Sivu 1/1

Deltan kylkipeltien vaihto

Lähetetty: 06 Touko 2010 09:12
Kirjoittaja Lahti32
Tarkoitus olis osallistua lähiaikoina projektiin jossa vaihdetaan Deltan korisesta kylkipellit ikkunoiden ja luukkujen väliseltä osalta. Ajatuksena on korvata musta ruostunut pelti uudella pellillä ja puhdistaa kautta hitsata kylkipellin takana olevat putket kuntoon. Lienee melko hankalaa yrittää uutta kymmenmetristä peltiä laittaa paikalleen joten päädymme ehkä kolmen metrin pätkissä vaihtamiseen.

Jos joku on tehnyt vastaavia hommia Deltan koppaan (1989) niin vinkkejä otetaan vastaan. Miten pelti on kiinni? Onko hitsattu putkirankaan kiinni vai onko niittaamalla? Kuinka kylkipellin saa siististi kiinni? Oletteko käyttäneet mitä aineita ruostesuojaukseen? Pitääkö sisäverhouksia purkaa? Entä onko hyvistä liimoista kokemusta?

Jostain muistelen lukeneeni että tehtaalla asennetaan kylkipellit venyttämällä ja lämmittämällä paikalleen jolloin jäähtyessään jää tosi tiukalle ja kylki pysyy peilinä sileänä.

Re: Deltan kylkipeltien vaihto

Lähetetty: 06 Touko 2010 10:00
Kirjoittaja Carman
Itse irrottelin vanhasta autostani pätkät kylkipeltiä.

Aika työlästä irrottaa listoja siististi, ruuvit ovat pirun tiukassa ja kannat pyöristyy.
Ja niitä ruuveja on 10-15cm välein...

Itse pelti oli hitsattu reunoistaan sieltä täältä kiinni pienillä pisteillä.

Ei vaadi sisäseinien purkua. Ikkunoiden alareunan lista ja kyljen leveä kumipäällysteinen lista pois, sitten pääsee ihmettelemään peltien kiinnitystä.

Jossain oli neuvo että mahdollisimman kuumassa auringonpaisteessa kannattaa laittaa paikoilleen, ettei tule sellaiset perunapussin näköiset kyljet.

Re: Deltan kylkipeltien vaihto

Lähetetty: 06 Touko 2010 10:55
Kirjoittaja Jan-Erik
En lähtis hitsaamaan uusia peltejä, lämpö aina muuttaa pellin muoto ja hitsaussauman suojaaminen joka puolelta ei ole ihan helppoa, varsinkaan jos seiniä ei pureta sisältä.

Ottaisin alumiinipeltiä, kova laatu, maalattuna, rullassa oikeaan mittaan. Liimalla kiinni, vain muutama niitti tai ruuvi liimausavuksi. MS-polymeeri liimoissa on hyvä alkutartuna, jolloin pelti pysyy paikoillaan ilman apuja. Kun liima on kuivanut muutaman päivän, ruuvit/niitit pois, jolloin ei synnyn galvaanisialiitoksia ja alumiini ei oksidoidu. Levyn lämmittäminen auringossa ennen asennusta ja asennus varjossa auttaa estämään turhien pussien muodostumista. Levyn voi myös asennusvaiheessa venyttää taljalla ja toisesta päästä aloittaa kiinnitys. Apureiät kannattaa tehdä jo sovitus vaiheessa, ei tule sitten kiire liiman kuivaessa.
Joskus nähnyt kun purjelentokoneelle tehtiin koppikärryä tuolla menetelmällä, lopputuloksena alupelti oli tiukalla kuin rummunkalvo

Re: Deltan kylkipeltien vaihto

Lähetetty: 06 Touko 2010 11:03
Kirjoittaja Zyke64
Siis sisäseiniä ei tarvi purkaa, jos putket ovat ehjiä :shock: :lol: :lol: :lol: Saattaapi joutua niitäki uusimaan!!

Ja aiemminkin on tosiaan kirjoitettu, että ruuveista n. 1 kymmenestä aukeaa, loput poraamalla tai vastaavalla, ja on h....vetin kovia porata. Itte otin rälläkällä. Pikkusen listat kärsii, mutta piiloonhan ne jää kumilistan alle. Pistehitsit irtoo taltan ja vasaran avulla kohtuu helposti.

tuo liimaushomma kuulostaa järkevältä ratkasulta, ei pala koko vehje, kun stryoksia nuo eristeet ja tunnetusti ei tartte paljoa kipinää.... :mrgreen:

Re: Deltan kylkipeltien vaihto

Lähetetty: 06 Touko 2010 11:23
Kirjoittaja Carman
Zyke64 kirjoitti:Siis sisäseiniä ei tarvi purkaa, jos putket ovat ehjiä :shock: :lol: :lol: :lol: Saattaapi joutua niitäki uusimaan!!

