Sivu 1/1

K113 ja öljynpaine

Lähetetty: 09 Loka 2010 21:28
Kirjoittaja only4pro
Mistäköhän johtuu että öljypaine tahtoo tippua niin matalalle, että lähtee valo palamaan taulussa? Tyhjäkäyntikierrokset on n. 600, öljynpaineenvalo ei pala jos auto on kylmä, mutta kun se lämpiää niin alkaa palaamaan.

Moottorin kampiakselille tehty jotain tänä kesänä, kävi helsingissä GT-Motor nimisessä paikassa, jotain ne suurensi (0,5mm) ja jotain ne vaan hioi, oli käynnyt vähän lämpöisenä.

Niin ja syy miksi se kävi siellä niin oli että oli kuudes pytty leikannut kiinni, se vaihdettiin mäntä mukaan luettuna, sitten koeajolenkki ja n. 15km niin hävisi öljynpaineet kokonaan, hinurilla takaisin korjaamolle, josta ne sitten ottivat tuon akselin irti ja laittoivat sen sinne GT.

Tänään huomasin että jos auto on pienessä ylämäessä, niin valo ei syty tyhjäkäynnillä. Käsikaasu ei toimi, pitää katsoa jos ehtii nyt viikolla menemään auton alle katsomaan sitä, saisi sillä ainakin säädettyä tyhjäkäynti siihen 700, silloin ei ole ongelmia.

Re: K113 ja öljynpaine

Lähetetty: 09 Loka 2010 22:04
Kirjoittaja Lahti32
Tämähän taitaa olla Scanian ominaisuus. Melko monet tätä kyselee, milloin on syynä pelkkä anturivika, milloin öljypumppu. Miksikähän vaivat kohdistuu K113 malliin, joka toinen vuotaa vettä kannen välistä, lämpenee ja polttaa öljynpainevaloa. Onko kyse tyyppiviasta? Noissa vanhemmissa 112 koneissa taitaa harvemmin olla noita ongelmia.

Re: K113 ja öljynpaine

Lähetetty: 09 Loka 2010 22:08
Kirjoittaja only4pro
eli siis tyyppi vika joku noista, vai kaikki samalla kerralla? eli voiko tuohon jotain tehdä? eli oli juuri tuo viimeinen/takimmainen pytty leikannut kiinni, ilmeisesti juuri koska se oli käynnyt kuumana. En ole nyt ainakaan huomannut että vettä karkaisi, ennen remonttia sai lisätä vähän kokoajan. Nyt ajettu jotain ehkä 3-5tkm remontin jälkeen. Ei syö öljyä (eikä pahemmin tule siis ulos pakoputkestakaan), enkä ole muutenkaan huomannut mitään ekstraa...

eli edessä minulla ei ole mittaria, mutta takana on, ja siellä tosiaan mittari menee lähes nollille kun se lamppu syttyy, en tiedä onko ne saman anturin takana vai onko niillä oma?

niin mietin vaan että kun öljynpaineen kanssa ei ollut minkäänlaista ongelmaa ennen sitä remonttia. käyttivät kaikki pytyt auki, ja on kuulema aikaisemmin jo vaihdettu, sen verran hyvässä kunnossa olivat loput. vaihtoivat siis vain sen yhden pytyn ja männän

EDIT:

nyt löysin tämän: viewtopic.php?f=3&t=2129

pitäisi varmaan katsoa, että onko se siinä se vika, jos näitä on vain yksi. Eli kellossa siis

Re: K113 ja öljynpaine

Lähetetty: 10 Loka 2010 09:18
Kirjoittaja haaveilija
Tarkista se öljynpaineanturi (öljykello) ensin, minulla oli jo pelkästään johdot ihan surkeassa kunnossa eli vaihdettiin anturi ja korjattiin johdot niin ongelma häipyi saman tien. Scanialta alkuperäinen anturi muistaakseni reilun satasen eli ei ole kalliista osasta kysymys, tarvikkeena varmaan puolet tuosta.

Re: K113 ja öljynpaine

Lähetetty: 10 Loka 2010 10:27
Kirjoittaja only4pro
onko sinulla myös tuolla takana öljypaineenmittari, ja miten se käyttäytyi? ihmetyttää vaan kun vika alkoi rempan jälkeen...

