin katkettua. Ja öljynpaineen merkkivaloahan tuolloin ei vielä ollut, vaan pelkkä mittari. No nyt on ja iso
Tuolla "uudella" ajeltiinkin jonkin aikaa, mutta yhden pidemmän reissun jälkeen se puhalsi valkoista putkesta, eli vettä meni ilmeisesti pyttyyn/pyttyihin ja kävi kuitenkin hyvin. Jonkun aikaa seisottua se pyöri kierroksen startilla, mutta löi jumiin. Itse lähdin autosta korjaamaan "sähkövikaa", kun ei startti kuulemma jaksanut pyörittää, mutta todellisuus oli taas kerran karumpi kuin arvasinkaan. Nestelukko sylinterissä kenties ja jotain muutakin ehkä hajonnut siinä sivussa.
Eli tilanne on se, että glykolia on ihan joka paikassa. Öljypohjassa, ennen ja jälkeen turbon, jokaisen venttiilikopan kannen alla ja niin edespäin. Mikä hemmetti voi noin levitä, että se puhaltaa sitä jäähdytysnestettä joka tuutin täyteen? Kansipahvista tuskin noin paljoa nestettä voi tulla, ellei se sitten puutu kokonaan joltain kulmalta. Lohko halki?
Onko tuossa moottorissa joku perusvika, mikä noita litkuja sotkee? Joka paikassa niitä tunnutaan kehuttavan ikuisiksi, mutta tää nyt on jo toinen, mikä kilahti muutaman tonnin ajon jälkeen.
Kiitoksia etukäteen vastauksista!
purkasin tuossa yhden agrin koneen ,joka oli siis 12litrainen volvo penta ja siellä oli putki haljennut ja sekoittanut kaikki mehut keskenään ,käynnistys yrityksen seurauksena oli työntätangot mutkalla kyseisestä sylinteristä ,että tälläisiä kokemuksia;-)
- TeuSkin
- Kippari
- Viestit: 71
- Liittynyt: 09 Tammi 2008 19:07
- Truck: Volvo B57
- Location: Marttila
- Member id: 083
Re: Volvo THD-100d nesteet sekaisin
Omakohtaisen kokemuksen mukaan B57 moottorista, oireet viittaavat vahvasti sylinteriputken alapään tiivisteiden vuotamiseen. Putki tai putket ovat syöpyneet vesitilan puolelta ja lisäksi vanhat kumitiivisterenkaat ovat kovettuneet ja vuoto on tosiasia.
Todennäköisesti kannen tiivistevika aiheuttaa kovan savutuksen kun vesi pääsee sylinteriin.
Kannen tiivistevika pitäisi ilmetä myös syyläriin tulevana reiluna ylipaineena.
Kaikki tämä oletus juuri B57:n rempan tehneenä.
Todennäköisesti kannen tiivistevika aiheuttaa kovan savutuksen kun vesi pääsee sylinteriin.
Kannen tiivistevika pitäisi ilmetä myös syyläriin tulevana reiluna ylipaineena.
Kaikki tämä oletus juuri B57:n rempan tehneenä.
Volvo B57 6,7 litr.
Wiima vm. 1971
Wiima vm. 1971
Re: Volvo THD-100d nesteet sekaisin
Okei, eli ääni kansipahville ja pari sylinteriputkille. No, auki se on otettava joka tapauksessa, mutta tietäähän vähän että mitä lähtee jahtaamaan. Yksi tuttava tuossa kertoili, että noissa on joskus ollut vesipumpun stefan kanssa ongelmaa jossain moottorimallissa, että se kusee vedet öljyjen sekaan näppärästi hajotessaan. Pitääpä tutkia sekin, mutta eipä tuo taida sitä savuttamista selittää.
Ansa: enpä ole ennen kuullut, että nestelukko työntötankoja taivuttelee.
Ansa: enpä ole ennen kuullut, että nestelukko työntötankoja taivuttelee.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Volvo THD-100d nesteet sekaisin
Jos savuttaa ja vesi menee öljyn sekaan, vaikuttaa sylinteriputken vuodolta.
Tai sitten siellä on kaksi vikaa esim vesipumppu ja suutinholkki vuotaa.
Ota öljypohjasta se peltinen luukku irti, sieltä näkyy hyvin jos vesi tulee sylinteriputkesta tai vesipumpusta.
Älä siis irroita koko öljypohjaa, jos vaikka vuoto olisi keskimmäisissä putkissa, ei tarvitse turhaan öljypohjaa irroittaa.
