Sivu 1/1

Kompressori valskaa öljyä

Lähetetty: 16 Kesä 2010 22:35
Kirjoittaja Falcon
Jaahas, nysse kehitti ihan uuden vian.Otin kuivurin irti tutkiakseni miksi se alkoi vuotamaan.
Herneet olivat muuttuneet osittain mustiksi(öljyä),joten seuraavaksi lähtee kompura irti(miten,se selvinnee huomenna).Onko kompura väljä,kun työntää öljyt läpi? Paineet nousee kuitenkin aika nopeesti-n.3-4min
5 kilosta tussahdukseen,jonka jälkeen kompura tuntuisi menevän vapaalle(koneen käyntiääni muuttuu).
Vai onko tämä normaalia öljyn tuloa kuivuriin(eppäilen).Se oli sisältä öljyn peitossa.Öljyä tuli ekan
ilmasäiliön pohjaventtiilistä noin kaffelusikallinen.Viimeksi tyhjennetty vissiin viime kesänä.
Pitänee pyyhkästä Onnille huomenissa tinkimään uutta kompuraa ja hernepussia.Vai miten lie pitäis?

Re: Kompressori valskaa öljyä

Lähetetty: 17 Kesä 2010 00:42
Kirjoittaja Reddewil
Mä noista kaanioista tiedä, mut ei sinne ilman joukkoon kuulus öljyä mennä nimeksikään?!? Kovin on pitkä tuo aika 5kilosta tussahdukseenkin, kuhan ei olis joku vuotokin?

Re: Kompressori valskaa öljyä

Lähetetty: 17 Kesä 2010 06:45
Kirjoittaja ansa
nuo vanhat kompurat rupeavat imemään öljyä kun paineet nousevat tappiin ja säädin vapauttaa kompuran , kompura tekee vähän alipainetta pyöriessään vapautettuna ja siten imee öljyä , toimivana ensiapuna on käytetty että se kompuralle paineensäätimestä tuleva ohjausilmaputki yleensä 6mm. on katkaistu ja tukittu ,seurauksena on vain se että kompura hengittää niiden kuivaajan ryynien läpi kuivattaen niitä sen jälkeen kun paineensäädin antanut käskyn kuivaajalle regenerointiin "tussahdukseen".

Re: Kompressori valskaa öljyä

Lähetetty: 17 Kesä 2010 21:06
Kirjoittaja Falcon
Tuossa päivällä pidin "katukalluppia"tästä öljy asiasta,niin kaikki Scania kuskit tuumailivat että ainahan ekasta
ilmasäiliöstä vähän öljyä tulee.Kun vain painetta riittää,niin hyvä on.Jos monen tuhannen kilsan ajolla
saadaan pyydystettyä vajaa kahveelusikallinen öljyä niin mitä sitten.
Vaihdan ryynit kuivuriin ja eikun kovaa ajoa.

Re: Kompressori valskaa öljyä

Lähetetty: 18 Kesä 2010 21:56
Kirjoittaja Falcon
No nyt on kuivuri kunnossa.Vaihdoin ryynit(korjaussarja) ja pohjaventtiilin.Ruosteet hioin pinnasta pois ja
maalasin kuivurin mustaksi.Nyt ei ehdi norttia vetää kokonaan,kun paineet on noussu 5kilosta sinne 10kilon
huitteille.Enpä tee kompuralle mitään,kun paineet nousee tosi nopeesti aikaisempaan verrattuna.
Seuraavaksi alkaa vääntö kattokanavatuuletuksen magneettiventtiilien kanssa.

Re: Kompressori valskaa öljyä

Lähetetty: 21 Kesä 2010 19:17
Kirjoittaja haaveilija
Oliko se taika tuossa pohjaventtiilin vaihdossa jotta paineet alkoi nousemaan nopeammin? Vai teitkö jotain muutakin?
Itsellä vähän samaa ongelmaa että paineet nousee hitaasti ja myös laskee yön yli sinne 2 kilon kieppeille. Mistään ei kutenkaan suhinoita kuulu.

Re: Kompressori valskaa öljyä

Lähetetty: 21 Kesä 2010 22:36
Kirjoittaja Falcon
haaveilija kirjoitti:Oliko se taika tuossa pohjaventtiilin vaihdossa jotta paineet alkoi nousemaan nopeammin? Vai teitkö jotain muutakin?
Itsellä vähän samaa ongelmaa että paineet nousee hitaasti ja myös laskee yön yli sinne 2 kilon kieppeille. Mistään ei kutenkaan suhinoita kuulu.