Re: K113 ja öljynpaine

Lähetetty: 11 Loka 2010 10:07
Kirjoittaja haaveilija
On joo takana. Muistaakseni näytti aika alhaisia paineita tyhjäkäynnillä mutta mulla ongelma ilmeni enemmänkin ajossa - kun vedosta löysäsi kaasun niin valo alkoi palamaan. Ei vain ajon aikana päässyt katsomaan painemittaria :)
Voi olla että ovat rempassa kolhineet johtoja tai vastaavaa, kello löytyy lohkon oikeasta kyljestä suurin piirtein keskeltä. Tsekkaa johdot ensin, se on helppo kotiremontti.

Re: K113 ja öljynpaine

Lähetetty: 11 Loka 2010 10:17
Kirjoittaja Reddewil
Kannattaa olla tarkkana tuollasessa vaivassa. Eli kunnon mittarilla tarkistaa se paine, eikä uskotella että vika on varman johdoissa. Öljy kun sattuu olemaan melko tärkeässä roolissa siellä moottorissa. Oletko kattonu öljyntason, jos kerran keula ylhäällä ei vilauttele valoa? Mitä ne hio, ilmeisesti kammen kaulan, ja sitten isommat laakerit vai kö? Voihan remontissa mennä likaa öljyn sekaan ja joku kanava tukkoon, sitten tippuu paineet, tai sitten se hiottu kaula ei pidä enää paineta. Mene ja tiedä mutta itseä jännittäis. :shock:

Re: K113 ja öljynpaine

Lähetetty: 11 Loka 2010 11:34
Kirjoittaja only4pro
eilen vein korjaamolle pihalle seisomaan, tänään kävin viemässä avaimet ja kertomassa ongelmat.

syy viennille oli se että ei tahtonut starttia jaksaa pyörittää, pari kertaa päävirtanapin kanssa kun leikki niin lähti taas, eli joku huono liitos jossain.

samalla pyysin että tarkistavat tuon öljynpaineet, kyselin ja sanoivat että on heillä mekaaninen mittari jolla voivat testata.

Re: K113 ja öljynpaine

Lähetetty: 11 Loka 2010 13:25
Kirjoittaja Reddewil
only4pro kirjoitti:eilen vein korjaamolle pihalle seisomaan, tänään kävin viemässä avaimet ja kertomassa ongelmat.

syy viennille oli se että ei tahtonut starttia jaksaa pyörittää, pari kertaa päävirtanapin kanssa kun leikki niin lähti taas, eli joku huono liitos jossain.

samalla pyysin että tarkistavat tuon öljynpaineet, kyselin ja sanoivat että on heillä mekaaninen mittari jolla voivat testata.
Toivotaan että maadoitusongelma, eikä esim. laakerit hirtä, ja kankeus johdu siitä :roll:

Re: K113 ja öljynpaine

Lähetetty: 11 Loka 2010 19:57
Kirjoittaja only4pro
ei se laakereista johdu, ei niin kun se käyttäyi.

eli eilen vielä kokeilin kun vein sen korjaamon pihalle että lähtee hyvin, silloin takana n. 3h nonstop 100km/h ajoa, poislukien n. tuntia aikaisemmin ollutta 10min tauko, silloin auto käynnissä kuitenkin.

eli silloin lähti kun ei mitään ongelmia. tänään hain kuitenkin toiset akut, kun en tiedä nykyisten tilaa, hinta oli n. 2x 200e sis alv, merkki euroglobe ja koko 180Ah

Re: K113 ja öljynpaine

Lähetetty: 11 Loka 2010 20:10
Kirjoittaja Falcon
Meillä K112 -86 vilkuttelee öljynpainevaloa myöskin pitemmän reissun jälkeen.Kojetaulussa on öljypainevalon
lisäksi myös mittari,joka näyttää n.2 kiloo painetta kun tuo valo vilkkuu tyhjäkäynnillä.Anturi vika vissiin valossa.
Olisko öljyn laadulla jotain merkitystä paineisiin,vaihdoin öljyt viimeksi toiseen Mobilin laatuun,niin
paineet lämpimänä oli isommat kuin edellisellä öljyllä.Sattoi olla SAE 10W30 tämä nykyinen.

Re: K113 ja öljynpaine

Lähetetty: 13 Loka 2010 21:24
Kirjoittaja only4pro
kello vaihdettu, olivat kokeilleet mekaanisella mittarilla, vielä 1 kilon paine vaikka kone melkein oli jo sammuksissa. olivat ajaneet sen lämpöiseksi eikä ollut vilkuttanut yhtään.