Sivu 1/1

Iskarin toiminta

Lähetetty: 30 Elo 2011 16:02
Kirjoittaja Lahti32
Irroitin yhden takaiskarin. Iskari oli valmiiksi pohjassa mutta todella tiukka vetää vartta ulospäin ja sisäänpäin menee kolattamalla pohjaan. Onko se rikki vai onko sellaisia iskareita jotka vaimentaa vain toiseen suuntaan?

Re: Iskarin toiminta

Lähetetty: 30 Elo 2011 17:06
Kirjoittaja mikko
on sellasia.. jossain kiihdytysauton takaiskareissa on hyvä et ulos joustoa on rajoitettu enemmän. mut en kyl tiedä olisko isoissa autoissa mitään hyötyä sellaisesta..

vai eihän se kiihdytysauto ole? sielultaan? :D

Re: Iskarin toiminta

Lähetetty: 30 Elo 2011 19:09
Kirjoittaja Wonderi
Kyllä yhteen suuntaan vaimentavia osin raskaassa kalustossakin käytetään. Joku osaa ehkä perustella miksi.

Re: Iskarin toiminta

Lähetetty: 30 Elo 2011 20:35
Kirjoittaja Puu Tiainen
Mun mielestä bussien iskarit on kaikki tommosia, puristusvaimennus on melko olematon.

Re: Iskarin toiminta

Lähetetty: 30 Elo 2011 21:01
Kirjoittaja Sisu
Iskunvaimennin on oikestaan heilahduksenvaimennin. Jousen pitäs ottaa vastaan toiseen suuntaan ja iskari rauhoittaa toiseen suuntaan

Re: Iskarin toiminta

Lähetetty: 30 Elo 2011 21:24
Kirjoittaja Lahti32
Sisu kirjoitti:Iskunvaimennin on oikestaan heilahduksenvaimennin. Jousen pitäs ottaa vastaan toiseen suuntaan ja iskari rauhoittaa toiseen suuntaan
Puu Tiainen kirjoitti:Mun mielestä bussien iskarit on kaikki tommosia, puristusvaimennus on melko olematon.
Eli voisin olettaa sen olevan ehjä :?: Miten testataan bussin iskareiden toiminta. Onko ainoa tapa ottaa ne irti ja käsin kokeilla onko ihan pumppu vai toimiiko. Hevosen homma saada irti tuollaiset joissa 30mm mutterit :o tähän sopisi sanonta "lähti ku lämpesi" :D ilman lämpöä ei yrittänytkään :(

Re: Iskarin toiminta

Lähetetty: 30 Elo 2011 22:00
Kirjoittaja Berkhof
Hyvin lähtee irti pulttikoneella, kunnes katkeaa.. Prkll.. Eli kyl se lämpö olis ollut hyvä :(
Mulla oli kyllä veto ja työntösuuntaan jäykkyyttä, ilma ja rautajousisessa on erillainen iskarin toiminta..
Olen joskus kuullut millätavalla, mutta unohtanut täysin.

Re: Iskarin toiminta

Lähetetty: 31 Elo 2011 00:34
Kirjoittaja Rosvolinna
Leikkuuöljyä - vuorokauden odottelu - kosanilla mutterin juureen = saattaa aueta tuommoinen kolmekymppinen ilman pulttipyssyä :)

Re: Iskarin toiminta

Lähetetty: 31 Elo 2011 10:15
Kirjoittaja Reddewil
Mulla vaimentaa molempiin suuntiin (rautajousinen), ja sen pultin avasin metrisellä jatkovarrella hampaat irvissä, oli poskimomentissa!

Re: Iskarin toiminta

Lähetetty: 31 Elo 2011 20:09
Kirjoittaja Rantarosvo
Miulta löytys momenttiavain reilun metrin varrella. Hylsyjäkin on, mut taitaa 70mm olla pienin ;) Lyöntilenkkejäkin on aika kattava valikoima. Kuuluu härveliin jonka rinnalla tien kulkijoita ei voi pitää raskaana kalustona :)

Re: Iskarin toiminta

Lähetetty: 16 Syys 2011 19:07
Kirjoittaja AtAi
Loogisesti ajateltuna tosiaan rautajousisessa vaimentaa kumpaankin suuntaan ja ilmabussissa vaan ulospäin, ku ilmapussi itessään vaimentaa sisään päin.

