Sivu 1/1
Scania BF86 paineet menee jäähdytysnesteeseen
Lähetetty: 26 Huhti 2010 16:14
Kirjoittaja Phase7
Tuo meidän '69 BF86 keikkabussi pääsi jäätymään nyt vuodenvaihteessa oikein kunnolla. (ei pideety huolta nesteistä, joten oma vika) Nyt kun koneen pistää tulille, niin jäähdytysnesteen ylivuotoputkesta tulee painetta oikein urakalla ja jarrupaineet ei nouse kuin reilu 4,5bar:ia.
Onkos meillä kompurasta menny joku tiiviste, notta paineet meneekin veteen?
Mä yritin etsiä silmämääräisesti sitä kompuraa, mutta en mä oikein tiedä mistä sen tunnistaisi ja miten pitäis ruveta etenemään.
Löytyykö keltään kuvaa tai selitystä mistä ja miten löydän/tunnistan kompressorin, miten tätä vikaa kannattaa ryhtyä selvittämään?
- ilari

Re: Scania BF86 paineet menee jäähdytysnesteeseen
Lähetetty: 26 Huhti 2010 21:59
Kirjoittaja +Maankio-
mikäs kori on? vasemmalla puolella moottoria on ainakin kompura. Ainakin tossa 301 wiimassa kun ottaa sen kuskin puoleisen irtosiivun pois niin siinähän tuo.
Re: Scania BF86 paineet menee jäähdytysnesteeseen
Lähetetty: 26 Huhti 2010 22:53
Kirjoittaja Phase7
irtosiivun? Tää on Delta Plan '84 (400 kai?)
Tuossa vehkeessä moottoriin pääsee käsiksi vain irrotamalla koko kopan tai alakautta.
ympäröin keltaisella venttiilin joka johtaa suoraan ensimmäiseen säiliöön, joten olisko se kompura jossain tuossa lähellä?
Onko se siinä Wiimassa lattiatason ylä vai alapuolella?

- moottori ylähäältä
- ylhaalta.jpg (108.17 KiB) Katsottu 10342 kertaa

- sivusta.jpg (102.37 KiB) Katsottu 10342 kertaa
- ilari

Re: Scania BF86 paineet menee jäähdytysnesteeseen
Lähetetty: 26 Huhti 2010 23:40
Kirjoittaja Reddewil
No jo on mylly! Kompuran paikaksi veikkaan jakopäätä, siellä se mulla on ja siellä sillä on looginen paikka. Ei muuta ku auton alle kömpimään!
Re: Scania BF86 paineet menee jäähdytysnesteeseen
Lähetetty: 27 Huhti 2010 07:26
Kirjoittaja Phase7
Mulla ei oo tosta moottorista mitään käsitystä vielä.
Onko jakopää edessä vai takana?
Mä oon mielestäni tunnistanu sieltä nyt startin ja vesipumpun. Ainakin yhdessä mötikässä oli samanlainen venttiili kuin säiliöissä.
Ei kai se kompura ainakaan ollu? vettä siitä venttiilistä tuli kun sen avasi.
- ilari