Tai sitten siellä on kaksi vikaa esim vesipumppu ja suutinholkki vuotaa.
Ota öljypohjasta se peltinen luukku irti, sieltä näkyy hyvin jos vesi tulee sylinteriputkesta tai vesipumpusta.
Älä siis irroita koko öljypohjaa, jos vaikka vuoto olisi keskimmäisissä putkissa, ei tarvitse turhaan öljypohjaa irroittaa.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Re: Volvo THD-100d nesteet sekaisin
Kiitoksia vastauksesta.
No saahan sitä tuosta varmaan kurkittua jos nestettä lisää (tyhjennetty kaikki pois), mutta eikös se "pikkuöljypohja" mahtanut olla ihan muutamalla hassulla pultilla kiinni ja sen nykäisee aika nopeasti poiskin...?
Onko joku muuten vaihdellut noita putkia moottori paikoillaan? Tiedän, että pystykoneeseen niin on tehty, mutta tuo on vähän hankala ainakin kansien puolelta repiä auki, kun tulee runkopalkki ilkeästi eteen. :/
No saahan sitä tuosta varmaan kurkittua jos nestettä lisää (tyhjennetty kaikki pois), mutta eikös se "pikkuöljypohja" mahtanut olla ihan muutamalla hassulla pultilla kiinni ja sen nykäisee aika nopeasti poiskin...?
Onko joku muuten vaihdellut noita putkia moottori paikoillaan? Tiedän, että pystykoneeseen niin on tehty, mutta tuo on vähän hankala ainakin kansien puolelta repiä auki, kun tulee runkopalkki ilkeästi eteen. :/
Puu Tiainen kirjoitti:Jos savuttaa ja vesi menee öljyn sekaan, vaikuttaa sylinteriputken vuodolta.
Tai sitten siellä on kaksi vikaa esim vesipumppu ja suutinholkki vuotaa.
Ota öljypohjasta se peltinen luukku irti, sieltä näkyy hyvin jos vesi tulee sylinteriputkesta tai vesipumpusta.
Älä siis irroita koko öljypohjaa, jos vaikka vuoto olisi keskimmäisissä putkissa, ei tarvitse turhaan öljypohjaa irroittaa.
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Volvo THD-100d nesteet sekaisin
minulla B58, vuonna 2007 "moottorin kunnostus paikallaan" lukee savonlinjan papereissa
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Volvo THD-100d nesteet sekaisin
Ei se runkopalkki tule eteen, kannethan on palkin alapuolella.jusvir kirjoitti:Kiitoksia vastauksesta.
No saahan sitä tuosta varmaan kurkittua jos nestettä lisää (tyhjennetty kaikki pois), mutta eikös se "pikkuöljypohja" mahtanut olla ihan muutamalla hassulla pultilla kiinni ja sen nykäisee aika nopeasti poiskin...?
Onko joku muuten vaihdellut noita putkia moottori paikoillaan? Tiedän, että pystykoneeseen niin on tehty, mutta tuo on vähän hankala ainakin kansien puolelta repiä auki, kun tulee runkopalkki ilkeästi eteen. :/
Paikallaan putkien vaihto onnistuu mainiosti ja niinhän se yleensä tehdään, jos tehdään pienempi remppa eikä esim kampiakselia irroiteta.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Re: Volvo THD-100d nesteet sekaisin
Juu, ei kansien eteen, mutta pakosarjojen irroittaminen on voi olla mielenkiintoista. Eipä sikäli, toi moottorin irti nappaaminenkaan ei ole ihan mikään vartin juttu, niin koitetaanpa fiksaa paikallaan jahka vika selviää.Puu Tiainen kirjoitti:Ei se runkopalkki tule eteen, kannethan on palkin alapuolella.jusvir kirjoitti:Kiitoksia vastauksesta.
No saahan sitä tuosta varmaan kurkittua jos nestettä lisää (tyhjennetty kaikki pois), mutta eikös se "pikkuöljypohja" mahtanut olla ihan muutamalla hassulla pultilla kiinni ja sen nykäisee aika nopeasti poiskin...?
Onko joku muuten vaihdellut noita putkia moottori paikoillaan? Tiedän, että pystykoneeseen niin on tehty, mutta tuo on vähän hankala ainakin kansien puolelta repiä auki, kun tulee runkopalkki ilkeästi eteen. :/
Paikallaan putkien vaihto onnistuu mainiosti ja niinhän se yleensä tehdään, jos tehdään pienempi remppa eikä esim kampiakselia irroiteta.