Re: Iskarin toiminta

Lähetetty: 17 Syys 2011 23:12
Kirjoittaja motoku
tiheälehtinen lehtipakka itsessään on heilahdusta vaimentava jolloin sitä tarvitsee vain tehostaa. vaimennusteho perustuu lehtien väliseen kitkaan. muissa jousitustyypeissä kitkaa ei ole ja koko heilahduksenvaimennus jää iskareiden murheeksi. no, kumijousessa sisäinen murto vaimentaa mikäli sen toiminta perustuu helan sisäiseen "leikkautumiseen" mutta niitäpä ei juuri ole käytössä..

Re: Iskarin toiminta

Lähetetty: 19 Syys 2011 07:49
Kirjoittaja Mopar
Vaihdoin keväällä etuiskarit (B10M-81)ja kyllä uudet vaimensi molempiin suuntiin. Oli vielä Konin säädettävät mallit. Sisään vaimennus oli kylläkin paljon pienempi, kuin ulos.
Käsittääkseni kaikki iskarit vaimentaa molempiin suuntiin.

Re: Iskarin toiminta

Lähetetty: 19 Syys 2011 13:58
Kirjoittaja Lahti32
Näyttää sillä jotain vaikutusta olevan että iskari on rungossa kiinni ;) nyt on todella tukevan tuntuinen ajaa kun on uutta palkkia paljon eikä mistään paikat repsota irti

Re: Iskarin toiminta

Lähetetty: 11 Elo 2014 21:11
Kirjoittaja haaveilija
Onko tosiaan hyvää keinoa tutkia iskarin toimintakykyä, muuta kuin ottamalla irti? On sen verran kilometrejä nähneet tapaukset ettei varmaan lähde ehjänä. Oikea eturengas on kulunut laikuille ja ois mukava tietää vaatiiko iskari vaihtoa ennen kuin laittaa uudet kumit alle...?

Re: Iskarin toiminta

Lähetetty: 11 Elo 2014 21:52
Kirjoittaja wiima63
Ei niitä oikeen voi muuten kattella. tietenkin jos kovin on öljysennäkösiä niin sillon voi ajatella että sieltä on tullu mehut ulos. mut jos siitäkin on jo vuosia aikaa niin vaikea on päätellä enään..

Kyllä ne alapäästä aika kivasti lähtee jos lämmittää pillillä mutteria tai sit rääkäsee tarpeeksi isolla pulttikoneella.
jatkovarrella kun alkaa vääntämään niin suuri riski että menee lämmittämättömänä pultti katki mut lähtehän se sieltä silleenkin sit veke.
mut paras ois tosiaan saada alapää irti ja vedellä ees taas ja kokeilla että vaimentaako se ulosjoustoa vai letkuuko ees taas ihan vapaana.

Renkaan kulumisen en usko johtuvan iskarista. Rautajousinen ei ainakaan syö rengasta vaikka iskari puuttuisikin.

Re: Iskarin toiminta

Lähetetty: 12 Elo 2014 19:42
Kirjoittaja Iski
Muita syitä pykälöitymiseen, väärä rengaspaine, epätasapaino ja ohjauskulmat.

Re: Iskarin toiminta

Lähetetty: 13 Elo 2014 12:55
Kirjoittaja kulkuri
Toi rengaspaine asia onkin mielestäni aika mysteerio :roll:
Meinaan kun siihen vastaukset oikeista paineista on jopa merkkihuollossa suuri kysymysmerkki heille kun kysyy :lol:
Mulla 12R22,5
Tässä tehtaan insinöörin taulukko

Re: Iskarin toiminta

Lähetetty: 13 Elo 2014 13:01
Kirjoittaja kulkuri
Kaikkia noita on kokeiltu mutta kynnystää reunoja vaan :roll:
Muuten scanialla alusta kyllä tarkistettu !