Re: Scania BF86 paineet menee jäähdytysnesteeseen
Lähetetty: 27 Huhti 2010 11:51
Kirjoittaja Puu Tiainen
Tuohan on moottorien moottori, 8 litranen scania.
Ota se lattiamatto kokonaan pois siitä vaihdekepin kohdalta, siellä on avattava luukku.
Kompura on siinä keltasen ympyrän etupuolella, pikkasen pilkistää kuvassa.
Re: Scania BF86 paineet menee jäähdytysnesteeseen
Lähetetty: 27 Huhti 2010 15:21
Kirjoittaja Phase7
...jos veden "kiehuminen" loppuu kun otan kompuran ulostulon vapaaksi, niin todennäköisin syyllinen kait silloin tuo kompura?↲En siis vielä ole koettanut, mutta mitä tuossa tapauksessa tehdään? Otetaanko kompura irti vai avataanko se siinä paikallaan?
Re: Scania BF86 paineet menee jäähdytysnesteeseen
Lähetetty: 27 Huhti 2010 23:35
Kirjoittaja +Maankio-
nii juu ..hyvin usein vaihdekeppi ottaa siihen kompuraan kiinni ja wiiman korissa kuskin lattiasta lähtee n.20 senttiä levee siivu irti moottorin vierestä. parilla pultilla kiinni. tutun näkönen mylly noissa kuvissa. jos et muuten löydä laita viestiä. Mä olen espoossa töissä vielä tämän ja ilmeisesti ens viikon ja iltasin tuppaa oleen tekemisen puutetta. Niin no toisaalta aina hiukan kiinnostaa nähdä muiden kulkurien toteutus ratkasuja kun oma on vielä vaiheessa.
Re: Scania BF86 paineet menee jäähdytysnesteeseen
Lähetetty: 15 Touko 2010 21:26
Kirjoittaja Phase7
No niin - nyt on vika korjattu. Kiitos taas opastuksesta!!!
Siitä lattiasta lähti tosiaan vaihdekempin ympäriltä 15x80cm suikale irti (ei ollut edes ruuveilla kiinni).
Kompura löytyi siitä koneen kyljestä ja sen kannen sai auki ihan paikoillaan. Tuossa kompurassa oli kaksiosainen kansi, jonka ylempi tiiviste oli aivan palanut. Onnin autosta korjauspaketti jossa oli tiivisteet (about 40€) ja kasaus ja homma hoidettu.

- kompura-auki.jpg (123.39 KiB) Katsottu 10133 kertaa
Nyt jos tekisin tuon uudestaan niin aikaa menis noin tunti yhteensä kaikkine irroituksineen ja kiinnityksineen. Momenttien kanssa ei ole kuulemma niin tarkkaa kuin sylinterin kannessa. Vedin ne sillä tavalla melko tiukkaan vähän kerrallaan ja hyvin tuntui onnistuvan.
Nyt tuntuu että uskaltaa jo käydän sylinterikansienkin kimppuun kunhan hankkii sen momenttiavaimen ensin.
Tuli kyllä miehekäs olo noin simppelillä tavalla
Osaattekos kertoa että mitä tulee vastaan BF110 pitkittäistukivarsien irroituksessa. Onko siellä jotain jännityksiä tai putooko koko taka-akselin irrottajan päälle? Nyt tuosta pitäis poistaa välykset kaikista päistä?
- ilari

Re: Scania BF86 paineet menee jäähdytysnesteeseen
Lähetetty: 15 Touko 2010 22:59
Kirjoittaja +Maankio-
tulikos muuten tietoo että onko se jokin lauhdutin siellä kompuran alla sellanen lieriö mötikkä jossa saman tyyppinen venttiili päädyssä kun ilma säiliöiden vedenpoisto? Eli siis tietäjät mikä se on?
Re: Scania BF86 paineet menee jäähdytysnesteeseen
Lähetetty: 16 Touko 2010 08:48
Kirjoittaja Phase7
Ei tullut edes kyseltyä. Mä jotenkin oletin että se on tietysti vesipumppu. Nyt tosin toisen kerran ajatellessani se oliskin ehkä mielummin joku siirtopumppu. Vettähän sieltä näyttää lorisevan kun venttiilin aukaisee.
Kertokoot kuka tietää...
- ilari

Re: Scania BF86 paineet menee jäähdytysnesteeseen
Lähetetty: 16 Touko 2010 10:31
Kirjoittaja +Maankio-
vesi pumppu on keulassa mut ei tuom kyllä se oo......
Re: Scania BF86 paineet menee jäähdytysnesteeseen
Lähetetty: 16 Touko 2010 16:30
Kirjoittaja Phase7
...mutta mitenkäs siis tuo pitkittäisten tukivarsien irroitus. Nostanko auton vaan pukeille taka-akselin varaan ja rupean irrottamaan tukivarsia (jos ne suostuu siis aukeamaan jollain ilveellä)?
Vai rojahtaako sieltä jotain niskaan kun tukivarren irrottaa?
Nimimerkillä "pelottaa bussin alla"
- ilari
