Sivu 1/1

Kytkinasiaa

Lähetetty: 08 Touko 2010 16:35
Kirjoittaja haaveilija
Nyt tuli vastaan Scanian tehokkuuden nurjempi puoli... :wink: Täydellä vedolla kytkin on alkanut hieman luistamaan. Sen kanssa pärjää kyllä vielä mutta täytyy olla kiihdytyksissä ja mäessä tosi tarkkana ettei lähde luistamaan kun moottoria ei kuule. Mutta kuntoon se täytyy saada, nämä kun ei itsestään tuppaa korjaantumaan... :evil:
Eli voiko sitä säätää tai tehdä sille mitään muuta jotta luiston sais tokenemaan vai onko ainoa vaihtoehto ottaa paketti auki ja pistää uusi levy ja asetelma?

Re: Kytkinasiaa

Lähetetty: 08 Touko 2010 17:41
Kirjoittaja Lahti32
Taitaa olla vaihtoehdot vähissä. Miten lie näissä raskaspuolen vehkeissä onnistuuko pelkän levyn vaihdolla. Tai sitten, "tein itse ja säästin..."

Re: Kytkinasiaa

Lähetetty: 08 Touko 2010 18:08
Kirjoittaja MB1962
Kyllä joskus olen nuukuuksissani laittanut pelkät levyt/levyn, jos asetelma ja välilevy on ollut suht ok, painelaakeri ja silmälaakeri kyllä kannattaa melkein vaihtaa joka kerta. Kulkurikäytössä kyllä taitaa mennä vanhakin painelaakeri kun tarkastaa ettei ääntele.

Re: Kytkinasiaa

Lähetetty: 08 Touko 2010 19:43
Kirjoittaja VANHOOL
Jos autoa meinaat pitää niin ei varmaan mitään poppakonsteja ole. Ei aivan pahan hintainen ole koko kytkinpaketti, ollaan ainakin laitettu aina koko paketti ja yleensä vielä vauhtipyöräkin. Samalla vaivalla menee kaikki kun ei tuo seisottaminen usein pajalla puhumattakaan että sitä tienvarresta haetaan ole tänä päivänä ilmasta eikä edes halpaa.

Re: Kytkinasiaa

Lähetetty: 08 Touko 2010 20:00
Kirjoittaja haaveilija
Nämä on näitä seurauksia kun antaa amatöörien ajaa... taitaa olla luistatettu levy pilalle. Muuten kytkin pitäis olla suhteellisen tuore eli laakeri ja asetelma vois ollakkin ihan kunnossa.
Ei kai se auta kuin ottaa auki ja katsoa mitä syönyt ja antaa euroille siivet selkään ;-)

Re: Kytkinasiaa

Lähetetty: 08 Touko 2010 21:00
Kirjoittaja Puu Tiainen
On siinä se mahdollisuus, että kytkin kantaa. Silloin voi vielä päästä tehostimen säädöllä.
Kytkinkopassa on aukko mistä voi tarkistaa kytkipinnan paksuuden ja tehostimen säädön näkee ulkoapäin.
Onko mahdollista saada kuvia näistä.

Re: Kytkinasiaa

Lähetetty: 08 Touko 2010 21:13
Kirjoittaja haaveilija
Kuulostaa hyvältä :-) Yritän saada huomenna otettua ja ihmetellään lisää.
Auto menee Maanantaina maalaukseen ja jos ei ehdi (kykene) tutkimaan ennen sitä niin sitten jatketaan myöhemmin :-)

Re: Kytkinasiaa

Lähetetty: 09 Touko 2010 15:03
Kirjoittaja haaveilija
Puu Tiainen kirjoitti:On siinä se mahdollisuus, että kytkin kantaa. Silloin voi vielä päästä tehostimen säädöllä.
Kytkinkopassa on aukko mistä voi tarkistaa kytkipinnan paksuuden ja tehostimen säädön näkee ulkoapäin.
Onko mahdollista saada kuvia näistä.
Olisiko näistä kuvista apua?

Re: Kytkinasiaa

Lähetetty: 09 Touko 2010 17:00
Kirjoittaja Puu Tiainen
Jos olisit hieman pyöräyttänyt vauhtipyörää ruuvarilla, olis näkyny kytkinlevykin.
Mutta kytkin ei ainakaan tehostimen säädöistä päätellen kanna, kytkinvipu näyttää olevan kulahtanut aika reippaasti, kun tehostintangon haarukka nojaa melkein vipuun.
Kyllä tuossa on edessä kytkinremppa, ei maha mitään.

Re: Kytkinasiaa

Lähetetty: 09 Touko 2010 19:46
Kirjoittaja haaveilija
En viitsinyt enään kontata auton alle uudestaan kun oli märkä maa ja "normivaatteet" päällä 8)
Mutta kiitos neuvoista, aletaanpa selvitteleen kytkinremontille tekopaikkaa...

