Jarrulaskelma

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
MB1962
Rattiamiraali
Viestit: 299
Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
Truck: MB-62ja63+Scania-87
Location: Kuru
Member id: 95
Paikkakunta: Kuru

Jarrulaskelma

Viesti Kirjoittaja MB1962 »

Pitää korjata tuota vuoden vanhaa väittämääni että ei tarvi tehdä laskelmaa henkilöauto/matkailuautoon, pitää kai tehdä jostakin 1982 tai -83 alkaen.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Jarrulaskelma

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Minä olen siinä uskossa että M1 ajoneuvoihin ei tehdä, vuosimallista välittämättä. Vai missä tuosta olisi mustaa valkoisella? Se yksi pykälä oli josta itsekkin luin ja siinä oli nämä henkilöautot vapautettu tuosta laskelmasta.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
MB1962
Rattiamiraali
Viestit: 299
Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
Truck: MB-62ja63+Scania-87
Location: Kuru
Member id: 95
Paikkakunta: Kuru

Re: Jarrulaskelma

Viesti Kirjoittaja MB1962 »

En tiedä mistä löytys tuo pykälä mutta katsastusmies valitteli että nyt tarttis tehdä tuo sovitus vaikka viimeksi ei tehty, oli kai lukenu isoo kirjaa tarkemmin.
MB 1962 lahti laP6 x 2
Scania K112 kutter deca 360 1987
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Jarrulaskelma

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

6 § (27.11.2003/987)
Määräaikaiskatsastuksen sisältö

1. Määräaikaiskatsastuksessa todetaan ajoneuvon yksilöimiseksi rekisteritunnus ja valmistenumero. Ajoneuvon rekisteröintitodistukseen merkityt tekniset tiedot ja soveltuvat muut tiedot tarkastetaan. Määräaikaiskatsastus sisältää ajoneuvon teknisen tarkastuksen sekä auton, kevyen nelipyörän ja nelipyörän pakokaasupäästöjen tarkastuksen. (6.5.2004/341)

2. Ajoneuvon teknisessä tarkastuksessa tarkastetaan ajoneuvo sen toteamiseksi, että:

a) ajoneuvo ja sen varusteet ovat niitä koskevien säännösten mukaisessa kunnossa;

b) ajoneuvo on liikenteessä turvallinen;

c) ajoneuvosta ei aiheudu tarpeettomia ympäristöhaittoja.

3. Ajoneuvosta on tarkastettava vähintään moottoriajoneuvojen ja niiden perävaunujen katsastusta koskevan jäsenvaltioiden lainsäädännön lähentämisestä annetun neuvoston direktiivin 96/96/EY, sellaisena kuin se on muutettuna komission direktiiveillä 1999/52/EY, 2001/9/EY, 2001/11/EY ja 2003/27/EY, liitteessä II mainitut kohteet.
7 §
Jarrujen tarkastus

1. Ajoneuvon jarrujen perustarkastus suoritetaan vähintään 6 §:n 3 momentissa mainitun direktiivin liitteessä II olevan 1 kohdan mukaisesti. Lukkiutumattomin jarruin tai kuormituksen mukaan säätyvin jarruventtiilein varustetulle O3- ja O4-luokan perävaunun vetämiseen varustetulle N3-luokan ajoneuvolle sekä O3- ja O4-luokan perävaunulle suoritetaan lisäksi Ajoneuvohallintokeskuksen antaman ohjeen mukainen laaja jarrutarkastus yhdistelmän jarrujen sovittamiseksi ja jarrusuhteen määrittämiseksi.

2. Katsastustoimipaikka voi vaatia ajoneuvon esitettäväksi jarrutarkastukseen määräämällään tavalla kuormattuna, jos siihen on erityistä syytä.

Lähde: http://finlextest.prima.edita.fi/fi/lak ... 2/20021245
6 §:n 3 momentissa mainitun direktiivin liitteessä II oleva 1 kohta on epäselvä jos sen löytää, mutta siinä on puhe pelkästä jarrudynamometristä.

