Sivu 1/1

Teliauton nostaminen

Lähetetty: 27 Loka 2011 21:22
Kirjoittaja MB1962
Voiko teliautoa nostaa yksipilaripyöränostimilla vai mitäneon, niin voiko nostaa etupyöristä ja telipyöristä ? kun nostimien max on 6000kg kpl ja jos nostaa vetopyöristä niin menee aika tarkalle tuo 6tn kapasiteetti.

Re: Teliauton nostaminen

Lähetetty: 28 Loka 2011 19:18
Kirjoittaja Puu Tiainen
Nyt en ihan ymmärtänyt. Onko se jotenkin kevyempi nostaa telistä?

Re: Teliauton nostaminen

Lähetetty: 28 Loka 2011 19:47
Kirjoittaja Berkhof
Ööö.. Telistä nostaessa jää enemmän painoa etuakselille ??

Re: Teliauton nostaminen

Lähetetty: 28 Loka 2011 19:59
Kirjoittaja Reddewil
6t per nostin, niin ei kai se perä paina yli 12t vaikka mistä ja miten nostaisi jos neljästä pisteestä nostaa? Tai niin, takamoottori jne. no tuskin se vaa´assa keikkuu jos vetävistä nostaa, eli ei ihan niin takapainonen kuitenkaan? :lol: Kokonaispaino jos selvästi alle tuon 24t niin ei hätä.

Re: Teliauton nostaminen

Lähetetty: 28 Loka 2011 20:01
Kirjoittaja MB1962
Onhan se aikapaljon kevyempää nostaa telistä kun vetopyörästä mutta kestääkö mokoma rakkine telipyörästä nostamisen ????

Re: Teliauton nostaminen

Lähetetty: 28 Loka 2011 20:05
Kirjoittaja MB1962
Jos auto painaa 18 tn ja on luult. 7tn ? etukselipaino niin taakse jää melko paljon, jos joutuu vielä nostaan vetopyöristä

Re: Teliauton nostaminen

Lähetetty: 28 Loka 2011 20:11
Kirjoittaja Puu Tiainen
MB1962 kirjoitti:Onhan se aikapaljon kevyempää nostaa telistä kun vetopyörästä mutta kestääkö mokoma rakkine telipyörästä nostamisen ????
Heh! mietis vielä. Ei se auton kokonaispaino tai peräpään paino miksikään muutu, jos nostat autoa hieman taaempaa.

Muokkaus: ai nyt mä tajusin mitä ajat takaa. Painopiste siirtyy enemmän etuakselille.
Noh, tuskin on mitään merkitystä. En ole koskaan telistä nostellu, mutta ei kait siihen mitään estettäkään ole.

Re: Teliauton nostaminen

Lähetetty: 28 Loka 2011 20:13
Kirjoittaja Reddewil
Painaako se noin paljo, vai kokonaispaino? Toki se perä on raskas joka tapauksessa, mutta että teli kestäskö nostaa, sehän selviää kokeilemalla =)

Re: Teliauton nostaminen

Lähetetty: 28 Loka 2011 20:15
Kirjoittaja MB1962
En kyllä ollut kaikilla fysiikan tunneilla aikanaan, mutta luulisin että telistä nostaen etupyörien tunkeille tulee enemmän kuormaa kun vetopyöristä nostaen

Re: Teliauton nostaminen

Lähetetty: 28 Loka 2011 20:16
Kirjoittaja Reddewil
Puu Tiainen kirjoitti:
MB1962 kirjoitti:Onhan se aikapaljon kevyempää nostaa telistä kun vetopyörästä mutta kestääkö mokoma rakkine telipyörästä nostamisen ????
Heh! mietis vielä. Ei se auton kokonaispaino tai peräpään paino miksikään muutu, jos nostat autoa hieman taaempaa.
En ois halunnu kommentoida, mutta teen sen silti. Mietippäs sitä, jos sulla on 10kg painava 1m pitkä keppi ja nostat sitä päistä, 5kg/pää. Entäs etupäästä ja 25cm takapäästä? Painojakauma muuttuu radikaalisti, saati että tuossa kanikassa on päitten painot 60%-40%? jollon muutos vielä rajumpi.

Re: Teliauton nostaminen

Lähetetty: 28 Loka 2011 20:20
Kirjoittaja Puu Tiainen
Reddewil kirjoitti:
Puu Tiainen kirjoitti:
MB1962 kirjoitti:Onhan se aikapaljon kevyempää nostaa telistä kun vetopyörästä mutta kestääkö mokoma rakkine telipyörästä nostamisen ????
Heh! mietis vielä. Ei se auton kokonaispaino tai peräpään paino miksikään muutu, jos nostat autoa hieman taaempaa.
En ois halunnu kommentoida, mutta teen sen silti. Mietippäs sitä, jos sulla on 10kg painava 1m pitkä keppi ja nostat sitä päistä, 5kg/pää. Entäs etupäästä ja 25cm takapäästä? Painojakauma muuttuu radikaalisti, saati että tuossa kanikassa on päitten painot 60%-40%? jollon muutos vielä rajumpi.
Jep, korjasinkin lähettämääni viestiin, tajusin kun viesti kerkis lähtiä.

Re: Teliauton nostaminen

Lähetetty: 28 Loka 2011 20:22
Kirjoittaja MB1962
olen aikeissa ostaa nuo 6tn pyöränostimet mutta en arvaa ostaa niitä jos en uskalla tuota rakkinetta nostaa telistä, pitäis alkaa ruostevaurioita laitteleen ja se kävis paljon helpommin kun sais auton ilmaan, on niistä muutakin hyötyä myöhemmin kun pelkät bussiremontit.

Saattaa katketa koko bussi kun telistä nostaa kun on hieman tuota korroosiota.

Re: Teliauton nostaminen

Lähetetty: 28 Loka 2011 21:46
Kirjoittaja Reddewil
Ei kai se niin hapan oo että katkeis sentään koko laitos =)

Re: Teliauton nostaminen

Lähetetty: 29 Loka 2011 01:06
Kirjoittaja jykä
Alkoi tämä pähkinä vaivaamaan joten piti ottaa Excel käyttöön ja oikean tiedon puutteessa kaivaa toisesta 112 TL:stä sopivat tiedot (Lahti 451, pituus 14,5 m eli ilmeisesti vähän pitempi). Tuloksesta ei anneta tietenkään mitään takuuta.

Akseliväli 7200 + 1280 mm
Tyhjäpainot edestä taakse 4410 + 6820 + 4220 = 15450 kg

Tällöin painopiste on 5500 mm etuakselista taaksepäin ja painot kahdella eri nostotavalla:
etuakseli 3660 kg + taka-akseli 11790 kg tai
etuakseli 5440 kg + teli 10010 kg