Sivu 1/1

jarrujen ilmapaineiden säätö

Lähetetty: 19 Syys 2011 18:57
Kirjoittaja only4pro
voiko noita (vai pitääkö?) jarrujen ilmapaineita säätää jotenkin? Kun mielestäni taka-akseli jarruttaa heikosti, on vaihdettu vuosi sitten uudet räikät, edessä kiristän aina välillä, kun niihin pääsee helposti kiinni. Eihän siellä ole erikseen käsijarruja, eikös ne ole samat jarrut?

Nyt kyllä jarruttaa jos painaa jarrupolkimen ensin ns. ekaan pykälään, sitten jos painaa vielä lisää (joutuu painamaan kovaa, olisko joku hätäjarru?) niin alkaa takanakin tapahtua.

Käsijarrulla varovasti antaen jarruttaa kyllä, kokeilin myös että painoin käyttöjarrua ensin ja samalla annoin vähän käsijarrua, alkoi hidastumaan niin kun pitääkin.

Voisko siellä olla joku kuormantunnistus joka olisi jumissa? Jotain vuotoja on, koska parissa tunnissa laskee oikea takakulma alas, kuitenkaan ei kuulu mistään suhinaa kun auton sammuttaa. Pitää vielä käydä pistämään paineet ylös ja ottaa kaveri mukaan kuuntelemaan että siellä ei ole vuotoja käyttöjarrun letkuissa, niissähän ei ole painetta ennenkuin painaa jarrupoljinta.

Re: jarrujen ilmapaineiden säätö

Lähetetty: 19 Syys 2011 19:58
Kirjoittaja Zyke64
Koitappa säätää ensin kenkiä lähemmäksi rumpuja, vaikuttaa aivan, että olisivat kaukana... :shock:
Samalla kellollahan käsijarrukin on....
Toki mahdollista, niikuin itselläni oli kerran edellisessä bussissa, että rummuissa oli tosi suuret pykälät kulumisesta johtuen ja hienojakoinen jarrupöly ei poistunut rummun sisältä aiheuttaen "liukkauta" kenkien ja rummun välissä.

Rumpujen poiskäyttö, pykälän poishionta ja kenkien pieni karhennus samalla, jo alko pelittään :mrgreen:

Re: jarrujen ilmapaineiden säätö

Lähetetty: 19 Syys 2011 21:23
Kirjoittaja only4pro
tässähän on tuo automaattinen kiristys, ainakin ne vaihtoi noita räikkiä, eikös niitten tehtävä juuri ole että kengät pysyisi lähellä rumpua? Ja tosiaan käsijarrulla toimii hyvin, sekä jos painaa jarrupoljinta yli sen "pykälän" mikä siinä tulee vastaan.

Re: jarrujen ilmapaineiden säätö

Lähetetty: 20 Syys 2011 19:27
Kirjoittaja only4pro
olikin helppo (kai? toivottavasti) vika, kun paineet sain ylös sammutin auton ja painoin jarrua, takaalta suhisee, eli ilmavuoto. En päässyt vielä tarkemmin katsomaan, mutta taka-akselin kohdalta se tulee.

Re: jarrujen ilmapaineiden säätö

Lähetetty: 20 Syys 2011 21:29
Kirjoittaja Reddewil
Toimiiko nuo "automaattisäädöt"? Luotan siihen että ku ite kirasee kiinni ja naksu tai kaks takas, niin se on siinä! Mitenköhän on, saako nuo kellot suhista paljonkin kilvellä, kun jarruthan pelaa vaikka pientä vuotoa olisikin?

Re: jarrujen ilmapaineiden säätö

Lähetetty: 20 Syys 2011 22:52
Kirjoittaja only4pro
ainakin pitäisi taka-akselilla, kun ne on uusittu n. 400e kappalehintaan vuosi sitten... edessä kiristän manuaalisesti. Ja ainakin etujarrun letku piti vaihtaa, kun se suhaisi kun paineet oli siellä 9 kiloa, alle 8 kiloa niin ei kuullut enää, mutta vaihdettava oli