Sivu 1/1
painetta!!!!!
Lähetetty: 24 Huhti 2010 16:51
Kirjoittaja volvo 85
morjesta, oisko kellään tietoa et mistä päin autoo vois löytyy paineilma järjestelmän nelipiiriventtiili?? menopeli on volvo b58, kutteri 9:n kopalla. täs rupee vaan itellä paineet nousee kun kesä lähenee

elikkäs autolle on tehty seuraavaa: kompura oli paskana ja se kunnostettiin, vanhaa ei sisuskaluihin jääny kun kampiakseli

kompura kiinne ja käyntiin alku näytti ihan hyvälle rupes paineet pikkusen nousee hyvin hiljaa tosin ja sit "poks" tiiviste petti ja paineet pääs jäähytys järjestelmää "aika komees kaares lens nesteet kun oli paisuntasäiliön korkki auki

" syy ehkä löyty minkä takii tiiviste petti kompuralt lähtevä paine putki oli aivan tukossa. karstapaskaa täynnä. putki putsattiin ja nyt kulkee ilma paremmin. paineet nousee noin 5.bar ja kun paineet on nollissa ja laittaa auton käyntiin niin rupee heti pumppaa myös ilmajousille. eikös sen pitäis vasta sitte 5:en jälkee??? et tuli mielee et jos se nelipiiriventtiili vois olla sökö tai ainakii osa syy????
Re: painetta!!!!!
Lähetetty: 24 Huhti 2010 19:34
Kirjoittaja Zyke64
Painesäiliön päässä, kuva kertoo ulkonäön..

Nuo jousi"motukat" myös alla, eli niitä 2+2.
Re: painetta!!!!!
Lähetetty: 24 Huhti 2010 23:34
Kirjoittaja Reddewil
Ettei sulla olis sellaset takaiskut/paineventtiilit säiliön päässä kuten mun b58:ssa?
Re: painetta!!!!!
Lähetetty: 24 Huhti 2010 23:51
Kirjoittaja Lahti32
Tuommonen hässäkkä on meidän autossa, veikkaus että jossain etuakselin kohdalla.
Re: painetta!!!!!
Lähetetty: 25 Huhti 2010 04:18
Kirjoittaja Zyke64
Reddewil kirjoitti:Ettei sulla olis sellaset takaiskut/paineventtiilit säiliön päässä kuten mun b58:ssa?
Aivan, eli "four-circuit protection valve". Se on takaisku ja paineensäätö, vapaasti käännettynä neli piiri turva/suojaventtiili. ja löytyy tuon linkin kaaviosta
http://www.volvodemort.com/technical/Vo ... age010.jpg , jonka Addica jo laitoi linkkinä tuohon B10M paineilmakaavio keskusteluun.
Käytin tuon omani osina, hieman vettä ja likaa löytyi sisältä. Jokaisen kannen alta löytyvät kalvot, muoviset, kumitiivisteiset venttiililautaset oli ok ja tuon keskellä olevan pyöreän, segerillä lukitun kannen alla olevat messinkimännät, 2 kpl myös ok, niissäkin otsapinnassa kuminen "istukka" tiiviste. Eli jos nuo tiivisteet menee rikki tai likaa väliin, on ongelmia tiedossa. Noiden "tissien" päässä on säätöruuvit tuon muovisuojan alla, mutta niihin ei pidä koskea, koska säätö ei itsestään muutu ja jos paineet on pelannu oikeis, säätöä ei tarvita.
Kannattaa purkaessa painaa mielen jousien paikat ja osien järjestys, että tulee samat osat takaisin oikeisiin paikkoihin
Erikoisasiantuntija PuuTiainen varmaan osaisi selittää maallikkokielellä piirien toiminnan tarkemminkin

Periaatehan kuitenkin se, että 1 piiri täyttyy ensin, jonka jälkeen lähtee 2 piiri siellä 6 bar nurkillä täyttymään ja samalla jousitus ja muut ilmatoiminnot saavat ilmaa...
Ja nämä kommentit ovat ihan oman harrastelun kautta mietittyjä, joten viisaammat voivat korjata väärät tai erheelliset tiedot oikeaksi

Re: painetta!!!!!
Lähetetty: 26 Huhti 2010 09:13
Kirjoittaja Puu Tiainen
Suojaventtiilin tarkoitus on varmistaa käyttöjarruille riittävä ilmanpaine ennen kuin käsijarrupiiri ja lisälaitepiiri täyttyvät.
Käsijarrupiiri ei saa täyttyä missään tapauksessa ennen käyttöjarrupiirejä, tällöin ei pääse syntymään tilannetta, että autolla ajetaan ilman jarruja.
Samalla suojaventtiili varmistaa riittävän paineen käyttöjarruille, jos lisälaite/käsijarrupiiriin tulee iso ilmavuoto.
Ei ole merkitystä kumpiko jarrupiireistä 1 tai 2 alkaa täyttyä ensin, kunhan täyttyvät ennen muita piirejä.
Re: painetta!!!!!
Lähetetty: 26 Huhti 2010 22:25
Kirjoittaja volvo 85
kiitoksia kuvasta ja vinkeistä. pitänee viikonloppuna jälleen asiaa tutkailla.taka-akselin etu puolella on kaksi painesäiliötä vierekkäin joiden päässä on muistaakseni vähän kuvan näköinen "mokkula" ei tainnut olla ihan vastaava. mutta tutkitaan asiaa. kompuralta lähtevä paineletku tulee suoraan toiseen näistä säiliöistä josta se haarottuu myös siihen viereiseen.