Ja aiemminkin on tosiaan kirjoitettu, että ruuveista n. 1 kymmenestä aukeaa, loput poraamalla tai vastaavalla, ja on h....vetin kovia porata. Itte otin rälläkällä. Pikkusen listat kärsii, mutta piiloonhan ne jää kumilistan alle. Pistehitsit irtoo taltan ja vasaran avulla kohtuu helposti.

tuo liimaushomma kuulostaa järkevältä ratkasulta, ei pala koko vehje, kun stryoksia nuo eristeet ja tunnetusti ei tartte paljoa kipinää.... :mrgreen:
Juu, tuskin selviää ilman putkien vaihtoa, silloin tietysti tulee sisälläkin purettavaa.

Ruuveista ehkä reilut puolet aukesi kun asetti SOPIVAN meisselin kantaan ja kumautti sopivalla moskalla siihen. Ja tosi varovasti kääntää, kanta tuntuu tosi pehmeältä. Paitsi jos yrittää porata, mitään ei tapahdu :lol:
Sellainen iskevä ruuvinväännin voisi olla hyvä?
Ja rälläkkä tietysti tepsii aina kaikkeen...

Re: Deltan kylkipeltien vaihto

Lähetetty: 06 Touko 2010 17:33
Kirjoittaja Lahti32
pystyykö vai kannattaakokaan autolla ajaa ilman kylkipeltejä, meinaan että jos joutuu vaihtaan paikkaa kesken projektin, mikähän estäis

Re: Deltan kylkipeltien vaihto

Lähetetty: 06 Touko 2010 22:47
Kirjoittaja Carman
Lahti32 kirjoitti:pystyykö vai kannattaakokaan autolla ajaa ilman kylkipeltejä, meinaan että jos joutuu vaihtaan paikkaa kesken projektin, mikähän estäis
Ei kait sitä mikään estä, ei taida olla mikään jäykistävä rakenne. Ainut vaan että saattaa styroksit lennellä pitkin tien poskia :lol:

Re: Deltan kylkipeltien vaihto

Lähetetty: 17 Touko 2010 11:46
Kirjoittaja haaveilija
Nyt on omasta Deltasta kylkipellit irti, niiteillä tai pistehitseillä näytti olevan kiinni mutta paineilma iskutaltalla napsuu nätisti poikki ja irti. Rälläkällä katkaistiin sitten se osa joka vaihdetaan.
Palkit oli odotettua paremmassa kunnossa, hitsattavaa ei ole vaan ainoastaan osittaista pintaruostetta. Iso osa putkista vielä täydessä maalissa - kyllä Lappi pitää autonsa hyvässä kunnossa :D
EDIT: ja se vielä piti kertoa että deltan kylkipelti on asennettu hieman kaarelle, ei niinkään vedetty tiukalle ja suoraan. Keskella kulkeva vaakapalkki on noin sentin ulompana kuin reunat joten se asettuu siihen luonnostaan hieman kaarelle. Tämä varmaankin estää tehokkaasti resonointia.
Osassa palkeista vielä asennusmassat mutta ne lähtee lastalla nätisti.

Re: Deltan kylkipeltien vaihto

Lähetetty: 17 Touko 2010 22:44
Kirjoittaja Lahti32
Käytiin paikanpäällä tutustumassa aiheeseen tänään :wink: Tsemppiä remonttiin, kyllähän tuo onnistuu vielä.

Re: Deltan kylkipeltien vaihto

Lähetetty: 22 Touko 2010 17:40
Kirjoittaja haaveilija
Näyttää ruostuminen deltassa lähtevän liikkeelle siitä kohdasta jossa kylkipelti on kiinni rungossa. Tehtaalla on selvästi ruiskutettu ruosteensuoja koteloon sen jälkeen kun kylkipellit on jo kiinnitetty jolloin suoja-ainetta ei mene kunnolla niihin kohtiin joissa pelti ja runko vastaavat toisiinsa. Mutta vesihän sinne kyllä pääsee :evil:
Uudet pellit laitettiin sinkitystä joten niitä ei kyllä enään uusiin tarvitse vaihtaa :lol: ennemmin loppuu auto jostain muualta :wink:
Etu ja takaoven pelti vaihdettiin kokonaan, molemmat on vain liimalla kiinni. Varsinkin takaoven pelti irtosi helposti kun liimajämät näytti ihan siltä kuin se olisi vedetty bostikilla kiinni :lol: No, nyt laitettiin hieman eri ainetta. Etuoven pelti katkaistiin ikkunan alareunan kohdalta jolloin "kehykset" jäi vielä vanhaa peltiä.