Re: Kytkinasiaa

Lähetetty: 25 Touko 2010 12:17
Kirjoittaja haaveilija
Nyt on remontti "kilpailutettu", kerrankin oli aikaa selvitellä ja perehtyä asiaan. Edullisimman hinnan työn osalta tarjosi Scan auto Oulussa ja osat tulee PH-varaosilta Raahesta. Jos ei tarvitse vaihtaa paineasetelmaa hintaa tulee osineen noin 1000 eur ja jos asetelmakin vaihdetaan n. 1500 eur. Kallein tarjous huiteli jossain 2500 eur tienoilla, eli säästöä kyllä saa kun selvittelee asiaa :-)
Maanataina auto pajalle ja paketti auki.

Re: Kytkinasiaa

Lähetetty: 04 Kesä 2010 14:26
Kirjoittaja haaveilija
Nyt on remontti saatu päätökseen, uusiksi meni levy ja laakerit luonnollisesti mutta myös asetelma. Myös vauhtipyörä oli aaltoillut ja piti sorvata suoraksi. Tämän lisäksi vaihdettiin myös kampiakselin stefa kun oli vuotaa tihuutellut. Lopputuloksena hyväntuntuinen kytkin, kyllä nyt huomaa eron vanhaan :-)
Voin suositella Scaniaa tähän työhön kun oli vielä hinnaltaankin järkevä (kunhan osat hankkii muualta) ;-)

Re: Kytkinasiaa

Lähetetty: 04 Kesä 2010 23:42
Kirjoittaja Jan-Erik
Oispa kiva joskus kokeilla ruiskuttaa uusi pinta tuollaiseen kuluneeseen vauhtipyörään, sillon kun ei enää koneistusvara riitä.
Kerran tuli Veholta vaihtomoottori kytkimineen BMW pakettiin ja muutaman tuhannen jälkeen kytkin luisti, oli sorvattu vauhtipyörän kytkinpinta alle alamittaan. Ruiskutettiin uus pinta, reilu milli, ja taitaa toimia vieläkin kun ei oo valitettu ...

Re: Kytkinasiaa

Lähetetty: 05 Kesä 2010 16:52
Kirjoittaja Puu Tiainen
Jan-Erik kirjoitti:Oispa kiva joskus kokeilla ruiskuttaa uusi pinta tuollaiseen kuluneeseen vauhtipyörään, sillon kun ei enää koneistusvara riitä.
Kerran tuli Veholta vaihtomoottori kytkimineen BMW pakettiin ja muutaman tuhannen jälkeen kytkin luisti, oli sorvattu vauhtipyörän kytkinpinta alle alamittaan. Ruiskutettiin uus pinta, reilu milli, ja taitaa toimia vieläkin kun ei oo valitettu ...
Tässä tapauksessa ei ilmeisesti sorvattu vauhtipyörää asetelman kiinnityspinnasta, siitä pitää poistaa ainetta yhtä paljon kuin kitkapinnasta.

Re: Kytkinasiaa

Lähetetty: 08 Kesä 2010 19:02
Kirjoittaja haaveilija
Korjataan tähän tuota kustannuspuolta vielä sen verran ettei jää kenellekkään väärä kuva tulevaisuutta varten :-)
Eli lisäkustannuksia tuli (osineen) vauhtipyörästä noin 300€, kampiakselin stefasta 300€ ja painerenkaan sekä vivuston korjauksesta 300€. Työ on edelleen kohtuu hintaista mutta kyllä noi alkuperäisvaraosien hinnat saa naaman näin :evil:
Esimerkiksi;
painerengas 112,- +alv
kampiakselin stefa 129,- + alv
Mutta eipä ne paljon kysele kun jotain täytyy laittaa että "hommaatko jostain tarvikeosan? joo, ei meitä haittaa vaikka auto seisoo parhaalla paikalla pari päivää ja mieheltä menee työt sekaisin. mene vain etsimään" :lol:

Re: Kytkinasiaa

Lähetetty: 08 Kesä 2010 19:10
Kirjoittaja Puu Tiainen
Maksoiko kampiakselin stefan vaihto yli 160 e. :shock:

Re: Kytkinasiaa

Lähetetty: 08 Kesä 2010 21:59
Kirjoittaja haaveilija
Ei maksanut. Näin sanoo lasku;
Vaihtotyö 52,-
Stefa 129,-
Tukiholkki 0,39
Tappi 17,80
Sokka 0,42
kytkinneste 24,-
+ alv = 272,- :(
Samalla erittelyllä myös kardaanin ristikkopultti 8 kpl a' 5,22 = 41,77+alv joka nostaa sen siihen 300€.