Omalla konttorilla mennään ilman sovitusta, kun sellaista ei kuulema tehdä M1-luokalle.
Viimeksi muokannut Reddewil, 21 Joulu 2010 16:22. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Re: Jarrulaskelma

Viesti Kirjoittaja konenikkari »

MB1962 kirjoitti:En tiedä mistä löytys tuo pykälä mutta katsastusmies valitteli että nyt tarttis tehdä tuo sovitus vaikka viimeksi ei tehty, oli kai lukenu isoo kirjaa tarkemmin.
:? Isoja kirjoja kukin tulkitsee tavallaan. :?
Esimerkkinä dieselin pakokaasumittaus,
joka alkuperäisen tekstin mukaan kait on,
täydellä kuormalla, suomessa tulkittiin täysillä kierroksilla,
ja ilman kuormaa :shock:
Kun jokainen moottorinvalmistaja sanoo,
ettei koskaan moottoria saa ns. ryntäyttää
eli käyttää täysillä kierroksilla ilman kuormaa.
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
Avatar
MB1962
Rattiamiraali
Viestit: 299
Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
Truck: MB-62ja63+Scania-87
Location: Kuru
Member id: 95
Paikkakunta: Kuru

Re: Jarrulaskelma

Viesti Kirjoittaja MB1962 »

Joo laition meiliä katsastusmiehelle että luetaan "kirjaa" vielä uudestaan.
MB 1962 lahti laP6 x 2
Scania K112 kutter deca 360 1987
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Jarrulaskelma

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Tuota jarrusovitusta en ymmärtänyt omalla kohdallakaan, toki auto oli muutoskatsastuksessa bussi, josta se tuli pois M1 henkilöautona. Mutta miten jarrujen sovitusta voidaan mitata 2 tai 3-akselisella autolla? Kärryn sovituksen auton jarruihin ymmärrän kyllä. Pikkuautossa takana ei saa jarrut mennä lukkoon ja tehon edessä on oltava takasia isompi, niin mitä siinäkään soviteltaisi?
Ainoa selitys on että apinaa koijataan, 70 euroa kiitos! Tuohon hintaan olisin halunnu hienoja hidastuvuus käppyröitä ym, mutta en saanut. Läpi meni että heilahti, kuitin sain. :roll:
-Koska sen voi tehdä myös itse-
508d
Tosi harrastaja
Viestit: 45
Liittynyt: 10 Elo 2010 23:41
Truck: MB508
Location: Suonenjoki
Member id: 164

Re: Jarrulaskelma

Viesti Kirjoittaja 508d »

Huomenta vaan!
Tässä ois vähän lisää perustarkastus ohjetta:
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/5F8B0CE9 ... ruohje.pdf
osilpi
Kuski
Viestit: 20
Liittynyt: 12 Touko 2010 21:49
Location: Espoo

Re: Jarrulaskelma

Viesti Kirjoittaja osilpi »

1.1.1973 jälkeen käyttöönotetuille paineilmajarrullisille (ei paineilma-avusteisille) tehdään perustarkastus (= mittapullot kiinni) ajoneuvoluokasta riippumatta, mikäli ei vaadita laajaa tarkastusta.

Eli M1-luokalla ei ole mitään vapautusta asiasta.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Jarrulaskelma

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

osilpi kirjoitti:1.1.1973 jälkeen käyttöönotetuille paineilmajarrullisille (ei paineilma-avusteisille) tehdään perustarkastus (= mittapullot kiinni) ajoneuvoluokasta riippumatta, mikäli ei vaadita laajaa tarkastusta.

Eli M1-luokalla ei ole mitään vapautusta asiasta.
Ei vapautusta, mutta:
Perustarkastus sisältää vaadittavien jarrukomponenttien sekä venttiilien että säätöjen toiminnan
tarkastuksen.
Laaja tarkastus sisältää perustarkastuksen lisäksi jarruvoimien jakauman ja sovitustarkastelun hidastuvuuslaskelmineen.

Mihin perustat tuon perustarkastus (= mittapullot kiinni)?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
508d
Tosi harrastaja
Viestit: 45
Liittynyt: 10 Elo 2010 23:41
Truck: MB508
Location: Suonenjoki
Member id: 164

Re: Jarrulaskelma

Viesti Kirjoittaja 508d »

Perustarkastuksessa kuuluu mitatata myös jarruvoimat ja laskennallisesti todeta että jarrujen teho riittää saavuttamaan kuormatun ajoneuvon minimihidastuvuuden. Ns sovitus (oikeammin sovituksen tarkastus, itse sovitus tehdään jarrukorjaamolla) eli laaja jarrutarkastus tehdään O3 ja O4 luokan perävaunun vetoon käytettävälle ajoneuvolle ja tietysti itse perävanulle. Laajassa tarkastuksessa sekä veoauton, että perävaunun on täytettävä ns käytävävaatimus. Väittäisin että 1.1.1973 jälkeen käyttöön otetulle paineilmajarrulliselle ajoneuvolle tehdään aina vähintään perustarkastus ja laaja tarkastus jos on varustus (vetokytkin/vetopöytä) O3 tai O4 luokan perävaunun vetämiseksi. Vetokytkimen/pöydän käyttämättömyysilmoitus ei vapauta laajasta jarrutarkastusesta.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Jarrulaskelma

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Selvä. Minä nostan kädet pystyyn, mutta ens kerralla riittää dynossa käynti kuulema, kuten pikku autolla. Siinä näkee että kun kiloja on tarpeeksi, niin pysähtyy, ei tartte rumpujen kieroutta ja keskinäistä voimaa läppärin avulla ihmetellä. Riittää kun edessä on enemmän voimaa kun takana ja pyörä menee tarvittaessa lukkoon, mutta ei liian herkkään =)
On se hassua että ennen pärjättiin hevosilla ja moottorivaunuilla jossa oli jarrut, nykyään siitäkin pitää tehdä rakettitiedettä...
Kyllä minä teetän tuon saman jos vaativat, eli duunarin päiväliksa siihen että dynossa poljetaan jarruja 10min. Kiitos ja hei. Mutta nyt haluan jotain paperiakin kouraan enkä vain kahvia ja piparia :lol:
-Koska sen voi tehdä myös itse-
osilpi
Kuski
Viestit: 20
Liittynyt: 12 Touko 2010 21:49
Location: Espoo

Re: Jarrulaskelma

Viesti Kirjoittaja osilpi »

508d kirjoitti:Perustarkastuksessa kuuluu mitatata myös jarruvoimat ja laskennallisesti todeta että jarrujen teho riittää saavuttamaan kuormatun ajoneuvon minimihidastuvuuden. Ns sovitus (oikeammin sovituksen tarkastus, itse sovitus tehdään jarrukorjaamolla) eli laaja jarrutarkastus tehdään O3 ja O4 luokan perävaunun vetoon käytettävälle ajoneuvolle ja tietysti itse perävanulle. Laajassa tarkastuksessa sekä veoauton, että perävaunun on täytettävä ns käytävävaatimus. Väittäisin että 1.1.1973 jälkeen käyttöön otetulle paineilmajarrulliselle ajoneuvolle tehdään aina vähintään perustarkastus ja laaja tarkastus jos on varustus (vetokytkin/vetopöytä) O3 tai O4 luokan perävaunun vetämiseksi. Vetokytkimen/pöydän käyttämättömyysilmoitus ei vapauta laajasta jarrutarkastusesta.
Tätä siis itse tarkoitin (pahoittelen, jos ilmaisin asian epäselvästi). Sekä perustarkastuksessa, että laajassa tarkastuksessa ajoneuvoon kytketään tarvittava määrä mittapulloja (tai paineletkuja) ja sen jälkeen ajetaan dynamometrillä. Nykyään käytetään pääsääntöisesti tietokoneavusteista mittausta (siitä nimi "mittapullot"). Ennen pelattiin käsipainemittareiden kanssa.

Jos ajoneuvo (käytännössä M3-luokan kuorma-auto) kuuluisi laajan tarkastuksen piiriin, mutta sitä ei haluta tehdä, vapautuu laajasta jarrutarkastuksesta, jos rekisteritietoihin tehdään merkintä "Vetokytkin/vetopöytä vain hinattavan laitteen vetoon". Tämä ei vapauta vetokytkin-/vetopöytäverosta, vaan siitä on erikseen tehtävä ilmoitus (taisi olla Trafiin).

Eli paineilmajarrullisille:
-> 1.1.1973 linja-auto / matkailuauto = vain dynamometritarkastus
1.1.1973 -> linja-auto / matkailuauto = aina perustarkastus (joka siis maksaa erikseen)

Jos pakollinen perustarkastus jätetään tekemättä, ja ajoneuvo joutuu kolariin, voi katsastajalla olla selittelemistä. Asiakkaan ei toki tästä tarvitse murehtia.
Vastaa Viestiin