Enpä kuivurille muuta tehnyt,kuin vaihdoin ryynit ja kuivurin pohjan.Tuossa ryynipaketissa oli mukana kaikki
tarvittavat osat ja tiivisteet kuivurin huollon tekemiseksi.Kompura tuuppaa ilmat ryynien läpi,joten jos ryynit
on vanhat ja öljy/vesipuuron kyllästämät niin ei sieltä ilma pääse kunnolla läpi.
Meillä jäi pohjaventtiili vuotamaa aina välillä,nin pitihän se uusia.
Laskeeko teillä autossa paineet kahteen kiloon? Elikkä ensin tyhjenee lisälaitepiiri ja sitten jarrupaineet.
Eikös siellä ole se nelipiirisuoja venttiili.Tuon venttiilin pitäisi jättää 5 kg paine jarruille.

Re: Kompressori valskaa öljyä

Lähetetty: 22 Kesä 2010 08:37
Kirjoittaja haaveilija
Toinen piiri pysähtyy siihen 4-5 kilon kieppeille mutta toinen piiri tippuu pariin kiloon. Sehän kertois silloin sen että jarruista vuotaa kans jostain.

Re: Kompressori valskaa öljyä

Lähetetty: 22 Kesä 2010 08:43
Kirjoittaja Puu Tiainen
Falcon kirjoitti:Laskeeko teillä autossa paineet kahteen kiloon? Elikkä ensin tyhjenee lisälaitepiiri ja sitten jarrupaineet.
Eikös siellä ole se nelipiirisuoja venttiili.Tuon venttiilin pitäisi jättää 5 kg paine jarruille.
Ei se jätä painetta jarrupiiriin, jos kyseisessä piirissä on vuoto. Ellei auto ole käynnissä ja kompura pumppaa :wink:

Re: Kompressori valskaa öljyä

Lähetetty: 22 Kesä 2010 10:31
Kirjoittaja haaveilija
Näin minä sen ymmärrän:
1. Jos vuoto on jossain lisälaitepiirissä pysähtyy paineen karkaaminen 4-5 barin kieppeille, lisälaitepiiri menee tyhjäksi mutta sillehän ei ole omaa painemittaria. Kompuran/kuivaimen läpivuotaminen näkyy tällä tavalla?
2. Jos vuoto on jarrupuolella, laskee kyseisen piirin paine alemmaksi kuin 4-5 baria ja lisälaitepiiri menee tyhjäksi jälleen. Itsellä vasen puoli jatkaa vuotamista tämän 4-5 barin rajan jälkeekin.
Mutta oliko jousitus ja jarrut suojaventtiilissä "samalla puolella"? Voiko jotain laitteita sulkea pois tämän perusteella esim. venttiilit, jousipussi/lautaset tai jarrukellot?

Re: Kompressori valskaa öljyä

Lähetetty: 22 Kesä 2010 22:19
Kirjoittaja Falcon
haaveilija kirjoitti:Näin minä sen ymmärrän:
1. Jos vuoto on jossain lisälaitepiirissä pysähtyy paineen karkaaminen 4-5 barin kieppeille, lisälaitepiiri menee tyhjäksi mutta sillehän ei ole omaa painemittaria. Kompuran/kuivaimen läpivuotaminen näkyy tällä tavalla?
2. Jos vuoto on jarrupuolella, laskee kyseisen piirin paine alemmaksi kuin 4-5 baria ja lisälaitepiiri menee tyhjäksi jälleen. Itsellä vasen puoli jatkaa vuotamista tämän 4-5 barin rajan jälkeekin.
Mutta oliko jousitus ja jarrut suojaventtiilissä "samalla puolella"? Voiko jotain laitteita sulkea pois tämän perusteella esim. venttiilit, jousipussi/lautaset tai jarrukellot?
Meitin autoon tuli viime syksynä jarrupiiriin vuoto,jonka kyllä huomasi.Mittaristossa paloi iso punainen
merkkivalo ja summeri soi.Kakkospiirin paineet meni melkein nollille,kun jarrupoljinta piti painettuna.
Etupiirissä pysyi normaalit paineet.Takana oikeanpuoleinen jarrukello vuoti paineet ulos.
Fairyvettä spruittipulloon ja avustaja painamaan jarrua koneen käydessä.Lattialuukku auki taka-akselin
kohdalta ja pumputellaan fairyvettä jarrukellojen päälle.Sieltä mistä kuplia tulee on vuoto.Teillä on autossa
kaksi eri vuotokohtaa,jarrupiiri ja lisälaitepiiri.