Maanantaina saadaan pohjaväri pintaan ja näillä näkyminen keskiviikkona lopullinen väri 8)

Re: Deltan kylkipeltien vaihto

Lähetetty: 23 Touko 2010 11:33
Kirjoittaja Zyke64
haaveilija kirjoitti:Näyttää ruostuminen deltassa lähtevän liikkeelle siitä kohdasta jossa kylkipelti on kiinni rungossa. Tehtaalla on selvästi ruiskutettu ruosteensuoja koteloon sen jälkeen kun kylkipellit on jo kiinnitetty jolloin suoja-ainetta ei mene kunnolla niihin kohtiin joissa pelti ja runko vastaavat toisiinsa. Mutta vesihän sinne kyllä pääsee :evil:
Uudet pellit laitettiin sinkitystä joten niitä ei kyllä enään uusiin tarvitse vaihtaa :lol: ennemmin loppuu auto jostain muualta :wink:
Etu ja takaoven pelti vaihdettiin kokonaan, molemmat on vain liimalla kiinni. Varsinkin takaoven pelti irtosi helposti kun liimajämät näytti ihan siltä kuin se olisi vedetty bostikilla kiinni :lol: No, nyt laitettiin hieman eri ainetta. Etuoven pelti katkaistiin ikkunan alareunan kohdalta jolloin "kehykset" jäi vielä vanhaa peltiä.

Maanantaina saadaan pohjaväri pintaan ja näillä näkyminen keskiviikkona lopullinen väri 8)
Millä laitoit kylkipellit kiinni ja millä pohjustit galvanoidun pellin. Varalta olis kiva tietää, jos innostuis omaankin niitä vaihtamaan, hieman tarvetta olis... :wink:

Re: Deltan kylkipeltien vaihto

Lähetetty: 23 Touko 2010 16:11
Kirjoittaja haaveilija
Zyke64 kirjoitti:
haaveilija kirjoitti:Näyttää ruostuminen deltassa lähtevän liikkeelle siitä kohdasta jossa kylkipelti on kiinni rungossa. Tehtaalla on selvästi ruiskutettu ruosteensuoja koteloon sen jälkeen kun kylkipellit on jo kiinnitetty jolloin suoja-ainetta ei mene kunnolla niihin kohtiin joissa pelti ja runko vastaavat toisiinsa. Mutta vesihän sinne kyllä pääsee :evil:
Uudet pellit laitettiin sinkitystä joten niitä ei kyllä enään uusiin tarvitse vaihtaa :lol: ennemmin loppuu auto jostain muualta :wink:
Etu ja takaoven pelti vaihdettiin kokonaan, molemmat on vain liimalla kiinni. Varsinkin takaoven pelti irtosi helposti kun liimajämät näytti ihan siltä kuin se olisi vedetty bostikilla kiinni :lol: No, nyt laitettiin hieman eri ainetta. Etuoven pelti katkaistiin ikkunan alareunan kohdalta jolloin "kehykset" jäi vielä vanhaa peltiä.

Maanantaina saadaan pohjaväri pintaan ja näillä näkyminen keskiviikkona lopullinen väri 8)
Millä laitoit kylkipellit kiinni ja millä pohjustit galvanoidun pellin. Varalta olis kiva tietää, jos innostuis omaankin niitä vaihtamaan, hieman tarvetta olis... :wink:
Täytyy tunnustaa että itse en tässä tapauksessa tehnyt mitään vaan katselin vierestä kun ammattimies hoitaa homman :oops:
Hän laittoi poppareilla ylä- ja alarangasta kiinni ja koska niitä ei vaihdettu koko matkalta, sauma limittämällä. Toinen puoli varmistettiin siitä myös poppareilla, toisella puolella pätkä oli niin lyhyt että vain liimattiin (sekin kuitenkin ylhäältä ja alhaalta poppareilla kiinni). Reunat tilkitään korikitillä ja limityksen päälle kapea peltilista.
Pohjustukseksi kevyt hionta, pohjaväri, hionta ja lopullinen maali.

Re: Deltan kylkipeltien vaihto

Lähetetty: 23 Touko 2010 19:17
Kirjoittaja Reddewil
Komiata! Mistäs hommasit tuota galvanoitua pelliä, minkä paksusta ja hintasta, tuliko oikeen levysenä?

Re: Deltan kylkipeltien vaihto

Lähetetty: 23 Touko 2010 20:43
Kirjoittaja haaveilija
Oisko ollu parimillistä? Samaa kuitenkin mitä entinenkin oli. Hintaa en osaa sanoa kun se kuului vähän niinkuin urakkaan. Mutta ihan normaalia arkkipeltiä se oli ja leikkurilla vaan napsittiin oikean kokoiseksi. Olisi sen varmasti saanut leikattunakin mutta ei tarvinut kun pojilla oli pelit ja vehkeet omasta takaa.

Re: Deltan kylkipeltien vaihto

Lähetetty: 29 Touko 2010 10:15
Kirjoittaja haaveilija
Ja tällainen siitä sitten tuli :D

Re: Deltan kylkipeltien vaihto

Lähetetty: 29 Touko 2010 14:04
Kirjoittaja Reddewil
No niin, väritön bussi =) Hieno tuli, pikkusen peilailee mutta ompahan ehjä!

Re: Deltan kylkipeltien vaihto

Lähetetty: 29 Touko 2010 22:55
Kirjoittaja Bussiton
Taitaa olla tämän hetken suosituin väri bussimaailmassa :shock: :lol: On se uusi maalipinta aina siisti :wink: