Iskarin toiminta

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Iskarin toiminta

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Irroitin yhden takaiskarin. Iskari oli valmiiksi pohjassa mutta todella tiukka vetää vartta ulospäin ja sisäänpäin menee kolattamalla pohjaan. Onko se rikki vai onko sellaisia iskareita jotka vaimentaa vain toiseen suuntaan?
Tulevaisuus on sähköinen
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Iskarin toiminta

Viesti Kirjoittaja mikko »

on sellasia.. jossain kiihdytysauton takaiskareissa on hyvä et ulos joustoa on rajoitettu enemmän. mut en kyl tiedä olisko isoissa autoissa mitään hyötyä sellaisesta..

vai eihän se kiihdytysauto ole? sielultaan? :D
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Iskarin toiminta

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Kyllä yhteen suuntaan vaimentavia osin raskaassa kalustossakin käytetään. Joku osaa ehkä perustella miksi.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Iskarin toiminta

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Mun mielestä bussien iskarit on kaikki tommosia, puristusvaimennus on melko olematon.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Sisu
Rattiamiraali
Viestit: 269
Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
Truck: Scania K92 Vähämaa
Location: Haukipudas
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Iskarin toiminta

Viesti Kirjoittaja Sisu »

Iskunvaimennin on oikestaan heilahduksenvaimennin. Jousen pitäs ottaa vastaan toiseen suuntaan ja iskari rauhoittaa toiseen suuntaan
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Iskarin toiminta

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Sisu kirjoitti:Iskunvaimennin on oikestaan heilahduksenvaimennin. Jousen pitäs ottaa vastaan toiseen suuntaan ja iskari rauhoittaa toiseen suuntaan
Puu Tiainen kirjoitti:Mun mielestä bussien iskarit on kaikki tommosia, puristusvaimennus on melko olematon.
Eli voisin olettaa sen olevan ehjä :?: Miten testataan bussin iskareiden toiminta. Onko ainoa tapa ottaa ne irti ja käsin kokeilla onko ihan pumppu vai toimiiko. Hevosen homma saada irti tuollaiset joissa 30mm mutterit :o tähän sopisi sanonta "lähti ku lämpesi" :D ilman lämpöä ei yrittänytkään :(
Tulevaisuus on sähköinen
Berkhof
Rattimajuri
Viestit: 155
Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
Truck: Scania K113 CLB
Location: Nurmijärvi
Member id: 118

Re: Iskarin toiminta

Viesti Kirjoittaja Berkhof »

Hyvin lähtee irti pulttikoneella, kunnes katkeaa.. Prkll.. Eli kyl se lämpö olis ollut hyvä :(
Mulla oli kyllä veto ja työntösuuntaan jäykkyyttä, ilma ja rautajousisessa on erillainen iskarin toiminta..
Olen joskus kuullut millätavalla, mutta unohtanut täysin.
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia :)
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Iskarin toiminta

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Leikkuuöljyä - vuorokauden odottelu - kosanilla mutterin juureen = saattaa aueta tuommoinen kolmekymppinen ilman pulttipyssyä :)
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Iskarin toiminta

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Mulla vaimentaa molempiin suuntiin (rautajousinen), ja sen pultin avasin metrisellä jatkovarrella hampaat irvissä, oli poskimomentissa!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Iskarin toiminta

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Miulta löytys momenttiavain reilun metrin varrella. Hylsyjäkin on, mut taitaa 70mm olla pienin ;) Lyöntilenkkejäkin on aika kattava valikoima. Kuuluu härveliin jonka rinnalla tien kulkijoita ei voi pitää raskaana kalustona :)
Rosmo
AtAi
Rattiamiraali
Viestit: 280
Liittynyt: 04 Elo 2011 14:36
Location: Raisio

Re: Iskarin toiminta

Viesti Kirjoittaja AtAi »

Loogisesti ajateltuna tosiaan rautajousisessa vaimentaa kumpaankin suuntaan ja ilmabussissa vaan ulospäin, ku ilmapussi itessään vaimentaa sisään päin.
Scania R93m (makuuhytillinen kuorma-auto)
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Iskarin toiminta

Viesti Kirjoittaja motoku »

tiheälehtinen lehtipakka itsessään on heilahdusta vaimentava jolloin sitä tarvitsee vain tehostaa. vaimennusteho perustuu lehtien väliseen kitkaan. muissa jousitustyypeissä kitkaa ei ole ja koko heilahduksenvaimennus jää iskareiden murheeksi. no, kumijousessa sisäinen murto vaimentaa mikäli sen toiminta perustuu helan sisäiseen "leikkautumiseen" mutta niitäpä ei juuri ole käytössä..
Mopar
Kokenut kuljettaja
Viestit: 97
Liittynyt: 29 Loka 2007 12:53
Truck: Volvo B10m
Location: Harjavalta
Paikkakunta: Brushpower

Re: Iskarin toiminta

Viesti Kirjoittaja Mopar »

Vaihdoin keväällä etuiskarit (B10M-81)ja kyllä uudet vaimensi molempiin suuntiin. Oli vielä Konin säädettävät mallit. Sisään vaimennus oli kylläkin paljon pienempi, kuin ulos.
Käsittääkseni kaikki iskarit vaimentaa molempiin suuntiin.
Viimeksi muokannut Mopar, 19 Syys 2011 15:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Iskarin toiminta

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Näyttää sillä jotain vaikutusta olevan että iskari on rungossa kiinni ;) nyt on todella tukevan tuntuinen ajaa kun on uutta palkkia paljon eikä mistään paikat repsota irti
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Iskarin toiminta

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Onko tosiaan hyvää keinoa tutkia iskarin toimintakykyä, muuta kuin ottamalla irti? On sen verran kilometrejä nähneet tapaukset ettei varmaan lähde ehjänä. Oikea eturengas on kulunut laikuille ja ois mukava tietää vaatiiko iskari vaihtoa ennen kuin laittaa uudet kumit alle...?
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Iskarin toiminta

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Ei niitä oikeen voi muuten kattella. tietenkin jos kovin on öljysennäkösiä niin sillon voi ajatella että sieltä on tullu mehut ulos. mut jos siitäkin on jo vuosia aikaa niin vaikea on päätellä enään..

Kyllä ne alapäästä aika kivasti lähtee jos lämmittää pillillä mutteria tai sit rääkäsee tarpeeksi isolla pulttikoneella.
jatkovarrella kun alkaa vääntämään niin suuri riski että menee lämmittämättömänä pultti katki mut lähtehän se sieltä silleenkin sit veke.
mut paras ois tosiaan saada alapää irti ja vedellä ees taas ja kokeilla että vaimentaako se ulosjoustoa vai letkuuko ees taas ihan vapaana.

Renkaan kulumisen en usko johtuvan iskarista. Rautajousinen ei ainakaan syö rengasta vaikka iskari puuttuisikin.
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1259
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Iskarin toiminta

Viesti Kirjoittaja Iski »

Muita syitä pykälöitymiseen, väärä rengaspaine, epätasapaino ja ohjauskulmat.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1280
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: Iskarin toiminta

Viesti Kirjoittaja kulkuri »

Toi rengaspaine asia onkin mielestäni aika mysteerio :roll:
Meinaan kun siihen vastaukset oikeista paineista on jopa merkkihuollossa suuri kysymysmerkki heille kun kysyy :lol:
Mulla 12R22,5
Tässä tehtaan insinöörin taulukko
Liitteet
image.jpg
image.jpg (188.69 KiB) Katsottu 11258 kertaa
image.jpg
image.jpg (197.78 KiB) Katsottu 11258 kertaa
Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1280
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: Iskarin toiminta

Viesti Kirjoittaja kulkuri »

Kaikkia noita on kokeiltu mutta kynnystää reunoja vaan :roll:
Muuten scanialla alusta kyllä tarkistettu !
Vastaa Viestiin